Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pride tekopenis-kurssi lapsille

Vierailija
25.06.2026 |

Vihervasemmistolainen sukupuolisekavuutta levittävä Pride opettaa tekopenisten tekoa 13 vuotiaille lapsille suunnatulla kurssilla.

Luulin jo nähneeni kaiken mutta erehdyin.

https://pride.fi/tapahtuma/packer-ja-packer-pussin-ompelutyopaja-nuoril…

Kommentit (805)

Vierailija
701/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Transsukupuolisiudessa ei ole kyse vain seksuaalisesta identiteedistä vaan ihmisen identiteedistä kokonaisuudessaan. Jos joku luulee, että nainen tai mies oleminen tarkoittaa vain seksuaalisuutta, en oikeasti voi mitään kuin ihmetellä, muten joku voi olla näin yksinkertainen. 

Ketään EI KIINNOSTA.

No näyttää kiinnostavan kaikki mahdollisuudet päästä pilkkaamaan ja haukkumaan transnuoria. 

Ei ole mitään transnuoria.

Nykyään törmää tällaisiin kommentteihin ihan tavallisen oloisilta ihmisiltä tuolla netin kommenttikentissä. Eikö nää ihmiset ymmärrä, että tällainen on aika äärimmäinen ja radikaali näkemys ja miten ihmeessä he ovat sellaiseen päätyneet. Miksi jotkut antaa itsensä lietsoontua tällaiseen radikaaliuteen asti. Varmasti jokin harha on, että oltaisiin maltillisia "lasten puolustajia". 

Eri, mutta onhan se väärin puhua transnuorista, kun kyseistä diagnoosia ei edes voi antaa alaikäiselle. Pitäisi puhua nuorista, joilla on sukupuolidysforiaa. Ja sehän voi joillakin mennä ohi puberteetin myötä. Trans ihan kirjaimellisestikin viittaa "transfromaatioon" eli muutosprosessiin. Ja transhoidotkin voi käydä läpi vain täysi-ikäinen ihminen, ei lapsi. 

Jokainen transsukupuolinen, jonka sukupuoliristiriita on alkanut lapsuudessa ja on pysyvää, on ollut nuorena transnuori. 

Minäkin olin lapsena autisti, vaikka sain diagnoosin vasta aikuisena. En muuttunut autistiksi vasta diagnoosin myötä. 

"Jokainen transsukupuolinen, jonka sukupuoliristiriita on alkanut lapsuudessa ja on pysyvää, on ollut nuorena transnuori." 

 

Ei ole. He ovat olleet lapsia ja nuoria, joilla on ollut kokemus sukupuoliristiriidasta. Ja useimmilla se ei ole pysyvä kokemus ellei sitä aleta vahvistamaan aikuisten toimesta. Siksi onkin tärkeää, ettei ketään lasta tai nuorta, jolla tällainen kokemus on, leimata transhenkilöksi ympäristön puolelta ja esitetä, kuin se olisi pysyvä olotila. 

 

Siksi onkin todella hyvä, että vasta aikuisuudessa voi saada diagnoosin, ja osa jatkaa hoitoihin, osa ei. 

 

On myös ihmisiä, joilla sukupuolidysforiaa on ollut koko ikänsä, he ovat saaneet diagnoosiin, käyneet hoidot läpi, identifioituneet transhenkilöksi useita vuosia ja sitten päättäneet detransitioitua. Huolimatta siitä, että sukupuolidysforia ei ole mennyt ohi. He ovat vain tiedostaneet, etteivät voi oikeasti olla toista sukupuolta omista tuntemuksistaan huolimatta, ja päätyneet elämään omana sukupuolenaan ja käsitelleet sukupuolidysforiaansa jollakin muulla tavalla. 

Sinä et minulle voi tätä asiaa sanella. Noi on sun henkilökohtaisia mielipiteitä, eikä mikääm totuus. Usko sinä tuollaiseen, jos se on sinulle tärkeää. Minä en usko. Minusta on päivänselvää, että jokainen lapsesta saakka pysyvästi vastakkaisen sukupuolen sukupuoli-identiteettiä kokeva on ollut transnuori. 

Ympäristön ei tarvitse ottaa mitään kantaa olotilan pysyvyyteen. Lapsia ei tarvitse diagnosoida. Heitä ei vaan missään nimessä saa yrittää gaslightata, että heidän oma kokemuksensa ei muka olisi totta. Sellainen on ihmisen mielenterveydelle tuhoisaa. 

Nuo nuoret KUVITTELEVAT olevansa jotakin mitä eivät ole. He tarvitsevat psykiatrin apua

Minun sisarukseni sai lapsena sitä "psykiatrista apua". Ei auttanut. Hänen sukupuolikokemuksensa oli ja pysyi, mutta nuo yritykset "parantaa" sitä aiheuttivat hänelle paljon kärsimystä. 

Onko hän kokeillut psykofyysistä fysioterapiaa? Muutamakin kehodysforiasta kärsinyt suositellut sitä. 

Kuule hän on jo kuollut. 

Kiitos juuri sellaisten neuvojen, joita täällä on tietämättömien transvastaisen ääliöiden taholta annettu. 

Vierailija
702/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyrvähdys kaikille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemurhalla uhkailu on narsisteille tyypillinen tapa manipuloida muita ihmisiä. 

Vierailija
704/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Transsukupuolisiudessa ei ole kyse vain seksuaalisesta identiteedistä vaan ihmisen identiteedistä kokonaisuudessaan. Jos joku luulee, että nainen tai mies oleminen tarkoittaa vain seksuaalisuutta, en oikeasti voi mitään kuin ihmetellä, muten joku voi olla näin yksinkertainen. 

Ketään EI KIINNOSTA.

No näyttää kiinnostavan kaikki mahdollisuudet päästä pilkkaamaan ja haukkumaan transnuoria. 

Ei ole mitään transnuoria.

Nykyään törmää tällaisiin kommentteihin ihan tavallisen oloisilta ihmisiltä tuolla netin kommenttikentissä. Eikö nää ihmiset ymmärrä, että tällainen on aika äärimmäinen ja radikaali näkemys ja miten ihmeessä he ovat sellaiseen päätyneet. Miksi jotkut antaa itsensä lietsoontua tällaiseen radikaaliuteen asti. Varmasti jokin harha on, että oltaisiin maltillisia "lasten puolustajia". 

Eri, mutta onhan se väärin puhua transnuorista, kun kyseistä diagnoosia ei edes voi antaa alaikäiselle. Pitäisi puhua nuorista, joilla on sukupuolidysforiaa. Ja sehän voi joillakin mennä ohi puberteetin myötä. Trans ihan kirjaimellisestikin viittaa "transfromaatioon" eli muutosprosessiin. Ja transhoidotkin voi käydä läpi vain täysi-ikäinen ihminen, ei lapsi. 

Trans ihan kirjaimellisesti tarkoittaa "toisella puolella". Se viittaa kokemukseen ei transformaatioon, vaikka senkin sanan voi trans sanasta johtaa. Jokainen transihminen on ollut myös lapsi ja nuori ja iso osa heistä on tuntenut olevansa toista sukupuolta jo aivan pienestä asti. He ovat olleet aina olemassa riippumatta siitä milloin ovat päässeet transhoitoihin. He ovat olleet olemassa omansa itsenään myös silloin, kun heillä ei vielä ole ollut diagnoosia.

Se, että "tuntee olevansa toista sukupuolta" on eri asia kuin olla. Valitettavasti tunteet eivät aina vastaa todellisuutta ja välittävä, turvallinen vanhempi tukisi lastaan elämään todellisuudessa. Toki lapsi saa olla sellainen kuin on persoonaltaan, mutta samalla pitää hyväksyä sukupuolen muuttumattomuus kuten muutkin sellaiset asiat, joita ei voi muuttaa. Se on osa ihmisyyttä ja kasvamista. 

Voisitko sinä kasvaa ihmisenä siten, että ymmärtäisit oman vajavaisuutesi tässä asiassa ja että sinun kannallasi ei ole esim. yksikään lääketieteellinen taho, jotka transihmisiä tutkivat tai hoitavat. Eivät edes ne, jotka suhtautuvat hoitoihin nihkeästi (kuten Suomessa). Kaikki silti tunnistavat transsukupuolisuuden olemassaolon ihmisen ominaisuutena ja sen, että niitä sukupuoliominaisuuksia todella on mahdollista muuttaa ja se on se toimivaksi havaittu hoito näille ihmisille. 

On medikaalisesti täysin mahdotonta muuttaa sukupuolta toiseksi. Voidaan vain muokkailla kehoa plastikkakirurgisin toimenpitein. Amputoida rinnat, kääntää penis sisäänpäin, leikata käsivarresta palanen ja tehdä siitä penismäinen rulla jalkojen väliin. Nämä ovat hyvin radikaaleja toimenpiteitä. Lisäksi käyttää vastakkaisen sukupuolen hormoneita. Suosittelemasi hoidot tekevät ihmisestä siis elinikäisen potilaan, jonka kehoon kajotaan hyvin rankalla tavalla, enkä ymmärrä lainkaan vanhempia, jotka lietsovat lapsensa ajatusmaailmaa tämän kaltaisen julman ja groteskin prosessin suuntaan. Sanoisin, että todellisuuden hyväksyminen on ehdottomasti näistä kahdesta se terveellisempi, järkevämpi ja välittävämpi vaihtoehto.

Onko mieleesi ikinä pilkahtanut, että jos asia olisi näin simppeli, niin ehkä mitään ongelmaa ei olisi eikä kukaan varmaan ehdoin tahdoin haluaisi kärsiä transsukupuolisuuden kaltaisesta asiasta? Olisiko etäisesti mahdollista, että kyseessä on hieman monimutkaisempi asia, josta sinä et kykene ymmärtämään juuri mitään? 

Vierailija
705/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsemurhalla uhkailu on narsisteille tyypillinen tapa manipuloida muita ihmisiä. 

Kuka täällä on itsemurhalla uhkaillut? 

Vierailija
706/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Transsukupuolisiudessa ei ole kyse vain seksuaalisesta identiteedistä vaan ihmisen identiteedistä kokonaisuudessaan. Jos joku luulee, että nainen tai mies oleminen tarkoittaa vain seksuaalisuutta, en oikeasti voi mitään kuin ihmetellä, muten joku voi olla näin yksinkertainen. 

Ketään EI KIINNOSTA.

No näyttää kiinnostavan kaikki mahdollisuudet päästä pilkkaamaan ja haukkumaan transnuoria. 

Ei ole mitään transnuoria.

Nykyään törmää tällaisiin kommentteihin ihan tavallisen oloisilta ihmisiltä tuolla netin kommenttikentissä. Eikö nää ihmiset ymmärrä, että tällainen on aika äärimmäinen ja radikaali näkemys ja miten ihmeessä he ovat sellaiseen päätyneet. Miksi jotkut antaa itsensä lietsoontua tällaiseen radikaaliuteen asti. Varmasti jokin harha on, että oltaisiin maltillisia "lasten puolustajia". 

Eri, mutta onhan se väärin puhua transnuorista, kun kyseistä diagnoosia ei edes voi antaa alaikäiselle. Pitäisi puhua nuorista, joilla on sukupuolidysforiaa. Ja sehän voi joillakin mennä ohi puberteetin myötä. Trans ihan kirjaimellisestikin viittaa "transfromaatioon" eli muutosprosessiin. Ja transhoidotkin voi käydä läpi vain täysi-ikäinen ihminen, ei lapsi. 

Jokainen transsukupuolinen, jonka sukupuoliristiriita on alkanut lapsuudessa ja on pysyvää, on ollut nuorena transnuori. 

Minäkin olin lapsena autisti, vaikka sain diagnoosin vasta aikuisena. En muuttunut autistiksi vasta diagnoosin myötä. 

"Jokainen transsukupuolinen, jonka sukupuoliristiriita on alkanut lapsuudessa ja on pysyvää, on ollut nuorena transnuori." 

 

Ei ole. He ovat olleet lapsia ja nuoria, joilla on ollut kokemus sukupuoliristiriidasta. Ja useimmilla se ei ole pysyvä kokemus ellei sitä aleta vahvistamaan aikuisten toimesta. Siksi onkin tärkeää, ettei ketään lasta tai nuorta, jolla tällainen kokemus on, leimata transhenkilöksi ympäristön puolelta ja esitetä, kuin se olisi pysyvä olotila. 

 

Siksi onkin todella hyvä, että vasta aikuisuudessa voi saada diagnoosin, ja osa jatkaa hoitoihin, osa ei. 

