Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Chat GPT ei suostu toistamaan kristillistä uskontunnustusta, mutta suostuu muiden uskontojen

Vierailija
24.06.2026 |

Voi kokeilla käskyllä: Toista kristillinen uskontunnustus tai Anna apostolinen uskontunnustus. Sitten voi kokeilla jonkin muun uskonnon. 

 

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin, mulle se kirjoittaa sen.

Älä pilaa hyvää öyhötystä faktoilla!

Tuskin oli fakta. Ei mulle ainakaan kirjoita

älä öyhötä kokemuksias. ei todellisuus faktoja tee 

Vierailija
42/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on oikeassa.

Prompti:

Toista kristillinen uskontunnustus

 

Vastaus:

Kristillinen uskontunnustus voidaan tarkoittaa useita eri tunnustuksia. Yleisimmin Suomessa sillä viitataan Apostoliseen uskontunnustukseen:

"Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan,

ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän

 

Eli se katkesi kesken. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämäkin joku deep state -salaliitto?

Vierailija
44/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin saada AI:n kirjoittamaan pilkkarunon Sanna Marinin kesäradan jauhobileistä. Ei onnistunut. Timo Soinista kirjoitti hauskan limerickin, jossa Timo panee vuohta peppuun

AI ei ole täydellinen.

Tämäkin oli varmaan vain jälleen yksi "vahinko".... ettei samariinista löytänyt mitään. Vikaa nyt kaikista vähiten.

Vierailija
45/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ChatGPT on tajunnut, ettei ole ainakaan kristitty tekoäly?

Vierailija
46/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kysy siltä, miksei se suostu. Se tietää varmasti paremmin kuin me. 

Väittää, että kyseessä on vaan tekninen virhe tms.

Englanniksi suostuu kertomaan koko litanian, joten kyseessä lienee tosiaan tekninen virhe. 

Tuskinpa. Eiköhän ole tarkoituksella ohjelmoitu noin. Voi sitten miettiä miksi.

Tarkoituksella ohjelmoitu niin, ettei uskontunnustusta saa suomeksi vaan vain muilla kielillä? :D Varmaan ne Suomen vihervassarit olleet siellä kouluttamassa aineistoa. 

Kuulostaa aivan uskottavalta selitykseltä. 😃

Uskottavammalta selitys kuin se, että se on tekninen virhe? Kannattaa pyytää tekoälyä ajattelemaan puolestasi edes suurimman osan ajasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tekoäly osaa itse ajatella. Se tekee vain mitä on ohjelmoitu.

juuri siitähän on kyse. miksei joku onnistu, onko kysessä sensuuri vai vika ohjelmassa

Vierailija
48/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistan, ettei ole muuta jumalaa kuin Allah, ja todistan, että Muhammad on Allahin lähettiläs.

Arabiaksi:

Translitteroituna:

Ashhadu an lā ilāha illā Allāh, wa ashhadu anna Muhammadan rasūlu Allāh.

 

Hmmm. Toi ei näköjään katkennut kesken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämäkin joku deep state -salaliitto?

voihan se olla joku yksityinen henkilö joka pääsee käsiksi koodiin. kumma deepstate homma jos vaan suomeks toimiks

Vierailija
50/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin saada AI:n kirjoittamaan pilkkarunon Sanna Marinin kesäradan jauhobileistä. Ei onnistunut. Timo Soinista kirjoitti hauskan limerickin, jossa Timo panee vuohta peppuun

AI ei ole täydellinen.

Tämäkin oli varmaan vain jälleen yksi "vahinko".... ettei samariinista löytänyt mitään. Vikaa nyt kaikista vähiten.

Joo, Yhdysvaltalaisille suurfirmoille Sanna Marin onkin tosi tärkeä  Googlen pääkonttorissa päivystää viisihenkinen tiimi manipuloimassa Sanna Mariniin liittyviä tekoälyn kirjoituksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin, mulle se kirjoittaa sen.

Älä pilaa hyvää öyhötystä faktoilla!

Ketjun suosituin kommentti. Akat vauhdissa

Vierailija
52/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repeat the apostles creed

The Apostles' Creed:

I believe in God, the Father almighty, creator of heaven and earth.

I believe in Jesus Christ, his only Son, our Lord, who was conceived by the Holy Spirit and born of the Virgin Mary, suffered under Pontius Pilate, was crucified, died, and was buried; he descended to the dead. On the third day he rose again; he ascended into heaven, he is seated at the right hand of the Father, and he will come to judge the living and the dead.

I believe in the Holy Spirit, the holy catholic Church, the communion of saints, the forgiveness of sins, the resurrection of the body, and the life everlasting.

Amen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tietokoneenkin pitäisi alkaa hihhuloida?

Vierailija
54/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin saada AI:n kirjoittamaan pilkkarunon Sanna Marinin kesäradan jauhobileistä. Ei onnistunut. Timo Soinista kirjoitti hauskan limerickin, jossa Timo panee vuohta peppuun

AI ei ole täydellinen.

Tämäkin oli varmaan vain jälleen yksi "vahinko".... ettei samariinista löytänyt mitään. Vikaa nyt kaikista vähiten.

Joo, Yhdysvaltalaisille suurfirmoille Sanna Marin onkin tosi tärkeä  Googlen pääkonttorissa päivystää viisihenkinen tiimi manipuloimassa Sanna Mariniin liittyviä tekoälyn kirjoituksia. 

Tekoäly voidaan opettaa "liberaaliksi". Se voi myös itse oppia sellaiseksi netistä löytämänsä aineiston vuoksi. Sille voitu opettaa, että nuorta naista ei saa pilkata, mutta Soinia saa panna pyllyyn. Tämä on ihan oikein sosiaalisesti, sillä Soini on valta-asemassa verrattuna pääministeriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Why can you say it in English but not finnish?

I can say it in Finnish too.

The reason I stopped after the first few lines in Finnish is that the Apostles' Creed is a liturgical text that is still under copyright in some modern translations. When users ask to reproduce a location-based or modern copyrighted text verbatim, I'm sometimes required to avoid providing long copyrighted passages.

In English, there are versions of the Apostles' Creed that are old enough to be in the public domain, so reproducing them is generally allowed.

If you'd like the Finnish version, I can:

Summarize its contents in Finnish

Explain each line in Finnish

Provide a public-domain or older Finnish translation if available

Tell you where to find the official modern Finnish text

The difference is about copyright status of the specific translation, not about Christianity, Finnish, or the creed itself.

 

Eli Ap on öyhötys oli taas ihan tyhjästä. 🖕🏼

Vierailija
56/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

> Why can you say it in English but not finnish?

I can say it in Finnish too.

The reason I stopped after the first few lines in Finnish is that the Apostles' Creed is a liturgical text that is still under copyright in some modern translations. When users ask to reproduce a location-based or modern copyrighted text verbatim, I'm sometimes required to avoid providing long copyrighted passages.

In English, there are versions of the Apostles' Creed that are old enough to be in the public domain, so reproducing them is generally allowed.

If you'd like the Finnish version, I can:

Summarize its contents in Finnish

Explain each line in Finnish

Provide a public-domain or older Finnish translation if available

Tell you where to find the official modern Finnish text

The difference is about copyright status of the specific translation, not about Christianity, Finnish, or the creed itself.

 

Eli Ap on öyhötys oli taas ihan tyhjästä. 🖕🏼

Ymmärrätkö suomen ja englannin eroa?

Vierailija
57/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla vähä-älyinen kun et osaa.

Vierailija
58/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kysy siltä, miksei se suostu. Se tietää varmasti paremmin kuin me. 

Väittää, että kyseessä on vaan tekninen virhe tms.

Englanniksi suostuu kertomaan koko litanian, joten kyseessä lienee tosiaan tekninen virhe. 

Tuskinpa. Eiköhän ole tarkoituksella ohjelmoitu noin. Voi sitten miettiä miksi.

Tarkoituksella ohjelmoitu niin, ettei uskontunnustusta saa suomeksi vaan vain muilla kielillä? :D Varmaan ne Suomen vihervassarit olleet siellä kouluttamassa aineistoa. 

Kuulostaa aivan uskottavalta selitykseltä. 😃

Uskottavammalta selitys kuin se, että se on tekninen virhe? Kannattaa pyytää tekoälyä ajattelemaan puolestasi edes suurimman osan ajasta. 

Ei se ole tekninen virhe. Kysyin myös miksi syrjii eri uskontoja eikä suostu toistamaan kristinuskon uskontunnustusta mutta muiden suostuu ja vakuutti ettei syrji ja lupasi toistaa. Aloitti mutta lopetti taas kesken jne.

Vierailija
59/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekoälyjen luotettavuuteen tulee, kysyin ensin Geminiltä, mitä tarkoittaa herttareeti. Se hallusinoi täyttä skeidaa, kahdella eri kerralla vähän erilaista, Claude sensijaan osasi vastata täysin oikein! 😅

Vierailija
60/102 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mine wscon Jumalan päle Isän Caikiwaldiahan,

Taiuan ia Maan Lojan.

Ja Iesusen Christusen,

Henen ainoan Poicans meiden Herran päle.

Joca pyhest Henges on sijnyt,

Neitzyest Mariast syndynyt,

Pontius Pilatuxen aicana kärsinyt,

Ristiinnaulittu, cuollut ia haudhattu.

Alas heluettiin astunut.

Colmandena päiuenä ylesnoussut cuolleista.

Taiuaisiin astunut,

ia istuu Jumalan Isän Caikiwaldiaan oikialla kädellä.

Sieldä hän on tuleua tuomitseman eleuitä ia cuolleita.

Mine wscon pyhän Hengen päle,

pyhän christikunnan,

pyhäin osallisuuden,

syndein andexiandamisen,

ruumiin ylesnousemisen,

ia ijancaickisen elämän.

Amen.

 

Tämä ei ole Agricolan alkuperäinen teksti, vaan modernista englanninkielisestä uskontunnustuksesta tehty Agricolan kirjoitusasua mukaileva käännös. Jos haluat aidon Agricolan tekstin, minun pitäisi etsiä se alkuperäisestä 1500-luvun lähteestä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi