Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pride tekopenis-kurssi lapsille

Vierailija
25.06.2026 |

Vihervasemmistolainen sukupuolisekavuutta levittävä Pride opettaa tekopenisten tekoa 13 vuotiaille lapsille suunnatulla kurssilla.

Luulin jo nähneeni kaiken mutta erehdyin.

https://pride.fi/tapahtuma/packer-ja-packer-pussin-ompelutyopaja-nuoril…

Kommentit (478)

Vierailija
381/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lapsi 13-vuotias on? 5-12-vuotias on lapsi. 13-19-vuotiaat ovat teinejä eli nuoria.

Eikö 13-15 vuotiaista puhuta lapsina, jos jotain rikollista tekevät?

Eivät ole rikosoikeudellisessa vastuussa, koska eivät ole tarpeeksi kypsiä. Mutta transaktivistit olisi mielellään jo leikkelemässä näiltä ruumiinosia pois ja tunkemassa hormoneja, eli hoitoja jotka on peruuttamattomia, vaikka mieli voi nuorella vaihtua vielä moneen kertaan.

Mistähän tämä luulo nyt on lähtöisin, että kukaan olisi antamassa hormoneita tai leikkelemässä lapsia ja nuoria? Jossain YLEn keskusteluohjelmassakin joku on joskus väittänyt, että Seta ajaisi fyysisiä hoitoja nuorille.

Fyysisiä hoitoja nuorille ei ole kukaan ajamassa.

Toistan vielä: fyysisiä hoitoja lapsille ja nuorille ei ole kukaan ajamassa.

Johan järkikin sanoo, että alaikäisille ei tehdä mitään peruuttamattomia toimenpiteitä. Jos jotkut radikaalit jossain netissä on sanoneet, että lapsille kuuluu hormoniblokkerit niin voin kertoa, että se kertoo tasan sen yhden marginaaliporukan näkemyksistä, ei mistään virallisista hoitolinjauksista eikä siitä, että kukaan olisi oikeasti vakavissaan sellaista ehdottamassa.

Tuollainen yksi marginaaliporukka on mm. eduskuntapuolue Vihreät, joiden puolueohjelmaan on kirjattu se, että he edistävät alaikäisten transhoitoja.

Hormoniblokkerit on jo vuosikymmeniä käytetty hoitomuoto ja niitä annetaan äärimmäisen pienelle joukolle lapsia ja erittäin harkitusti. Kukaan ei ole tähän muutosta vaatimassa, mutta esim. Suomessa hoito on kokonaan pannassa, vaikka kansainvälisesti hoitosuositukset linjaavat toisin. Aiheesta on siis syytäkin keskustella ja vaatia muutosta. Millaiset aikuiset kampanjoi terveydenhoitoa vastaan vähäisillä ja vajavaisilla (ja myös täysin vääristellyillä) tiedoilla, jotka ovat jostain netin perukoilta hankkineet. Ettekö te tajua mitä teette? 

Mitähän nämä "kansainväliset hoitosuositukset" ovat ja mihin ne perustuvat? Suomessa on noita hormoniblokkereita käytetty, mutta tiedätkö, miksi ne lopetettiin? Siksi, että niiden ei todettu auttavan hoidettavia ihmisiä. Ja voisin kuvitella, että myös siksi, että niillä on valtavasti vaarallisia sivuvaikutuksia ja toki myös siksi, että ne tekevät lapsesta elinikäisen potilaan, joka on koko loppuelämänsä hormonihoidon varassa. Aika karmeaa, jos olisi oikeasti olemassa joku kansainvälinen taho, joka noita suosittelisi. Kannattaa sinunkin tutustua asiaan muustakin kuin ruusunpunaisten lasien näkökulmasta.

Myös Briteissä näitä hoitoja annettiin alaikäisille ja nyt useampi heistä on katunut niitä jälkikäteen ja kampanjoi sen puolesta, että ne kielletään alle 18-vuotiailta. Mm. tämä henkilö.

 

https://keirabell.com/

Iso-Britanniassa aihe on täysin politisoitunut ja transihmisten tilanne aivan kammottava. Cass Reviewssa läpikäydyssä 3000 potilasta kattavassa aineistossa katujien määrä oli alle 10 hlö. Mieti miten isosti sitä pientä osuutta on esim. mediassa paisuteltu. 

Unohdit, että vaikka Britanniassa onkin kansallinen terveydenhuolto, tosi monet potilaat ovat hävinneet Tavistockin tiedoista, eikä heidän statuksestaan ole olemassa minkäänlaista tietoa (siis ovatko he edelleen transidentifioituvia vai eivät).

Ok. Sehän tarkoittaa, että katujien osuus saattaa olla vielä pienempi kuin x < 10/3000

Vierailija
382/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Elintärkeä" kurssi kuulemma. Opin toisesta ketjusta tänään.

:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuollainen tekokikkeli kannattaisi veistää puusta? Olisi jykevämpi ja maskuliinimpi. 🧐

No tämä! Jos tytöt haluaa olla poikia ,niin veistohommat ne vasta miehekkäitä on! Puukko käteen ja vuolemaan itselle puupippeliä! 😁

Vierailija
384/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Packing on sitä, kun transihminen haluaa näyttää siltä kuin hänellä olisi housuissa penis ja siihen tarkoitukseen tehdään topattu tekstiililisäke. Tämä on ilmeisesti paholaisesta.

 

Ennen vanhaan pojat opettivat toisilleen miten housuihin asetellaan sukkia niin, että ne näyttävät aidolta (enemmän tai vähemmän) pullotukselta. Tämä on kuulemma normaalia.

Kyse on 13v tytöistä. 

Ei ole tytöille tämä, eikä 13-vuotiaille, vaan 13 - 17 -vuotiaille nuorille, joilla on pojan sukupuoli-identiteetti. 

Mistä johtuu, että näitä "on" nykyään näin paljon?

 

Tuttuni lapsi on autistinen, äiti mt-ongelmainen. Tytöllä murrosiässä haasteita ja mt-ongelmat nousi hänelläkin pintaan. Liekö perittyä. Äiti vei lapsen prideen ja kannusti ja paapoi, huomioi tyttöä aivan eri sfääreissä kuin lapsena, kun äiti silloin oli masentunut eikä jaksanut piitata eikä huomioda lastaan yhtään. 

Näkeehän sen sokea erkkikin, että lapsi haluaa vahvistaa tapaa, jolla saa vinksahtaneen äitinsä huomion. Nyt sakkaa sitten mielenterveys ja kovaa, kun on vaikeuksia perua nimen muutos ja on kynnys palata tytön vaatteisiin kun on uskotellut niin kaikille. Sitten pyöritään loputtomassa kehässä ja jäädäänkin työkyvyttömyyseläkkeelle kun ei pää kestä.

 

Nåitä on ja tämäkin ihan läheltä nähty. Säälittävää, kurjaa ja yhteiskunnallisesti kestämätöntä.

Minulla tuttavapiirissä kaksi tällaista. Aina jotain pahaa häikkää siinä äitisuhteessa (ja äiti toki kunnon feministi) tai joku traumakokemus lapsena. Aina. 

Mites kaikki ne transsukupuoliset, joilla ei ole mitään tuollaista. Ne, joiden vanhemnat eivät hyväksy transsukupuolisuutta? 

Ensinnäkään, "transsukupuolisuutta" ei ole olemassakaan. Ja näytä yksikin toiseen sukupuoleen identifioituva, joka ei ole autismin kirjolla, jolla ei ole öyhöfeministiä äitinä, seksuaalista ahdistelua lapsena, traumataustaa jne. 

Ystäväni on transmies. Ainut trauma hänellä on siitä, että joutui elämään pitkään inhoamassaan kehossa ilman minkäänlaista tukea. Nyt paljon onnellisempi mutta käy vielä terapiassa sen takia. Lasketaanko transsukupuolisuuden aiheuttama trauma transsukupuolisuuden kumoavaksi todisteeksi? :D

En ole tuo, jolle kommentoit, mutta oikeassa hän on. On ihmisiä, jotka kokevat olevansa väärää sukupuolta, aivan kuin on olemassa ihmisiä, jotka kokevat, että heidän joku ruumiinosansa (yleensä jalka tai käsi) on heille vieras. Näitä ihmisiä kutsutaan transsukupuolisiksi, jos he hakeutuvat hoitoihin, joilla muokataan heidän sekundäärisiä sukupuolipiirteitään hormoneilla ja leikkauksilla. Mutta ei ole olemassa sellaista kategoriaa, jonka voisi todeta syntyneen väärään sukupuoleen. Sen voi päätellä ihan maalaisjärjelläkin siitä, että transpolin tutkimuksissa ei ole mitään sellaista testiä, joka erottaisi tällaisit ihmiset muista. Ei. Tutkimukset perustuvat ihmisen omiin kertomuksiin, haastatteluihin. Niissä pyritään mm. selvittämään, onko ihminen sellaisessa henkisessä tilanteessa, että hän kykenee ymmärtämään, mitä hoidot muuttavat ja mitä ne eivät muuta, ja mitä vaaroja niillä on terveydelle. 

Potilaan oman kertomuksen mukaan diagnosoidaan monenlaisia mieleen liittyviä asioita ilman muita testejä kuin ykkösestä-viiteen-kyselyitä. Masennus ja ahdistus todennäköisesti niistä etunenässä.

Jep. Ne eivät kuitenkaan johda siihen, että henkilölle tehtään leikkauksia, jotka heikentävät hänen kehonsa toimintaa tai annetaan hormoneja, jotka eivät hänen kehoonsa kuulu.

 

Mutta se oli oikeastaan sivupointti. Pääpointtini oli se, mistä puhutaan, kun sanotaan, että transsukupuolisia ihmisiä ei ole olemassa. On siis olemassa kategoria, joka on lääketieteen keinoin muokattu, mutta ei ole kategoriaa ihmisistä, jotka ovat "syntyneet väärään sukupuoleen", niin kuin sanotaan.

Et sinä sitä tiedä. Minä olen, kasvettuani tällaisen "väärään sukupuoleen syntyneen" lapsen kanssa, täysin vakuuttunut siitä, että tällainen kategoria ihmisiä on. 

Ihan hyvin minäkin voin sanoa sinulle, että et sinä sitä tiedä. Jos tällainen kategoria olisi olemassa, sille olisi varmasti olemassa jonkinlaista tieteellistä näyttöä. Ei ole. Koska jos olisi, tätä näyttöä toki käytettäisiin esim. transpolin tutkimuksissa ja hoidoissa. 

Niin voit. Kuten sanoin, minä olen omakohtaisten kokemusten vuoksi täysin vakuuttunut asiasta. Ja toki siitä on tieteellistä näyttöä. 

Vai meinaatko, että esim. autismin kirjon olemassaolosta ei ole olemassa tieteellistä näyttöä, kun nykytieteellä ei vielä ole metodeita selvittää asiaa jollain kätevällä verikokeella tms.? 

Mitä tieteellistä näyttöä siitä on, että ihminen voi syntyä väärään sukupuoleen, ja miksi tuota näyttöä ei hyödynnetä transtutkimuksissa? 

Siihenhän koko transtutkimukset perustuu? 

