Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko autisteja?

Vierailija
25.06.2026 |

Ja miten se ilmenee?

Kommentit (410)

Vierailija
401/410 |
06.10.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, jos autismi on vain tulehdustila, jota ei pystytÀ parantamaan.

Olen aika varma, ettÀ ruokavaliosta voisi olla apua. Olen huomannut, ettÀ autisteilla on himo kaikkeen epÀterveelliseen, kuten sokeriin ja vehnÀÀn.

En sano mitÀÀn autisteista, joilla on vaikeaa,  mutta autistipoikani pitÀÀ ominaisuuttaan lahjana. ja niin pidĂ€mme me muutkin. Kumpa sellaisia olisi tĂ€ssĂ€ maailmassa enemmĂ€n! Ei kusipĂ€isyys  johdu autismista, eikĂ€ autismia  tarvitse parantaa.

KusipÀisyys on autisteissa oikein hyvin edustettuna. Ei tietenkÀÀn kaikissa.

Vierailija
402/410 |
06.10.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallisesti kyllÀ. Aina ihmettelen kun jotkut sanovat ettÀ vanhempi tai puoliso on, ettÀ kuinka muka ovat löytÀneet puolison?? Minulla ei ole ollut edes seurustelua ikinÀ, ei aivot taivu niin monimutkaisiin ihmissuhteisiin. NykyÀÀn tosin autisteista 100% tuntuu oevan parisuhteessa ja kaveriporukan suosituimpia eikÀ erottaisi ulospÀin mitÀÀn poikkeavaa.

MinĂ€ olen aina löytĂ€nyt puolison toisista autisteista. 

MinĂ€ en ole elĂ€mĂ€ni aikana tuntenut tai tunnistanut kuin muutaman miesautistin. En tiedĂ€, oliko kellÀÀn diagnoosia, tuskin, koska eivĂ€t koskaan maininnneet, edes vihjanneet asiasta. He olivat tyyppiĂ€, jota ei halua parisuhteeseen. Minua kiinnosti silti aina autistityyppiset miehet. 

Itse sain autsimidiagnoosin vasta yli 60-vuotiaana, kun arki alkoi mĂ€ttÀÀ pahasti. Olen ollut elĂ€mĂ€ni aikana useasti parisuhteessa, myös naimisissa, mutta normojen kanssa. TietenkÀÀn nĂ€mĂ€ suhteet eivĂ€t kestĂ€neet, koska kumpikaan ei oikeasti tuntenut toista, koskaan. En tajunnut maskaavani, luulin ettĂ€ kaikki ihmiset 'teeskentelevĂ€t'.  Miehet kĂ€yttivĂ€t minua hyvĂ€kseen, sen olen tajunnut jĂ€lkeen pĂ€in. Jotkut ihastuivat ulkonĂ€kööni, mutta eivĂ€t tajunneet, ettĂ€ en ole sellainen nainen, miltĂ€ nĂ€ytĂ€n.  Kun lopetin maskaamisen, eli en yritĂ€ esittÀÀ normoa, olen saanut olla tĂ€ysin rauhassa miehiltĂ€. Heh. 

EnÀÀ huolisin vain ÀlykkÀÀn autistimiehen, normot on niin nÀhty.

Joko et nÀe ihmisiÀ kuin vÀhÀn tai et tunnista autistia ennen kuin se sanoo olevansa autisti.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/410 |
06.10.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Autisti tarkoittaa henkilöÀ joka ajattelee omilla aivoillaan, eikÀ ole mikÀÀn karboniittikopio, tÀÀllÀ tuskin kukaan on sellainen, yhteiskunnan nÀkökulmasta "autismi" tai "autisti" on jotain sellaista joka pitÀÀ poistaa tai parantaa. "Autisti" on siis erillinen yksilö, persoona.

Vierailija
404/410 |
06.10.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autisti tarkoittaa henkilöÀ joka ajattelee omilla aivoillaan, eikÀ ole mikÀÀn karboniittikopio, tÀÀllÀ tuskin kukaan on sellainen, yhteiskunnan nÀkökulmasta "autismi" tai "autisti" on jotain sellaista joka pitÀÀ poistaa tai parantaa. "Autisti" on siis erillinen yksilö, persoona.

Olet vÀÀrĂ€ssĂ€. PeruSuomalainen on ihminen joka ajattelee omilla aivoilla ja on yksilöllinen. Massan lampaat ovat demareita jotka haluavat tasa puolistaa kaiken eikĂ€ mitÀÀn poikkeavaa sallita. 

Vierailija
405/410 |
06.10.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Puppa 👮👍💜

Vierailija
406/410 |
06.10.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut autisti vuodesta 2009 ja nostanut tĂ€yttĂ€ autistitukea, joka on nykyÀÀn 1800e kuukaudessa. LisĂ€ksi vuoesta 2017 olen saanut keskivaikeasta adhd:sta 30% osittaista tukea, yhteensĂ€ 420e/kk, sekĂ€ vaikean potilaan lisÀÀ 830e/kk. NĂ€istĂ€ tietysti pois verot ja neurokirjoliiton maksut, joita ei saa enÀÀ vĂ€hennettyĂ€ verotuksesta. Tuet vaikuttavat asumistukeen, jota saan vain 243e/kk, vaikka vuokra on tukiasunnossa 680e/kk (sis. henk. koht. avustajan). NykyisellĂ€ hintatasolla nĂ€illĂ€ tuilla ei pysty elĂ€mÀÀn inhimillistĂ€ elĂ€mÀÀ, ja olen harkinnut siitymistĂ€ takaisin työelĂ€mÀÀn. 

Mun mielestĂ€ on ihan naurettavaa ettĂ€ valtio maksaa 2026 jotain tĂ€llaisia tukia jollekkin surkimuksille. Tukien vĂ€hentĂ€minen olisi paikallaan ettĂ€ menisivĂ€t kaikki lusmut töihin. 

Vierailija
407/410 |
06.10.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Puppa koitti peittÀÀ autismi oireita rajulla ryyppÀÀmisellĂ€ đŸ‘ŽđŸ˜ŹđŸŽ‰đŸ„łđŸșđŸ„ƒđŸ’œ

Vierailija
408/410 |
06.10.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En todellakaan ole.

Vierailija
409/410 |
06.10.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puppa koitti peittÀÀ autismi oireita rajulla ryyppÀÀmisellĂ€ đŸ‘ŽđŸ˜ŹđŸŽ‰đŸ„łđŸșđŸ„ƒđŸ’œ

Ou jee! đŸ„ł

Vierailija
410/410 |
06.10.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kuten vaari-vainaa tapasi sanoa, "autistit uuniin!"