Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko autisteja?

Vierailija
25.06.2026 |

Ja miten se ilmenee?

Kommentit (355)

Vierailija
321/355 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen ihmisen, joka on eheytynyt autismista, ja uskon, että se on mahdollista ihan kaikille. 

Joo et tunne ja ei ole mahdollista. 

Ei autismi ole joku ihmisestä erillinen sairaus, vaan kiinteä osa ihmistä. Ei musta pystyis irroittamaan ja poistamaan mun autismia, ei musta jäis jäljelle mitään. 

Sinä et usko mutta kyllä se on mahdollista. Jeesuksen voimalla Jumala voi saada ihmeitä aikaan. 

Vierailija
322/355 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdin syntyä sellaiseen ikäluokkaan, jolloin autismi oli harvinaista. Ei ole diagnoosia.

Tarkoitat sellaista ikäluokkaa, jossa autismin diagnosointi oli harvinaista. 

Mistä tiedät, ettei nykymaailmassa ole jotain tekijää, joka aiheuttaa autismia?

No autismi on ennenkaikkea perinnöllistä. 

Se nyt on jokatapauksessa fakta, että aspergeria alettiin diagnosoida vasta 1990-luvulla, niin tietenkään niitä diagnosoituja ei sitä ennen ollut. 

Esim. mun vanhemilla ei ole diagnooseja, mutta ovat selvästi autismin kirjolla, mut diagnosoitiin vasta keski-ikäisenä, ja mun lapset taas on diagnosoitu jo lapsina. Autismi ei tässä tapauksessa ole lisääntynyt, vaan autistit on lisääntyneet. 

"Autismin taustalla olevia syitä ei kunnolla tunneta. Luultavasti taustalla on useita tekijöitä, jotka ovat sekä geneettisiä että ympäristöstä johtuvia." Lähde: Autismiliitto 

Niin, kuten sanoin, ENNENKAIKKEA perinnöllistä, ei ainoastaan perinnöllistä. 

"Kyllä, autismi on ennen kaikkea perinnöllistä. Lääketieteellisten kaksos- ja perhetutkimusten mukaan autismikirjon periytyvyys eli heritabiliteetti on noin 64–91 prosenttia, ja laajoissa monikansallisissa tutkimuksissa perimän osuudeksi on arvioitu keskimäärin 80 prosenttia. Tämä tekee autismista yhden vahvimmin periytyvistä neuropsykiatrisista ominaisuuksista."

" Ympäristötekijöiden rooli

Vaikka perimä on suurin tekijä, ympäristötekijät selittävät loput noin 10–30 prosenttia autismikirjon synnystä. Biologisia ja raskauteen liittyviä myötävaikuttavia tekijöitä voivat olla esimerkiksi: [1, 2]

Vanhempien korkea ikä hedelmöityshetkellä.

Raskaudenaikaiset vaikeat infektiot tai tietyt lääkeaineet.

Keskosuus tai alhainen syntymäpaino."

Jos syitä ei kunnolla tunneta ja taustalla arvellaan olevan perintötekijöitä sekä ympäristötekijöitä, niin mistä tiedät etteivät juuri nuo ympäristötekijät ole lisääntyneet?

Meillä on esimerkiksi nykyään joka paikka täynnä mikromuovia, jonka vaikutuksia tunnetaan hyvin vähän.

Huomasithan tuon suhdeluvun, että yhäkin autismi on ennen kaikkea perinnöllistä? Tuo ympäristötekijöiden rooli on paljon vähäisempi. 

Ei ole mitään sellaista tietoa, että autismi olis lisääntynyt. Miksi sellaista siis pitäisi kuvitella? 

Olen tuo eräs ylempi kirjoittaja, jolle merkittiin autistinen vuorovaikutushäiriö, kun ammattilainen kuuli yhden sanomani sanan väärin. Ammattilainen teki asiasta valtavan numeron. Kävimme pitkän väännön siitä, sanoinko väärin ja kuuliko toinen oikein vai sanoinko oikein ja kuuliko toinen väärin. Lopullinen päätösvalta oli kuitenkin ammattilaisella, joka päätti että olin sanonut sanan väärin, ja tilanne kirjattiin minun autistiseksi vuorovaikutushäiriökseni. Onko ihan varma, että elämme autismin suhteen valistuneempaa ja viisaampaa aikaa kuin ennen?

Sun halu väitellä kertoo vuorovaikutushäiriöstä

Ei, vaan autistilla on erittäin vahva oikeudentunto. Autisti ei voi sietää epäoikeudenmukaisuutta ja valheellisuutta, ei myöskään vääryyksien katsomista läpi sormien.

Siksi normot kokevat autistin vuorovaikutuksen jankkaamisena ja hankalana. Kun autistille ei mene kaikki heidän paskavittuilunsa läpi. 

Mitä muuta se on kuin piruilua, kun jankataan loputtomiin kuviteltua vääryyksiä, mitkä pahimmillaan ymmärrettiin väärin jo alunperin. Ihan yhtä paljon autisti ymmärtää väärin kuin muutkin, vähemmän vain sitä itse näkee. Suodattamattomuus ei ole hyvä asia, vaikka rehellisyys voi sitä olla. Vai haluatko itse kuulla omat huonot puolesi rehellisyyteen vedoten.

Taas normo kääntää vastuun pois itsestään. Autisti on hyvin pikkutarkka ja puhuu nimenomaan asiasta, ei sen vierestä tai jotain sinne päin. Normo ei taas edes tajunnut, mistä oli kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/355 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen ihmisen, joka on eheytynyt autismista, ja uskon, että se on mahdollista ihan kaikille. 

Ei autismi ole joku ihmisestä erillinen sairaus, vaan kiinteä osa ihmistä. Ei musta pystyis irroittamaan ja poistamaan mun autismia, ei musta jäis jäljelle mitään. 

Sinä et usko mutta kyllä se on mahdollista. Jeesuksen voimalla Jumala voi saada ihmeitä aikaan. 

Todella huonoa pilaa. Olet typerä.

Vierailija
324/355 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen Asperger-nainen ja mullakin on tuo "kyky" keskittyä itse asiaan ilman tunteita. (En koskaan ajatellut, että muut eivät osaa tätä, mutta näköjään näin sitten.)

Tästäkin syystä olen aina pitänyt psykologian tulkintoja ja käsityksiä ihan huuhaana. Koske minuun ei voi soveltaa useita sellaisia syy/seuraussuhteita, mitä psykologia esittää todellisina, "näin se on".  Ja varmaan tästä syystä autisteja erehdytään pitämään tunteettomina narsisteina. 

Tunteiden irrottaminen järjestä on miehinen ominaisuus ja heikentää. Ilman tunteita ei ole tasapainoa. Tunteet voi silti hallita, mikä monelle autistille tuntuu olevan hyvin vaikeaa.

Nyt sekoilet omiasi. Normonaisillahan tunteet usein ottavat vallan täysin ja järki katoaa samalla hetkellä. Eli tunteita ei osata hillitä lainkaan. Jatkuva mielenpahoitus ja loukkaantuminen ovat tästä hyvä esimerkki. Järki sanoisi, ettei tässä tarvi ottaa itseensä.

Sekoitat autismin johonkin ihan muuhun, kun väität, ettei autisti hallitse tunteitaan. Ehkä oikeasti tarkoitat aiatiyliherkkyyttä neurosensitiivisyyttä; autisti häiriintyy aistiärsykkeistä. Tällä ei ole tunteiden eli emootioiden kanssa mitään tekemistä. Joo, se paidan niskalappu hankaa, mutta se on hermoston ärsytys ja aistiärsyke, ei tunne eli emootio.

Vierailija
325/355 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella huonoa pilaa. Olet typerä.

Vaikka kuljet vielä synnin tietä, on Jeesus kuollut sinunkin syntiesi tähden, ja elää ikuisesti sydämissämme. On aika lukea Raamattua! 

Vierailija
326/355 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä en kiitos halua, että mikään jumala parantais mua omana itsenäni olemisesta. En halua minuuteni ja persoonallisuuteni tuhoamista. 

Vierailija
327/355 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vttua! Jumala on luonut minut Omaksi Kuvakseen juuri tällaisella neurologialla! Sinäkö, demonin sikiö, alat saatanallisin voimin parantelemaan minua, Jumalan Kuvaa? 

Vierailija
328/355 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vttua! Jumala on luonut minut Omaksi Kuvakseen juuri tällaisella neurologialla! Sinäkö, demonin sikiö, alat saatanallisin voimin parantelemaan minua, Jumalan Kuvaa? 

Sinä kuvien palvoja olet houkutellut paholaisen sisääsi ja se kiusaa sinua viimeiseen päivään ellet tunnusta syntiäsi Jeesuksen edessä ja saa ikuista elämää Herrassa. 

Vierailija
329/355 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt että kristityillä on näin kielteinen suhtautuminen autisteihin. 

Vierailija
330/355 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistit on ihmisiä siinä missä maahan muuttajat tai kehitys vammaisetkin

Vierailija
331/355 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennyt että kristityillä on näin kielteinen suhtautuminen autisteihin. 

Ei tuo kommentoija ole mikään uskova vaan joku näsäviisas älynlahjoista vaille jäänyt normo, jälleen kerran. 🤷🏻‍

Vierailija
332/355 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristityille autismi on samanlainen nou-nou kuin homous tai esiaviolliset suhteet. 

Vierailija
333/355 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo enää. 

Vierailija
334/355 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kans kuullut tapauksissa, jossa on eheydytty autismista, mutta toisaalta en ole kovin vahvasti autismia vastaankaan. 

Vierailija
335/355 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäironisesti, kyllä olen. Näkyy eniten luonteessa, olen introvertti, jolle uusiin ihmisiin tutustuminen on vaikeaa ja en oikeastaan edes halua puhua tuntemattomille. Minulla on myös kiinnostuksia joihinkin spesifeihin asioihin.

Vierailija
336/355 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kokeilleet autismilääkkeitä? Mitkä toimii parhaiten? Lapsella on autismi, ja pitäisi koittaa saada hänet normaaliksi. 

Vierailija
337/355 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kokeilleet autismilääkkeitä? Mitkä toimii parhaiten? Lapsella on autismi, ja pitäisi koittaa saada hänet normaaliksi. 

Fyysinen kuritus on toiminut paremmin kuin lääkkeet. 

Vierailija
338/355 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, olen ihan terve.

Vierailija
339/355 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko olevani

Vierailija
340/355 |