Jaa, että ihminen voi siirtyä väärään kehoon? Mikä osa tarkalleen siitä ihmisestä pujahtaa väärään kehoon? Sieluko?

Kyllä, siihenhän ne perustuu, että ihmisen sukupuolikokemus ei vastaa syntymäkehoa. 

Eli kyse on toisin sanoen eräänlaisesta modernista uskonnosta? Sielu ja sielunvaellushan ovat uskonnollisia ideoita.

Vierailija
385/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lueskelin vähän tätä keskustelua. Viesti on kahdenlainen: toisaalta pridea pitää tukea, sitä pitää liputtaa ja arvot allekirjoittaa. Se pitää olla kaikilla sydämessä, muuten on kauhea fasisti. Mutta tähän kuuluu se, että ohjelmaa ei kuitenkaan saa tutkia eikä siitä saa olla muuta mieltä kuin että hienoa, hienoa. Jännittävä kaksoisviesti. Toisaalta pitää ottaa asia omaksi, mutta toisaalta sitä ei saa ajatella. Ehkä se onkin se juttu: pitää vain nielaista kaikki sellaisenaan ja jättää ajatteleminen muille.

En minä näe tuollaista kahtiajakoa keskustelussa. Näen pöyristelyä ja lietsontaa, joka ei perustu tosiasioihin ja joka potentiaalisesti on noille nuorillekin hyvin haitallista.

Ja sitten näen ihmisiä, jotka yrittää kertoa, mistä oikeasti on kyse (ja myös muutamia ylilyöntejä, persuttelua yms. mikä on näiden keskustelujen vitsaus).

Eikö maltillinen ihminen yrittäisi ottaa selvää ja ymmärtää mistä on kyse. Jos on sen jälkeen edelleen sitä mieltä, että huono juttu, niin pohtisi miten sitten itse tukisi noita nuoria. Tuokin työpaja on siksi olemassa, että nuorilta on tuollainen tarve noussut. Ei aikuinen ole heille mitään identiteettiä tuputtamassa, vaan tukemassa asiassa, joka heidän elämässään jo on ja saattaavat aika yksinkin sen kanssa olla.

Onko se muka ratkaisu, että todetaan heille, että "kasvurauha" sun pitää nyt nyt vaan olla rauhassa, eikä kysellä neuvoja mistään, eikä ainakaan saada aikuisia tuekses, koska se olis ilmeisesti jotenkin "ei-turvallista".

Minä olen ottanut todella paljon selvää, mistä on kyse. Olen perehtynyt aiheeseen kattavasti. Ja sen perusteella, mitä olen lukenut, olen erittäin voimakkaasti sitä mieltä, että tällainen työpaja on hulluutta. Kasvavassa iässä olevien, identiteettiän etsivien lasten ja nuorten ajatuksia siitä, että he ovat toista sukupuolta, ei pidä vahvistaa, eikä ainakaan pidä järjestää tällaisia seksualisoivia juttuja, joissa ties ketkä aikuiset ohjaavat lapsia ja nuoria tekemään ties mitä.

Kommentillasi sinä seksualisoit nuo lapset ja työpajan. Eli sun ehdotus näiden lasten tukemiseksi on, että näiden nuorten kokemusta "ei pidä vahvistaa". Kuka sitä sun mielestä "vahvistaa" ja mitä se "ei-vahvistaminen" on, mistä sinä puhut. 

Itse ajattelen, että näitä nuoria pitää tukea sellaisina kuin he ovat, eikä ohjata mihinkään suuntaan, joka ei ole se heidän oman kehityksensä luonteva suunta. Se ei ole "vahvistamista", vaan yksinkertaisesti nuoren tukemista omana itsenään.

Nää nuoret jää usein hyvin yksin. Omasta mielestäkin olisi hyvä, jos tukea löytyisi koulusta, harrastuksista yms. Mutta kun sitä tukea ei yhteiskunnallisesti varsinkaan tässä vihamielisessä ja alati pöyristyvässä ilmapiirissä usein ole, on vain hyvä, että on tahoja, jotka ovat vahvasti näiden nuorten tukena. 

Kun joku järjestö järjestää työpajan, jossa puuhastellaan lasten ja nuorten intiimialuieden kanssa, se on erittäin epäilyttävää. Kun on kyse tuollaisesta intiimialueisiin liittyvästä jutusta, se on seksuaalista, ja senpä takia kaiken maailman järjetötoimijat saisivat pidäyttäytyä tuollaisista asioista täysin. Kuka tuota pajaa vetää? Millaisia ihmisiä he ovat? Ovatko he jonkin sortin ammattilaisia vai mitä? Mitä he puhuvat tekopenisten näperryksen lomassa?

 

Jos ihan mikä tahansa muu taho järjestäisi jotain vastaavaa, sinäkin pitäisi asiaa epäilyttävänä. Mutta kun se tehdään priden nimessä, asia onkin ok.

 

Murrosikä on identiteetin muotoutumisen aikaa. Jos tuossa vaiheessa kaikki ympärillä olevat aikuiset alkavat vahvistaa nuoren identiteettikokeiluja, siitä ei hyvä seuraa. Kun harha sukupuolesta vahvistetaan, ei ihme, että nuori voi huonosti, kun harha on ristiriidassa todellisuuden kanssa. Nuoren pitäisi murrosiässä opetella sinuiksi oman kehonsa kanssa, ei miettimään, miten siitä pitäisi poistaa osia ja muuttaa sitä synteettisillä hormoneilla toisenlaiseksi.

 

Kasvurauha.

Nuoren oman kokemuksen kiistäminen ja vastustaminen ei todellakaan ole mitään kasvurauhan antamista. 

Nuorella voi olla monenlaisia omia kokemuksia. Yksi voi olla vaikkapa sellainen, että hän ei halua mennä kouluun, vaan halua olla kotona koneella kaiket päivät. Vastuullinen vanhempi sanoo, että ehei, sinun on mentävä kouluun ja ruutuajasta on pidettävä kiinni. Tai nuori voi sanoa, että hän haluaa mennä kaupungille hengailemaan päihdejengin kanssa, koska he ovat mukavia ja cool. Tähänkin vastuullinen aikuinen sanoo, että ei käy, sellainen seura ei ole sinulle hyväksi. 

 

Ihan samalla tavalla nuori voi kokeilla näitä nykyään pinnalla olevia sukupuoli-identiteettejä, koska sellainen nyt kuuluu nuoruuteen. Sillekin vastuullinen vanhempi panee rajat.

Vierailija
386/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lapsi 13-vuotias on? 5-12-vuotias on lapsi. 13-19-vuotiaat ovat teinejä eli nuoria.

Eikö 13-15 vuotiaista puhuta lapsina, jos jotain rikollista tekevät?

Eivät ole rikosoikeudellisessa vastuussa, koska eivät ole tarpeeksi kypsiä. Mutta transaktivistit olisi mielellään jo leikkelemässä näiltä ruumiinosia pois ja tunkemassa hormoneja, eli hoitoja jotka on peruuttamattomia, vaikka mieli voi nuorella vaihtua vielä moneen kertaan.

Mistähän tämä luulo nyt on lähtöisin, että kukaan olisi antamassa hormoneita tai leikkelemässä lapsia ja nuoria? Jossain YLEn keskusteluohjelmassakin joku on joskus väittänyt, että Seta ajaisi fyysisiä hoitoja nuorille.

Fyysisiä hoitoja nuorille ei ole kukaan ajamassa.

Toistan vielä: fyysisiä hoitoja lapsille ja nuorille ei ole kukaan ajamassa.

Johan järkikin sanoo, että alaikäisille ei tehdä mitään peruuttamattomia toimenpiteitä. Jos jotkut radikaalit jossain netissä on sanoneet, että lapsille kuuluu hormoniblokkerit niin voin kertoa, että se kertoo tasan sen yhden marginaaliporukan näkemyksistä, ei mistään virallisista hoitolinjauksista eikä siitä, että kukaan olisi oikeasti vakavissaan sellaista ehdottamassa.

Tuollainen yksi marginaaliporukka on mm. eduskuntapuolue Vihreät, joiden puolueohjelmaan on kirjattu se, että he edistävät alaikäisten transhoitoja.

Hormoniblokkerit on jo vuosikymmeniä käytetty hoitomuoto ja niitä annetaan äärimmäisen pienelle joukolle lapsia ja erittäin harkitusti. Kukaan ei ole tähän muutosta vaatimassa, mutta esim. Suomessa hoito on kokonaan pannassa, vaikka kansainvälisesti hoitosuositukset linjaavat toisin. Aiheesta on siis syytäkin keskustella ja vaatia muutosta. Millaiset aikuiset kampanjoi terveydenhoitoa vastaan vähäisillä ja vajavaisilla (ja myös täysin vääristellyillä) tiedoilla, jotka ovat jostain netin perukoilta hankkineet. Ettekö te tajua mitä teette? 

Mitähän nämä "kansainväliset hoitosuositukset" ovat ja mihin ne perustuvat? Suomessa on noita hormoniblokkereita käytetty, mutta tiedätkö, miksi ne lopetettiin? Siksi, että niiden ei todettu auttavan hoidettavia ihmisiä. Ja voisin kuvitella, että myös siksi, että niillä on valtavasti vaarallisia sivuvaikutuksia ja toki myös siksi, että ne tekevät lapsesta elinikäisen potilaan, joka on koko loppuelämänsä hormonihoidon varassa. Aika karmeaa, jos olisi oikeasti olemassa joku kansainvälinen taho, joka noita suosittelisi. Kannattaa sinunkin tutustua asiaan muustakin kuin ruusunpunaisten lasien näkökulmasta.

Myös Briteissä näitä hoitoja annettiin alaikäisille ja nyt useampi heistä on katunut niitä jälkikäteen ja kampanjoi sen puolesta, että ne kielletään alle 18-vuotiailta. Mm. tämä henkilö.

 

https://keirabell.com/

Iso-Britanniassa aihe on täysin politisoitunut ja transihmisten tilanne aivan kammottava. Cass Reviewssa läpikäydyssä 3000 potilasta kattavassa aineistossa katujien määrä oli alle 10 hlö. Mieti miten isosti sitä pientä osuutta on esim. mediassa paisuteltu. 

Unohdit, että vaikka Britanniassa onkin kansallinen terveydenhuolto, tosi monet potilaat ovat hävinneet Tavistockin tiedoista, eikä heidän statuksestaan ole olemassa minkäänlaista tietoa (siis ovatko he edelleen transidentifioituvia vai eivät).

Ok. Sehän tarkoittaa, että katujien osuus saattaa olla vielä pienempi kuin x < 10/3000

Ai nyt ei saa katuakaan? Joutuu wokejen vihan kohteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
387/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen järkyttynyt. Jos ei ihmiset jo nyt näe kuinka sairasta noiden seta ja prideläisten touhu on, niin on ihme. Eihän tuossa ole mitään tervepäistä. Jos jollakin on sukupuolensa kanssa ongelmia, niin ei silloin aleta mitään tekovehkeitä värkkäämään vaan mennään psykologin juttusille.

Vierailija
388/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lapsi 13-vuotias on? 5-12-vuotias on lapsi. 13-19-vuotiaat ovat teinejä eli nuoria.

Eikö 13-15 vuotiaista puhuta lapsina, jos jotain rikollista tekevät?

Eivät ole rikosoikeudellisessa vastuussa, koska eivät ole tarpeeksi kypsiä. Mutta transaktivistit olisi mielellään jo leikkelemässä näiltä ruumiinosia pois ja tunkemassa hormoneja, eli hoitoja jotka on peruuttamattomia, vaikka mieli voi nuorella vaihtua vielä moneen kertaan.

Mistähän tämä luulo nyt on lähtöisin, että kukaan olisi antamassa hormoneita tai leikkelemässä lapsia ja nuoria? Jossain YLEn keskusteluohjelmassakin joku on joskus väittänyt, että Seta ajaisi fyysisiä hoitoja nuorille.

Fyysisiä hoitoja nuorille ei ole kukaan ajamassa.

Toistan vielä: fyysisiä hoitoja lapsille ja nuorille ei ole kukaan ajamassa.

Johan järkikin sanoo, että alaikäisille ei tehdä mitään peruuttamattomia toimenpiteitä. Jos jotkut radikaalit jossain netissä on sanoneet, että lapsille kuuluu hormoniblokkerit niin voin kertoa, että se kertoo tasan sen yhden marginaaliporukan näkemyksistä, ei mistään virallisista hoitolinjauksista eikä siitä, että kukaan olisi oikeasti vakavissaan sellaista ehdottamassa.

Tuollainen yksi marginaaliporukka on mm. eduskuntapuolue Vihreät, joiden puolueohjelmaan on kirjattu se, että he edistävät alaikäisten transhoitoja.

Vihreiden puolueohjelmaan on kirjattu:
"Alennetaan juridisen sukupuolen vahvistamisen ikäraja 18 ikävuodesta 15 vuoteen. Varmistetaan transnuorille murrosikää lykkäävien hoitojen saatavuus."

Eli ei puhuta leikkauksista, kun itse väitit, että ajetaan ruuminosien leikkelyä. Hieman eri asia?

Puhutaan murrosikää lykkäävistä hoidoista eli varmaan käytännössä hormoniblokkereista. Itse en kannata niitäkään, koska ei varmuudella tiedetä, mitä niiden käytöstä seuraa ja mitä jos teini-iän jälkeen sukupuoliristiriitaa ei olekaan enää, mutta en olekaan Vihreiden äänestäjä.

Kyllä blokkereisra tiedetään paljon, koska niitä on käytetty niin pitkään. Kun niiden käyttö lopetetaan, murrosiän kehitys jatkuu.

Ei jatku, jos poistetaan kivekset/munasarjat ja aloitetaan vastakkaisen sukupuolen hormonit. Ne eivät aloita murrosikää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
389/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuollainen tekokikkeli kannattaisi veistää puusta? Olisi jykevämpi ja maskuliinimpi. 🧐

Ja jos tytöt haluavat toteuttaa poikuutta, niin puukäsityö olisi muutenkin se loogisempi valinta. Jotenkin jännä, että nämä "identiteettipojat" ovat kiinnostuneita juuri käsitöistä, joista usein juuri tytöt innostuvat poikia enemmän. 

Vierailija
390/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Packing on sitä, kun transihminen haluaa näyttää siltä kuin hänellä olisi housuissa penis ja siihen tarkoitukseen tehdään topattu tekstiililisäke. Tämä on ilmeisesti paholaisesta.

 

Ennen vanhaan pojat opettivat toisilleen miten housuihin asetellaan sukkia niin, että ne näyttävät aidolta (enemmän tai vähemmän) pullotukselta. Tämä on kuulemma normaalia.

Kyse on 13v tytöistä. 

Ei ole tytöille tämä, eikä 13-vuotiaille, vaan 13 - 17 -vuotiaille nuorille, joilla on pojan sukupuoli-identiteetti. 

Mistä johtuu, että näitä "on" nykyään näin paljon?

 

Tuttuni lapsi on autistinen, äiti mt-ongelmainen. Tytöllä murrosiässä haasteita ja mt-ongelmat nousi hänelläkin pintaan. Liekö perittyä. Äiti vei lapsen prideen ja kannusti ja paapoi, huomioi tyttöä aivan eri sfääreissä kuin lapsena, kun äiti silloin oli masentunut eikä jaksanut piitata eikä huomioda lastaan yhtään. 

Näkeehän sen sokea erkkikin, että lapsi haluaa vahvistaa tapaa, jolla saa vinksahtaneen äitinsä huomion. Nyt sakkaa sitten mielenterveys ja kovaa, kun on vaikeuksia perua nimen muutos ja on kynnys palata tytön vaatteisiin kun on uskotellut niin kaikille. Sitten pyöritään loputtomassa kehässä ja jäädäänkin työkyvyttömyyseläkkeelle kun ei pää kestä.

 

Nåitä on ja tämäkin ihan läheltä nähty. Säälittävää, kurjaa ja yhteiskunnallisesti kestämätöntä.

Minulla tuttavapiirissä kaksi tällaista. Aina jotain pahaa häikkää siinä äitisuhteessa (ja äiti toki kunnon feministi) tai joku traumakokemus lapsena. Aina. 

Mites kaikki ne transsukupuoliset, joilla ei ole mitään tuollaista. Ne, joiden vanhemnat eivät hyväksy transsukupuolisuutta? 

Ensinnäkään, "transsukupuolisuutta" ei ole olemassakaan. Ja näytä yksikin toiseen sukupuoleen identifioituva, joka ei ole autismin kirjolla, jolla ei ole öyhöfeministiä äitinä, seksuaalista ahdistelua lapsena, traumataustaa jne. 

Ystäväni on transmies. Ainut trauma hänellä on siitä, että joutui elämään pitkään inhoamassaan kehossa ilman minkäänlaista tukea. Nyt paljon onnellisempi mutta käy vielä terapiassa sen takia. Lasketaanko transsukupuolisuuden aiheuttama trauma transsukupuolisuuden kumoavaksi todisteeksi? :D

En ole tuo, jolle kommentoit, mutta oikeassa hän on. On ihmisiä, jotka kokevat olevansa väärää sukupuolta, aivan kuin on olemassa ihmisiä, jotka kokevat, että heidän joku ruumiinosansa (yleensä jalka tai käsi) on heille vieras. Näitä ihmisiä kutsutaan transsukupuolisiksi, jos he hakeutuvat hoitoihin, joilla muokataan heidän sekundäärisiä sukupuolipiirteitään hormoneilla ja leikkauksilla. Mutta ei ole olemassa sellaista kategoriaa, jonka voisi todeta syntyneen väärään sukupuoleen. Sen voi päätellä ihan maalaisjärjelläkin siitä, että transpolin tutkimuksissa ei ole mitään sellaista testiä, joka erottaisi tällaisit ihmiset muista. Ei. Tutkimukset perustuvat ihmisen omiin kertomuksiin, haastatteluihin. Niissä pyritään mm. selvittämään, onko ihminen sellaisessa henkisessä tilanteessa, että hän kykenee ymmärtämään, mitä hoidot muuttavat ja mitä ne eivät muuta, ja mitä vaaroja niillä on terveydelle. 

Potilaan oman kertomuksen mukaan diagnosoidaan monenlaisia mieleen liittyviä asioita ilman muita testejä kuin ykkösestä-viiteen-kyselyitä. Masennus ja ahdistus todennäköisesti niistä etunenässä.

Jep. Ne eivät kuitenkaan johda siihen, että henkilölle tehtään leikkauksia, jotka heikentävät hänen kehonsa toimintaa tai annetaan hormoneja, jotka eivät hänen kehoonsa kuulu.

 

Mutta se oli oikeastaan sivupointti. Pääpointtini oli se, mistä puhutaan, kun sanotaan, että transsukupuolisia ihmisiä ei ole olemassa. On siis olemassa kategoria, joka on lääketieteen keinoin muokattu, mutta ei ole kategoriaa ihmisistä, jotka ovat "syntyneet väärään sukupuoleen", niin kuin sanotaan.

Et sinä sitä tiedä. Minä olen, kasvettuani tällaisen "väärään sukupuoleen syntyneen" lapsen kanssa, täysin vakuuttunut siitä, että tällainen kategoria ihmisiä on. 

Ihan hyvin minäkin voin sanoa sinulle, että et sinä sitä tiedä. Jos tällainen kategoria olisi olemassa, sille olisi varmasti olemassa jonkinlaista tieteellistä näyttöä. Ei ole. Koska jos olisi, tätä näyttöä toki käytettäisiin esim. transpolin tutkimuksissa ja hoidoissa. 

Niin voit. Kuten sanoin, minä olen omakohtaisten kokemusten vuoksi täysin vakuuttunut asiasta. Ja toki siitä on tieteellistä näyttöä. 

Vai meinaatko, että esim. autismin kirjon olemassaolosta ei ole olemassa tieteellistä näyttöä, kun nykytieteellä ei vielä ole metodeita selvittää asiaa jollain kätevällä verikokeella tms.? 

Mitä tieteellistä näyttöä siitä on, että ihminen voi syntyä väärään sukupuoleen, ja miksi tuota näyttöä ei hyödynnetä transtutkimuksissa? 

Siihenhän koko transtutkimukset perustuu? 

Jaa, että ihminen voi siirtyä väärään kehoon? Mikä osa tarkalleen siitä ihmisestä pujahtaa väärään kehoon? Sieluko?

Kyllä, siihenhän ne perustuu, että ihmisen sukupuolikokemus ei vastaa syntymäkehoa. 

Okei, no jos tämä on totta, miksi tätä voida tutkia tieteellisesti ja perustaa transtutkimuksia tähän?

Kyllähän sitä tutkitaan, ja siihenhän transtutkimukset perustuu. 

Jos et osaa selittää, mitä tarkoitat, niin tämä on yhtä kehän kiertämistä. Nimittäin jos tekee potilasvahinkoilmoituksen transpolista, sieltä tulee vastaukseksi, että he eivät voi ennustaa identiteettiä pitkän ajan päähän. Eli terveydenhuollossa ei ainakaan väitetä, että joku voi syntyä väärään sukupuoleen ja että nämä väärään sukupuoleen syntyneet voi jotenkin erottaa muista ihmisistä. Mutta sulla on ilmeisesti toista tietoa. Kerro ihmeessä, mitä.

Jos ei itse tiedä sukupuoltaan, niin ei ainakaan kannata uskoa lääkäreitä ja asiantuntijoita, jotka sanoo, ettei sitä voi ENNUSTAA!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
391/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lapsi 13-vuotias on? 5-12-vuotias on lapsi. 13-19-vuotiaat ovat teinejä eli nuoria.

Eikö 13-15 vuotiaista puhuta lapsina, jos jotain rikollista tekevät?

Eivät ole rikosoikeudellisessa vastuussa, koska eivät ole tarpeeksi kypsiä. Mutta transaktivistit olisi mielellään jo leikkelemässä näiltä ruumiinosia pois ja tunkemassa hormoneja, eli hoitoja jotka on peruuttamattomia, vaikka mieli voi nuorella vaihtua vielä moneen kertaan.

Mistähän tämä luulo nyt on lähtöisin, että kukaan olisi antamassa hormoneita tai leikkelemässä lapsia ja nuoria? Jossain YLEn keskusteluohjelmassakin joku on joskus väittänyt, että Seta ajaisi fyysisiä hoitoja nuorille.

Fyysisiä hoitoja nuorille ei ole kukaan ajamassa.

Toistan vielä: fyysisiä hoitoja lapsille ja nuorille ei ole kukaan ajamassa.

Johan järkikin sanoo, että alaikäisille ei tehdä mitään peruuttamattomia toimenpiteitä. Jos jotkut radikaalit jossain netissä on sanoneet, että lapsille kuuluu hormoniblokkerit niin voin kertoa, että se kertoo tasan sen yhden marginaaliporukan näkemyksistä, ei mistään virallisista hoitolinjauksista eikä siitä, että kukaan olisi oikeasti vakavissaan sellaista ehdottamassa.

Tuollainen yksi marginaaliporukka on mm. eduskuntapuolue Vihreät, joiden puolueohjelmaan on kirjattu se, että he edistävät alaikäisten transhoitoja.

Hormoniblokkerit on jo vuosikymmeniä käytetty hoitomuoto ja niitä annetaan äärimmäisen pienelle joukolle lapsia ja erittäin harkitusti. Kukaan ei ole tähän muutosta vaatimassa, mutta esim. Suomessa hoito on kokonaan pannassa, vaikka kansainvälisesti hoitosuositukset linjaavat toisin. Aiheesta on siis syytäkin keskustella ja vaatia muutosta. Millaiset aikuiset kampanjoi terveydenhoitoa vastaan vähäisillä ja vajavaisilla (ja myös täysin vääristellyillä) tiedoilla, jotka ovat jostain netin perukoilta hankkineet. Ettekö te tajua mitä teette? 

Mitähän nämä "kansainväliset hoitosuositukset" ovat ja mihin ne perustuvat? Suomessa on noita hormoniblokkereita käytetty, mutta tiedätkö, miksi ne lopetettiin? Siksi, että niiden ei todettu auttavan hoidettavia ihmisiä. Ja voisin kuvitella, että myös siksi, että niillä on valtavasti vaarallisia sivuvaikutuksia ja toki myös siksi, että ne tekevät lapsesta elinikäisen potilaan, joka on koko loppuelämänsä hormonihoidon varassa. Aika karmeaa, jos olisi oikeasti olemassa joku kansainvälinen taho, joka noita suosittelisi. Kannattaa sinunkin tutustua asiaan muustakin kuin ruusunpunaisten lasien näkökulmasta.

Noita samoja blokkereita käytetään ehkäisemään liian varhaista murrosikää. Miten ne ei niissä tapauksissa vaikuta niin kamalan vaarallisilta? 

Ai miten eivät vaikuta kamalan vaarallisilta? Kun niitä käytetään tuollaisille lapsille (jotka voivat olla jopa taaperoikäisiä), otetaan huomioon riskit ja edut, aivan kuten muissakin hoidoissa, joissa on rankkoja sivuvaikutuksia. Mutta kuitenkaan varhaisen puberteetin hoidossa murrosikää ei kokonaan estetä, se tulee sitten myöhemmin. Jos (ja esim. suljetun brittiläisen Tavistockin klinikan kohdalla yleensä kun) hoidettu lapsi siirtyy blokkereista vastakkaisen sukupuolen hormoneihin, murrosikää ei yleensä tule.

 

Suomessa on todettu, että blokkerit eivät parantaneet hoidettujen lasten mielenterveyden tilaa. Kalifornialainen genderlääkäri Johanna Olsen-Kennedy tilasi Johns Hopkins -sairaalalta blokkereita koskevan tutkimuksen, jossa todettiin sama: lasten mielenterveys ei parantunut. Olsen-Kennedy yritti haudata tutkimuksen tulokset, koska se ei sopinut hänen agendaansa. Eli jos nyt tässä tapauksessa ajatellaan riskejä ja hyötyjä, mitä ne ovat? Riskit ovat erittäin suuret, hyödyt ovat mitkä? Että lapsi näyttää aikuisena enemmän tavoitesukupuoleltaan? Jos hän ei kuitenkaan koskaan käy murrosikää läpi, voiko hän edes punnita sitä, millaiset riskit hän terveydelleen ottaa? Kun kuitenkin aikaisemmista tutkimuksista tiedetään, että lapsuudessa koettu sukupuoliristiriita yleensä hälvenee murrosiän myötä.

Niin, samanlaista valtavaa pelottelua ei blokkereista sellaisissa yhteyksissä näy. 

Tietenkin kaikissa lääketieteellisissä asioissa lääketieteen ammattilaiset tekee arvioita hoidon riskeistä ja riskien ja hyötyjen suhteesta. Näin toimitaan tietenkin transnuortenkin kohdalla. 

Blokkerit tietenkin lopetetaan aikanaan, ja murrosikä koetaan jomman kumman sukupuolen hormoneilla. 

Et sitten lukenut lainkaan sitä, mitä kirjoitin? Kun käytetään hoitoja tai lääkitystä, arvioidaan riskit ja hyödyt. Taaperoiässä tuleva murrosikä on riski. Siksi voidaan käyttää hoitoa, jossa on riskejä, kun katsotaan, että hoidon riskit ovat vähäisemmät. 

 

Lapsi ei voi millään ymmärtää, mihin kaikkeen sitoutuu, kun hänen murrosikänsä pysäytetään siksi, että hän kokee olevansa vastakkaista sukupuolta. Tämän lisäksi, kuten kirjoitin, mutta johon et kommentoinut mitään, blokkerit eivät ole parantaneet lasten mielenterveyttä, vaan jopa heikentäneet sitä. Suomessa blokkerien käyttö on lopetettu tästä syystä. Huomaatko, lääkärit ovat arvioineet riskit ja hyödyt?

 

Vastakkaisen sukupuolen hormoneilla ei voi saada aikaan oikeaa puberteettia mm. siksi, että puberteetti ei ole pelkästään sukuhormoneista syntyvä ilmiö. Suosittelen perehtymään tähän. Suosittelen oikeasti selvittämään, mitä ne blokkerit tekevät ja mitä ne eivät tee. Unohda transkonteksti tässä ja perehdy asiaan, niin et tule puhuneeksi netissä tai muuallakaan lööperiä.

Niin, minä sallisin yhäkin lääkärien arvioida riskit ja hyödyt yksilöllisesti, enkä kieltäisi blokkereiden käyttöä kategorisesti. 

Olen jonkin sun öyhötyksen perusteella joskus perehtynyt asiaan, eikä löytämäni tiedot todellakaan vastanneet sun väitteitä. Sun "tiedot" ei ole mistään neutraalista lähteestä, vaan jostain ideologisesta transvastaisesta lähteestä. 

Voisitko yksilöidä, mikä tiedoissani oli öyhötystä? Olen ottanut selvää blokkereista monelta eri kantilta, ihan ilman mitään transkontekstia. Suosittelen sitä sinullekin. Suosittelen kuuntelemaan niitä ihmisiä, jotka ovat nyt aikuisia ja joiden murrosikä on blokattu. Kannattaa myös kuunnella sellaisia ihmisiä, joilla on syndrooma, jonka takia murrosikä ei ala luonnollisesti. He osaavat kertoa, miltä tuntuu kasvaa ikätoverien joukossa, kun muut siirtyvät seuraavalle asteella ja itse jää lapsuuteen. Lopuksi kannattaa miettiä sitä, voiko esimurrosikäinen lapsi todella päättää lapsena elämänsä kulun. Hänestä tuntuu, että hän ei ole sitä sukupuolta, jota on, ja sen tuntemuksen perusteella hänestä tulee aikuinen, joka ei ole oikein kunnolla mies eikä nainen, eikä välttämättä ihan aikuinen mieleltään, ja tämän kaiken lisäksi hän on elinikäinen potilas, joka on riippuvainen hormoneista ja jolle on tehty leikkauksia, jotka heikentävät hänen kehonsa toimintaa.

No kun sun esittämiä väitteitö blokkereista ei löydy muuta kuin noilta ideologisilta transvastaisilta sivuilta. Muuten löytyy ihan erilaista tietoa. 

Minä olen kasvanut yhdessä lapsen kanssa, joka koki syntyneensä väärän sukupuolen kehoon. Uskoisin tietäväni sellaisten ihmisten kokemuksista hieman sinua enemmän. 

Onhan noita blokkereita käytetty esim. kemialliseen kastraatioon s*ksuaalirikosten tekijöillä. Samaa vaikutusta niissä on edelleen ja niitä sitten annetaan nuorille jotka eivät pahimmillaan käy puberteettia -> keho ja aivot eivät kehity ollenkaan enää. Blokkerit nimensä mukaan estää sen täysin normaalin ja luonnollisen kehityksen.

Vierailija
392/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lapsi 13-vuotias on? 5-12-vuotias on lapsi. 13-19-vuotiaat ovat teinejä eli nuoria.

Eikö 13-15 vuotiaista puhuta lapsina, jos jotain rikollista tekevät?

Eivät ole rikosoikeudellisessa vastuussa, koska eivät ole tarpeeksi kypsiä. Mutta transaktivistit olisi mielellään jo leikkelemässä näiltä ruumiinosia pois ja tunkemassa hormoneja, eli hoitoja jotka on peruuttamattomia, vaikka mieli voi nuorella vaihtua vielä moneen kertaan.

Mistähän tämä luulo nyt on lähtöisin, että kukaan olisi antamassa hormoneita tai leikkelemässä lapsia ja nuoria? Jossain YLEn keskusteluohjelmassakin joku on joskus väittänyt, että Seta ajaisi fyysisiä hoitoja nuorille.

Fyysisiä hoitoja nuorille ei ole kukaan ajamassa.

Toistan vielä: fyysisiä hoitoja lapsille ja nuorille ei ole kukaan ajamassa.

Johan järkikin sanoo, että alaikäisille ei tehdä mitään peruuttamattomia toimenpiteitä. Jos jotkut radikaalit jossain netissä on sanoneet, että lapsille kuuluu hormoniblokkerit niin voin kertoa, että se kertoo tasan sen yhden marginaaliporukan näkemyksistä, ei mistään virallisista hoitolinjauksista eikä siitä, että kukaan olisi oikeasti vakavissaan sellaista ehdottamassa.

Tuollainen yksi marginaaliporukka on mm. eduskuntapuolue Vihreät, joiden puolueohjelmaan on kirjattu se, että he edistävät alaikäisten transhoitoja.

Hormoniblokkerit on jo vuosikymmeniä käytetty hoitomuoto ja niitä annetaan äärimmäisen pienelle joukolle lapsia ja erittäin harkitusti. Kukaan ei ole tähän muutosta vaatimassa, mutta esim. Suomessa hoito on kokonaan pannassa, vaikka kansainvälisesti hoitosuositukset linjaavat toisin. Aiheesta on siis syytäkin keskustella ja vaatia muutosta. Millaiset aikuiset kampanjoi terveydenhoitoa vastaan vähäisillä ja vajavaisilla (ja myös täysin vääristellyillä) tiedoilla, jotka ovat jostain netin perukoilta hankkineet. Ettekö te tajua mitä teette? 

Mitähän nämä "kansainväliset hoitosuositukset" ovat ja mihin ne perustuvat? Suomessa on noita hormoniblokkereita käytetty, mutta tiedätkö, miksi ne lopetettiin? Siksi, että niiden ei todettu auttavan hoidettavia ihmisiä. Ja voisin kuvitella, että myös siksi, että niillä on valtavasti vaarallisia sivuvaikutuksia ja toki myös siksi, että ne tekevät lapsesta elinikäisen potilaan, joka on koko loppuelämänsä hormonihoidon varassa. Aika karmeaa, jos olisi oikeasti olemassa joku kansainvälinen taho, joka noita suosittelisi. Kannattaa sinunkin tutustua asiaan muustakin kuin ruusunpunaisten lasien näkökulmasta.

Noita samoja blokkereita käytetään ehkäisemään liian varhaista murrosikää. Miten ne ei niissä tapauksissa vaikuta niin kamalan vaarallisilta? 

Ai miten eivät vaikuta kamalan vaarallisilta? Kun niitä käytetään tuollaisille lapsille (jotka voivat olla jopa taaperoikäisiä), otetaan huomioon riskit ja edut, aivan kuten muissakin hoidoissa, joissa on rankkoja sivuvaikutuksia. Mutta kuitenkaan varhaisen puberteetin hoidossa murrosikää ei kokonaan estetä, se tulee sitten myöhemmin. Jos (ja esim. suljetun brittiläisen Tavistockin klinikan kohdalla yleensä kun) hoidettu lapsi siirtyy blokkereista vastakkaisen sukupuolen hormoneihin, murrosikää ei yleensä tule.

 

Suomessa on todettu, että blokkerit eivät parantaneet hoidettujen lasten mielenterveyden tilaa. Kalifornialainen genderlääkäri Johanna Olsen-Kennedy tilasi Johns Hopkins -sairaalalta blokkereita koskevan tutkimuksen, jossa todettiin sama: lasten mielenterveys ei parantunut. Olsen-Kennedy yritti haudata tutkimuksen tulokset, koska se ei sopinut hänen agendaansa. Eli jos nyt tässä tapauksessa ajatellaan riskejä ja hyötyjä, mitä ne ovat? Riskit ovat erittäin suuret, hyödyt ovat mitkä? Että lapsi näyttää aikuisena enemmän tavoitesukupuoleltaan? Jos hän ei kuitenkaan koskaan käy murrosikää läpi, voiko hän edes punnita sitä, millaiset riskit hän terveydelleen ottaa? Kun kuitenkin aikaisemmista tutkimuksista tiedetään, että lapsuudessa koettu sukupuoliristiriita yleensä hälvenee murrosiän myötä.

Niin, samanlaista valtavaa pelottelua ei blokkereista sellaisissa yhteyksissä näy. 

Tietenkin kaikissa lääketieteellisissä asioissa lääketieteen ammattilaiset tekee arvioita hoidon riskeistä ja riskien ja hyötyjen suhteesta. Näin toimitaan tietenkin transnuortenkin kohdalla. 

Blokkerit tietenkin lopetetaan aikanaan, ja murrosikä koetaan jomman kumman sukupuolen hormoneilla. 

Et sitten lukenut lainkaan sitä, mitä kirjoitin? Kun käytetään hoitoja tai lääkitystä, arvioidaan riskit ja hyödyt. Taaperoiässä tuleva murrosikä on riski. Siksi voidaan käyttää hoitoa, jossa on riskejä, kun katsotaan, että hoidon riskit ovat vähäisemmät. 

 

Lapsi ei voi millään ymmärtää, mihin kaikkeen sitoutuu, kun hänen murrosikänsä pysäytetään siksi, että hän kokee olevansa vastakkaista sukupuolta. Tämän lisäksi, kuten kirjoitin, mutta johon et kommentoinut mitään, blokkerit eivät ole parantaneet lasten mielenterveyttä, vaan jopa heikentäneet sitä. Suomessa blokkerien käyttö on lopetettu tästä syystä. Huomaatko, lääkärit ovat arvioineet riskit ja hyödyt?

 

Vastakkaisen sukupuolen hormoneilla ei voi saada aikaan oikeaa puberteettia mm. siksi, että puberteetti ei ole pelkästään sukuhormoneista syntyvä ilmiö. Suosittelen perehtymään tähän. Suosittelen oikeasti selvittämään, mitä ne blokkerit tekevät ja mitä ne eivät tee. Unohda transkonteksti tässä ja perehdy asiaan, niin et tule puhuneeksi netissä tai muuallakaan lööperiä.

Niin, minä sallisin yhäkin lääkärien arvioida riskit ja hyödyt yksilöllisesti, enkä kieltäisi blokkereiden käyttöä kategorisesti. 

Olen jonkin sun öyhötyksen perusteella joskus perehtynyt asiaan, eikä löytämäni tiedot todellakaan vastanneet sun väitteitä. Sun "tiedot" ei ole mistään neutraalista lähteestä, vaan jostain ideologisesta transvastaisesta lähteestä. 

Voisitko yksilöidä, mikä tiedoissani oli öyhötystä? Olen ottanut selvää blokkereista monelta eri kantilta, ihan ilman mitään transkontekstia. Suosittelen sitä sinullekin. Suosittelen kuuntelemaan niitä ihmisiä, jotka ovat nyt aikuisia ja joiden murrosikä on blokattu. Kannattaa myös kuunnella sellaisia ihmisiä, joilla on syndrooma, jonka takia murrosikä ei ala luonnollisesti. He osaavat kertoa, miltä tuntuu kasvaa ikätoverien joukossa, kun muut siirtyvät seuraavalle asteella ja itse jää lapsuuteen. Lopuksi kannattaa miettiä sitä, voiko esimurrosikäinen lapsi todella päättää lapsena elämänsä kulun. Hänestä tuntuu, että hän ei ole sitä sukupuolta, jota on, ja sen tuntemuksen perusteella hänestä tulee aikuinen, joka ei ole oikein kunnolla mies eikä nainen, eikä välttämättä ihan aikuinen mieleltään, ja tämän kaiken lisäksi hän on elinikäinen potilas, joka on riippuvainen hormoneista ja jolle on tehty leikkauksia, jotka heikentävät hänen kehonsa toimintaa.

No kun sun esittämiä väitteitö blokkereista ei löydy muuta kuin noilta ideologisilta transvastaisilta sivuilta. Muuten löytyy ihan erilaista tietoa. 

Minä olen kasvanut yhdessä lapsen kanssa, joka koki syntyneensä väärän sukupuolen kehoon. Uskoisin tietäväni sellaisten ihmisten kokemuksista hieman sinua enemmän. 

Voisitko vielä yksilöiöidä, mitä väitteitä tarkoitat ja kertoa, miten ne eivät ole totta? Ja mistä löydät tätä ihan erilaista tietoa?

Ei, en todellakaan ala kaivella sulle mitään lääketieteellisiä julkaisuja. Käytin siihen joskus useamman tunnin, ja mitään erityisiä kauhukuvia blokkereiden kammottavista vaaroista ei tullut vastaan. 

Esim. Wikipediakatsaus ei tue sun väitteitä. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Puberty_blocker

Etpä tietenkäänala, koska on kätevämpää olla vastaamatta mihinkään yksityiskohtiin, joista kirjoitin. 

 

Olipa muuten hauskoja lähteitä tuossa Wiki-artikkelissa. Siinä käytettiin lähteenä esim. WPATHia. Kyllä, sitä samaa WPATHia, jonka mukaan lapsikin voi olla sukupuoli-identiteetiltään eunukki. WPATH käytti lähteenään eunuch archives -fetisistisivuja, joista löytyy mm. fantasioita poikien väkivaltaisesta kastroinnista. WPATHin oma Marci Bowers, sama lääkäri, joka huolehti Jazz Jenningsin sukuelinten silpomisesta, on ihan itse sanonut, että jos blokkereita aletaan käyttää ennen murrosiän alkua, potilas ei koskaan kehity seksuaalisesti ja pysty aikuisena saavuttamaan orgasmia. 

 

Voithan vielä kommentoida, miksi ajattelet, että lapsi on kykenevä päättämään siitä, että tulee koko loppuelämänsä olemaan kyvytön lisääntymään, ulkoisten hormonien varassa, sairastuu todennäköisesti osteoporoosiin ja kenties hänelle vielä tehdään leikkauksia, jotka vaikeuttavat hänen elimistönsä toimintaa. Tähän asiaan et ole vielä kommentoinut mitään.

Mikään lähde ei kyllä tukenut esim. tuota väitettäsi, että blokkerit aiheuttaisivat pysyvän orgasmikyvyttömyyden? Tai lisääntymiskyvyttömyyden. 

Oisko sulla itselläsi jotain lähdettä näille väitteillesi? 

Sun viestistähän huomaa, että juttusi tulee suoraan jonkun transvastaisen järjestön materiaalista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
393/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lapsi 13-vuotias on? 5-12-vuotias on lapsi. 13-19-vuotiaat ovat teinejä eli nuoria.

Eikö 13-15 vuotiaista puhuta lapsina, jos jotain rikollista tekevät?

Eivät ole rikosoikeudellisessa vastuussa, koska eivät ole tarpeeksi kypsiä. Mutta transaktivistit olisi mielellään jo leikkelemässä näiltä ruumiinosia pois ja tunkemassa hormoneja, eli hoitoja jotka on peruuttamattomia, vaikka mieli voi nuorella vaihtua vielä moneen kertaan.

Mistähän tämä luulo nyt on lähtöisin, että kukaan olisi antamassa hormoneita tai leikkelemässä lapsia ja nuoria? Jossain YLEn keskusteluohjelmassakin joku on joskus väittänyt, että Seta ajaisi fyysisiä hoitoja nuorille.

Fyysisiä hoitoja nuorille ei ole kukaan ajamassa.

Toistan vielä: fyysisiä hoitoja lapsille ja nuorille ei ole kukaan ajamassa.

Johan järkikin sanoo, että alaikäisille ei tehdä mitään peruuttamattomia toimenpiteitä. Jos jotkut radikaalit jossain netissä on sanoneet, että lapsille kuuluu hormoniblokkerit niin voin kertoa, että se kertoo tasan sen yhden marginaaliporukan näkemyksistä, ei mistään virallisista hoitolinjauksista eikä siitä, että kukaan olisi oikeasti vakavissaan sellaista ehdottamassa.

Tuollainen yksi marginaaliporukka on mm. eduskuntapuolue Vihreät, joiden puolueohjelmaan on kirjattu se, että he edistävät alaikäisten transhoitoja.

Hormoniblokkerit on jo vuosikymmeniä käytetty hoitomuoto ja niitä annetaan äärimmäisen pienelle joukolle lapsia ja erittäin harkitusti. Kukaan ei ole tähän muutosta vaatimassa, mutta esim. Suomessa hoito on kokonaan pannassa, vaikka kansainvälisesti hoitosuositukset linjaavat toisin. Aiheesta on siis syytäkin keskustella ja vaatia muutosta. Millaiset aikuiset kampanjoi terveydenhoitoa vastaan vähäisillä ja vajavaisilla (ja myös täysin vääristellyillä) tiedoilla, jotka ovat jostain netin perukoilta hankkineet. Ettekö te tajua mitä teette? 

Mitähän nämä "kansainväliset hoitosuositukset" ovat ja mihin ne perustuvat? Suomessa on noita hormoniblokkereita käytetty, mutta tiedätkö, miksi ne lopetettiin? Siksi, että niiden ei todettu auttavan hoidettavia ihmisiä. Ja voisin kuvitella, että myös siksi, että niillä on valtavasti vaarallisia sivuvaikutuksia ja toki myös siksi, että ne tekevät lapsesta elinikäisen potilaan, joka on koko loppuelämänsä hormonihoidon varassa. Aika karmeaa, jos olisi oikeasti olemassa joku kansainvälinen taho, joka noita suosittelisi. Kannattaa sinunkin tutustua asiaan muustakin kuin ruusunpunaisten lasien näkökulmasta.

Noita samoja blokkereita käytetään ehkäisemään liian varhaista murrosikää. Miten ne ei niissä tapauksissa vaikuta niin kamalan vaarallisilta? 

Ai miten eivät vaikuta kamalan vaarallisilta? Kun niitä käytetään tuollaisille lapsille (jotka voivat olla jopa taaperoikäisiä), otetaan huomioon riskit ja edut, aivan kuten muissakin hoidoissa, joissa on rankkoja sivuvaikutuksia. Mutta kuitenkaan varhaisen puberteetin hoidossa murrosikää ei kokonaan estetä, se tulee sitten myöhemmin. Jos (ja esim. suljetun brittiläisen Tavistockin klinikan kohdalla yleensä kun) hoidettu lapsi siirtyy blokkereista vastakkaisen sukupuolen hormoneihin, murrosikää ei yleensä tule.

 

Suomessa on todettu, että blokkerit eivät parantaneet hoidettujen lasten mielenterveyden tilaa. Kalifornialainen genderlääkäri Johanna Olsen-Kennedy tilasi Johns Hopkins -sairaalalta blokkereita koskevan tutkimuksen, jossa todettiin sama: lasten mielenterveys ei parantunut. Olsen-Kennedy yritti haudata tutkimuksen tulokset, koska se ei sopinut hänen agendaansa. Eli jos nyt tässä tapauksessa ajatellaan riskejä ja hyötyjä, mitä ne ovat? Riskit ovat erittäin suuret, hyödyt ovat mitkä? Että lapsi näyttää aikuisena enemmän tavoitesukupuoleltaan? Jos hän ei kuitenkaan koskaan käy murrosikää läpi, voiko hän edes punnita sitä, millaiset riskit hän terveydelleen ottaa? Kun kuitenkin aikaisemmista tutkimuksista tiedetään, että lapsuudessa koettu sukupuoliristiriita yleensä hälvenee murrosiän myötä.

Niin, samanlaista valtavaa pelottelua ei blokkereista sellaisissa yhteyksissä näy. 

Tietenkin kaikissa lääketieteellisissä asioissa lääketieteen ammattilaiset tekee arvioita hoidon riskeistä ja riskien ja hyötyjen suhteesta. Näin toimitaan tietenkin transnuortenkin kohdalla. 

Blokkerit tietenkin lopetetaan aikanaan, ja murrosikä koetaan jomman kumman sukupuolen hormoneilla. 

Et sitten lukenut lainkaan sitä, mitä kirjoitin? Kun käytetään hoitoja tai lääkitystä, arvioidaan riskit ja hyödyt. Taaperoiässä tuleva murrosikä on riski. Siksi voidaan käyttää hoitoa, jossa on riskejä, kun katsotaan, että hoidon riskit ovat vähäisemmät. 

 

Lapsi ei voi millään ymmärtää, mihin kaikkeen sitoutuu, kun hänen murrosikänsä pysäytetään siksi, että hän kokee olevansa vastakkaista sukupuolta. Tämän lisäksi, kuten kirjoitin, mutta johon et kommentoinut mitään, blokkerit eivät ole parantaneet lasten mielenterveyttä, vaan jopa heikentäneet sitä. Suomessa blokkerien käyttö on lopetettu tästä syystä. Huomaatko, lääkärit ovat arvioineet riskit ja hyödyt?

 

Vastakkaisen sukupuolen hormoneilla ei voi saada aikaan oikeaa puberteettia mm. siksi, että puberteetti ei ole pelkästään sukuhormoneista syntyvä ilmiö. Suosittelen perehtymään tähän. Suosittelen oikeasti selvittämään, mitä ne blokkerit tekevät ja mitä ne eivät tee. Unohda transkonteksti tässä ja perehdy asiaan, niin et tule puhuneeksi netissä tai muuallakaan lööperiä.

Niin, minä sallisin yhäkin lääkärien arvioida riskit ja hyödyt yksilöllisesti, enkä kieltäisi blokkereiden käyttöä kategorisesti. 

Olen jonkin sun öyhötyksen perusteella joskus perehtynyt asiaan, eikä löytämäni tiedot todellakaan vastanneet sun väitteitä. Sun "tiedot" ei ole mistään neutraalista lähteestä, vaan jostain ideologisesta transvastaisesta lähteestä. 

Voisitko yksilöidä, mikä tiedoissani oli öyhötystä? Olen ottanut selvää blokkereista monelta eri kantilta, ihan ilman mitään transkontekstia. Suosittelen sitä sinullekin. Suosittelen kuuntelemaan niitä ihmisiä, jotka ovat nyt aikuisia ja joiden murrosikä on blokattu. Kannattaa myös kuunnella sellaisia ihmisiä, joilla on syndrooma, jonka takia murrosikä ei ala luonnollisesti. He osaavat kertoa, miltä tuntuu kasvaa ikätoverien joukossa, kun muut siirtyvät seuraavalle asteella ja itse jää lapsuuteen. Lopuksi kannattaa miettiä sitä, voiko esimurrosikäinen lapsi todella päättää lapsena elämänsä kulun. Hänestä tuntuu, että hän ei ole sitä sukupuolta, jota on, ja sen tuntemuksen perusteella hänestä tulee aikuinen, joka ei ole oikein kunnolla mies eikä nainen, eikä välttämättä ihan aikuinen mieleltään, ja tämän kaiken lisäksi hän on elinikäinen potilas, joka on riippuvainen hormoneista ja jolle on tehty leikkauksia, jotka heikentävät hänen kehonsa toimintaa.

No kun sun esittämiä väitteitö blokkereista ei löydy muuta kuin noilta ideologisilta transvastaisilta sivuilta. Muuten löytyy ihan erilaista tietoa. 

Minä olen kasvanut yhdessä lapsen kanssa, joka koki syntyneensä väärän sukupuolen kehoon. Uskoisin tietäväni sellaisten ihmisten kokemuksista hieman sinua enemmän. 

Onhan noita blokkereita käytetty esim. kemialliseen kastraatioon s*ksuaalirikosten tekijöillä. Samaa vaikutusta niissä on edelleen ja niitä sitten annetaan nuorille jotka eivät pahimmillaan käy puberteettia -> keho ja aivot eivät kehity ollenkaan enää. Blokkerit nimensä mukaan estää sen täysin normaalin ja luonnollisen kehityksen.

Niitä yhäkin käytetään ennenaikaisen puberteetin ehkäisemiseen. Kannattaa etsiä tietoa niiden vaikutuksista sitä kautta, siinä kun ei ole ideologisia vaikutteita silloin. 

Vierailija
394/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te hihhulipersut aina kaivatte nämä esiin. Sitten porukalla haukutaan henkeä. Kiinnostaa, niin hirveästi mutta ei voi myöntää. 
Mitä jos eläisitte. Jos kiinnostaa, menkää kurssille. Jos ei kiinnosta, tehkää jotain muuta. 
Ymmärrän, että epävarmuus omasta seksuaalisesta suuntautumisesta on piinaavaa. Tällä tavalla se ei kuitenkaan helpota. Kieltäminen ja tälläiset julkiset performanssit vain vahvistavat epävarmuutenne ympäröiville ihmisille. 

Miten niin mistä tämä on kaivettu? No Helsinki Priden ohjelmasta. Se on julkinen. Ei tarvitse kaivaa. Hihhulipersu olet itse. 

Miksi te hihhuli persut kuola valuen ja huohottaen selaatte priden ohjelmaa. Sitten järkytytte kun sirllä on, no priden ohjelmaa. 

Onhan tämä nyt esillä joka paikassa. Mullekin tuli aittakummun video aamulla ennen viittä

Aittakummun??? En tiedä kuka hän on. 

Mä elän varmaan todella heteroissa piireissä. Kuulen pridestä vain ja ainoastaan kauhistelevilta hihhuleilta. Oikeasti, vain ja ainoastaan hihhuleilta. 

No niinhän tuokin oli kuullut aiheesta Aittakummulta. Näillä on joku oma Pride kampanja menossa, missä ilmeisesti yritetään mahdollisimman monelle tiedottaa näistä heidän kauhistelemista asioista ja varmistaa se, että esim. näihin tämänkin työpajan nuoriin suhtaudutaan mahdollisimman kielteisesti ja epäluuloisesti. Koska heihin tällainen pöyristely osuu. He kokevat seuraukset, kun tämä näiden "lastensuojelijoiden" armeija touhottaa menemään. 

Olet sairas. Tajuatko? Tuo on nuorten groomausta. Mikset voi antaa heidän kasvaa rauhassa ja valita itse omaa suuntaustaan? Miksi pitää aikuisten saada ohjailla?

Etkö tajua mitä itse teet? Sinähän tässä olet ohjailemassa, miten noiden nuorten kuuluisi olla ja elää ja millaisia saavat olla. "Kasvurauhaa" vaativat öyhäävät, että näiden nuorten kasvurauha tarkoittaisi, että heitä estettäisiin olemasta omia itsejään tai ainakin tekevät selväksi, että heidän olemisessaan on jotain epäilyttävää ja tulevat myös jatkuvasti öyhöjen taholta yliseksualisoiduiksi. 

Jos heillä on tarve tuollaiselle packerille, niin jotain kautta he sen hankkivat. Voi olla, että tuo on tosi herkkä ja epävarmuutta aihettava asia. Aikuinen, joka auttaa on silloin turvallisempi kuin aikuinen, joka pöyristelee netissä ymmärrätkö. Tuo paja ei ole millään tavalla seksuaalisuuteen liittyvä ymmärrätkö myös sen? 

Setan groomaava per voaikuinen ei todellakaan ole turvallista seuraa lapselle! eri

Turvallisempi kuin sinä tai muut vauvan öyhöt kuitenkin. 

Kuinka moni henkilö tässä ketjussa on mielestäsi sanonut, että aikoo järjestää jonkin lasten intiimialueita koskevan työpajan? Ei kai kukaan? Suurin osa ihmisistä tajuaa, että se ei ole normaalia.

Ja kuinka moni tässä ketjussa ymmärtää millaisia seurauksia heidän vääristelyllään ja öyhötyksellään on vähemmistöön kuuluville lapsille ja nuorille? 

Jos olisit vastuullinen, ottaisit yhteyttä pajan järjestäjiin ja keskustelisit heidän kanssaan asiallisesti. Jos edelleen näkisit epäkohtia, ottaisit yhteyttä sitten vaikka niihin viranomaisiin. 

