Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alle yksivuotiaan elimistö ei pysty käsittelemään eläinkunnan proteiineja

Vierailija
24.06.2026 |

"Alle yksivuotiaan elimistö ei pysty käsittelemään eläinkunnan proteiineja, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) johtava asiantuntija Heli Kuusipalo." https://www.is.fi/perhe/art-2000012063319.html

 

Meillä neuvola kyllä käski aloittamaan lihan, kanan ja kananmunat ennen kuin lapsi oli 1-vuotias, lisäksi piti aloittaa maitotuotteet ja raejuustoa oikein kehuttiin että siinä on proteiinia. Miksi ihmeessä jos kerta alle 1-vuotiaan elimistö ei pysty ylipäänsä käsittelemään eläinkunnan proteiineja? 

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaidossa on merkittävästi vähemmän proteiinia. Muiden lajien maidossa proteiinia on jopa kolminkertainen määrä.

Vierailija
82/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vähän eri asia syödä pelkkää lihaa kuin totuttaa vauva lihatuotteisiin pikkuhiljaa. Suurin osa mitä alle 1-vuotiaalle syötetään on vihanneksia, marjoja ja viljoja. Kylkeen laitetaan aina vähän jotakin lihaa tai kananmunaa.

Mutta lihan ja kananmunan ym voisi jättää kokonaan pois alle 1-vuotiaan ravinnosta. Sen elimistö ei pysty käsittelemään niitä ennen vuoden ikää.

Tottakai pystyy käsittelemään! Äidinmaidossa on ihan täsmälleen samoja ravinteita ja ilman niitä ei pysty elämään. Esimerkiksi proteiineja joita ihmiskeho ei kykene itse tuottamaan. Niitä täytyy saada ravinnosta riittävästi.

THL:n johtatava asiantuntija on tästä eri mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, hyvä tietää, että äidinmaito onkin kasviperäistä. :D

Idiootti...

Vierailija
84/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö, siis äidinmaitohan on eläinkunnan proteiinia.

Ei ole vieraan lajin.

Niin, ja kasvi vasta vieras laji eläimiin verrattuna onkin! 

Kasveissa ei ole yleensä liikaa proteiinia kuten ei ihmisen maidossakaan.

Vierailija
85/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paleoruokavalion inuiittien alkuperä

Joidenkin inuiittien ruokavalio koostuu edelleen kalasta ja joistakin maaeläimistä ja sisältää hyvin vähän hedelmiä tai vihanneksia. Erityisesti poro, myskihärkä, napajänis, mursu, jääkarhu, hylje, valas, hummeri, hanhi, ankka ja muut linnut ovat inuiittien tyypillinen ruokavalio.
https://savagerose.org/fi/inuiittien-perinteiset-el%C3%A4m%C3%A4ntavat/

Vierailija
86/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa? Ketä kysyi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paleoruokavalion inuiittien alkuperä

Joidenkin inuiittien ruokavalio koostuu edelleen kalasta ja joistakin maaeläimistä ja sisältää hyvin vähän hedelmiä tai vihanneksia. Erityisesti poro, myskihärkä, napajänis, mursu, jääkarhu, hylje, valas, hummeri, hanhi, ankka ja muut linnut ovat inuiittien tyypillinen ruokavalio.
https://savagerose.org/fi/inuiittien-perinteiset-el%C3%A4m%C3%A4ntavat/

Jossain Papua-Uusi-Guineassa elää heimo, joka syö lähinnä pelkkää bataattia. Tuo vähäinen proteiini ei ole aiheuttanut niille mitään ongelmia, niillä ei ole ylipainoa eikä sv-tauteja. Ruokavaliosta yli 90 % on hiilihydraatteja. Ihminen pärjää aika monenlaisella ravinnolla.

Vierailija
88/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinkunnan proteiineja kuten äidinmaitoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä olemassa ihan suomenkielinenkin sana: karnivori. Mutta eipä nuo fanaatikot yleensä mitään järjen jättiläisiä muutenkaan ole. 

Vierailija
90/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paleoruokavalion inuiittien alkuperä

Joidenkin inuiittien ruokavalio koostuu edelleen kalasta ja joistakin maaeläimistä ja sisältää hyvin vähän hedelmiä tai vihanneksia. Erityisesti poro, myskihärkä, napajänis, mursu, jääkarhu, hylje, valas, hummeri, hanhi, ankka ja muut linnut ovat inuiittien tyypillinen ruokavalio.
https://savagerose.org/fi/inuiittien-perinteiset-el%C3%A4m%C3%A4ntavat/

Heillä on matala elinajanodote verrattuna muihin kansoihin, etenkin japanilaisiin, jotka käyttävät varsin vähän punaista lihaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinkunnan proteiineja kuten äidinmaitoa?

Äidinmaidon proteiinit ovat erilaisia kuten jutussakin selvästi tuli ilmi. 

Vierailija
92/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inuiittien elinajanodote on noin 10-12 vuotta vähemmän kuin muulla väestöllä Kanadassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö, siis äidinmaitohan on eläinkunnan proteiinia.

Tossa jutussa mainittiin kyllä ihan erikseen, että äidinmaito on luonnon hoitama poikkeus, jossa proteiini on erilaista ja vauvalle sopivaa.

Ahaa, kuinka kätevää. Myös kasviperäinen ruoka, jota ihminen voi syödä, on poikkeus. Noin 90% kaikista kasveista on jo lähtökohtaisesti myrkyllisiä ihmisille. Toisin lihan ja muiden eläinperäisten ruokien kohdalla. 

Tämä on muuten fakta, joka jätetään todella usein mainitsematta. Suurin osa kasvikunnan tuotteista ei sovellu ihmisravinnoksi lainkaan tai jos soveltuu, niin vain pieninä annoksina ja tietyllä tavalla valmistettuna. Erikseen ruuaksi jalostetut viljat, juurekset jne. ovat poikkeus, mutta meille mainostettu "kun peltoja ei käytetä ruuan tuottamiseen eläimille, voidaan käytettävä peltoala pienentää" ei pidä paikkaansa, koska iso osa "lepoajan" kasveista ei sovellu syötäväksi-

Mutta onhan meillä aina kaisloja, ohdakkeita ja niittyleinikkejä, joiden maittavuutta voi omalla vastuulla kokeilla.

Vierailija
94/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvikaan. Äidinmaito.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän