YLE: Opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitteena on kolminkertaistaa kansainvälisten korkeakoulututkinto-opiskelijoiden määrä
Jutussa kerrotaan, että ministeriö tavoittelee kansainvälisten opiskelijoiden määrän kolminkertaistamista. Tarkoituksena on paikata kolmansista maista tulevilla osaajilla Suomea koettelevaa työvoimapulaa.
Samalla Yle MOT on tehnyt juttua uudesta köyhälistöstä, joka on muodostunut tänne ulkomailta houkutelluista opiskelijoista. Suomessa on koko EU:n toiseksi korkein työttömyys, työpaikkoja ei riitä kaikille, ja tekoälyn ennakoidaan vievän jopa 100 000 työpaikkaa Suomesta lähitulevaisuudessa, joten millä pohjalla ministeriön tavoitteet oikein lepää?
Mitä näille ihmisille käy, jos heille ei olekaan töitä Suomessa?
Kommentit (15)
Toimin AMK:ssa opettajana. Toivoisin, että luovutaan siitä ajatuksesta, että näistä on pelastamaan tämä maa pulasta. Korkeakoulutettu nuori ei tarkoita enää samaa, mitä se tarkoitti vielä vuosikymmen sitten.
Ei jestas. Nää kansainväliset opiskelijat otetaan johonkin peräkuntiin opiskelemaan vain siksi, että peräkunta saadaan pidettyä näennäisesti elinvoimaisena. Taas tätä järjetöntä aluepolitiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Toimin AMK:ssa opettajana. Toivoisin, että luovutaan siitä ajatuksesta, että näistä on pelastamaan tämä maa pulasta. Korkeakoulutettu nuori ei tarkoita enää samaa, mitä se tarkoitti vielä vuosikymmen sitten.
Juurikin näin. Minäkin olen tehnyt sijaisuuksia ammattikorkeassa, ja olen aika järkyttynyt jo nyt opiskelijoiden osaamistasosta. Ei kaikkia tarvitse korkeakouluttaa, vaan resurssit pitäisi panostaa kunnolliseen ammattitutkintoon. Turhaan keskinkertaista väkeä istutetaan korkeakouluissa, kun he voisivat tehdä jotain osaamistasolle sopivampaa työtä heti noin 19-20-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Opiskelija-aines voi olla ihan mitä tahansa, opiskelu tapahtuu ilman aktiivista opetusta ryhmätöiden kautta ja opiskelijat itse opettaa ja opettaa toinen toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Minäkin olen tehnyt sijaisuuksia ammattikorkeassa, ja olen aika järkyttynyt jo nyt opiskelijoiden osaamistasosta. Ei kaikkia tarvitse korkeakouluttaa, vaan resurssit pitäisi panostaa kunnolliseen ammattitutkintoon. Turhaan keskinkertaista väkeä istutetaan korkeakouluissa, kun he voisivat tehdä jotain osaamistasolle sopivampaa työtä heti noin 19-20-vuotiaana.
Tekoäly tulee iskemään nimenomaan näihin ns. ajatus- ja toimistotyötä tekeviin ja korvaamaan heidät, kunhan se kehittyy riittävästi.
Kaikkia kädentaitoja tekoäly ei voi korvata. Olisi tosiaan viisaampaa kouluttaa ammattikoulussa oikeita osaajia.
Ainoastaan sote-alan amk-tutkintoja voitaisiin lisätä, kaikki muu on ihan turhaa käsienheiluttelua ammattikorkeassa.
Pitäiskö ne kotimaan omat nuoret huolehtia koulutetuiksi ensin. Mun jälkeläinen esim. on 2024 ylioppilas ja kahdessa kevään haussa jäänyt muutaman varasijan päähän opiskelupaikasta. Nyt on muuttamassa pois Suomesta kun ei täällä mihinkään kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan sote-alan amk-tutkintoja voitaisiin lisätä, kaikki muu on ihan turhaa käsienheiluttelua ammattikorkeassa.
No kun nythän on irtisanottu jopa hoitajia ja toimipisteitä ajettu alas.
"Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet ulkomaalaiset opiskelijat eivät saa automaattisesti pysyvää o l e s k e l u l u p a a , toisin kuin yliopiston käyneet opiskelijat.
- Tämä koskee insinöörejä, tradenomeja ja sairaanhoitajia. Juuri heitä, keitä me tähän maahan tarvitsisimme. Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet asetetaan laissa eriarvoiseen asemaan, harmittelee Mielityinen."
Kaiken maailman humanistiset paperinpyörittäjät saavat jäädä mutta sairaanhoitajat eivät? Olipa taas fiksu lakiuudistus hallitukselta. Kuka ylipäätään a) tulee Suomeen B) maksaa itsensä kipeäksi opiskelupaikasta ja c) ylläpidosta, kun valmistumisen jälkeen hänet heitetään 3 kuukauden kuluttua ulos maasta?
Vierailija kirjoitti:
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/-vaara-tieto-suomesta-voi-ajaa-ulkoma…-
Linkki ei toimi?
Vierailija kirjoitti:
Korkeasaareen päätyy se pölösin aines. Esimerkiksi Aalto-yliopiston opiskelijat ovat pääosin ihan kyvykkäitä.
Mutta tuleeko esimerkiksi somaliopiskelijan mukana kaikki sukulaiset ja tuttavat Kelan asiakkaiksi? Vai onko tuo Sannan hallituksen laki saatu purettua?
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö ne kotimaan omat nuoret huolehtia koulutetuiksi ensin. Mun jälkeläinen esim. on 2024 ylioppilas ja kahdessa kevään haussa jäänyt muutaman varasijan päähän opiskelupaikasta. Nyt on muuttamassa pois Suomesta kun ei täällä mihinkään kelpaa.
Ja töihin. Osalla aloista vastavalmistuneiden työttömyys on noussut järkyttävän paljon ja työvoiman kysyntä romahtanut.
Ihmettelen todella, miten etenkin kokoomuksen riveistä jatkuvasti huudetaan tätä työvoimapulaa, vaikka luvut ja tilastot kertovat korkeasta työttömyydestä.