Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaiettu aihe: jättikokoiset perheet, joissa lapsilla pahoja käytöshäiriöitä ja luonnevikoja siksi

Vierailija
25.06.2026 |

koska jokainen joutuu sellaisessa laumassa ja kaoottisessa kodissa jonkinasteisen laiminlyönnin kohteeksi ellei pahemmankin kaltoinkohtelun kohteeksi, kun ei ole jokaiselle tarpeeksi aikaa ja voimia. Eli huomiota ja hoivaa, hyvää johdonmukaista kasvatusta ja vahtimista ettei mennä huonoille teille ja pahuuksia tehtailemaan, hyvää omaa esimerkkiä, eli kaikkea sitä mitä tasapainoisissa ja mukavissa perheissä luontevasti on. Ja se näkyy kun sitä on, aivan kuten sekin ikävä kyllä näkyy ja tulee esille, kun sitä ei ole.

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hysss, ei tästä saa puhua.!!

 

Vaan: Iso perhe on rikkaus ja yhtään en pois antaisi ja niin ovat sisarukset aina vauvaa ihastelleet jne.

Hyssälä itsellesi Vanhapiika  🐖🤮

Vierailija
22/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

lol. Mä tunnen kyllä lestoja joita on ollu 7-12 sisarusta ja ne on kaikki hyväkäytöksisiä ja kunnollisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvää johdonmukaista kasvatusta ja vahtimista ettei mennä huonoille teille ja pahuuksia tehtailemaan, hyvää omaa esimerkkiä."

 

Mahtaisko olla hupenevaa luonnonvaraa tämä pikkuperheissäkin? Kokemuksia?

Vierailija
24/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehittele parempaa:))))))

Ööö tekee taas mieli haukkua toisten lapsia ja vanhempia  olem mt sika 🐖

Vierailija
25/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hyvää johdonmukaista kasvatusta ja vahtimista ettei mennä huonoille teille ja pahuuksia tehtailemaan, hyvää omaa esimerkkiä."

 

Mahtaisko olla hupenevaa luonnonvaraa tämä pikkuperheissäkin? Kokemuksia?

Mee muualle ällistelelmään.

Vierailija
26/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koulupuolella töissä ja tiedän että suurperheen lapset ovat ongelmakimppuja. 18-vuotiaana heidät potkitaan pihalle lapsuuskodista ilman minkäänlaisia oppeja itsenäiseen elämään. He yöpyvät kerrostalojen rappukäytävissä, varastavat ruokansa jne. Käyttäkää ehkäisyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulkeeko nämä sitten jotenkin eri säännöillä kuin muut ihmiset? Jos lapset esinmerkiksi vaeltelevat missä sattuu pahanteossa, ovat jopa yötä myöten ulkona omin päin missä lie, vailla osallistuvaa vanhemmuutta, niin eikö se ole lasun paikka?

No minun nuoruudessani ei lasua tunnettu. Kyllä kai niitä nykyään tehdään. Toki jokaisesta poikaporukasta joka on myöhään ulkona, ei voi tehdä. 

 

Mihin se lasu johtaa? Ei ehkäisyyn voi pakottaa.

Voi johtaa huostaanottoihin. 

Jos lapsi on toistuvasti naapurin pihalla ilmam kenkiä? Ehkä ei syy huostaanottoon.

 

Mutta tiedän kyllä että vl-uskovaisiin kohdistuu tukitoimia mutta lapsia syntyy silti lisää samaan perheeseen.

 

-oulunsalolainen 

Vierailija
28/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunsin yhden tällaisen perheen. Yksi toisensa jälkeen on vetäytynyt omien lastensa kanssa heistä etäälle, leikit loppuu ja ymmärrettävästä syystä; ovat pahimpia kiusaajia ja ilkimyksiä mitä seudulla on. Se häijyys ja suoraan sanottuna pahuus on järkyttävää. Toimivan omatunnon ja empatian puutetta on heillä pahasti. Jostainhan se tulee sieltä kotoa, ei pelkkä haastava luonnekaan mitä tahansa selitä, eikä missään katraassa kaikki ole samasta puusta luonteenkaan puolesta.

Mistäs nainen tuo tollomainen  hakkunisesi kumpuaa?  Syö niitä lääkeitäsi mt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut koulupuolella töissä ja tiedän että suurperheen lapset ovat ongelmakimppuja. 18-vuotiaana heidät potkitaan pihalle lapsuuskodista ilman minkäänlaisia oppeja itsenäiseen elämään. He yöpyvät kerrostalojen rappukäytävissä, varastavat ruokansa jne. Käyttäkää ehkäisyä.

Et ole ollut. Älä moukka yleistä.   Olet hyvin ilkeä lasten haukkuja ,  häpeä  jos osaat 🐖

Vierailija
30/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehittele parempaa:))))))

Ööö tekee taas mieli haukkua toisten lapsia ja vanhempia  olem mt sika 🐖

Sen huomasi sun aloituksesta 🤮🤮🤮🤮

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko nyt vl- vaiko wt-perheistä? En ymmärtänyt.

