Ei juma Petteri ja Riikka jytkyttivät ennätykselliseksi saadun työllisyyden taas koronakriisitasolle !
Työllisyysaste jatkoi toukokuussa 2026 alenemistaan korona-ajan tasolle.
Viinikan mukaan työllisyysasteen trendi on ollut tällä tasolla viimeksi alkuvuonna 2021, jolloin oltiin vielä toipumassa koronapandemian aiheuttamasta notkahduksesta.
Myös työttömien määrä Suomessa kasvoi toukokuussa suurimmilleen tällä vuosituhannella, kertoo Tilastokeskus.
Työttömiä 15–74-vuotiaita oli toukokuussa 376 000, mikä on suurin määrä sitten vuoden 1998. Viime vuoden toukokuussa työttömiä oli 308 000.
Myös 15–74-vuotiaiden kausitasoittamaton työttömyysaste nousi korkeimmilleen 2000-luvulla. Työttömyysaste oli nyt 12,7 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 10,5 prosenttia.
Kommentit (97)
Aika mennä kriisimökille? Eristäytyminen ja käsipesu.
Mikä teitä nykyhallitusken puolustelijoita vaivaa? Kaikki valtiontalouden tilastot huutaa pelkkää negatiivista ja te täällä näitä puolustelette? Miksi ihmeessä?
Vai tuntuuko se oma virhearvio liian vaikealta myöntää edes itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Tuhosivat siis Marinin kauden ennätystyöllisyyden.
Työllisyys parani Rinteen-Marinin hallituksen aikana yhteensä 117 000 henkilöllä, paljastaa TEM
Ennätystyöllisyys.
Sanna Marinin (sd) hallituksen työllisyystavoite on nyt ylittynyt selvästi. Sanna Marinin (sd) hallituksen aikana Suomen työllisyysaste nousi 74,1 prosenttiin, eli tasan hallituksen tavoitteeseen. Työllisyys parani Rinteen-Marinin hallituksen aikana yhteensä 117 000 henkilöllä, paljastaa TEM:n julkaisematon muistio myös. Petteri Orpon (kok) hallituksen lähtötilanne ei ole muistion perusteella helppo. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/marinin-hallitus-saavutti-tavoitteen…
https://www.iltalehti.fi/talous/a/ab1c350d-d236-4d29-a3db-686861f0a121
Erohan on yksi simppeli asia:
Marinin hallitus elvytti, Orpon hallitus vain ja ainoastaan leikkaa.
Tuloksena 10 000 konkurssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ne 100 000 työpaikkaa on?
ne tulee ihan kohta!
Ihan kohta, Orpo lupas.....:)
Ilmaistyölläkö persupetrit kuvittelee työttömyyden laskevan ja Suomen nousevan. Ootte te yksiä pellejä 😂
Kokoomus ja kepujohtoisella politiikalla VM arvuutellut talouskasvua 17 vuodessa yli 50 mrd euroa yläkanttiin poliittisesti ruiskukkavärittyneiden lasiensa takaa samalla paskalla leikkauspolitiikalla joka nosti BKT:ta vain 4% 2008-2019 menetetyllä porvarivuosikymmenellä, muissa Pohjoismaissa BKT kasvoi 14-22% samassa ajassa. Orpon oikeistokaudella luku nousee varmaan yli 60 miljardiin euroon. Nyt talousoikeistoresepti ja oikeiston veropipulismi vaihtoon sekä uudet lääkkeet tilalle!
Vierailija kirjoitti:
Talousosaajien puolue vauhdissa.
Kokkari PM Jyrki Katainenkin teki 47 miljardia velkaa, Orpo tekee niinkuin Kokoomus aina tekee...lisää velkaa.
Kokoomus on virkaeliitin rahanahne puolue. Ei sillä ole koskaan ollut mitään käsitystä tavallisen kansalaisen elämästä.
Perussuomalaiset on sekalainen joukko julkisuushakuista ja ahnetta kansaa. Ei silläkään ole käsitystä tavallisen kansalaisen elämästä.
Yritykset ja kansa Suomessa kysyvät mitä valtio voi tehdä heidän hyväkseen. Täällä on rikkaat ja köyhät yhdessä käsi ojossa anomassa ilmaiseksi ruokaa ja rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei muka kannata =))
Oikeiston veropopulismi tuhoaa Suomen taloutta.
