Oletteko autisteja?
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen autisti. Sinänsä typerä nimike näin laajalle kirjolle. En pysty peittämään tunnetilojani vaikka osaan käyttäytyä. Olen pragmaattinen, kapeakatseinen, nopea, jumitun asioihin, en pysty keskittymään hälyssä, enkä moneen asiaan samaan aikaan, töksäyttelen paineen alla, energian säätely on vaikeaa, joko täysillä tai ei mitään. Tiettyjen asioiden tekeminen tulee mennä samassa järjestyksessä aina, jos suunnitelmasta tai totutusta poiketaan ahdistaa. Toisaalta havaitsen tunnetiloja ja ns hiljaista viestintää ihmeen tarkasti. Se on vahvuus mutta raskasta, koska jumitun myös noihin.
Miksi nimike on typerä? Voisitko selventää?
Koska autisteja on niin monenlaisia. Kuten neurotyypillisiäkin. Jos joku ei vielä tiennyt, autistit eivät ole mikään yhtenäinen ihmisryhmä, vaan meitä on moneksi. Kaksi autistia voivat olla luonteeltaan täysin erilaiset, autismista riippumatta. Tosin usein ihmettelen, onko minulla edes omaa persoonaa, vaan olenko pelkästään kokoelma autismipiirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autistit on aina hyviä työjuhtia jossain kaivoksilla :D
Nimenomaan päinvastoin, eikä sovi nykyajan 9-5 elinympäristöön jossa ärsyketulvadsa tehdään työtä jonka melkein ainoa anti (hengissäpysymisen lisäksi) on jokin kuvitteellinen tunne hierarkiasta ja statuksesta. Narsistiset neurotyypilliset kestävät yhteiskuntaa paremmin, kun hankit, jotain status kohenee, kun ylenet töissä, status kohenee… autisti ei voisi vähempää innostua.
Autistit on niin herkkiä etteivät voisi elää ilman neurotyypillisten vanhempien jatkuvaa huolenpitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen autisti. Sinänsä typerä nimike näin laajalle kirjolle. En pysty peittämään tunnetilojani vaikka osaan käyttäytyä. Olen pragmaattinen, kapeakatseinen, nopea, jumitun asioihin, en pysty keskittymään hälyssä, enkä moneen asiaan samaan aikaan, töksäyttelen paineen alla, energian säätely on vaikeaa, joko täysillä tai ei mitään. Tiettyjen asioiden tekeminen tulee mennä samassa järjestyksessä aina, jos suunnitelmasta tai totutusta poiketaan ahdistaa. Toisaalta havaitsen tunnetiloja ja ns hiljaista viestintää ihmeen tarkasti. Se on vahvuus mutta raskasta, koska jumitun myös noihin.
Koska autisteja on niin monenlaisia. Kuten neurotyypillisiäkin. Jos joku ei vielä tiennyt, autistit eivät ole mikään yhtenäinen ihmisryhmä, vaan meitä on moneksi. Kaksi autistia voivat olla luonteeltaan täysin erilaiset, autismista riippumatta. Tosin usein ihmettelen, onko minulla edes omaa persoonaa, vaan olenko pelkästään kokoelma autismipiirteitä.
Eikö esim. keliaakikotkin ole erilaisia, ja silti on vain yksi nimike, joka kattaa koko keliaakikoiden kirjon? Tai migreenipotilaat. En oikein ymmärrä mitä ajat takaa.
En todellakaan. Olen perusterve normaali ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan päinvastoin, eikä sovi nykyajan 9-5 elinympäristöön jossa ärsyketulvadsa tehdään työtä jonka melkein ainoa anti (hengissäpysymisen lisäksi) on jokin kuvitteellinen tunne hierarkiasta ja statuksesta. Narsistiset neurotyypilliset kestävät yhteiskuntaa paremmin, kun hankit, jotain status kohenee, kun ylenet töissä, status kohenee… autisti ei voisi vähempää innostua.
Autistit on niin herkkiä etteivät voisi elää ilman neurotyypillisten vanhempien jatkuvaa huolenpitoa.
Ei mulla oo neurotyypillisiä vanhempia, eikä oo mun autistilapsellakaan.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Olen perusterve normaali ihminen.
Oletko myös perussuomalainen?
Vierailija kirjoitti:
autistit hoitoon
Hyvää hoitoa autisteille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö esim. keliaakikotkin ole erilaisia, ja silti on vain yksi nimike, joka kattaa koko keliaakikoiden kirjon? Tai migreenipotilaat. En oikein ymmärrä mitä ajat takaa.
Ihanko tosissasi kysyt?
Keliakiaa eli gluteeniyliherkkyyttä sairastavat ovat kaikenlaisia ihmisiä, joilla on yhdistävänä tekijänä nimenomaan tämä yliherkkyys, elimistön kyvyttömyys käyttää gluteenia.
Migreeniä sairastavat monenlaiset ihmiset; migreeni on ajoittain esiintyvä tietynlainen päänsärkytyyppi.
Autistikin voi sairastaa keliakiaa ja migreeniä.
Autismi ei esiinny ajoittain, eikä se ole yksi oire, vaan kokonaisvaltainen, pysyvä ominaisuus. Autisteja sen sijaan on laidasta laitaan, kuten on neurotyypillisiäkin, kehitysvammaisista huippuälykkäisiin. Siksi käsite autismin kirjo on typerä ja hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Muutin kotoa ekan kerran jo yläasteikäisenä koulun takia (parempi koulu oli kaukana), eikä ollut äiti tai isä paapomassa.
Neurotyypilliset tartti enemmän hyysäämistä.
Autistit ei oo samanlaisia keskenäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
autistit hoitoon
Saattohoitoa autisteille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
autistit hoitoon
Saattohoitoa autisteille
Sitten kun on sen aika
Autistit on ihan tavallisia ihmisiä. Niillä on vaan epätavalliset aivot.
Voisitteko lakata pilkkaamasta autisteja? Me ei voida mitään tälle ongelmallemme...
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko lakata pilkkaamasta autisteja? Me ei voida mitään tälle ongelmallemme...
Tällä palstalla on ainakin yksi ahkera autistivihaaja-trolli, joka spämmää niitä vihaviestejään vähän jokaiseen autismia koskevaan ketjuun. Ei siitä kannata välittää, se on ihan sekaisin.
Minäkin olen AuDHD, ja itse taas prosessoin asioita keskimääräistä huomattavasti nopeammin (psykanlaitoksella tutkimuksen koehenkilönä mm todettua). Se ei sinänsä ole kriteeri tietääkseni.