Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alle yksivuotiaan elimistö ei pysty käsittelemään eläinkunnan proteiineja

Vierailija
24.06.2026 |

"Alle yksivuotiaan elimistö ei pysty käsittelemään eläinkunnan proteiineja, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) johtava asiantuntija Heli Kuusipalo." https://www.is.fi/perhe/art-2000012063319.html

 

Meillä neuvola kyllä käski aloittamaan lihan, kanan ja kananmunat ennen kuin lapsi oli 1-vuotias, lisäksi piti aloittaa maitotuotteet ja raejuustoa oikein kehuttiin että siinä on proteiinia. Miksi ihmeessä jos kerta alle 1-vuotiaan elimistö ei pysty ylipäänsä käsittelemään eläinkunnan proteiineja? 

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö, siis äidinmaitohan on eläinkunnan proteiinia.

Ihmisen maidossa on proteiinia nimeltä L1-kaseiini ja yleisesti syömämme eläimet tuottavat L2-kaseiinia, jota kehomme on vaikeampi käsitellä. Tästä syystä joku on lehmänmaidolle allerginen vaikka pystyy äidinmaitoa juomaan.

Vierailija
62/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö, siis äidinmaitohan on eläinkunnan proteiinia.

Ei ole vieraan lajin.

Aminohapot on samanlaisia riippumatta eläimestä. 

Proteiiniketjut ei.

Ruoansulatus pilkkoo kaikki proteiiniketjut yksittäisiksi aminohapoiksi. Koska ei keho käytä ravinnosta monimutkaisia proteiiniketjuja mihinkään. Keho valmistaa niistä yksinkertaisista aminohappojen "rakennuspalikoista" yhdistelemällä tarvitsemansa.

Proteiiniketjujen pilkkoutuminen riippuu entsyymistä, ketjujen laskostumisesta ja sidoksista. Niillä on eroja. Ja eri eläinlajien "samoilla" proteiineilla on eläi kohtaisia eroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on eläin. Äidinmaito on pelkkää rasvaa ja eläinproteiinia.

Äidinmaidossa on myös laktoosia, joka on hiilihydraatti. Sokeria jota vauva käyttää energianlähteenä.

Vierailija
64/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vähän eri asia syödä pelkkää lihaa kuin totuttaa vauva lihatuotteisiin pikkuhiljaa. Suurin osa mitä alle 1-vuotiaalle syötetään on vihanneksia, marjoja ja viljoja. Kylkeen laitetaan aina vähän jotakin lihaa tai kananmunaa.

Vierailija
65/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaito on.

Vierailija
66/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö, siis äidinmaitohan on eläinkunnan proteiinia.

Ei ole vieraan lajin.

Aminohapot on samanlaisia riippumatta eläimestä. 

Proteiiniketjut ei.

Ruoansulatus pilkkoo kaikki proteiiniketjut yksittäisiksi aminohapoiksi. Koska ei keho käytä ravinnosta monimutkaisia proteiiniketjuja mihinkään. Keho valmistaa niistä yksinkertaisista aminohappojen "rakennuspalikoista" yhdistelemällä tarvitsemansa.

Proteiiniketjujen pilkkoutuminen riippuu entsyymistä, ketjujen laskostumisesta ja sidoksista. Niillä on eroja. Ja eri eläinlajien "samoilla" proteiineilla on eläi kohtaisia eroja.

Tämä pilkkoutuminen alkaa jo vatsalaukussa. Ohutsuolessa imeytyy pelkästään jo pilkkoutuneet aminohapot. Ne proteiiniketjut ei ikinä siirry kehoon sellaisenaan. Joten ihmisen aineenvaihdunta ei voi tietää mistä alkuperästä ohutsuolesta imeytynyt yksittäinen aminohappo on lähtöisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En silti suosittele totuttamaan vauvaa kiinteään ruokaan lenkkimakkaralla. Järjen käyttö on sallittua.

Ihminen ei missään nimessä ole 100 % lihansyöjä! Ruoan on tärkeää olla valtaosin kasvispainotteista. Tärkeintä on, että elimistö saa oikeassa suhteessa kaiken tarvitsemansa. Ei niinkään se onko joku proteiini tai rasvahappo peräisin kasvista vai eläimestä.

Vierailija
68/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötävät kasvikset on ihmisille ihan jees kun ne kypsennetään kunnolla. Mutta nopeiten ja helpoiten meidän elimistö pilkkoo silti aminohappoja. Olemmehan merestä lähtöisin ja eniten syöneet eläinproteiineja. Sitten ruvettiin pureskelemaan hedelmiä kun piti kiivetä puuhun. Sieltä tultiin alas ja aloitettiin lihan metsästäminen ja aikanaan myös kypsentäminen. Tämä oli kaikista ratkaisevin tekijä.

Uskot oikeasti, että ihmiset ovat "merestä lähtöisin"? Mielenkiintoista. 

 

Kaikki elämä on merestä lähtöisin eikä mistään jumalan munan päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä noita perusteluja, että lihassa ja kananmunissa on niin paljon vitamiineja. Miksei siihen voi lisätä jotain kasvikuntaakin, niin on vielä enemmän vitamiineja. 

Ei niihin tartte lisätä mitään kun ne antaa kaiken tarvittavan. Vedä vaikka kokeeks pari pihviä aamulla ja paistettuja munia ja iso lasi maitoa. Mietit seuraavan kerran syömistä illalla.

Vierailija
70/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nainen toimii täysin tutkitun tiedon vastaisesti ja mikä pahinta, lapsensa kohdalla! Altistaa lapsensa sydän- ja verisuonitaudeille vauvasta asti, liikaa proteiinia ja liian vähän monipuolisia kasvi 

kuituja sisältävällä ruokavaliolla. Tutkimukset toisensa jälkeen osoittavat että kaikista terveyttä tukevin ruokavalio sisältää monipuolisesti kasvikuntaa, eläinperäisiä vain kohtuudella tai aika vähän. Tuo nainen vaarantaa lapsensa terveyden ideologian vuoksi. Aivan pimeä tyyppi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinperäinen ruoka on aina kaikkein terveellisintä ihmiselle. 

Miksi sitten emme syö toisiamme?

Vierailija
72/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Äidinmaito on eläinproteiina.

Kasvisproteiini ei imeydy. 

Lihan ansiosta me olemme kehittyneet apinasta ihmiseksi. Ilman lihaa taannumme takaisin apinoiksi.

Kasvikset allergisoi pierettää ja turvottaa. Liha ei allergisoi eikä pieretä eikä turvota, koska se on turvallista terveellistä ja luonnollista ravintoa. 

Se taantuminen on tutkimusten mukaan alkanut jo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

THL on propagandatoimisto. Se on ennenkin nähty. 

Uudet ravintosuositukset olivatkin ympäristösuosituksia, kun lihan sijaan päätettiin suositella ympäristösyistä kasviksia. Älkää luottako THLn suosituksiin. 

Itsehän siis luotan THL: n suosituksiin yhtä paljon kuin Venäjän antamiin lupauksiin eli en lainkaan.

THL on punavihreän agendan propagandatuutti, josta karmaisevin esimerkki oli tuo viimeksi lanseratut ravintosuositukset, jotka olivat kuin suoraan puoluetoimistosta.

Kyseessä eivät olleet ravintosuositukset vaan ehta punavihreä agenda.

Uudet ravintosuositukset tehtiin 10 naisen ja yhden miehen asiantuntemuksella THLssä. Voitte arvata että pieleen meni. 

Ota edes selvää kuinka suomalaiset ravitsemussuositukset tehdään, ennen kuin öyhötät tuollaista sontaa. Suomi tekee suosituksensa yhdessä Pohjois- ja Baltianmaiden kanssa. Jokainen maa toki saattaa painottaa erilaisia asioita esim. lisäravinteista, riippuen siitä kuinka paljon kohde maalla on TUTKITUSTI ollut puutetta. 

Ja luepa sitten vielä, että mistä kaikkialta nämä hakevat tutkimukset yhdessä. Se ulottuu koko maapalloon! 

Vierailija
74/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En silti suosittele totuttamaan vauvaa kiinteään ruokaan lenkkimakkaralla. Järjen käyttö on sallittua.

Ihminen ei missään nimessä ole 100 % lihansyöjä! Ruoan on tärkeää olla valtaosin kasvispainotteista. Tärkeintä on, että elimistö saa oikeassa suhteessa kaiken tarvitsemansa. Ei niinkään se onko joku proteiini tai rasvahappo peräisin kasvista vai eläimestä.

Lenkkimakkara ei ole puhdas eläinkunnan tuote. Se on teollinen valmiste, jonka pääraaka-aineena käytetään yleensä eläinperäisiä aineksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ei yhtään yllätä, että tuokin tulee keski Pohjanmaalta . varmaan jostain Luoto, kokkola jeppis alueella. 

täällä ne kaikki aatteen ihmiset asuu varsinkin lestadiolaisten ja uskovaisten keskuudessa. vaikka kokkolassa ei aitoja lestadiolaisia ole aidot asuu oulun suunnalla liminka , Lumijoki sektorilla 

Vierailija
76/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan elimistö ei ole vielä kehittynyt.

suoliston bakteerit, vastustuskyky ja kyky käyttää hyväksi lihan proteiinia.

soseita kai saa antaa maistaa vaikka on lihaa, mutta pelkkä liha ei todellakaan ole hyväksi lapselle eikä myöskään pelkkä kasvis ruoka. 

tasapaino kaikessa on tärkeintä.

 

miksi ihmiset vetää tuon ruoka uskonnon niin pitkälle, että pitää olla nikn ehdoton . toiset pelkää e koodeja niin että joutuu pakko hoitoon, toiset pelkää rasvaa ja toiset saastuttavansa planeetan. miksei ole ok syödä kaikkea kohtuudella ja sellaista ruokaa mistä itse tykkää ja allergioiden rajoissa. 

syökööt, vaikka hirven lantaa mun puolesta ihmiset, mutta lapsia ei tule pakottaa syömään oman ideologian mukaan. 

Vierailija
77/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vähän eri asia syödä pelkkää lihaa kuin totuttaa vauva lihatuotteisiin pikkuhiljaa. Suurin osa mitä alle 1-vuotiaalle syötetään on vihanneksia, marjoja ja viljoja. Kylkeen laitetaan aina vähän jotakin lihaa tai kananmunaa.

Mutta lihan ja kananmunan ym voisi jättää kokonaan pois alle 1-vuotiaan ravinnosta. Sen elimistö ei pysty käsittelemään niitä ennen vuoden ikää.

Vierailija
78/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vauvan elimistö ei ole vielä kehittynyt.

suoliston bakteerit, vastustuskyky ja kyky käyttää hyväksi lihan proteiinia.

soseita kai saa antaa maistaa vaikka on lihaa, mutta pelkkä liha ei todellakaan ole hyväksi lapselle eikä myöskään pelkkä kasvis ruoka. 

tasapaino kaikessa on tärkeintä.

 

miksi ihmiset vetää tuon ruoka uskonnon niin pitkälle, että pitää olla nikn ehdoton . toiset pelkää e koodeja niin että joutuu pakko hoitoon, toiset pelkää rasvaa ja toiset saastuttavansa planeetan. miksei ole ok syödä kaikkea kohtuudella ja sellaista ruokaa mistä itse tykkää ja allergioiden rajoissa. 

syökööt, vaikka hirven lantaa mun puolesta ihmiset, mutta lapsia ei tule pakottaa syömään oman ideologian mukaan. 

Eivät pakota lapsiaan syömään vain eläinkunnan tuotteita. Lapset ovat jutun mukaan sekasyöjiä, hampparissa sämpylä mukana yms. 

Vierailija
79/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vähän eri asia syödä pelkkää lihaa kuin totuttaa vauva lihatuotteisiin pikkuhiljaa. Suurin osa mitä alle 1-vuotiaalle syötetään on vihanneksia, marjoja ja viljoja. Kylkeen laitetaan aina vähän jotakin lihaa tai kananmunaa.

Mutta lihan ja kananmunan ym voisi jättää kokonaan pois alle 1-vuotiaan ravinnosta. Sen elimistö ei pysty käsittelemään niitä ennen vuoden ikää.

No entäs spermaa?

Vierailija
80/87 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vähän eri asia syödä pelkkää lihaa kuin totuttaa vauva lihatuotteisiin pikkuhiljaa. Suurin osa mitä alle 1-vuotiaalle syötetään on vihanneksia, marjoja ja viljoja. Kylkeen laitetaan aina vähän jotakin lihaa tai kananmunaa.

Mutta lihan ja kananmunan ym voisi jättää kokonaan pois alle 1-vuotiaan ravinnosta. Sen elimistö ei pysty käsittelemään niitä ennen vuoden ikää.

Tottakai pystyy käsittelemään! Äidinmaidossa on ihan täsmälleen samoja ravinteita ja ilman niitä ei pysty elämään. Esimerkiksi proteiineja joita ihmiskeho ei kykene itse tuottamaan. Niitä täytyy saada ravinnosta riittävästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi