Työnhaun vaikeus
Pitää hakea kolmea työpaikkaa kuukaudessa. En enää keksi mihin hakea. En keksi yritysten nimiä. Avoimia paikkoja ei muuten ole. Voinko sanoa tämän suoraan työkkärin ihmiselle? Saisiko heiltä listan alueen yrityksistä avuksi tässä? Kokemuksia?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Aika hälmöltä tuo teidän "työnhaku" kuulostaa -))! Kun itse valmistuin kävin suihkussa, otin paperit mukaan ja lähdin katteleen. Tai siis firman ovi auki ja voinko tavata työnjohtajaa, kysymään töitä. Työpaikka löytyi 5dennen oven takaa seuraavana päivänä. Aika lapsekasta, hei lähetin teille halulomakkeen, onko teill...Kuuleppa työnhakija, minulla on tässä näitä hakemuksia nyt 549 lukematta, soitatko vaikka 3 vuoden kuluttua?
Sittenkö on helpompaa kun 549 hakijaa on oven takana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hälmöltä tuo teidän "työnhaku" kuulostaa -))! Kun itse valmistuin kävin suihkussa, otin paperit mukaan ja lähdin katteleen. Tai siis firman ovi auki ja voinko tavata työnjohtajaa, kysymään töitä. Työpaikka löytyi 5dennen oven takaa seuraavana päivänä. Aika lapsekasta, hei lähetin teille halulomakkeen, onko teill...Kuuleppa työnhakija, minulla on tässä näitä hakemuksia nyt 549 lukematta, soitatko vaikka 3 vuoden kuluttua?
Sittenkö on helpompaa kun 549 hakijaa on oven takana?
No eikö se ole paljonkin helpompaa? Johtaja sanoo heille kaikille et täällä meillä kävi eilen yksi jo kysymässä ja katsottiin sihteerin kaa et ei tatuointeja kaulassa, ei nenärengasta, sopiva pukeutuminen, puhui kohtalaista suomea ja kertoi olevansa ahkera. Otimme hänet ja työt alkaa ensi viikolla. Missä näet ongelman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitse pari oikeaa hakua. Ja pari ihan sama mitä hakua.
No niin teenkin mutta en voi hakea toimistotöihin ihan mihin tahansa.
Toimitotyötä haet? Onpas lepsua toimuntaa työkkäriltä kun hyväksyvät noin löysän työnhaun. Kyllä minä jouduin hskemaan kaikkea muutakin kunnes löysin pätkätyön toiselta alalta. Kaksi vuotta myöhemmin olen samassa työpaikassa edelleen vaikka alkuun töitä oli vain kuukaudeksi. Katso oman paikkakuntasi vuokratyöfirmojen tarjonta ja hae teollisuuteen/tuotantotyöntekijäksi. Niihin hommiin pääsee myös ilman työkokemusta tai koulutusta. Ei kiinnosta vai? Ei muakaan ja sitäkin vähemmän kiinnostaa elättää pienestä palkasta työnvieroksujia. Tämä on itselle kuitenkin parempi vaihtiehto kuin tuilla loisiminen. Vähän menee koulutus hukkaan tietenkin.
Vuorotyötä...
So? Suurimmaksi varmaan näin mutta ei välttämättä. Kyllä aikuinen kykenee vuorotyöhön. Jos tää oli sun argumentti sille että valitset kotona tuilla loisimisen niin häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ainakin edellinen virkailija lähetti s-postiini tämän kaupungin yritystilastot, siinä listassa oli aikamoinen liuta yrityksiä joista en tiennyt. Sitten vaan googlettamaan kyseisiä firmoja ja katsoo voiko laittaa avoimen hakemuksen tai s-postitse hakemuksen päällikölle jos löytyy yhteystiedot. Soittaminenkin ja tiedustelu työmahdollisuuksista lasketaan hauksi, eikö?
Todennäköisesti pääsee mustalle listalle ja estoon, jos alkaa hirveästi spämmäämään hakemuksia eri firmoille. Nyt kun kaikki työttömät ovat jatkuvasti pakotettuja tähän, se alkaa rasittamaan myös työnantajia, joilla on jatkuva runsaudenpula potentiaalisista tekijöistä. Tähän päälle vielä paikallinen sopiminen, niin työnantajat voivat aina ottaa sen halvimman vaihtoehdon ja palkat voidaan pitää alhaalla.
Joo tiedän mitä tarkoitat ja olen samaa mieltä (se edellinen virkailija oli turhan innokas eikä ottanut huomioon työnhaun realiteetteja eikä varsinkaan miettinyt työnantajan näkökulmasta asiaa). Nuo pidän itselläni ylhäällä s-postikansiossani lähinnä siltä varalta, jos joskus olisi ylivoimaisen vaikea keksiä 4 paikkaa johon lähettää hakemus. Tai jos noista löytyisikin ihan aidosti kiinnostava paikka.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. Kaikki maailman tieto sekuntien päässä ja silti ei kyetä keksimään muutamaa paikkaa mihin hakea töihin. Hakualueeksi laitat nyt ihan ensi alkuun koko maan, koska tällä kansakunnalla ei ole enää mahdollisuutta elättää aikuisia ihmisiä jotka kärvistelevät eläkeikään asti jossain susirajan persereikäpitäjässä etsien unelmaduuniaan polkupyörämatkan säteeltä.
Tarjoudut sitten varmaan maksamaan hänen muuttonsa? Kaikilla ei ole sosiaalista verkostoa joka auttaisi ja muuttofirmaa Kela ei lähtökohtaisesti hyväksy joten ei tipu koko rahan edestä tukea. Sossu tekee päätöksen josta ei voi olla etukäteen varma onko se myönteinen vai kielteinen. Oot kyllä kermaperse jolle kaikki on tuotu tarjottimella kun et tajua että kaikilla ei ole asiat yhtä hyvin. Tekis sulle hyvää kohdata elämän realiteetit.
Työn hakeminen on äärimmäisen helppoa, toista on tuloksellinen työnhaku.
Mä en kyllä tajua miten ne tavarat kulkis ilmaiseksi itsekseen kun muuttofirmaakaan ei hyväksytä. Taloyhtiön pihallekaan ei saa jättää tavaroita ja uudet tavarat maksaa (ja ei oo rahaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tarkoitus työllistyä, jos ei, hae kaikkia mahdollisia johtajan paikkoja niin kunnista kuin valtiolta. Niin tekevät muutkin.
Sääntö on että paikkoihin pitää olla realistiset mahdollisuudet työllistyä. Näin minulle sanottiin. Ihan mitä vaan ei voi hakea. Ap
Tämä. Mutta hae koko Suomesta. Teet vaan huonot hakemukset sinne, minne et halua.
Olen laittanut avoimia hakemuksia firmoihin. Joistain tulee kuittaus jos kyseessä suuremman yrityksen portaali. Pikkufirmoista ei aina mitään jos osoitteena vain hr:n sähköposti. Firmat säilyttävät avoimia hakemuksia eri aikoja. Pitää tarkkailla koska voi taas alkaa laittaa uutta kierrosta. Jos työttömyys pitkittyy. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tarkoitus työllistyä, jos ei, hae kaikkia mahdollisia johtajan paikkoja niin kunnista kuin valtiolta. Niin tekevät muutkin.
Sääntö on että paikkoihin pitää olla realistiset mahdollisuudet työllistyä. Näin minulle sanottiin. Ihan mitä vaan ei voi hakea. Ap
Luuletko että työkkäri arvioi noin tarkkaan heidän ammattitaidollaan? Etsit tekosyitä vain välttääksesi työnhaun. Jos omaat toimistoalan kokemusta/koulutusta, olet kykenevä hakemaan moneen hommaan toimistossa, vaikka tehtäväkuvaus ilmoituksessa ei osuisi täysin sataprosenttisesti sinun etsimään työpaikkaan. Paikka, mikä vähänkin sivuaa osaamistasi, miksi et olisi kykenevä tekemään sitä?
Kykenevä johtajan hommiin, jos on toimistoalan kokemusta?
Tuota en huomannut keskustelun polkua. Mutta AP ei löydä edes 3 avointa toimistotyöpaikkaa tai yritystä, joiden sivuille voisi jättää avoimen hakemuksen, Pirkanmaalta, kertoo jotain AP:n kyvyistä työllistyä. Kesällä avoimia työpaikkoja vähemmän, mutta nyt kannattaa laittaa 3 firmaan heidän sivuilta avoin hakemus mihin tahansa avoimeen toimistotyöhön tai vastaavaan, sillä tuo ongelma on korjattu. Tuotakaan AP ei saa aikaan ja puolustellaan hänen laiskuuttaan täällä, ei hyvä.
Ei läheskään kaikkiin firmoihin voi jättää avointa hakemusta, eivät ota vastaan. Tietty suoraan päällikön s-postiin voi varmaan laittaa jos löytää yhteystiedon. Tai soittaa firmaan ja kysyy s-postia - jos suostuvat kertomaan. Olen törmännyt ainakin sellaiseen että puhelinnumeroa eivät antaneet koska "niitä soittoja tulisi muuten niin paljon".
Realistiset mahdollisuudet työllistyä? Sellaista paikka ei olekaan ellei ole ainoa hakija, ja silloinkin luultavasti paikka laitettaisiin uudelleen hakuun. Joku kuitenkin väittää että joku aina valitaan, ei valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Tampereella tilanne oikeasti huono? Olen täällä vain opiskelijana enkä vielä ole kokeillut työnhakua
No karkeasti jos laittaa työmarkkinatorille hakukriitereiksi toimustotyöt tms pirkanmaan alue niin tarjolle tulee 13 paikkaa. Vielä kolmisen vuotta sitten yli 100. Kai sekin jotain kertoo. Piilotyöpaikat jne sitten erikseen mutta tuo nyt esimerkkinä. Ap
No älä hae pelkkiä toimistotöitä. Hae raksalle, henkilökohtaiseksi avustajaksi, rekkakuskiksi, jne.
En minä ainakaan hakisi raksalle enkä pääsisi, voisi niitä vähän naurattaa jos hakisin. Henkilökohtaisen avustajan hommiin en ikimaailmassa lähtisi enkä edes soveltuisi minun luonteellani ja hermoillani. En voi ajaa edes tavallista henkilöautoa, sillä minulla ei ole ajokorttia lainkaan.
Luottotiedotkaan eivät ole kunnossa, ja niitäkin joissain työpaikoissa kysytään ja tarkistetaan. Käytännössä se tarkoittaa että paikkaa on aika mahdotonta saada jos on merkintöjä, jos vastassa on hakijoita joilla on puhtaat luottotiedot.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku ihminen tosiaan olla tuollainen juntti kuin sinä?
Kannattaa käyttää finderiä! Löytyy yrityksiä alueelta ja niiden yhteystiedot.
Mielestäni hallitus voisi nyt päättää lopettaa pakko työnhaun kun työttömyyttä on todella paljon. Tekisivät edes jotain hyvääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että työkkäri arvioi noin tarkkaan heidän ammattitaidollaan? Etsit tekosyitä vain välttääksesi työnhaun. Jos omaat toimistoalan kokemusta/koulutusta, olet kykenevä hakemaan moneen hommaan toimistossa, vaikka tehtäväkuvaus ilmoituksessa ei osuisi täysin sataprosenttisesti sinun etsimään työpaikkaan. Paikka, mikä vähänkin sivuaa osaamistasi, miksi et olisi kykenevä tekemään sitä?
Kykenevä johtajan hommiin, jos on toimistoalan kokemusta?
Tuota en huomannut keskustelun polkua. Mutta AP ei löydä edes 3 avointa toimistotyöpaikkaa tai yritystä, joiden sivuille voisi jättää avoimen hakemuksen, Pirkanmaalta, kertoo jotain AP:n kyvyistä työllistyä. Kesällä avoimia työpaikkoja vähemmän, mutta nyt kannattaa laittaa 3 firmaan heidän sivuilta avoin hakemus mihin tahansa avoimeen toimistotyöhön tai vastaavaan, sillä tuo ongelma on korjattu. Tuotakaan AP ei saa aikaan ja puolustellaan hänen laiskuuttaan täällä, ei hyvä.
Ei läheskään kaikkiin firmoihin voi jättää avointa hakemusta, eivät ota vastaan. Tietty suoraan päällikön s-postiin voi varmaan laittaa jos löytää yhteystiedon. Tai soittaa firmaan ja kysyy s-postia - jos suostuvat kertomaan. Olen törmännyt ainakin sellaiseen että puhelinnumeroa eivät antaneet koska "niitä soittoja tulisi muuten niin paljon".
Totta. Olen huomannut että kaikkiin suuriinkaan firmoihin ei oteta avoimia hakemuksia. Ja suoraan jonkun nettisivuilta bongatun henkilön sähköpostiin yrityksessä en haluaisi hakemusta spämmätä. Mutta kaipa se on pakko. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpoint lienee kysyä kummalla meistä on vakityöpaikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpoint lienee kysyä kummalla meistä on vakityöpaikka?
Kummalla meistä on käynyt parempi tuuri?
Ei työpaikan hakemisessa mitään vaikeaa ole. Ainoastaan sellaisen saaminen on lähes mahdotonta kun työttömiä on todellisuudessa yli puoli miljoonaa ja Suomen talous oikeasti syvemmässä suossa kuin 1990-luvulla.
Kerro oma työpaikkasi, niin AP voi hakea sinne toimistotöihin. Varmasti otatte hänet, jotta sinä vältyt maksamasta veroissasi hänen työttömyystukiaan.