Vuoden 2016 kokonaisveroasteella 8-10 mrd euroa enemmän verotuloja vuodessa eli hallituskaudessa 32-40 mrd euroa vähemmän velanottoa ja hyvinvointipalveluiden leikkauksia.
Kärsikö joku muka oikeasti vuonna 2016 kauheasta verotuksesta 😱
..ainakin yhteiskunnan rahoituspohja oli paljon, paljon vankemmalla pohjalla.
Juu, ja ALV-kulutustasaverotus on OrpoPurran oikeistokaudella viety tappiin. Yleinen ALV EU:n toisiksi korkein 25,5% toisen äärioikeistopersustania Orbanin Unkarin jälkeen. Joten sitä ei voi nostaa.
Suomessa yrittämisen ja omistamisen verotus 7-10 mrd euroa vuodessa alle EU-tason, joten siitä voi aloittaa..ei ole meinaan taloutta pääomapiirien veroalet nostaneet..päin vastoin.
Herää. Suomessa ei ole ollut kunnollista talouskasvua 18 vuoteen.
Suomessa on paljon korkeampi ansiotulojen verotus kuin esim. Ruotsissa, Saksassa tai Virossa.
Ottaisin mallia kaikesta Ruotsista. Ruotsalaiset osaavat hoitaa taloutta koska ministeriksi laitetaan koulutettuja ja päteviä ihmisiä.
Ruotsissa jopa demarit asettivat valtiovarainministeriksi ja pääministeriksi ekonomiksi kouluttautuneen Magdalena Anderssonin jolla oli taloustieteen jatko-opintoja Harwardissa ( mieskin taloustieteen professori) ja joka toimi Ruotsin veroviraston varajohtajana ennen ministeriksi ryhtymistään.
Suomessa pääministeriksi tarjotaan SAK-mies Lindtmannia jonka ensimmäiseksi työkseen pitäisi vapauttaa työmarkkinat, eli poistaa irtisanomissuoja ja rajoitata lakko-oikeutta.
Entinen betoniauton kuljettaja Lindtman ei valitettavasti ole pätevä kääntämään Suomen talouden suuntaa.
Etsikää demarit joku koulutettu taloustietilijä pääministeriksi jos haluatte voittaa vaalit.
Ai osaaks se koulutettu taloustieteilijä sitten hoitaa hommat kotiin niinku kokoomus, että työttömyys senkun lisääntyy ja velka senkun kasvaa?
Marinin tyttöhallituksen aikaan saamaa velkaantumiskierrettä ei korjata yhden eikä kahdenkaan hallituksen aikana.
Sen tulee vielä Lindtmankin huomaamaan.
Orpo on kaikkien taloustutkimusten mukaan jo onnistunut saamaan talouden suunnan käännettyä. Ei ryssitä tätä hyvää alkua palaamalla vanhoihin huonoihin tapoihin.
Naisia tytöttelevät ihmiset ovat kyllä alinta pohjasakkaa. Niin noloja tyyppejä ettei mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä nykyhallitusken puolustelijoita vaivaa? Kaikki valtiontalouden tilastot huutaa pelkkää negatiivista ja te täällä näitä puolustelette? Miksi ihmeessä?
Vai tuntuuko se oma virhearvio liian vaikealta myöntää edes itselleen?
Ei se, että menee paskasti todista, että opposition voimin menisi paremmin. Yleisen talousymmärryksen mukaan menisi paskemmin. Ei oikeastaan voida osoittaa tän hallituksen vakavasti pahentaneen tilannetta, joskin varmasti olisivat voineet leikata enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei muka kannata =))
Oikeiston veropopulismi tuhoaa Suomen taloutta.
Vuoden 2016 kokonaisveroasteella 8-10 mrd euroa enemmän verotuloja vuodessa eli hallituskaudessa 32-40 mrd euroa vähemmän velanottoa ja hyvinvointipalveluiden leikkauksia.
Kärsikö joku muka oikeasti vuonna 2016 kauheasta verotuksesta 😱
..ainakin yhteiskunnan rahoituspohja oli paljon, paljon vankemmalla pohjalla.
Juu, ja ALV-kulutustasaverotus on OrpoPurran oikeistokaudella viety tappiin. Yleinen ALV EU:n toisiksi korkein 25,5% toisen äärioikeistopersustania Orbanin Unkarin jälkeen. Joten sitä ei voi nostaa.
Suomessa yrittämisen ja omistamisen verotus 7-10 mrd euroa vuodessa alle EU-tason, joten siitä voi aloittaa..ei ole meinaan taloutta pääomapiirien veroalet nostaneet..päin vastoin.
Herää. Suomessa ei ole ollut kunnollista talouskasvua 18 vuoteen.
Suomessa on paljon korkeampi ansiotulojen verotus kuin esim. Ruotsissa, Saksassa tai Virossa.
Ottaisin mallia kaikesta Ruotsista. Ruotsalaiset osaavat hoitaa taloutta koska ministeriksi laitetaan koulutettuja ja päteviä ihmisiä.
Ruotsissa jopa demarit asettivat valtiovarainministeriksi ja pääministeriksi ekonomiksi kouluttautuneen Magdalena Anderssonin jolla oli taloustieteen jatko-opintoja Harwardissa ( mieskin taloustieteen professori) ja joka toimi Ruotsin veroviraston varajohtajana ennen ministeriksi ryhtymistään.
Suomessa pääministeriksi tarjotaan SAK-mies Lindtmannia jonka ensimmäiseksi työkseen pitäisi vapauttaa työmarkkinat, eli poistaa irtisanomissuoja ja rajoitata lakko-oikeutta.
Entinen betoniauton kuljettaja Lindtman ei valitettavasti ole pätevä kääntämään Suomen talouden suuntaa.
Etsikää demarit joku koulutettu taloustietilijä pääministeriksi jos haluatte voittaa vaalit.
Ai osaaks se koulutettu taloustieteilijä sitten hoitaa hommat kotiin niinku kokoomus, että työttömyys senkun lisääntyy ja velka senkun kasvaa?
Marinin tyttöhallituksen aikaan saamaa velkaantumiskierrettä ei korjata yhden eikä kahdenkaan hallituksen aikana.
Sen tulee vielä Lindtmankin huomaamaan.
Orpo on kaikkien taloustutkimusten mukaan jo onnistunut saamaan talouden suunnan käännettyä. Ei ryssitä tätä hyvää alkua palaamalla vanhoihin huonoihin tapoihin.
Naisia tytöttelevät ihmiset ovat kyllä alinta pohjasakkaa. Niin noloja tyyppejä ettei mitään rajaa.
Niin. Pilluhallitus se oli. Eihän ne mitään tyttöjä olleet, vaan aikanaisia.
Vierailija kirjoitti:
Koronakriisin työllisyys ilman koronaa. Laman aikainen työttömyystaso pian. Hyvin nää vetää.
Eiköhän äänestetä sama poppoo ens kaudeksi viemään lomat, palkat ja siirtämään loputkin työnantajan kulut veronmaksajille ja työläisille!
Suomi suohon ekaksi!
Työttömyys on kasvanut jo 12,7 prosenttiin. Paska hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Koronakriisin työllisyys ilman koronaa. Laman aikainen työttömyystaso pian. Hyvin nää vetää.
Eiköhän äänestetä sama poppoo ens kaudeksi viemään lomat, palkat ja siirtämään loputkin työnantajan kulut veronmaksajille ja työläisille!
Suomi suohon ekaksi!
Juha Sipilän hallituksen (2015–2019) aikana toteutetussa kilpailukykysopimuksessa (kiky) siirrettiin sosiaalivakuutusmaksuja työnantajilta työntekijöiden maksettavaksi. Vuonna 2016 solmitulla sopimuksella työnantajien sosiaaliturvamaksuja alennettiin yhteensä 2,05 prosenttiyksikköä, ja tämä maksuosuus siirrettiin suoraan palkansaajien maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vasemmistolla on ratkaisu, ei kutsuta työttömiä työttömiksi vaan laitetaan ne eläkkeelle. Näyttää luvut sitten idioottiäänestäjän mielestä paremmilta, vähät siitä että valtio menee konkurssiin.
Idiootti olet sinä. Keksit omiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei muka kannata =))
Oikeiston veropopulismi tuhoaa Suomen taloutta.
Vuoden 2016 kokonaisveroasteella 8-10 mrd euroa enemmän verotuloja vuodessa eli hallituskaudessa 32-40 mrd euroa vähemmän velanottoa ja hyvinvointipalveluiden leikkauksia.
Kärsikö joku muka oikeasti vuonna 2016 kauheasta verotuksesta 😱
..ainakin yhteiskunnan rahoituspohja oli paljon, paljon vankemmalla pohjalla.
Juu, ja ALV-kulutustasaverotus on OrpoPurran oikeistokaudella viety tappiin. Yleinen ALV EU:n toisiksi korkein 25,5% toisen äärioikeistopersustania Orbanin Unkarin jälkeen. Joten sitä ei voi nostaa.
Suomessa yrittämisen ja omistamisen verotus 7-10 mrd euroa vuodessa alle EU-tason, joten siitä voi aloittaa..ei ole meinaan taloutta pääomapiirien veroalet nostaneet..päin vastoin.
Herää. Suomessa ei ole ollut kunnollista talouskasvua 18 vuoteen.
Suomessa on paljon korkeampi ansiotulojen verotus kuin esim. Ruotsissa, Saksassa tai Virossa.
Ottaisin mallia kaikesta Ruotsista. Ruotsalaiset osaavat hoitaa taloutta koska ministeriksi laitetaan koulutettuja ja päteviä ihmisiä.
Ruotsissa jopa demarit asettivat valtiovarainministeriksi ja pääministeriksi ekonomiksi kouluttautuneen Magdalena Anderssonin jolla oli taloustieteen jatko-opintoja Harwardissa ( mieskin taloustieteen professori) ja joka toimi Ruotsin veroviraston varajohtajana ennen ministeriksi ryhtymistään.
Suomessa pääministeriksi tarjotaan SAK-mies Lindtmannia jonka ensimmäiseksi työkseen pitäisi vapauttaa työmarkkinat, eli poistaa irtisanomissuoja ja rajoitata lakko-oikeutta.
Entinen betoniauton kuljettaja Lindtman ei valitettavasti ole pätevä kääntämään Suomen talouden suuntaa.
Etsikää demarit joku koulutettu taloustietilijä pääministeriksi jos haluatte voittaa vaalit.
Ainakaan kalsarimyyjä Orpoa ei kannata äänestää. Talousosaaminen nolla.
Vajaa vuosi niin päästään eroon. Jihuu. Salkku vaan kasvaa kun olen ostoboikotissa.
"Vahvoista" välittävä Suomi! Kiitos kykypuolue. Kiitos Petteri. Kiitos PerSut ja mm. euron bensa sekä "se ei meille käy!". Kiitos Riikka.
Näillä meriiteillä jatkopaikka on teidän. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei muka kannata =))
Oikeiston veropopulismi tuhoaa Suomen taloutta.
Vuoden 2016 kokonaisveroasteella 8-10 mrd euroa enemmän verotuloja vuodessa eli hallituskaudessa 32-40 mrd euroa vähemmän velanottoa ja hyvinvointipalveluiden leikkauksia.
Kärsikö joku muka oikeasti vuonna 2016 kauheasta verotuksesta 😱
..ainakin yhteiskunnan rahoituspohja oli paljon, paljon vankemmalla pohjalla.
Juu, ja ALV-kulutustasaverotus on OrpoPurran oikeistokaudella viety tappiin. Yleinen ALV EU:n toisiksi korkein 25,5% toisen äärioikeistopersustania Orbanin Unkarin jälkeen. Joten sitä ei voi nostaa.
Suomessa yrittämisen ja omistamisen verotus 7-10 mrd euroa vuodessa alle EU-tason, joten siitä voi aloittaa..ei ole meinaan taloutta pääomapiirien veroalet nostaneet..päin vastoin.
Suomessa tosin ei ole oikeistoa, eikä äärioikeistoa.
Persutkin ihan vain Keskustalaisia, tosin oikealle kallellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sanna Marinin (sd) hallituksen aikana Suomen työllisyysaste nousi 74,1 prosenttiin, eli tasan hallituksen tavoitteeseen. Työllisyys parani Rinteen-Marinin hallituksen aikana yhteensä 117 000 henkilöllä, paljastaa TEM:n julkaisematon muistio myös."
Totta on,, että Marinin hallituksen aikana työllisyys parani, mutta yhtä totta on se, ettei työttömyys kuitenkaan vähentynyt. Työllisyyden paranemisen vaikutti myös eräämlainen tempputyöllistäminen, kun tunninkin viikossa töitä tehnyt katsottiin työlliseksi.
SDP:n johdolla seuraava hallitus saa sitten näyttää kykynsä tässä asiassa.
Itse uskon, että nykyinen lamaannus hellittää vasta kun/jos Ukrainan sota päättyy ja Venäjä luopuu laajenemishaaveistaan.