 

On myös ihmisiä, joilla sukupuolidysforiaa on ollut koko ikänsä, he ovat saaneet diagnoosiin, käyneet hoidot läpi, identifioituneet transhenkilöksi useita vuosia ja sitten päättäneet detransitioitua. Huolimatta siitä, että sukupuolidysforia ei ole mennyt ohi. He ovat vain tiedostaneet, etteivät voi oikeasti olla toista sukupuolta omista tuntemuksistaan huolimatta, ja päätyneet elämään omana sukupuolenaan ja käsitelleet sukupuolidysforiaansa jollakin muulla tavalla. 

Sinä et minulle voi tätä asiaa sanella. Noi on sun henkilökohtaisia mielipiteitä, eikä mikääm totuus. Usko sinä tuollaiseen, jos se on sinulle tärkeää. Minä en usko. Minusta on päivänselvää, että jokainen lapsesta saakka pysyvästi vastakkaisen sukupuolen sukupuoli-identiteettiä kokeva on ollut transnuori. 

Ympäristön ei tarvitse ottaa mitään kantaa olotilan pysyvyyteen. Lapsia ei tarvitse diagnosoida. Heitä ei vaan missään nimessä saa yrittää gaslightata, että heidän oma kokemuksensa ei muka olisi totta. Sellainen on ihmisen mielenterveydelle tuhoisaa. 

Nuo nuoret KUVITTELEVAT olevansa jotakin mitä eivät ole. He tarvitsevat psykiatrin apua

Minun sisarukseni sai lapsena sitä "psykiatrista apua". Ei auttanut. Hänen sukupuolikokemuksensa oli ja pysyi, mutta nuo yritykset "parantaa" sitä aiheuttivat hänelle paljon kärsimystä. 

Niin, kokemus. Hän kuvittelee olevansa jotakin mitä ei ole

Niin. Ja ainoa tunnettu tapa auttaa sellaisen kokemuksen kanssa on transhoidot. 

Ei ole, vaan psykoterapia ja se, ettei lähde tuohon pelleilyyn mukaan. Entisenä anorektikkona olisi ollut järkyttävää, jos vanhempani olisivat teeskennelleet alipainoni olevan normaalia. 

Usko pois psykoterapia eli tässä tapauksessa eheytyshoito ei paranna transsukupuolisuutta, joka ei ole sairaus vaan ominaisuus toisin kuin anoreksia. Tuosta kidutuksesta on niin paljon kokemusta, että se on pystytty sulkemaan ulos hoitokeinona täydellä varmuudella. Se toimii siis yhtä hyvin kuin homoseksuaalisuudesta parantaminen eheytyshoidoilla eli ei lainkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
707/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuonne ola kekenkään pakko lastaan laittaa, tai päästää. 

No, usein näillä "transmuksuilla" taitaa olla sellaiset vanhemmat, jotka pönkittävät lapsensa sukupuoliristiriitaa. Joidenkin kohdalla voi jopa puhua Munchausen by Proxy ilmiöstä. Ovat jotenkin innoissaan sekoittamassa lastensa todellisuudentajua ja vihkimässä mukaan epämääräiseen toimintaan. Ulkomailla jopa pumppaavat lapsiinsa blokkkereita ja vievät leikkauksiin. 

On varmasti näitäkin. Mutta kyllä se on todellisuutta myös joillekin lapsille, että kokevat syntyneensä väärään kehoon. Ja heille pitää antaa kaikki tuki ja rakkaus olla mitä ovat.

 

Toisaalta en pidä siitä, että lapset pistetään askartelemaan sukupuolielimiä. Tuon ei pitäisi olla tuossa iässä se oleellisin asia, vaan kohdata maailma muutoin kuin aikuisten kuvaston kautta. 

Vierailija
708/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemurhalla uhkailu on narsisteille tyypillinen tapa manipuloida muita ihmisiä. 

Kuka täällä on itsemurhalla uhkaillut? 

Ainahan se itsari tuodaan esille jos joku kritisoi transhoitoja. Niin nytkin. Mikään muu ei voi olla vaihtoehto kuin kuolema oman käden kautta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
709/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsemurhalla uhkailu on narsisteille tyypillinen tapa manipuloida muita ihmisiä. 

Narsistien lempiharrastus on vähätellä toisten ihmisten ongelmia ja kokemuksia, ja väittää niitä epäaidoiksi tai pelkästään heikkouden ja surkeuden aikaansaamiksi.

Vierailija
710/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Transsukupuolisiudessa ei ole kyse vain seksuaalisesta identiteedistä vaan ihmisen identiteedistä kokonaisuudessaan. Jos joku luulee, että nainen tai mies oleminen tarkoittaa vain seksuaalisuutta, en oikeasti voi mitään kuin ihmetellä, muten joku voi olla näin yksinkertainen. 

Ketään EI KIINNOSTA.

No näyttää kiinnostavan kaikki mahdollisuudet päästä pilkkaamaan ja haukkumaan transnuoria. 

Ei ole mitään transnuoria.

Nykyään törmää tällaisiin kommentteihin ihan tavallisen oloisilta ihmisiltä tuolla netin kommenttikentissä. Eikö nää ihmiset ymmärrä, että tällainen on aika äärimmäinen ja radikaali näkemys ja miten ihmeessä he ovat sellaiseen päätyneet. Miksi jotkut antaa itsensä lietsoontua tällaiseen radikaaliuteen asti. Varmasti jokin harha on, että oltaisiin maltillisia "lasten puolustajia". 

Eri, mutta onhan se väärin puhua transnuorista, kun kyseistä diagnoosia ei edes voi antaa alaikäiselle. Pitäisi puhua nuorista, joilla on sukupuolidysforiaa. Ja sehän voi joillakin mennä ohi puberteetin myötä. Trans ihan kirjaimellisestikin viittaa "transfromaatioon" eli muutosprosessiin. Ja transhoidotkin voi käydä läpi vain täysi-ikäinen ihminen, ei lapsi. 

Trans ihan kirjaimellisesti tarkoittaa "toisella puolella". Se viittaa kokemukseen ei transformaatioon, vaikka senkin sanan voi trans sanasta johtaa. Jokainen transihminen on ollut myös lapsi ja nuori ja iso osa heistä on tuntenut olevansa toista sukupuolta jo aivan pienestä asti. He ovat olleet aina olemassa riippumatta siitä milloin ovat päässeet transhoitoihin. He ovat olleet olemassa omansa itsenään myös silloin, kun heillä ei vielä ole ollut diagnoosia.