Vierailija
32/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin asia mistä pitäisi voida keskustella siinä missä muistakin asiallisista aiheista.

Sinähän päivät täällä haukut lapset ja äidit.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanko nyt vl- vaiko wt-perheistä? En ymmärtänyt.

Puhutaan sun puutteessa olevasta kusilörtsystä.

Vierailija
34/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas kasvatus on kuitenkin ennen onnistunut suurperheissä pääsääntöisesti ihan hyvin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuressa sisarusparvessa kehittyy tyypillisesti asetelma, jossa on pari alistajaa ja lauma alistettuja.

Vierailija
36/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, näitä sanottiin Herran haltuun -perheiksi mun nuoruudessani. Lapsia tuli niin monta ku tuli, mutta hoito ja kasvatus oli vähän niin ja näin. Lapset olivat pitkin pihoja keskenään ja tästä aiheutui, että keksivät virikkeitä itselleen milloin naapurien pihoilta milloin linnunpesiltä yms.

Vanhempia ei näkynyt missään, todennäköisesti äiti raatoi kotona loputtomia kotitöitä pienten kanssa ja isä oli aina töissä.

 

Joskus joku ihan pieni oli hukassakin ja häntä etsittiin lähialueilta. Olispa ollu lasut käytössä.

 

Mielenkiintoista kulttuuria, alkaa olla jo häviämään päin.

 

-oulunsalolainen

Kyllä tänä päivänäkin on, ei kaikkialla mutta on monia paikkoja missä on. 

Ihan normaalia maah anmu uttajalasten perheissä. Lapsille pitäisi olla kotiintuloajat ja lapsien määrää pitäisi rajoiittaa.

Vierailija
37/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehittele parempaa:))))))

Sinä et siihen pystynyt. Raukkis !

Sinä rakka pystyt sentään IHAN JOKA PÄIVÄ TÄÄLLÄ HAUKKUMAAN  MUIDEN LAPSET JA ÄIDIT. KAIKKI SINUT TUNNISTAA.. 🐖

Vierailija
38/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, näitä sanottiin Herran haltuun -perheiksi mun nuoruudessani. Lapsia tuli niin monta ku tuli, mutta hoito ja kasvatus oli vähän niin ja näin. Lapset olivat pitkin pihoja keskenään ja tästä aiheutui, että keksivät virikkeitä itselleen milloin naapurien pihoilta milloin linnunpesiltä yms.

Vanhempia ei näkynyt missään, todennäköisesti äiti raatoi kotona loputtomia kotitöitä pienten kanssa ja isä oli aina töissä.

 

Joskus joku ihan pieni oli hukassakin ja häntä etsittiin lähialueilta. Olispa ollu lasut käytössä.

 

Mielenkiintoista kulttuuria, alkaa olla jo häviämään päin.

 

-oulunsalolainen

Kyllä tänä päivänäkin on, ei kaikkialla mutta on monia paikkoja missä on. 

Ihan normaalia maah anmu uttajalasten perheissä. Lapsille pitäisi olla kotiintuloajat ja lapsien määrää pitäisi rajoiittaa.

Sinulta ei kysytä mitään. Rajoita itse haukkunistasi.

Vierailija
39/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuressa sisarusparvessa kehittyy tyypillisesti asetelma, jossa on pari alistajaa ja lauma alistettuja.

Tämä on vain sinun tyhmä sanomisesi.  Ei pidä paikkaansa.  Älä yleistä.  Miksi suollat tänne paskaa aikuinen nainen????

Vierailija
40/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuntenut kolme tuollaista suurperhettä, olivat tasapainoisia sekä vanhemmat että lapset.  Lapsista varttui kunnon kansalaisia, tiedän sen sillä olen seurannut heidän elämäänsä koko ikäni. 

Sama. Minulla oli koulukaveri ja paras ystäväni (edelleenkin) seitsenlapsisen perheen tytär. Heillä oli aivan ihana äiti. Isä oli jämpti mies mutta näille lapsille ei annettu remmiä - heillä olivat isän taholta sellaiset säännöt, että isää kunnioitettiin ja toteltiin. Kaikista lapsista tuli aivan erinomaisia kansalaisia. Opiskelivat hyvät ammatit, pari insinööriä, yksi lähti Australiaan ja menestyi siellä. Minulla on edelleen hyvät suhteet myös koulukaverin sisaruksiin, yksi tosin on jo kuollut. Heidän äitinsä ja isänsä elivät 85 ja 92 vuotiaiksi. Mainitsen vielä, että heidän kotinsa oli mökki, jossa isohko tupa ja kammari ja vaurautta ei heillä ollut mutta sitäkin enemmän yhteisöllisyyttä joka on edelleen sitä. Ihmislaatu on aika tavalla heikostunut nykyään noista ajoista.