Marinin kaudella työttömyysaste oli EU-tasolla 6%, nyt EU/OECD-maiden korkein 12,7 prosenttia eli YLI tuplat niiden tasoon 5% nähden.
Marinin kaudella työllinen mitattiin täysin samoin kriteerein kuin Sipilän tai Orpon kaudella. Siksihän Sipilän kaudella oli 65 päivän tarkastelujakson 18 tunnin työehto aktiivimallissa jonka täyttämättömyydestä rangaistiin työttömyysturvaleikkurilla ja näin saatiin niitä "1 tunti viikossa tekee työläisen ja poistaa työttömyystilastoista" tempputyöllisiä.
Sipilän kaudella oli näitä tempputyöllistettyjä kun pakotettiin ilmaisiin töihin tai menetti 5 prosenttia työttömyyskorvauksesta. Tätä ei Marinin aikana tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei muka kannata =))
Oikeiston veropopulismi tuhoaa Suomen taloutta.
Vuoden 2016 kokonaisveroasteella 8-10 mrd euroa enemmän verotuloja vuodessa eli hallituskaudessa 32-40 mrd euroa vähemmän velanottoa ja hyvinvointipalveluiden leikkauksia.
Kärsikö joku muka oikeasti vuonna 2016 kauheasta verotuksesta 😱
..ainakin yhteiskunnan rahoituspohja oli paljon, paljon vankemmalla pohjalla.
Juu, ja ALV-kulutustasaverotus on OrpoPurran oikeistokaudella viety tappiin. Yleinen ALV EU:n toisiksi korkein 25,5% toisen äärioikeistopersustania Orbanin Unkarin jälkeen. Joten sitä ei voi nostaa.
Suomessa yrittämisen ja omistamisen verotus 7-10 mrd euroa vuodessa alle EU-tason, joten siitä voi aloittaa..ei ole meinaan taloutta pääomapiirien veroalet nostaneet..päin vastoin.
Herää. Suomessa ei ole ollut kunnollista talouskasvua 18 vuoteen.
Suomessa on paljon korkeampi ansiotulojen verotus kuin esim. Ruotsissa, Saksassa tai Virossa.
Ottaisin mallia kaikesta Ruotsista. Ruotsalaiset osaavat hoitaa taloutta koska ministeriksi laitetaan koulutettuja ja päteviä ihmisiä.
Ruotsissa jopa demarit asettivat valtiovarainministeriksi ja pääministeriksi ekonomiksi kouluttautuneen Magdalena Anderssonin jolla oli taloustieteen jatko-opintoja Harwardissa ( mieskin taloustieteen professori) ja joka toimi Ruotsin veroviraston varajohtajana ennen ministeriksi ryhtymistään.
Suomessa pääministeriksi tarjotaan SAK-mies Lindtmannia jonka ensimmäiseksi työkseen pitäisi vapauttaa työmarkkinat, eli poistaa irtisanomissuoja ja rajoitata lakko-oikeutta.
Entinen betoniauton kuljettaja Lindtman ei valitettavasti ole pätevä kääntämään Suomen talouden suuntaa.
Etsikää demarit joku koulutettu taloustietilijä pääministeriksi jos haluatte voittaa vaalit.
Ai osaaks se koulutettu taloustieteilijä sitten hoitaa hommat kotiin niinku kokoomus, että työttömyys senkun lisääntyy ja velka senkun kasvaa?
Marinin tyttöhallituksen aikaan saamaa velkaantumiskierrettä ei korjata yhden eikä kahdenkaan hallituksen aikana.
Sen tulee vielä Lindtmankin huomaamaan.
Orpo on kaikkien taloustutkimusten mukaan jo onnistunut saamaan talouden suunnan käännettyä. Ei ryssitä tätä hyvää alkua palaamalla vanhoihin huonoihin tapoihin.
Orpon laitaoikeistohallitus on tehnyt enemmän tuhoa kuin tytöt ikinä, ihan ilman koronaa.
Suomessa ei ole koskaan ollut oikeistohallitusta, saatika laitaoikeistolaista.
"Marinin tyttöhallituksen aikaan saamaa velkaantumiskierrettä ei korjata yhden eikä kahdenkaan hallituksen aikana."
Tehdään niinkuin kokpersut haluaa: jätetään maksamatta heidän ottamat lainat, koska ne eivät ilmeisesti merkitse mitään. Vain Marinin ottama laina merkitsee ja se on pakko maksaa.