Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alle yksivuotiaan elimistö ei pysty käsittelemään eläinkunnan proteiineja

Vierailija
24.06.2026 |

"Alle yksivuotiaan elimistö ei pysty käsittelemään eläinkunnan proteiineja, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) johtava asiantuntija Heli Kuusipalo." https://www.is.fi/perhe/art-2000012063319.html

 

Meillä neuvola kyllä käski aloittamaan lihan, kanan ja kananmunat ennen kuin lapsi oli 1-vuotias, lisäksi piti aloittaa maitotuotteet ja raejuustoa oikein kehuttiin että siinä on proteiinia. Miksi ihmeessä jos kerta alle 1-vuotiaan elimistö ei pysty ylipäänsä käsittelemään eläinkunnan proteiineja? 

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö, siis äidinmaitohan on eläinkunnan proteiinia.

Tossa jutussa mainittiin kyllä ihan erikseen, että äidinmaito on luonnon hoitama poikkeus, jossa proteiini on erilaista ja vauvalle sopivaa.

Väite ei voi pitää paikkaansa, koska eläinproteiinit on kuitenkin samanlaisia riippumatta eläimestä. Proteiinit on kemiallisia yhdisteitä joiden alkuperää ei voi päätellä yhdisteestä. 

Tämä osoittaa että THL tuottaa valheita. Miten THL on väitteen tutkinut?

Vierailija
42/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Äidinmaito on eläinproteiina.

Kasvisproteiini ei imeydy. 

Lihan ansiosta me olemme kehittyneet apinasta ihmiseksi. Ilman lihaa taannumme takaisin apinoiksi.

Kasvikset allergisoi pierettää ja turvottaa. Liha ei allergisoi eikä pieretä eikä turvota, koska se on turvallista terveellistä ja luonnollista ravintoa. 

Osa tutkijoista uskoo, että syynä oli ruuan kypsentäminen, koska se helpotti ravintoaineiden imeytymistä ja vapautti enemmän energiaa käyttöön.

Miten se kypsentäminen vaikuttaa kasveihin? Kerro tarkemmin mitä tarkoitat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on eläin. Äidinmaito on pelkkää rasvaa ja eläinproteiinia.

Vierailija
44/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötävät kasvikset on ihmisille ihan jees kun ne kypsennetään kunnolla. Mutta nopeiten ja helpoiten meidän elimistö pilkkoo silti aminohappoja. Olemmehan merestä lähtöisin ja eniten syöneet eläinproteiineja. Sitten ruvettiin pureskelemaan hedelmiä kun piti kiivetä puuhun. Sieltä tultiin alas ja aloitettiin lihan metsästäminen ja aikanaan myös kypsentäminen. Tämä oli kaikista ratkaisevin tekijä.

Vierailija
45/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

THL on propagandatoimisto. Se on ennenkin nähty. 

Uudet ravintosuositukset olivatkin ympäristösuosituksia, kun lihan sijaan päätettiin suositella ympäristösyistä kasviksia. Älkää luottako THLn suosituksiin. 

Itsehän siis luotan THL: n suosituksiin yhtä paljon kuin Venäjän antamiin lupauksiin eli en lainkaan.

THL on punavihreän agendan propagandatuutti, josta karmaisevin esimerkki oli tuo viimeksi lanseratut ravintosuositukset, jotka olivat kuin suoraan puoluetoimistosta.

Kyseessä eivät olleet ravintosuositukset vaan ehta punavihreä agenda.

Uudet ravintosuositukset tehtiin 10 naisen ja yhden miehen asiantuntemuksella THLssä. Voitte arvata että pieleen meni. 

Vierailija
46/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Äidinmaito on eläinproteiina.

Kasvisproteiini ei imeydy. 

Lihan ansiosta me olemme kehittyneet apinasta ihmiseksi. Ilman lihaa taannumme takaisin apinoiksi.

Kasvikset allergisoi pierettää ja turvottaa. Liha ei allergisoi eikä pieretä eikä turvota, koska se on turvallista terveellistä ja luonnollista ravintoa. 

Osa tutkijoista uskoo, että syynä oli ruuan kypsentäminen, koska se helpotti ravintoaineiden imeytymistä ja vapautti enemmän energiaa käyttöön.

Miten se kypsentäminen vaikuttaa kasveihin? Kerro tarkemmin mitä tarkoitat.

Kypsentäminen pehmittää kasvisolun seinämiä. Eli kama sulaa helposti vatsassa. Ihmisen kyky kypsentää ruokaa on merkittävää meidän kehityshistoriassa. Eipä ole hevi-osastolta koskaan tullut vatsanpuruja. Ja lihaakin syön joka päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Äidinmaito on eläinproteiina.

Kasvisproteiini ei imeydy. 

Lihan ansiosta me olemme kehittyneet apinasta ihmiseksi. Ilman lihaa taannumme takaisin apinoiksi.

Kasvikset allergisoi pierettää ja turvottaa. Liha ei allergisoi eikä pieretä eikä turvota, koska se on turvallista terveellistä ja luonnollista ravintoa. 

Osa tutkijoista uskoo, että syynä oli ruuan kypsentäminen, koska se helpotti ravintoaineiden imeytymistä ja vapautti enemmän energiaa käyttöön.

Miten se kypsentäminen vaikuttaa kasveihin? Kerro tarkemmin mitä tarkoitat.

Se rikkoo kasvien soluseinät ja tuhoaa antiravinteita. 

Vierailija
48/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heli Kuusipalo on läski. Tuskin kannattaa ottaa läskiltä ravitsemusneuvoa. 

Mikä siinäkin on että aina läskit on pätemässä näistä terveellisistä ruokavalioista? 

Lihava kokki ei ole varoitussignaali siinä määrin kuin läski "ravitsemusasiantuntija".

Lihava kokki on merkki siitä että se on nautiskelija ja osaa valmistaa hyvää ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötävät kasvikset on ihmisille ihan jees kun ne kypsennetään kunnolla. Mutta nopeiten ja helpoiten meidän elimistö pilkkoo silti aminohappoja. Olemmehan merestä lähtöisin ja eniten syöneet eläinproteiineja. Sitten ruvettiin pureskelemaan hedelmiä kun piti kiivetä puuhun. Sieltä tultiin alas ja aloitettiin lihan metsästäminen ja aikanaan myös kypsentäminen. Tämä oli kaikista ratkaisevin tekijä.

Uskot oikeasti, että ihmiset ovat "merestä lähtöisin"? Mielenkiintoista. 

Vierailija
50/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syömisestä on tehty vaikea asia jo vauvasta lähtien. Onneksi meidän kasvava ikääntyvien ryhmä ei tiennyt muuta kuin, että syödä pitää kaikki lautaselta oli mitä oli. Suurin osa aktiivisia terveitä vanhuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötävät kasvikset on ihmisille ihan jees kun ne kypsennetään kunnolla. Mutta nopeiten ja helpoiten meidän elimistö pilkkoo silti aminohappoja. Olemmehan merestä lähtöisin ja eniten syöneet eläinproteiineja. Sitten ruvettiin pureskelemaan hedelmiä kun piti kiivetä puuhun. Sieltä tultiin alas ja aloitettiin lihan metsästäminen ja aikanaan myös kypsentäminen. Tämä oli kaikista ratkaisevin tekijä.

Uskot oikeasti, että ihmiset ovat "merestä lähtöisin"? Mielenkiintoista. 

Elämä on lähtöisin merestä.

T. Eri

Vierailija
52/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö, siis äidinmaitohan on eläinkunnan proteiinia.

Ei ole vieraan lajin.

Aminohapot on samanlaisia riippumatta eläimestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö, siis äidinmaitohan on eläinkunnan proteiinia.

Tossa jutussa mainittiin kyllä ihan erikseen, että äidinmaito on luonnon hoitama poikkeus, jossa proteiini on erilaista ja vauvalle sopivaa.

