Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaiettu aihe: jättikokoiset perheet, joissa lapsilla pahoja käytöshäiriöitä ja luonnevikoja siksi

Vierailija
25.06.2026 |

koska jokainen joutuu sellaisessa laumassa ja kaoottisessa kodissa jonkinasteisen laiminlyönnin kohteeksi ellei pahemmankin kaltoinkohtelun kohteeksi, kun ei ole jokaiselle tarpeeksi aikaa ja voimia. Eli huomiota ja hoivaa, hyvää johdonmukaista kasvatusta ja vahtimista ettei mennä huonoille teille ja pahuuksia tehtailemaan, hyvää omaa esimerkkiä, eli kaikkea sitä mitä tasapainoisissa ja mukavissa perheissä luontevasti on. Ja se näkyy kun sitä on, aivan kuten sekin ikävä kyllä näkyy ja tulee esille, kun sitä ei ole.

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hysss, ei tästä saa puhua.!!

 

Vaan: Iso perhe on rikkaus ja yhtään en pois antaisi ja niin ovat sisarukset aina vauvaa ihastelleet jne.

Vierailija
2/92 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehittele parempaa:))))))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin yhden tällaisen perheen. Yksi toisensa jälkeen on vetäytynyt omien lastensa kanssa heistä etäälle, leikit loppuu ja ymmärrettävästä syystä; ovat pahimpia kiusaajia ja ilkimyksiä mitä seudulla on. Se häijyys ja suoraan sanottuna pahuus on järkyttävää. Toimivan omatunnon ja empatian puutetta on heillä pahasti. Jostainhan se tulee sieltä kotoa, ei pelkkä haastava luonnekaan mitä tahansa selitä, eikä missään katraassa kaikki ole samasta puusta luonteenkaan puolesta.

Vierailija
4/92 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, näitä sanottiin Herran haltuun -perheiksi mun nuoruudessani. Lapsia tuli niin monta ku tuli, mutta hoito ja kasvatus oli vähän niin ja näin. Lapset olivat pitkin pihoja keskenään ja tästä aiheutui, että keksivät virikkeitä itselleen milloin naapurien pihoilta milloin linnunpesiltä yms.

Vanhempia ei näkynyt missään, todennäköisesti äiti raatoi kotona loputtomia kotitöitä pienten kanssa ja isä oli aina töissä.

 

Joskus joku ihan pieni oli hukassakin ja häntä etsittiin lähialueilta. Olispa ollu lasut käytössä.

 

Mielenkiintoista kulttuuria, alkaa olla jo häviämään päin.

 

-oulunsalolainen

Vierailija
5/92 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, näitä sanottiin Herran haltuun -perheiksi mun nuoruudessani. Lapsia tuli niin monta ku tuli, mutta hoito ja kasvatus oli vähän niin ja näin. Lapset olivat pitkin pihoja keskenään ja tästä aiheutui, että keksivät virikkeitä itselleen milloin naapurien pihoilta milloin linnunpesiltä yms.

Vanhempia ei näkynyt missään, todennäköisesti äiti raatoi kotona loputtomia kotitöitä pienten kanssa ja isä oli aina töissä.

 

Joskus joku ihan pieni oli hukassakin ja häntä etsittiin lähialueilta. Olispa ollu lasut käytössä.

 

Mielenkiintoista kulttuuria, alkaa olla jo häviämään päin.

 

-oulunsalolainen

Kyllä tänä päivänäkin on, ei kaikkialla mutta on monia paikkoja missä on. 

Vierailija
6/92 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin asia mistä pitäisi voida keskustella siinä missä muistakin asiallisista aiheista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/92 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulkeeko nämä sitten jotenkin eri säännöillä kuin muut ihmiset? Jos lapset esinmerkiksi vaeltelevat missä sattuu pahanteossa, ovat jopa yötä myöten ulkona omin päin missä lie, vailla osallistuvaa vanhemmuutta, niin eikö se ole lasun paikka?

Vierailija
8/92 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kyllä toisin päin. Ne oppii toisiltaan toisten huomioimista ja asioiden jakamista. Mutta nää ainoat kullannuput ja lellikit jotka luulee kaikkien palvovan äidin lisäksi....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/92 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, näitä sanottiin Herran haltuun -perheiksi mun nuoruudessani. Lapsia tuli niin monta ku tuli, mutta hoito ja kasvatus oli vähän niin ja näin. Lapset olivat pitkin pihoja keskenään ja tästä aiheutui, että keksivät virikkeitä itselleen milloin naapurien pihoilta milloin linnunpesiltä yms.

Vanhempia ei näkynyt missään, todennäköisesti äiti raatoi kotona loputtomia kotitöitä pienten kanssa ja isä oli aina töissä.

 

Joskus joku ihan pieni oli hukassakin ja häntä etsittiin lähialueilta. Olispa ollu lasut käytössä.

 

Mielenkiintoista kulttuuria, alkaa olla jo häviämään päin.

 

-oulunsalolainen

Kyllä tänä päivänäkin on, ei kaikkialla mutta on monia paikkoja missä on. 

Missä niitä paikkoja on?

Vierailija
10/92 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hysss, ei tästä saa puhua.!!

 

Vaan: Iso perhe on rikkaus ja yhtään en pois antaisi ja niin ovat sisarukset aina vauvaa ihastelleet jne.

Vauvaa ei saisi ihastella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/92 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on niin, että ääripäät tuottavat näitä ongelma tapauksia.

Yhtälailla kun se käytöshäiriöinen ja luonnevikainen voi olla se perheen ainoa lapsi joka on aina saanut haluamansa ja hyvää tarkoittaneet vanhemmat eivät ole halunneet kieltää tai estää mitään, eikä koskaan ole tarvinnut kisata huomiosta muiden sisarusten rinnalla. Tai tyytyä siihen, minkä vanhemmalta sisarukselta sai kun jäi häneltä oieneksi. Ei loskaan vaadittu parempaa käytöstä, jotta olisi malliksi pienemmille. Ei koskaan tarvinnut jakaa mitään sisarusten kanssa......

Ikisinkku mies 40+

Vierailija
12/92 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hysss, ei tästä saa puhua.!!

 

Vaan: Iso perhe on rikkaus ja yhtään en pois antaisi ja niin ovat sisarukset aina vauvaa ihastelleet jne.

Vauvaa ei saisi ihastella?

Älä viitsi olla naivi. Kyse on siitä, mikä on sallittu puhetapa ja mikä ei ole. Tiedät kyllä, jos lestadiolaispiirejä yhtään tunnet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/92 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehittele parempaa:))))))

Sinä et siihen pystynyt. Raukkis !

Vierailija
14/92 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulkeeko nämä sitten jotenkin eri säännöillä kuin muut ihmiset? Jos lapset esinmerkiksi vaeltelevat missä sattuu pahanteossa, ovat jopa yötä myöten ulkona omin päin missä lie, vailla osallistuvaa vanhemmuutta, niin eikö se ole lasun paikka?

No minun nuoruudessani ei lasua tunnettu. Kyllä kai niitä nykyään tehdään. Toki jokaisesta poikaporukasta joka on myöhään ulkona, ei voi tehdä. 

 

Mihin se lasu johtaa? Ei ehkäisyyn voi pakottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/92 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulkeeko nämä sitten jotenkin eri säännöillä kuin muut ihmiset? Jos lapset esinmerkiksi vaeltelevat missä sattuu pahanteossa, ovat jopa yötä myöten ulkona omin päin missä lie, vailla osallistuvaa vanhemmuutta, niin eikö se ole lasun paikka?

No minun nuoruudessani ei lasua tunnettu. Kyllä kai niitä nykyään tehdään. Toki jokaisesta poikaporukasta joka on myöhään ulkona, ei voi tehdä. 

 

Mihin se lasu johtaa? Ei ehkäisyyn voi pakottaa.

Voi johtaa huostaanottoihin. 

Vierailija
16/92 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on vanhempien huomion ja kannustuksen puute, kun heidän aika ja resurssit ei vain millään riitä. Rakentavaa kiintymyssuhdetta ei pääse syntymään lapsen ja vanhemman välille ja sellainen suhde on myöhempien ihmissuhteiden, empatian ja ihmisen omanarvontunnon perusta. Olen itse käynyt näitä asioita läpi terapiassa vuosikausia ja se ei ole ollut helppo polku, mutta nyt viisikymppisenä tunnelin päässä alkaa valo pilkottaa. Sääli vain, että sen polun varrelle on jäänyt omia epäonnistuneita ihmissuhteita puolisona ja vanhempana.

Vierailija
17/92 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulkeeko nämä sitten jotenkin eri säännöillä kuin muut ihmiset? Jos lapset esinmerkiksi vaeltelevat missä sattuu pahanteossa, ovat jopa yötä myöten ulkona omin päin missä lie, vailla osallistuvaa vanhemmuutta, niin eikö se ole lasun paikka?

No minun nuoruudessani ei lasua tunnettu. Kyllä kai niitä nykyään tehdään. Toki jokaisesta poikaporukasta joka on myöhään ulkona, ei voi tehdä. 

 

Mihin se lasu johtaa? Ei ehkäisyyn voi pakottaa.

Lasu, no sehän johtaa lopulta lasten sijoittamiseen pois kodista, jossa niitä ei osata, jakseta tai viitsitä kasvattaa hyvin, eikä heitä ja heidän tekemisiään vahdita tarpeeksi. Ei voi olettaa, että muutaman vuoden ikäiset ihmiset osaavat kasvaa itsekseen keskenään suoraan. Jos joku iso sisarus välillä vahtii, muttei itsekään tajua elämästä vielä mitään laajemmassa kontekstissa, syyseuraussuhteita, moraalia, niin ei siitä hyvää seuraa. Välinpitämättömyys on todellakin peruste lasuun. Kaikki paha kaltoinkohtelu ei ole mitään turpaanvetoa tai tukasta raahaamista. Se on sitä että kersat ulos aamulla, ole missä olet, käyttäydy miten käyttäydyt, tee mitä (pahojasi) taas teet, ei rakennetta, ei rajoja, ei kehittäviä harrastuksia, vanhempia ei näy, eivät osallistu, jolloin lopulta yhteisö älähtää ja viranomaiset astuvat kuvioihin.

 

Elämässä tietyt säännöt ja lait ovat olemassa ihan kaikkien eduksi ja turvaksi, ei kenenkään kiusaksi. Jos joku hankkii vaikka kymmenen koiraa ja jättää kasvatuksen miten kuten, ei ota vastuuta, antaa mellastaa miten vaan, eivätkä resurssit riitä niin hyvin nopeasti joku taho puuttuu kuten kuuluukin puuttua.

Vierailija
18/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuntenut kolme tuollaista suurperhettä, olivat tasapainoisia sekä vanhemmat että lapset.  Lapsista varttui kunnon kansalaisia, tiedän sen sillä olen seurannut heidän elämäänsä koko ikäni. 

Vierailija
19/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt, kun näissähän kasvatetaan uusia veronmaksajia ja Suomen rakentajia.

Not.

Vierailija
20/92 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se on niin, että ääripäät tuottavat näitä ongelma tapauksia.

Yhtälailla kun se käytöshäiriöinen ja luonnevikainen voi olla se perheen ainoa lapsi joka on aina saanut haluamansa ja hyvää tarkoittaneet vanhemmat eivät ole halunneet kieltää tai estää mitään, eikä koskaan ole tarvinnut kisata huomiosta muiden sisarusten rinnalla. Tai tyytyä siihen, minkä vanhemmalta sisarukselta sai kun jäi häneltä oieneksi. Ei loskaan vaadittu parempaa käytöstä, jotta olisi malliksi pienemmille. Ei koskaan tarvinnut jakaa mitään sisarusten kanssa......

Ikisinkku mies 40+

Kerro että olet kateellinen ainoille lapsille kertomalla että olet kateellinen ainoille lapsille.

 

Nämä sinun 'olen aina joutunut jakamaan kaiken sisarusten kanssa ja siksi minusta on kasvanut jalo ja epäitsekäs kansalainen' näkyy sitten hienosti kun vanhemmat kuolee. Perinnönjakotilaisuuksissa nämä jalot omainaisuudet yleensä tulee upeasti esille, muun muassa.