Se, että "tuntee olevansa toista sukupuolta" on eri asia kuin olla. Valitettavasti tunteet eivät aina vastaa todellisuutta ja välittävä, turvallinen vanhempi tukisi lastaan elämään todellisuudessa. Toki lapsi saa olla sellainen kuin on persoonaltaan, mutta samalla pitää hyväksyä sukupuolen muuttumattomuus kuten muutkin sellaiset asiat, joita ei voi muuttaa. Se on osa ihmisyyttä ja kasvamista. 

Se on kuitenkin ihmisen oma sukupuoli. Jos hän haluaa sitä yrittää muuttaa, se asia ei kuulu sinulle millään tavalla. Hänellä on siihen oikeus. Hänellä on myös oikeus muuttaa mieltänsä ja katua, jos siltä tuntuu. Sekään ei ole sinun asiasi. Jotta ihminen löytäisi parhaan mahdollisen tavan tulla toimeen sukupuolensa kanssa, on hyvä että on tällaisen kurssin kaltaisia turvallisia kevyen lähestymisen tapoja asian käsittelyyn. Ja sekään ei kosketa sinua millään tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
711/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Transsukupuolisiudessa ei ole kyse vain seksuaalisesta identiteedistä vaan ihmisen identiteedistä kokonaisuudessaan. Jos joku luulee, että nainen tai mies oleminen tarkoittaa vain seksuaalisuutta, en oikeasti voi mitään kuin ihmetellä, muten joku voi olla näin yksinkertainen. 

Ketään EI KIINNOSTA.

No näyttää kiinnostavan kaikki mahdollisuudet päästä pilkkaamaan ja haukkumaan transnuoria. 

Ei ole mitään transnuoria.

Nykyään törmää tällaisiin kommentteihin ihan tavallisen oloisilta ihmisiltä tuolla netin kommenttikentissä. Eikö nää ihmiset ymmärrä, että tällainen on aika äärimmäinen ja radikaali näkemys ja miten ihmeessä he ovat sellaiseen päätyneet. Miksi jotkut antaa itsensä lietsoontua tällaiseen radikaaliuteen asti. Varmasti jokin harha on, että oltaisiin maltillisia "lasten puolustajia". 

Eri, mutta onhan se väärin puhua transnuorista, kun kyseistä diagnoosia ei edes voi antaa alaikäiselle. Pitäisi puhua nuorista, joilla on sukupuolidysforiaa. Ja sehän voi joillakin mennä ohi puberteetin myötä. Trans ihan kirjaimellisestikin viittaa "transfromaatioon" eli muutosprosessiin. Ja transhoidotkin voi käydä läpi vain täysi-ikäinen ihminen, ei lapsi. 

Jokainen transsukupuolinen, jonka sukupuoliristiriita on alkanut lapsuudessa ja on pysyvää, on ollut nuorena transnuori. 

Minäkin olin lapsena autisti, vaikka sain diagnoosin vasta aikuisena. En muuttunut autistiksi vasta diagnoosin myötä. 

"Jokainen transsukupuolinen, jonka sukupuoliristiriita on alkanut lapsuudessa ja on pysyvää, on ollut nuorena transnuori." 

 

Ei ole. He ovat olleet lapsia ja nuoria, joilla on ollut kokemus sukupuoliristiriidasta. Ja useimmilla se ei ole pysyvä kokemus ellei sitä aleta vahvistamaan aikuisten toimesta. Siksi onkin tärkeää, ettei ketään lasta tai nuorta, jolla tällainen kokemus on, leimata transhenkilöksi ympäristön puolelta ja esitetä, kuin se olisi pysyvä olotila. 

 

Siksi onkin todella hyvä, että vasta aikuisuudessa voi saada diagnoosin, ja osa jatkaa hoitoihin, osa ei. 

 

On myös ihmisiä, joilla sukupuolidysforiaa on ollut koko ikänsä, he ovat saaneet diagnoosiin, käyneet hoidot läpi, identifioituneet transhenkilöksi useita vuosia ja sitten päättäneet detransitioitua. Huolimatta siitä, että sukupuolidysforia ei ole mennyt ohi. He ovat vain tiedostaneet, etteivät voi oikeasti olla toista sukupuolta omista tuntemuksistaan huolimatta, ja päätyneet elämään omana sukupuolenaan ja käsitelleet sukupuolidysforiaansa jollakin muulla tavalla. 

Sinä et minulle voi tätä asiaa sanella. Noi on sun henkilökohtaisia mielipiteitä, eikä mikääm totuus. Usko sinä tuollaiseen, jos se on sinulle tärkeää. Minä en usko. Minusta on päivänselvää, että jokainen lapsesta saakka pysyvästi vastakkaisen sukupuolen sukupuoli-identiteettiä kokeva on ollut transnuori. 

Ympäristön ei tarvitse ottaa mitään kantaa olotilan pysyvyyteen. Lapsia ei tarvitse diagnosoida. Heitä ei vaan missään nimessä saa yrittää gaslightata, että heidän oma kokemuksensa ei muka olisi totta. Sellainen on ihmisen mielenterveydelle tuhoisaa. 

Nuo nuoret KUVITTELEVAT olevansa jotakin mitä eivät ole. He tarvitsevat psykiatrin apua

Minun sisarukseni sai lapsena sitä "psykiatrista apua". Ei auttanut. Hänen sukupuolikokemuksensa oli ja pysyi, mutta nuo yritykset "parantaa" sitä aiheuttivat hänelle paljon kärsimystä. 

Niin, kokemus. Hän kuvittelee olevansa jotakin mitä ei ole

Niin. Ja ainoa tunnettu tapa auttaa sellaisen kokemuksen kanssa on transhoidot. 

Ei ole, vaan psykoterapia ja se, ettei lähde tuohon pelleilyyn mukaan. Entisenä anorektikkona olisi ollut järkyttävää, jos vanhempani olisivat teeskennelleet alipainoni olevan normaalia. 

Usko pois psykoterapia eli tässä tapauksessa eheytyshoito ei paranna transsukupuolisuutta, joka ei ole sairaus vaan ominaisuus toisin kuin anoreksia. Tuosta kidutuksesta on niin paljon kokemusta, että se on pystytty sulkemaan ulos hoitokeinona täydellä varmuudella. Se toimii siis yhtä hyvin kuin homoseksuaalisuudesta parantaminen eheytyshoidoilla eli ei lainkaan. 

Psykoterapia ei ole eheytyshoitoa. Jospa lakkaisit määrittelemästä käsitteitä mielivaltaisesti uudelleen.

Ja jos sukupuoliristiriita ei ole sairaus, niin miksi te vaaditte siihen lääke- ja leikkaushoitoja? 

Vierailija
712/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Transsukupuolisiudessa ei ole kyse vain seksuaalisesta identiteedistä vaan ihmisen identiteedistä kokonaisuudessaan. Jos joku luulee, että nainen tai mies oleminen tarkoittaa vain seksuaalisuutta, en oikeasti voi mitään kuin ihmetellä, muten joku voi olla näin yksinkertainen. 

Ketään EI KIINNOSTA.

No näyttää kiinnostavan kaikki mahdollisuudet päästä pilkkaamaan ja haukkumaan transnuoria. 

Ei ole mitään transnuoria.

Nykyään törmää tällaisiin kommentteihin ihan tavallisen oloisilta ihmisiltä tuolla netin kommenttikentissä. Eikö nää ihmiset ymmärrä, että tällainen on aika äärimmäinen ja radikaali näkemys ja miten ihmeessä he ovat sellaiseen päätyneet. Miksi jotkut antaa itsensä lietsoontua tällaiseen radikaaliuteen asti. Varmasti jokin harha on, että oltaisiin maltillisia "lasten puolustajia". 

Eri, mutta onhan se väärin puhua transnuorista, kun kyseistä diagnoosia ei edes voi antaa alaikäiselle. Pitäisi puhua nuorista, joilla on sukupuolidysforiaa. Ja sehän voi joillakin mennä ohi puberteetin myötä. Trans ihan kirjaimellisestikin viittaa "transfromaatioon" eli muutosprosessiin. Ja transhoidotkin voi käydä läpi vain täysi-ikäinen ihminen, ei lapsi. 

Trans ihan kirjaimellisesti tarkoittaa "toisella puolella". Se viittaa kokemukseen ei transformaatioon, vaikka senkin sanan voi trans sanasta johtaa. Jokainen transihminen on ollut myös lapsi ja nuori ja iso osa heistä on tuntenut olevansa toista sukupuolta jo aivan pienestä asti. He ovat olleet aina olemassa riippumatta siitä milloin ovat päässeet transhoitoihin. He ovat olleet olemassa omansa itsenään myös silloin, kun heillä ei vielä ole ollut diagnoosia.

Se, että "tuntee olevansa toista sukupuolta" on eri asia kuin olla. Valitettavasti tunteet eivät aina vastaa todellisuutta ja välittävä, turvallinen vanhempi tukisi lastaan elämään todellisuudessa. Toki lapsi saa olla sellainen kuin on persoonaltaan, mutta samalla pitää hyväksyä sukupuolen muuttumattomuus kuten muutkin sellaiset asiat, joita ei voi muuttaa. Se on osa ihmisyyttä ja kasvamista. 

Voisitko sinä kasvaa ihmisenä siten, että ymmärtäisit oman vajavaisuutesi tässä asiassa ja että sinun kannallasi ei ole esim. yksikään lääketieteellinen taho, jotka transihmisiä tutkivat tai hoitavat. Eivät edes ne, jotka suhtautuvat hoitoihin nihkeästi (kuten Suomessa). Kaikki silti tunnistavat transsukupuolisuuden olemassaolon ihmisen ominaisuutena ja sen, että niitä sukupuoliominaisuuksia todella on mahdollista muuttaa ja se on se toimivaksi havaittu hoito näille ihmisille. 

On medikaalisesti täysin mahdotonta muuttaa sukupuolta toiseksi. Voidaan vain muokkailla kehoa plastikkakirurgisin toimenpitein. Amputoida rinnat, kääntää penis sisäänpäin, leikata käsivarresta palanen ja tehdä siitä penismäinen rulla jalkojen väliin. Nämä ovat hyvin radikaaleja toimenpiteitä. Lisäksi käyttää vastakkaisen sukupuolen hormoneita. Suosittelemasi hoidot tekevät ihmisestä siis elinikäisen potilaan, jonka kehoon kajotaan hyvin rankalla tavalla, enkä ymmärrä lainkaan vanhempia, jotka lietsovat lapsensa ajatusmaailmaa tämän kaltaisen julman ja groteskin prosessin suuntaan. Sanoisin, että todellisuuden hyväksyminen on ehdottomasti näistä kahdesta se terveellisempi, järkevämpi ja välittävämpi vaihtoehto.

Onko mieleesi ikinä pilkahtanut, että jos asia olisi näin simppeli, niin ehkä mitään ongelmaa ei olisi eikä kukaan varmaan ehdoin tahdoin haluaisi kärsiä transsukupuolisuuden kaltaisesta asiasta? Olisiko etäisesti mahdollista, että kyseessä on hieman monimutkaisempi asia, josta sinä et kykene ymmärtämään juuri mitään? 

No tämä. Ikään kuin jokainen vanhempi, jonka lasta asia koskee, ei tarttuisi tähän hetkessä, jos se olisi mahdollista ja ei tarkoittaisi lapselle eheytyksen kaltaista kärsimystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
713/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hullu maailma!

Mietin miltä sisaruksitakin tuntuu, jos perheessä on tyttöjä poikia moinen askartelu.  Kyseessä lapset!

Hulluksi tuo porukka on tullut ja miksi kukaan uskalla sanoa,  että alkaa riittää. Toisaalta OAJ:n tollot kertoivat,  että pojallakin voi olla pimppi. 

Vierailija
714/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemurhalla uhkailu on narsisteille tyypillinen tapa manipuloida muita ihmisiä. 

Kuka täällä on itsemurhalla uhkaillut? 

Ainahan se itsari tuodaan esille jos joku kritisoi transhoitoja. Niin nytkin. Mikään muu ei voi olla vaihtoehto kuin kuolema oman käden kautta. 

Ei varmaan johtuis siitä, että niitä itsemurhia nyt vaan on tehty? Pitäiskö ne vaan sensuroida pois tästä keskustelusta, kun ei sovi sun agendaan? 

Vaihtoehtoja todellakin on, ja on äärimmäisen tärkeää, että transnuoret tietää sen! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
715/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Transsukupuolisiudessa ei ole kyse vain seksuaalisesta identiteedistä vaan ihmisen identiteedistä kokonaisuudessaan. Jos joku luulee, että nainen tai mies oleminen tarkoittaa vain seksuaalisuutta, en oikeasti voi mitään kuin ihmetellä, muten joku voi olla näin yksinkertainen. 

Ketään EI KIINNOSTA.

No näyttää kiinnostavan kaikki mahdollisuudet päästä pilkkaamaan ja haukkumaan transnuoria. 

Ei ole mitään transnuoria.

Nykyään törmää tällaisiin kommentteihin ihan tavallisen oloisilta ihmisiltä tuolla netin kommenttikentissä. Eikö nää ihmiset ymmärrä, että tällainen on aika äärimmäinen ja radikaali näkemys ja miten ihmeessä he ovat sellaiseen päätyneet. Miksi jotkut antaa itsensä lietsoontua tällaiseen radikaaliuteen asti. Varmasti jokin harha on, että oltaisiin maltillisia "lasten puolustajia". 

Eri, mutta onhan se väärin puhua transnuorista, kun kyseistä diagnoosia ei edes voi antaa alaikäiselle. Pitäisi puhua nuorista, joilla on sukupuolidysforiaa. Ja sehän voi joillakin mennä ohi puberteetin myötä. Trans ihan kirjaimellisestikin viittaa "transfromaatioon" eli muutosprosessiin. Ja transhoidotkin voi käydä läpi vain täysi-ikäinen ihminen, ei lapsi. 

Jokainen transsukupuolinen, jonka sukupuoliristiriita on alkanut lapsuudessa ja on pysyvää, on ollut nuorena transnuori. 

Minäkin olin lapsena autisti, vaikka sain diagnoosin vasta aikuisena. En muuttunut autistiksi vasta diagnoosin myötä. 

"Jokainen transsukupuolinen, jonka sukupuoliristiriita on alkanut lapsuudessa ja on pysyvää, on ollut nuorena transnuori." 

 

Ei ole. He ovat olleet lapsia ja nuoria, joilla on ollut kokemus sukupuoliristiriidasta. Ja useimmilla se ei ole pysyvä kokemus ellei sitä aleta vahvistamaan aikuisten toimesta. Siksi onkin tärkeää, ettei ketään lasta tai nuorta, jolla tällainen kokemus on, leimata transhenkilöksi ympäristön puolelta ja esitetä, kuin se olisi pysyvä olotila. 

 

Siksi onkin todella hyvä, että vasta aikuisuudessa voi saada diagnoosin, ja osa jatkaa hoitoihin, osa ei. 

 

On myös ihmisiä, joilla sukupuolidysforiaa on ollut koko ikänsä, he ovat saaneet diagnoosiin, käyneet hoidot läpi, identifioituneet transhenkilöksi useita vuosia ja sitten päättäneet detransitioitua. Huolimatta siitä, että sukupuolidysforia ei ole mennyt ohi. He ovat vain tiedostaneet, etteivät voi oikeasti olla toista sukupuolta omista tuntemuksistaan huolimatta, ja päätyneet elämään omana sukupuolenaan ja käsitelleet sukupuolidysforiaansa jollakin muulla tavalla. 

Sinä et minulle voi tätä asiaa sanella. Noi on sun henkilökohtaisia mielipiteitä, eikä mikääm totuus. Usko sinä tuollaiseen, jos se on sinulle tärkeää. Minä en usko. Minusta on päivänselvää, että jokainen lapsesta saakka pysyvästi vastakkaisen sukupuolen sukupuoli-identiteettiä kokeva on ollut transnuori. 

Ympäristön ei tarvitse ottaa mitään kantaa olotilan pysyvyyteen. Lapsia ei tarvitse diagnosoida. Heitä ei vaan missään nimessä saa yrittää gaslightata, että heidän oma kokemuksensa ei muka olisi totta. Sellainen on ihmisen mielenterveydelle tuhoisaa. 

Nuo nuoret KUVITTELEVAT olevansa jotakin mitä eivät ole. He tarvitsevat psykiatrin apua

Minun sisarukseni sai lapsena sitä "psykiatrista apua". Ei auttanut. Hänen sukupuolikokemuksensa oli ja pysyi, mutta nuo yritykset "parantaa" sitä aiheuttivat hänelle paljon kärsimystä. 

Niin, kokemus. Hän kuvittelee olevansa jotakin mitä ei ole

Niin. Ja ainoa tunnettu tapa auttaa sellaisen kokemuksen kanssa on transhoidot. 

Ei ole, vaan psykoterapia ja se, ettei lähde tuohon pelleilyyn mukaan. Entisenä anorektikkona olisi ollut järkyttävää, jos vanhempani olisivat teeskennelleet alipainoni olevan normaalia. 

Usko pois psykoterapia eli tässä tapauksessa eheytyshoito ei paranna transsukupuolisuutta, joka ei ole sairaus vaan ominaisuus toisin kuin anoreksia. Tuosta kidutuksesta on niin paljon kokemusta, että se on pystytty sulkemaan ulos hoitokeinona täydellä varmuudella. Se toimii siis yhtä hyvin kuin homoseksuaalisuudesta parantaminen eheytyshoidoilla eli ei lainkaan. 

Psykoterapia ei ole eheytyshoitoa. Jospa lakkaisit määrittelemästä käsitteitä mielivaltaisesti uudelleen.

Ja jos sukupuoliristiriita ei ole sairaus, niin miksi te vaaditte siihen lääke- ja leikkaushoitoja? 

Ei tietenkään aina olekaan ja siksi kirjoitinkin "tässä yhteydessä". Tässä yhteydessä se on eheytyshoitoa, jos sitä tehdään nimenomaan sukupuolikokemuksen muuttamiseksi. Tämä on todettu jo riittävän monta kertaa käytännössä. Sun maallikon jankkausta ei oikein enää kaivattaisi.

Vierailija
716/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemurhalla uhkailu on narsisteille tyypillinen tapa manipuloida muita ihmisiä. 

Kuka täällä on itsemurhalla uhkaillut? 

Ainahan se itsari tuodaan esille jos joku kritisoi transhoitoja. Niin nytkin. Mikään muu ei voi olla vaihtoehto kuin kuolema oman käden kautta. 

Ei varmaan johtuis siitä, että niitä itsemurhia nyt vaan on tehty? Pitäiskö ne vaan sensuroida pois tästä keskustelusta, kun ei sovi sun agendaan? 

Vaihtoehtoja todellakin on, ja on äärimmäisen tärkeää, että transnuoret tietää sen! 

Paitsi, miten se meni: On parempi olla elävä poika kuin kuollut tyttö! Niinhän transkaktivistit aina hokevat. Eli transiutus on ainut vaihtoehto. 

Vierailija
717/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemurhalla uhkailu on narsisteille tyypillinen tapa manipuloida muita ihmisiä. 

Kuka täällä on itsemurhalla uhkaillut? 

Ainahan se itsari tuodaan esille jos joku kritisoi transhoitoja. Niin nytkin. Mikään muu ei voi olla vaihtoehto kuin kuolema oman käden kautta. 

Ei varmaan johtuis siitä, että niitä itsemurhia nyt vaan on tehty? Pitäiskö ne vaan sensuroida pois tästä keskustelusta, kun ei sovi sun agendaan? 

Vaihtoehtoja todellakin on, ja on äärimmäisen tärkeää, että transnuoret tietää sen! 

Tai sitten ne itsemurhat johtuivat ihan siitä, että kyseessä oli ahdistunut ja masentunut nuori, joka ei saanut tarvitsemaansa apua, ei siksi ettei hänen ruumistaan silvottu ja syötetty blockereita?

Vierailija
718/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, mutsi saanksmä korjata mun sukupuolen? Saanhansaanha tai mä kuaaalennn!!!

Vs.

Hei, mutsi saanksmä tehdä itsestäni steriilin osteoporoottisen puutarhatontun? 

Amputoituja kehonosia ja niiden toimintoja ei saa takaisin, kuten hedelmällisyyttä ja imetyskykyä. Testosteroni aiheuttaa pysyviä muutoksia jo lyhyellä käytöllä: kaljuuntumista, jättiklitan, robottisammakon äänen, karvoitusta ei-toivottuihin paikkoihin ja alapään surkastumisen.

Onko tämä nyt sitä lasten suojelemista ja kasvurauhan antamista tämä pilkka? 

Pilkkaa? Sanoisin että havainnoillistavaa sarkasmia lähinnä. Äärimmäisen pelottavaa että mielisairaiden aikuisten annetaan manipuloida ja levittää harhojaan alaikäisille. Pistää todella vihaksi! Paljon tätä kaikkea  hulluutta olen epäuskoisena sivusta seurannut ja ajatellut että kyllä on porukka sekaisin päästänsä. Alkaa lähestyä se raja kun ei enää voi vaan omassa mielessä tuntea säälin sekaista paheksuntaa näitä friikkejä kohtaan, vaan on pakko keksiä keinot taistella vastaan. Pelottavan laajalti nää on onnistuneet sanomaansa levittämään ja käännyttämään henkisesti heikkoja yksilöitä omaan leiriinsä. Uskon silti että me normaalit ollaan edelleen enemmistö, ja meidän on tehtävä jotain että tää loppuu. Sanottakoon vielä, että normaaleilla en tarkoita pelkästään heteroita, vaan yhtä hyvin homot ja lesbot voi olla normaaleja. Normaalin rajan määrittää tässä asiassa se, ymmärtääkö mikä tässä pride touhussa on sairasta vai ei. 

Pilkkaa. Sinä et nyt mitenkään tunnu tajuavan, että lapsen ja nuoren sukupuoliristiriita on sisäsyntyistä. Se ei ole ulkopuolelta tulevaa. Usko pois, minä TIEDÄN, koska olen itse vierestä katsonut. Montako transsukupuolista sinä tunnet? 

Älä puhu paskaa. Minäkin olen seurannut yhden tytön transiutumista läheltä ja toisen vähän kauempaa. Kummatkin olivat ihan tyttöjä, tyttöjen juttuineen. Sitten tuli toisella politisoituminen mukaan kuvioihin, toisella perhettä kohdannut tragedia jonka jalkoihin tyttö jäi. Kummastakaan ei olisi voinut ikinä nuorempana uskoa, että kokivat jotain poikatunnetta. 

No minä olen seurannut jotain aivan toisenlaista. Lasta, joka on osannut kertoa kokevansa olevansa eri sukupuolta ihan siitä lähtien, kun on niin hyvin osannut puhua, että voi tuollaista kertoa. 

Nyt eletään 2020-lukua ja transiuden tarttuminen sosiaalisesti somen ja kaveriporukan kautta on tunnettu ilmiö.

So? Ei se poista aitoja transsukupuolisia mihinkään. 

Aidot transsukupuoliset eivät halua näkyvyyttä teinien tekopenistyöpajojen ja verileikkisessioiden kautta eivätkä murskata yhteiskunnallisia sukupuolinormeja, cisteemiä, binääriä ja naisten oikeuksia.

Minusta kummallinen väite. Kuin sanoisi ettei aito homoseksuaali vastusta heteronormatiivisuutta tai kirkon oikeutta määritellä luonnollinen, aito avioliitto. Ei mielipide tai aktivismi määritä, onko jotain tiettyä seksuaalisuutta tai sukupuolta.

Transaktivismin mukaan nimenomaan mielipide ja fiilis määrittävät sukupuolen ja suuntautumisen. Eikö sinunkin mielestäsi penis kuulu lesbon ja lesboseksin määritelmään? Voi hyvin kysyä, että ketkä niitä eheyttäjiä oikeastaan ovatkaan.

Vierailija
719/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Transsukupuolisiudessa ei ole kyse vain seksuaalisesta identiteedistä vaan ihmisen identiteedistä kokonaisuudessaan. Jos joku luulee, että nainen tai mies oleminen tarkoittaa vain seksuaalisuutta, en oikeasti voi mitään kuin ihmetellä, muten joku voi olla näin yksinkertainen. 

Ketään EI KIINNOSTA.

No näyttää kiinnostavan kaikki mahdollisuudet päästä pilkkaamaan ja haukkumaan transnuoria. 

Ei ole mitään transnuoria.

Nykyään törmää tällaisiin kommentteihin ihan tavallisen oloisilta ihmisiltä tuolla netin kommenttikentissä. Eikö nää ihmiset ymmärrä, että tällainen on aika äärimmäinen ja radikaali näkemys ja miten ihmeessä he ovat sellaiseen päätyneet. Miksi jotkut antaa itsensä lietsoontua tällaiseen radikaaliuteen asti. Varmasti jokin harha on, että oltaisiin maltillisia "lasten puolustajia". 

Eri, mutta onhan se väärin puhua transnuorista, kun kyseistä diagnoosia ei edes voi antaa alaikäiselle. Pitäisi puhua nuorista, joilla on sukupuolidysforiaa. Ja sehän voi joillakin mennä ohi puberteetin myötä. Trans ihan kirjaimellisestikin viittaa "transfromaatioon" eli muutosprosessiin. Ja transhoidotkin voi käydä läpi vain täysi-ikäinen ihminen, ei lapsi. 

Jokainen transsukupuolinen, jonka sukupuoliristiriita on alkanut lapsuudessa ja on pysyvää, on ollut nuorena transnuori. 

Minäkin olin lapsena autisti, vaikka sain diagnoosin vasta aikuisena. En muuttunut autistiksi vasta diagnoosin myötä. 

"Jokainen transsukupuolinen, jonka sukupuoliristiriita on alkanut lapsuudessa ja on pysyvää, on ollut nuorena transnuori." 

 

Ei ole. He ovat olleet lapsia ja nuoria, joilla on ollut kokemus sukupuoliristiriidasta. Ja useimmilla se ei ole pysyvä kokemus ellei sitä aleta vahvistamaan aikuisten toimesta. Siksi onkin tärkeää, ettei ketään lasta tai nuorta, jolla tällainen kokemus on, leimata transhenkilöksi ympäristön puolelta ja esitetä, kuin se olisi pysyvä olotila. 

 

Siksi onkin todella hyvä, että vasta aikuisuudessa voi saada diagnoosin, ja osa jatkaa hoitoihin, osa ei. 

 

On myös ihmisiä, joilla sukupuolidysforiaa on ollut koko ikänsä, he ovat saaneet diagnoosiin, käyneet hoidot läpi, identifioituneet transhenkilöksi useita vuosia ja sitten päättäneet detransitioitua. Huolimatta siitä, että sukupuolidysforia ei ole mennyt ohi. He ovat vain tiedostaneet, etteivät voi oikeasti olla toista sukupuolta omista tuntemuksistaan huolimatta, ja päätyneet elämään omana sukupuolenaan ja käsitelleet sukupuolidysforiaansa jollakin muulla tavalla. 

Sinä et minulle voi tätä asiaa sanella. Noi on sun henkilökohtaisia mielipiteitä, eikä mikääm totuus. Usko sinä tuollaiseen, jos se on sinulle tärkeää. Minä en usko. Minusta on päivänselvää, että jokainen lapsesta saakka pysyvästi vastakkaisen sukupuolen sukupuoli-identiteettiä kokeva on ollut transnuori. 

Ympäristön ei tarvitse ottaa mitään kantaa olotilan pysyvyyteen. Lapsia ei tarvitse diagnosoida. Heitä ei vaan missään nimessä saa yrittää gaslightata, että heidän oma kokemuksensa ei muka olisi totta. Sellainen on ihmisen mielenterveydelle tuhoisaa. 

Nuo nuoret KUVITTELEVAT olevansa jotakin mitä eivät ole. He tarvitsevat psykiatrin apua

Minun sisarukseni sai lapsena sitä "psykiatrista apua". Ei auttanut. Hänen sukupuolikokemuksensa oli ja pysyi, mutta nuo yritykset "parantaa" sitä aiheuttivat hänelle paljon kärsimystä. 

Niin, kokemus. Hän kuvittelee olevansa jotakin mitä ei ole

Niin. Ja ainoa tunnettu tapa auttaa sellaisen kokemuksen kanssa on transhoidot. 

Ei ole, vaan psykoterapia ja se, ettei lähde tuohon pelleilyyn mukaan. Entisenä anorektikkona olisi ollut järkyttävää, jos vanhempani olisivat teeskennelleet alipainoni olevan normaalia. 

Usko pois psykoterapia eli tässä tapauksessa eheytyshoito ei paranna transsukupuolisuutta, joka ei ole sairaus vaan ominaisuus toisin kuin anoreksia. Tuosta kidutuksesta on niin paljon kokemusta, että se on pystytty sulkemaan ulos hoitokeinona täydellä varmuudella. Se toimii siis yhtä hyvin kuin homoseksuaalisuudesta parantaminen eheytyshoidoilla eli ei lainkaan. 

Psykoterapia ei ole eheytyshoitoa. Jospa lakkaisit määrittelemästä käsitteitä mielivaltaisesti uudelleen.

Ja jos sukupuoliristiriita ei ole sairaus, niin miksi te vaaditte siihen lääke- ja leikkaushoitoja? 

Ei tietenkään aina olekaan ja siksi kirjoitinkin "tässä yhteydessä". Tässä yhteydessä se on eheytyshoitoa, jos sitä tehdään nimenomaan sukupuolikokemuksen muuttamiseksi. Tämä on todettu jo riittävän monta kertaa käytännössä. Sun maallikon jankkausta ei oikein enää kaivattaisi.

Psykoterapiassa terapeutti ei ikinä itse aseta terapian tavoitetta vaan potilas. Eli toi on täysin valheellista sinulta väittää, että psykoterapiassa pyrittäisiin muuttamaan ihmisen sukupuolikokemusta. Eli ei, MISSÄÄN tapauksessa psykoterapia ei ole eheytyshoitoa kuten väität. 

Vierailija
720/805 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuonne ola kekenkään pakko lastaan laittaa, tai päästää. 

No, usein näillä "transmuksuilla" taitaa olla sellaiset vanhemmat, jotka pönkittävät lapsensa sukupuoliristiriitaa. Joidenkin kohdalla voi jopa puhua Munchausen by Proxy ilmiöstä. Ovat jotenkin innoissaan sekoittamassa lastensa todellisuudentajua ja vihkimässä mukaan epämääräiseen toimintaan. Ulkomailla jopa pumppaavat lapsiinsa blokkkereita ja vievät leikkauksiin. 

On varmasti näitäkin. Mutta kyllä se on todellisuutta myös joillekin lapsille, että kokevat syntyneensä väärään kehoon. Ja heille pitää antaa kaikki tuki ja rakkaus olla mitä ovat.

 

Toisaalta en pidä siitä, että lapset pistetään askartelemaan sukupuolielimiä. Tuon ei pitäisi olla tuossa iässä se oleellisin asia, vaan kohdata maailma muutoin kuin aikuisten kuvaston kautta. 

Mielestäni sinä ajattelet nyt asian jotenkin aikuisen kuvaston kautta. Tottakai oma keho on "omaa kuvastoa" myös jokaiselle lapselle ja nuorelle. Lapsille puhutaan ikätasoisesti omista kehonosista ihan läpi elämän. En lähtisi vähättelemään tuollaisen pajan merkitystä jollekin sukupuolidysforiaa kokevalle nuorelle, joka tosiaan lähestyy sitä asiaa ihan siinä omassa ikätasossaan. Kaikki tämä seksualisointi ja lietsonta on näistä vääristelevistä keskustelupalstoista ja kommenttikentistä lähtöisin.