Mutta kun se öyhötys maistuu vissiin vähän liian hyvin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
395/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuollainen tekokikkeli kannattaisi veistää puusta? Olisi jykevämpi ja maskuliinimpi. 🧐

Ja jos tytöt haluavat toteuttaa poikuutta, niin puukäsityö olisi muutenkin se loogisempi valinta. Jotenkin jännä, että nämä "identiteettipojat" ovat kiinnostuneita juuri käsitöistä, joista usein juuri tytöt innostuvat poikia enemmän. 

Koko työpaja on jo lähtökohtaisesti syrjivä!

Tasa-arvon nimissä vaadin että pitää myös olla työpaja, jossa pojat voivat kyhätä itselleen pimpin ja tissit.

Vierailija
396/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lapsi 13-vuotias on? 5-12-vuotias on lapsi. 13-19-vuotiaat ovat teinejä eli nuoria.

Eikö 13-15 vuotiaista puhuta lapsina, jos jotain rikollista tekevät?

Eivät ole rikosoikeudellisessa vastuussa, koska eivät ole tarpeeksi kypsiä. Mutta transaktivistit olisi mielellään jo leikkelemässä näiltä ruumiinosia pois ja tunkemassa hormoneja, eli hoitoja jotka on peruuttamattomia, vaikka mieli voi nuorella vaihtua vielä moneen kertaan.

Mistähän tämä luulo nyt on lähtöisin, että kukaan olisi antamassa hormoneita tai leikkelemässä lapsia ja nuoria? Jossain YLEn keskusteluohjelmassakin joku on joskus väittänyt, että Seta ajaisi fyysisiä hoitoja nuorille.

Fyysisiä hoitoja nuorille ei ole kukaan ajamassa.

Toistan vielä: fyysisiä hoitoja lapsille ja nuorille ei ole kukaan ajamassa.

Johan järkikin sanoo, että alaikäisille ei tehdä mitään peruuttamattomia toimenpiteitä. Jos jotkut radikaalit jossain netissä on sanoneet, että lapsille kuuluu hormoniblokkerit niin voin kertoa, että se kertoo tasan sen yhden marginaaliporukan näkemyksistä, ei mistään virallisista hoitolinjauksista eikä siitä, että kukaan olisi oikeasti vakavissaan sellaista ehdottamassa.

Tuollainen yksi marginaaliporukka on mm. eduskuntapuolue Vihreät, joiden puolueohjelmaan on kirjattu se, että he edistävät alaikäisten transhoitoja.

Hormoniblokkerit on jo vuosikymmeniä käytetty hoitomuoto ja niitä annetaan äärimmäisen pienelle joukolle lapsia ja erittäin harkitusti. Kukaan ei ole tähän muutosta vaatimassa, mutta esim. Suomessa hoito on kokonaan pannassa, vaikka kansainvälisesti hoitosuositukset linjaavat toisin. Aiheesta on siis syytäkin keskustella ja vaatia muutosta. Millaiset aikuiset kampanjoi terveydenhoitoa vastaan vähäisillä ja vajavaisilla (ja myös täysin vääristellyillä) tiedoilla, jotka ovat jostain netin perukoilta hankkineet. Ettekö te tajua mitä teette? 

Mitähän nämä "kansainväliset hoitosuositukset" ovat ja mihin ne perustuvat? Suomessa on noita hormoniblokkereita käytetty, mutta tiedätkö, miksi ne lopetettiin? Siksi, että niiden ei todettu auttavan hoidettavia ihmisiä. Ja voisin kuvitella, että myös siksi, että niillä on valtavasti vaarallisia sivuvaikutuksia ja toki myös siksi, että ne tekevät lapsesta elinikäisen potilaan, joka on koko loppuelämänsä hormonihoidon varassa. Aika karmeaa, jos olisi oikeasti olemassa joku kansainvälinen taho, joka noita suosittelisi. Kannattaa sinunkin tutustua asiaan muustakin kuin ruusunpunaisten lasien näkökulmasta.

Noita samoja blokkereita käytetään ehkäisemään liian varhaista murrosikää. Miten ne ei niissä tapauksissa vaikuta niin kamalan vaarallisilta? 

Ai miten eivät vaikuta kamalan vaarallisilta? Kun niitä käytetään tuollaisille lapsille (jotka voivat olla jopa taaperoikäisiä), otetaan huomioon riskit ja edut, aivan kuten muissakin hoidoissa, joissa on rankkoja sivuvaikutuksia. Mutta kuitenkaan varhaisen puberteetin hoidossa murrosikää ei kokonaan estetä, se tulee sitten myöhemmin. Jos (ja esim. suljetun brittiläisen Tavistockin klinikan kohdalla yleensä kun) hoidettu lapsi siirtyy blokkereista vastakkaisen sukupuolen hormoneihin, murrosikää ei yleensä tule.

 

Suomessa on todettu, että blokkerit eivät parantaneet hoidettujen lasten mielenterveyden tilaa. Kalifornialainen genderlääkäri Johanna Olsen-Kennedy tilasi Johns Hopkins -sairaalalta blokkereita koskevan tutkimuksen, jossa todettiin sama: lasten mielenterveys ei parantunut. Olsen-Kennedy yritti haudata tutkimuksen tulokset, koska se ei sopinut hänen agendaansa. Eli jos nyt tässä tapauksessa ajatellaan riskejä ja hyötyjä, mitä ne ovat? Riskit ovat erittäin suuret, hyödyt ovat mitkä? Että lapsi näyttää aikuisena enemmän tavoitesukupuoleltaan? Jos hän ei kuitenkaan koskaan käy murrosikää läpi, voiko hän edes punnita sitä, millaiset riskit hän terveydelleen ottaa? Kun kuitenkin aikaisemmista tutkimuksista tiedetään, että lapsuudessa koettu sukupuoliristiriita yleensä hälvenee murrosiän myötä.

Niin, samanlaista valtavaa pelottelua ei blokkereista sellaisissa yhteyksissä näy. 

Tietenkin kaikissa lääketieteellisissä asioissa lääketieteen ammattilaiset tekee arvioita hoidon riskeistä ja riskien ja hyötyjen suhteesta. Näin toimitaan tietenkin transnuortenkin kohdalla. 

Blokkerit tietenkin lopetetaan aikanaan, ja murrosikä koetaan jomman kumman sukupuolen hormoneilla. 

Et sitten lukenut lainkaan sitä, mitä kirjoitin? Kun käytetään hoitoja tai lääkitystä, arvioidaan riskit ja hyödyt. Taaperoiässä tuleva murrosikä on riski. Siksi voidaan käyttää hoitoa, jossa on riskejä, kun katsotaan, että hoidon riskit ovat vähäisemmät. 

 

Lapsi ei voi millään ymmärtää, mihin kaikkeen sitoutuu, kun hänen murrosikänsä pysäytetään siksi, että hän kokee olevansa vastakkaista sukupuolta. Tämän lisäksi, kuten kirjoitin, mutta johon et kommentoinut mitään, blokkerit eivät ole parantaneet lasten mielenterveyttä, vaan jopa heikentäneet sitä. Suomessa blokkerien käyttö on lopetettu tästä syystä. Huomaatko, lääkärit ovat arvioineet riskit ja hyödyt?

 

Vastakkaisen sukupuolen hormoneilla ei voi saada aikaan oikeaa puberteettia mm. siksi, että puberteetti ei ole pelkästään sukuhormoneista syntyvä ilmiö. Suosittelen perehtymään tähän. Suosittelen oikeasti selvittämään, mitä ne blokkerit tekevät ja mitä ne eivät tee. Unohda transkonteksti tässä ja perehdy asiaan, niin et tule puhuneeksi netissä tai muuallakaan lööperiä.

Niin, minä sallisin yhäkin lääkärien arvioida riskit ja hyödyt yksilöllisesti, enkä kieltäisi blokkereiden käyttöä kategorisesti. 

Olen jonkin sun öyhötyksen perusteella joskus perehtynyt asiaan, eikä löytämäni tiedot todellakaan vastanneet sun väitteitä. Sun "tiedot" ei ole mistään neutraalista lähteestä, vaan jostain ideologisesta transvastaisesta lähteestä. 

Voisitko yksilöidä, mikä tiedoissani oli öyhötystä? Olen ottanut selvää blokkereista monelta eri kantilta, ihan ilman mitään transkontekstia. Suosittelen sitä sinullekin. Suosittelen kuuntelemaan niitä ihmisiä, jotka ovat nyt aikuisia ja joiden murrosikä on blokattu. Kannattaa myös kuunnella sellaisia ihmisiä, joilla on syndrooma, jonka takia murrosikä ei ala luonnollisesti. He osaavat kertoa, miltä tuntuu kasvaa ikätoverien joukossa, kun muut siirtyvät seuraavalle asteella ja itse jää lapsuuteen. Lopuksi kannattaa miettiä sitä, voiko esimurrosikäinen lapsi todella päättää lapsena elämänsä kulun. Hänestä tuntuu, että hän ei ole sitä sukupuolta, jota on, ja sen tuntemuksen perusteella hänestä tulee aikuinen, joka ei ole oikein kunnolla mies eikä nainen, eikä välttämättä ihan aikuinen mieleltään, ja tämän kaiken lisäksi hän on elinikäinen potilas, joka on riippuvainen hormoneista ja jolle on tehty leikkauksia, jotka heikentävät hänen kehonsa toimintaa.

No kun sun esittämiä väitteitö blokkereista ei löydy muuta kuin noilta ideologisilta transvastaisilta sivuilta. Muuten löytyy ihan erilaista tietoa. 

Minä olen kasvanut yhdessä lapsen kanssa, joka koki syntyneensä väärän sukupuolen kehoon. Uskoisin tietäväni sellaisten ihmisten kokemuksista hieman sinua enemmän. 

Voisitko vielä yksilöiöidä, mitä väitteitä tarkoitat ja kertoa, miten ne eivät ole totta? Ja mistä löydät tätä ihan erilaista tietoa?

Ei, en todellakaan ala kaivella sulle mitään lääketieteellisiä julkaisuja. Käytin siihen joskus useamman tunnin, ja mitään erityisiä kauhukuvia blokkereiden kammottavista vaaroista ei tullut vastaan. 

Esim. Wikipediakatsaus ei tue sun väitteitä. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Puberty_blocker

Etpä tietenkäänala, koska on kätevämpää olla vastaamatta mihinkään yksityiskohtiin, joista kirjoitin. 

 

Olipa muuten hauskoja lähteitä tuossa Wiki-artikkelissa. Siinä käytettiin lähteenä esim. WPATHia. Kyllä, sitä samaa WPATHia, jonka mukaan lapsikin voi olla sukupuoli-identiteetiltään eunukki. WPATH käytti lähteenään eunuch archives -fetisistisivuja, joista löytyy mm. fantasioita poikien väkivaltaisesta kastroinnista. WPATHin oma Marci Bowers, sama lääkäri, joka huolehti Jazz Jenningsin sukuelinten silpomisesta, on ihan itse sanonut, että jos blokkereita aletaan käyttää ennen murrosiän alkua, potilas ei koskaan kehity seksuaalisesti ja pysty aikuisena saavuttamaan orgasmia. 