Lukeminen on liian vaikeaa ja lukemisen ymmärtäminen vielä vaikeampaa. Helpompi vaan liha öyh!

Vierailija
54/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kuitenkin nisäkäs joka ruokkii lasta 9 kuukautta kohdussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Äidinmaito on eläinproteiina.

Kasvisproteiini ei imeydy. 

Lihan ansiosta me olemme kehittyneet apinasta ihmiseksi. Ilman lihaa taannumme takaisin apinoiksi.

Kasvikset allergisoi pierettää ja turvottaa. Liha ei allergisoi eikä pieretä eikä turvota, koska se on turvallista terveellistä ja luonnollista ravintoa. 

Osa tutkijoista uskoo, että syynä oli ruuan kypsentäminen, koska se helpotti ravintoaineiden imeytymistä ja vapautti enemmän energiaa käyttöön.

Suurin osa tutkijoista on tuota mieltä. Ja se on myös arkeologisten todisteiden valossa näin.

Vierailija
56/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Äidinmaito on eläinproteiina.

Kasvisproteiini ei imeydy. 

Lihan ansiosta me olemme kehittyneet apinasta ihmiseksi. Ilman lihaa taannumme takaisin apinoiksi.

Kasvikset allergisoi pierettää ja turvottaa. Liha ei allergisoi eikä pieretä eikä turvota, koska se on turvallista terveellistä ja luonnollista ravintoa. 

"Kasvisproteiini ei imeydy. "

Niin valheellinen väite kuin olla jo voi. Ja tuollaista tämän palstan ihmiset peukuttavat :D Huhhuh.

Kasvisruoista tuli varoitus

Ruokaviraston mukaan kasvipohjaisempi ravinto parantaa ruokavalion laatua, mutta voi tuoda myös ongelmia.

Ruokaviraston mukaan ravintoaineiden saannissa havaittiin kuitenkin puutteita A- ja D-vitamiinin, tiamiinin (B1-vitamiini), riboflaviinin (B2-vitamiini) sekä naisilla myös folaatin ja raudan osalta.

Nuorilla naisilla raudan saanti saattaa jäädä vähäiseksi, sillä siirtymäruokavalioissa rauta on pääasiassa heikommin imeytyvää ei-hemirautaa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b82e325-1410-4e69-bd4c-b1149535e9d0

Vierailija
57/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö, siis äidinmaitohan on eläinkunnan proteiinia.

Ei ole vieraan lajin.

Aminohapot on samanlaisia riippumatta eläimestä. 

Proteiiniketjut ei.

Vierailija
58/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö, siis äidinmaitohan on eläinkunnan proteiinia.

Tossa jutussa mainittiin kyllä ihan erikseen, että äidinmaito on luonnon hoitama poikkeus, jossa proteiini on erilaista ja vauvalle sopivaa.

Proteiinit on proteiineja. Täsmälleen samoja aminohappoketjuja ne on alkuperästä riippumatta. Jos on vaikka lysiini nimistä proteiinia niin ei sillä ole merkitystä ruoansulatuksen näkökulmasta onko se eläinperäista, kasviperäistä tai vaikka kemistin laboratoriossa tekemää. Lysiini on lysiiniä ihan kuten kaikki H2O on vettä.

Vierailija
59/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö, siis äidinmaitohan on eläinkunnan proteiinia.

Ei ole vieraan lajin.

Aminohapot on samanlaisia riippumatta eläimestä. 

Proteiiniketjut ei.

On ne.

Vierailija
60/78 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö, siis äidinmaitohan on eläinkunnan proteiinia.

Ei ole vieraan lajin.

Aminohapot on samanlaisia riippumatta eläimestä. 

Proteiiniketjut ei.

Ruoansulatus pilkkoo kaikki proteiiniketjut yksittäisiksi aminohapoiksi. Koska ei keho käytä ravinnosta monimutkaisia proteiiniketjuja mihinkään. Keho valmistaa niistä yksinkertaisista aminohappojen "rakennuspalikoista" yhdistelemällä tarvitsemansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi