Yhä useampi hakee edelleen työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka hakemuksien hylkäämistä on lisätty
Nyt asiantuntijat kertovat mistä eri syistä ihmiset ovat hakeneet työkyvyttömyyseläkettä, miks eläkkeelle pääsyn ehtoja on tiukennettu, ja miksi yhä useampi eläkehakemus päätyy hylätyksi.
Kommentit (475)
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ihan vinkki, että metsästysseuroihin kuuluvien tk-eläkesyitä voitaisiin myös katsoa ainakin jos liittyy tohon muistiin tk-eläke syy.
Metsästysluvat pois vaan.
Ei sinne eläkkeelle päässyt ennen niiden ehtojen tiukentamistakaan kovin helposti. Itsellä meni (masennukseen) sairastumisesta 22 vuotta eläkkeeseen, siinä välissä vuosikausien moniammatilliset kuntoutusyritykset, lääkehoidot ja yht. 8 vuotta psykoterapiaa (kuntoutuspsykoterapia ja vaativa lääkinnällinen kuntoutus), jota olisin itse halunnut vielä jatkaa, mutta jota ei enää myönnetty, kun katsottiin että en enää kuntoudu. Seitsemän vuotta kuntoutustuella ennen lopullista eläkettä. Voimat riittää arjessa juuri ja juuri itsestä ja kodista huolehtimiseen, jos saan muilta apua kaupassakäyntiin ja välillä esim. kotitöihin.
On valtava ongelma, että työkyvyttömät ihmiset joutuvat olemaan työttöminä työnhakijoina, kun sairauspäivärahapäivät on käytetty (tai sitäkään ei edes myönnetä), vaikka he kuuluisivat kuntoutustuelle. Jota on siis ollut jo ennenkin erittäin vaikea saada, ja nykyään lähes mahdotonta. Työllisyyspalveluistakin asiantuntija sanoi jossain haastattelussa, että heidän keinoilla ei näitä ihmisiä pystytä työllistämään, kun he tarvitsisivat sotepalveluita, joita eivät saa. Jäätävää resurssien tuhlausta siis. Panostakaa niihin kunnollisiin kuntoutuspalveluihin, päättäjät!!! Ja se ei tosiaan kuntoutumista hirveästi edistä, että joutuu pelkäämään milloin toimeentulo katkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne eläkkeelle päässyt ennen niiden ehtojen tiukentamistakaan kovin helposti. Itsellä meni (masennukseen) sairastumisesta 22 vuotta eläkkeeseen, siinä välissä vuosikausien moniammatilliset kuntoutusyritykset, lääkehoidot ja yht. 8 vuotta psykoterapiaa (kuntoutuspsykoterapia ja vaativa lääkinnällinen kuntoutus), jota olisin itse halunnut vielä jatkaa, mutta jota ei enää myönnetty, kun katsottiin että en enää kuntoudu. Seitsemän vuotta kuntoutustuella ennen lopullista eläkettä. Voimat riittää arjessa juuri ja juuri itsestä ja kodista huolehtimiseen, jos saan muilta apua kaupassakäyntiin ja välillä esim. kotitöihin.
On valtava ongelma, että työkyvyttömät ihmiset joutuvat olemaan työttöminä työnhakijoina, kun sairauspäivärahapäivät on käytetty (tai sitäkään ei edes myönnetä), vaikka he kuuluisivat kuntoutustuelle. Jota on siis ollut jo ennenkin erittäin vaikea saada, ja nykyään lähes mahdotonta. Työllisyyspalveluistakin asiantuntija sanoi jossain haastattelussa, että heidän keinoilla ei näitä ihmisiä pystytä työllistämään, kun he tarvitsisivat sotepalveluita, joita eivät saa. Jäätävää resurssien tuhlausta siis. Panostakaa niihin kunnollisiin kuntoutuspalveluihin, päättäjät!!! Ja se ei tosiaan kuntoutumista hirveästi edistä, että joutuu pelkäämään milloin toimeentulo katkeaa.
Nykyään tollasia ihmisiä on töissä ja koti kokonaan siivoamatta.
Onneksi ne jotka työkkäri laittaa sairaana töihin asuvat yleensä vuokralla niin ei haittaa, jos vuokra-asunto siivotaan parin kolmen vuoden välein.
Itse olen siivonnut tänä vuonna kerran lattiat.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen siivonnut tänä vuonna kerran lattiat.
Mutta kelan mielestä työkykyinen. Onneksi vuokrakämppä, ei oma.
No, tuskin tk-eläkkeellä olevatkaan siivoaa asunnon kuin kerran vuodessa, kun ei masentuneet työttömätkään jaksa enempää.
Ei ihmiset välttämättä ole yhtään edellisiä ikäluokkia terveempiä, vaikka eläkeikää nostetaan.
Ainakin omat vanhemmat oli näin 50 vuotianahoikan ja terveen näköisiä valokuvissa verrattuna nykyisiin. Silti olivat eläkkeellä alle 60-vuotiana kremppojen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ihan vinkki, että metsästysseuroihin kuuluvien tk-eläkesyitä voitaisiin myös katsoa ainakin jos liittyy tohon muistiin tk-eläke syy.
Pitäisikö kysyä poliisilta miksi saa olla noin, kun kela ei mua päästä eläkkeelle? Miten voi kuulua metsästysseuraan, jos lähimuistin takia tk-eläkkeellä?
Itse en jaksa tiskata siksi syön kotona kertakäyttö paperi lautasista ja mukeista
Tuosta mahdollisesti väärin perustein sairaseläkkeelle päässeestä kuntosalimiehestä... Kun ei itse ole paikan päällä eikä nähnyt vaikea tehdä tuomiota. Itselleni esim (olen työelämässä) on määrätty nuoresta asti kuntosalilla tietyt liikkeet, että pystyn ylipäätään ilman pahempia selkäkipuja ja lantion kulumia olemaan. On kielletty tanssi sun muu, ja sanottu että kehitä mahd. paljon suoria lihaksia, ettei lantio vain pyöri ja kulu entisestään. En tiedä siis, kyykkääkö parjattu sairaseläkeläinen salilla juuri siksi, että saisi pidettyä kivut hallinnassa. 150 kg jaloilla ei ole paljon mitään, nainenkin tuohon pystyy.
Kuka nykyään haluaa edes mitään sijoitusasuntoja omistaa, kun tietää, että ihmiset on masentuneita eikä vuokra-asuntoja siivota.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nykyään haluaa edes mitään sijoitusasuntoja omistaa, kun tietää, että ihmiset on masentuneita eikä vuokra-asuntoja siivota.
Kokkareet haluavat omistaa asuntoja mitä ei siivota ja ovat täynnä tuhohyönteisiä.
No, koska kela hylkää sairaan sairaslomahakemuksen niin olen sitten vastaavasti työkokeilussa ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
No, koska kela hylkää sairaan sairaslomahakemuksen niin olen sitten vastaavasti työkokeilussa ilkeä.
Hoitokodissa ei tarvitse viedä eläkeläisille kahvia. Suomi säästää nyt. Olkoot ilman ja jos on rikkaiden hoitokoti niin sitä suuremmalla syyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela väittää, että oireet itsekeksittyjä. Törkeää.
Minulle oli kirjoitettu hylkäys päätökseen noin. Saan sen verran aikaan päivässä, että pesen koneellisen pyykkiä enkä sitäkään joka päivä. Ihminen on kuulemma silloin työkykyinen.
Fyysisesti vai henkisesti sairas?
Mt-ongelmista pääsee eläkkeelle, syövän ja elinsiirron jälkeen ei välttämättä pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokkareet haluavat omistaa asuntoja mitä ei siivota ja ovat täynnä tuhohyönteisiä.
Luin, että Eiran upeissa kodeissa on tuhohyönteisiä.
Pitää sairaana hakea laitoshuoltajaksi sairaalaan ja hyvätuloiset potilaat ei saa kahvia eikä jälkiruokaa. Nyt säästetään.