 

Voithan vielä kommentoida, miksi ajattelet, että lapsi on kykenevä päättämään siitä, että tulee koko loppuelämänsä olemaan kyvytön lisääntymään, ulkoisten hormonien varassa, sairastuu todennäköisesti osteoporoosiin ja kenties hänelle vielä tehdään leikkauksia, jotka vaikeuttavat hänen elimistönsä toimintaa. Tähän asiaan et ole vielä kommentoinut mitään.

Mikään lähde ei kyllä tukenut esim. tuota väitettäsi, että blokkerit aiheuttaisivat pysyvän orgasmikyvyttömyyden? Tai lisääntymiskyvyttömyyden. 

Oisko sulla itselläsi jotain lähdettä näille väitteillesi? 

Sun viestistähän huomaa, että juttusi tulee suoraan jonkun transvastaisen järjestön materiaalista. 

Jazz Jennings has been open about her struggles with libido and achieving orgasms. Leading up to her gender confirmation surgeries, she experienced low sex drive—partially due to hormone blockers—and her doctors expressed concerns that her lack of pre-surgery experience might make achieving intimacy and orgasms more difficult.

Vierailija
397/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lapsi 13-vuotias on? 5-12-vuotias on lapsi. 13-19-vuotiaat ovat teinejä eli nuoria.

Eikö 13-15 vuotiaista puhuta lapsina, jos jotain rikollista tekevät?

Eivät ole rikosoikeudellisessa vastuussa, koska eivät ole tarpeeksi kypsiä. Mutta transaktivistit olisi mielellään jo leikkelemässä näiltä ruumiinosia pois ja tunkemassa hormoneja, eli hoitoja jotka on peruuttamattomia, vaikka mieli voi nuorella vaihtua vielä moneen kertaan.

Mistähän tämä luulo nyt on lähtöisin, että kukaan olisi antamassa hormoneita tai leikkelemässä lapsia ja nuoria? Jossain YLEn keskusteluohjelmassakin joku on joskus väittänyt, että Seta ajaisi fyysisiä hoitoja nuorille.

Fyysisiä hoitoja nuorille ei ole kukaan ajamassa.

Toistan vielä: fyysisiä hoitoja lapsille ja nuorille ei ole kukaan ajamassa.

Johan järkikin sanoo, että alaikäisille ei tehdä mitään peruuttamattomia toimenpiteitä. Jos jotkut radikaalit jossain netissä on sanoneet, että lapsille kuuluu hormoniblokkerit niin voin kertoa, että se kertoo tasan sen yhden marginaaliporukan näkemyksistä, ei mistään virallisista hoitolinjauksista eikä siitä, että kukaan olisi oikeasti vakavissaan sellaista ehdottamassa.

Tuollainen yksi marginaaliporukka on mm. eduskuntapuolue Vihreät, joiden puolueohjelmaan on kirjattu se, että he edistävät alaikäisten transhoitoja.

Vihreiden puolueohjelmaan on kirjattu:
"Alennetaan juridisen sukupuolen vahvistamisen ikäraja 18 ikävuodesta 15 vuoteen. Varmistetaan transnuorille murrosikää lykkäävien hoitojen saatavuus."

Eli ei puhuta leikkauksista, kun itse väitit, että ajetaan ruuminosien leikkelyä. Hieman eri asia?

Puhutaan murrosikää lykkäävistä hoidoista eli varmaan käytännössä hormoniblokkereista. Itse en kannata niitäkään, koska ei varmuudella tiedetä, mitä niiden käytöstä seuraa ja mitä jos teini-iän jälkeen sukupuoliristiriitaa ei olekaan enää, mutta en olekaan Vihreiden äänestäjä.

Kyllä blokkereisra tiedetään paljon, koska niitä on käytetty niin pitkään. Kun niiden käyttö lopetetaan, murrosiän kehitys jatkuu.

Ei jatku, jos poistetaan kivekset/munasarjat ja aloitetaan vastakkaisen sukupuolen hormonit. Ne eivät aloita murrosikää.

No jos luet, sen kommentin mihin vastasin niin siinä mietittiin mitä tapahtuu, jos teini-iän jälkeen ristiriitaa ei enää olekaan ja blokkerit lopetaan.

Vierailija
398/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuollainen toiminta ole laitonta? Alaikäisten seksualisointia?

Vierailija
399/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lapsi 13-vuotias on? 5-12-vuotias on lapsi. 13-19-vuotiaat ovat teinejä eli nuoria.

Eikö 13-15 vuotiaista puhuta lapsina, jos jotain rikollista tekevät?

Eivät ole rikosoikeudellisessa vastuussa, koska eivät ole tarpeeksi kypsiä. Mutta transaktivistit olisi mielellään jo leikkelemässä näiltä ruumiinosia pois ja tunkemassa hormoneja, eli hoitoja jotka on peruuttamattomia, vaikka mieli voi nuorella vaihtua vielä moneen kertaan.

Mistähän tämä luulo nyt on lähtöisin, että kukaan olisi antamassa hormoneita tai leikkelemässä lapsia ja nuoria? Jossain YLEn keskusteluohjelmassakin joku on joskus väittänyt, että Seta ajaisi fyysisiä hoitoja nuorille.

Fyysisiä hoitoja nuorille ei ole kukaan ajamassa.

Toistan vielä: fyysisiä hoitoja lapsille ja nuorille ei ole kukaan ajamassa.

Johan järkikin sanoo, että alaikäisille ei tehdä mitään peruuttamattomia toimenpiteitä. Jos jotkut radikaalit jossain netissä on sanoneet, että lapsille kuuluu hormoniblokkerit niin voin kertoa, että se kertoo tasan sen yhden marginaaliporukan näkemyksistä, ei mistään virallisista hoitolinjauksista eikä siitä, että kukaan olisi oikeasti vakavissaan sellaista ehdottamassa.

Tuollainen yksi marginaaliporukka on mm. eduskuntapuolue Vihreät, joiden puolueohjelmaan on kirjattu se, että he edistävät alaikäisten transhoitoja.

Vihreiden puolueohjelmaan on kirjattu:
"Alennetaan juridisen sukupuolen vahvistamisen ikäraja 18 ikävuodesta 15 vuoteen. Varmistetaan transnuorille murrosikää lykkäävien hoitojen saatavuus."

Eli ei puhuta leikkauksista, kun itse väitit, että ajetaan ruuminosien leikkelyä. Hieman eri asia?

Puhutaan murrosikää lykkäävistä hoidoista eli varmaan käytännössä hormoniblokkereista. Itse en kannata niitäkään, koska ei varmuudella tiedetä, mitä niiden käytöstä seuraa ja mitä jos teini-iän jälkeen sukupuoliristiriitaa ei olekaan enää, mutta en olekaan Vihreiden äänestäjä.

Kyllä blokkereisra tiedetään paljon, koska niitä on käytetty niin pitkään. Kun niiden käyttö lopetetaan, murrosiän kehitys jatkuu.

Ei jatku, jos poistetaan kivekset/munasarjat ja aloitetaan vastakkaisen sukupuolen hormonit. Ne eivät aloita murrosikää.

Tästähän on ollut jo maailmalla juttua, että moni sukupuolta vaihtanut on pettynyt, kun ei tavallaan kasvakaan koskaan aikuiseksi (koska murrosikä estyy tulemasta), mikä aiheuttaa sitten taas mielen sekoamista, tottakai, kun ihmisen biologia sekoaa. Musk väittääkin, että ei näitä blokkereita anneta minkään sukupuolen eheytymisen tms vuoksi, vaan ihan että estetään valkoisia ihmisiä lisääntymästä. Siksi woket työntää rahaa pride-hullutuksiin valkoisille lapsille.

Mutta lapsen mieli saattaa muuttua aikuistuttua. Se lapsi, joka ei ikinä halua lapsia, haluaakin 5 omaa lasta. Tai se tyttö, joka ei ikinä aio seurustella tapaakin maailman komeimman miehen ja rakastuu. Ja lapset ei lapsellisuuttaan tajua tätä, mutta aikuiset tajuaa.

Ymmärrän, että murrosiän muutokset pelottaa lapsia, vaikka omalla kohdallani ne ei ollut muuta kuin rinnat kasvoi (josta pojat kiusasi), tuli ärsyttävät sotkuiset kuukautiset ja rumaa tummaa karvaa alkoi kasvamaan eri puolilla vartaloa. Lisäksi alkoihan se keho muuttua hoikasta naisellisemmaksi., pyöreämmäksi Mielelläni olisin itsekin skipannut nämä vaiheet tuolloin. 

Vierailija
400/478 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lueskelin vähän tätä keskustelua. Viesti on kahdenlainen: toisaalta pridea pitää tukea, sitä pitää liputtaa ja arvot allekirjoittaa. Se pitää olla kaikilla sydämessä, muuten on kauhea fasisti. Mutta tähän kuuluu se, että ohjelmaa ei kuitenkaan saa tutkia eikä siitä saa olla muuta mieltä kuin että hienoa, hienoa. Jännittävä kaksoisviesti. Toisaalta pitää ottaa asia omaksi, mutta toisaalta sitä ei saa ajatella. Ehkä se onkin se juttu: pitää vain nielaista kaikki sellaisenaan ja jättää ajatteleminen muille.

Juu, ja sitten vaikka kaikki liittyykin niihin sukupuolielimiin ja seksiin, niin sitten kuitenkaan ei saa sanoa, että ne liittyy siihen, koska oikeasti ollaan vaan tasa-arvon ja ihmisoikeuksien asialla. Ja vaikka lapset yritetäänkin suostutella mukaan niin kyse ei tietenkään ole siitä, että yritetään suostutella mukaan, vaan ihan vaan yritetään tukea lasta hänen seksuaali-identiteetissään, jonka lapsi on ihan itse itsestään tyhjiössä keksinyt. 

Ajatteletko, että sun keho liittyy lähtökohtaisesti seksiin? Ja vielä enemmän ihmetyttää ajatteletko, että nuorten kehot liittyvät lähtökohtaisesti seksiin?

 

Ja miten niin "suostutellaan" mukaan. Ihan oikeasti. Yhteiskunnallinen ilmapiiri on niin surkea vähemmistöille tällä hetkellä, että mistä ihmeestä keksitte tuollaisen houkuttelevuuden argumentiksi? 

Aika outo kysymys, kun kyseisessä pajassa tehdään pullottimia, joilla saadaan tytöt uskottelemaan itselleen ja muille, että heillä on miehen sukupuolielin. Ja siellä pajassa on aikuisia ohjaamassa, aikuiset on sen pajan järjestäneet ja ajatelleet, että tämä se on hyväksi nuorelle tytölle, joka todennäköisesti on autismin kirjolla tai muuten vain tuuliajolla elämässään. Siinä ei todellakaan suojella lapsen kehitystä, vaan aikamoisella voimalla tuutataan ideologista ajattelutapaa lapselle. Vahvistetaan lapsen harhaluuloa siitä, että se on jollain ihmeen tavalla syntynyt väärään ruumiiseen. Tytöille tämä paja on suunnattu sen takia, koska transnaisista meillä ei ole pulaa. Transnaisilla on myös aika huono maine naisurheilun, naisvankiloiden ja naiserityisten tilojen takia. Varmaan on ajateltu, että nyt tarvitaan maailmaan lisää transmiehiä. En hetkeäkään usko, että ideologisella toimijalla on lasten hyvinvointi mielessään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi