Oletteko autisteja?
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallisesti kyllÀ. Aina ihmettelen kun jotkut sanovat ettÀ vanhempi tai puoliso on, ettÀ kuinka muka ovat löytÀneet puolison?? Minulla ei ole ollut edes seurustelua ikinÀ, ei aivot taivu niin monimutkaisiin ihmissuhteisiin. NykyÀÀn tosin autisteista 100% tuntuu oevan parisuhteessa ja kaveriporukan suosituimpia eikÀ erottaisi ulospÀin mitÀÀn poikkeavaa.
MinÀ olen aina löytÀnyt puolison toisista autisteista.
MinÀ en ole elÀmÀni aikana tuntenut tai tunnistanut kuin muutaman miesautistin. En tiedÀ, oliko kellÀÀn diagnoosia, tuskin, koska eivÀt koskaan maininnneet, edes vihjanneet asiasta. He olivat tyyppiÀ, jota ei halua parisuhteeseen. Minua kiinnosti silti aina autistityyppiset miehet.
Itse sain autsimidiagnoosin vasta yli 60-vuotiaana, kun arki alkoi mÀttÀÀ pahasti. Olen ollut elÀmÀni aikana useasti parisuhteessa, myös naimisissa, mutta normojen kanssa. TietenkÀÀn nÀmÀ suhteet eivÀt kestÀneet, koska kumpikaan ei oikeasti tuntenut toista, koskaan. En tajunnut maskaavani, luulin ettÀ kaikki ihmiset 'teeskentelevÀt'. Miehet kÀyttivÀt minua hyvÀkseen, sen olen tajunnut jÀlkeen pÀin. Jotkut ihastuivat ulkonÀkööni, mutta eivÀt tajunneet, ettÀ en ole sellainen nainen, miltÀ nÀytÀn. Kun lopetin maskaamisen, eli en yritÀ esittÀÀ normoa, olen saanut olla tÀysin rauhassa miehiltÀ. Heh.
EnÀÀ huolisin vain ÀlykkÀÀn autistimiehen, normot on niin nÀhty.
Joko et nÀe ihmisiÀ kuin vÀhÀn tai et tunnista autistia ennen kuin se sanoo olevansa autisti.
Autisti tarkoittaa henkilöÀ joka ajattelee omilla aivoillaan, eikÀ ole mikÀÀn karboniittikopio, tÀÀllÀ tuskin kukaan on sellainen, yhteiskunnan nÀkökulmasta "autismi" tai "autisti" on jotain sellaista joka pitÀÀ poistaa tai parantaa. "Autisti" on siis erillinen yksilö, persoona.
Vierailija kirjoitti:
Autisti tarkoittaa henkilöÀ joka ajattelee omilla aivoillaan, eikÀ ole mikÀÀn karboniittikopio, tÀÀllÀ tuskin kukaan on sellainen, yhteiskunnan nÀkökulmasta "autismi" tai "autisti" on jotain sellaista joka pitÀÀ poistaa tai parantaa. "Autisti" on siis erillinen yksilö, persoona.
Olet vÀÀrÀssÀ. PeruSuomalainen on ihminen joka ajattelee omilla aivoilla ja on yksilöllinen. Massan lampaat ovat demareita jotka haluavat tasa puolistaa kaiken eikÀ mitÀÀn poikkeavaa sallita.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut autisti vuodesta 2009 ja nostanut tÀyttÀ autistitukea, joka on nykyÀÀn 1800e kuukaudessa. LisÀksi vuoesta 2017 olen saanut keskivaikeasta adhd:sta 30% osittaista tukea, yhteensÀ 420e/kk, sekÀ vaikean potilaan lisÀÀ 830e/kk. NÀistÀ tietysti pois verot ja neurokirjoliiton maksut, joita ei saa enÀÀ vÀhennettyÀ verotuksesta. Tuet vaikuttavat asumistukeen, jota saan vain 243e/kk, vaikka vuokra on tukiasunnossa 680e/kk (sis. henk. koht. avustajan). NykyisellÀ hintatasolla nÀillÀ tuilla ei pysty elÀmÀÀn inhimillistÀ elÀmÀÀ, ja olen harkinnut siitymistÀ takaisin työelÀmÀÀn.
Mun mielestÀ on ihan naurettavaa ettÀ valtio maksaa 2026 jotain tÀllaisia tukia jollekkin surkimuksille. Tukien vÀhentÀminen olisi paikallaan ettÀ menisivÀt kaikki lusmut töihin.
Puppa koitti peittÀÀ autismi oireita rajulla ryyppÀÀmisellĂ€ đŽđŹđđ„łđșđ„đ
Vierailija kirjoitti:
Puppa koitti peittÀÀ autismi oireita rajulla ryyppÀÀmisellĂ€ đŽđŹđđ„łđșđ„đ
Ou jee! đ„ł
Kuten vaari-vainaa tapasi sanoa, "autistit uuniin!"
KusipÀisyys on autisteissa oikein hyvin edustettuna. Ei tietenkÀÀn kaikissa.