Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei juma Petteri ja Riikka jytkyttivät ennätykselliseksi saadun työllisyyden taas koronakriisitasolle !

Vierailija
24.06.2026 |

https://yle.fi/a/74-20233062

Työllisyysaste jatkoi toukokuussa 2026 alenemistaan korona-ajan tasolle.

Viinikan mukaan työllisyysasteen trendi on ollut tällä tasolla viimeksi alkuvuonna 2021, jolloin oltiin vielä toipumassa koronapandemian aiheuttamasta notkahduksesta.

Myös työttömien määrä Suomessa kasvoi toukokuussa suurimmilleen tällä vuosituhannella, kertoo Tilastokeskus.

Työttömiä 15–74-vuotiaita oli toukokuussa 376 000, mikä on suurin määrä sitten vuoden 1998. Viime vuoden toukokuussa työttömiä oli 308 000.

Myös 15–74-vuotiaiden kausitasoittamaton työttömyysaste nousi korkeimmilleen 2000-luvulla. Työttömyysaste oli nyt 12,7 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 10,5 prosenttia.

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt sitten Antti Lindtmannia tarjotaan seuraavaksi pääministeriksi.

Miten onnistuu SAK-mies Lindtmannilta Suomen talouden kääntäminen ?

OECD:n ja IMF.n raporttien mukaan; 

 

1) työmarkkinat pitäisi vapauttaa ( =irtisanomissuojaa heikentää jotta yritykset nousukautena uskaltaisivat taas palkata) 

2) Tutkimusta ja tuotekehitystä pitäisi tukea ( =yritystukia, Tekes-rahaa jne)

3) Verotus yrityksiä tukevaksi ( vientitulot saatava kasvuun, bruttokansatuote saatava nousuun)

4) Julkista sektoria pitäisi karsia ( 15% työntekijöistä  julkisella sektorilla pitäisi antaa kenkää) 

5) Työperäistä maahanmuuttoa tulisi lisätä ( ihan pakko, jotta talous saadaan kasvuun)

Ei onnistu Lindtmannilta tämä.

Ei ole muuta vaihteoehtoa kuin antaa Orpon jatkaa pääministerinä. Orpo on jo saanut talouden suunnan käännettyä. Ei ryssitä tätä nyt !

Muuten Suomi on tuhon oma.

Vierailija
22/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhosivat siis Marinin kauden ennätystyöllisyyden.

 

Työllisyys parani Rinteen-Marinin hallituksen aikana yhteensä 117 000 henkilöllä, paljastaa TEM

Ennätystyöllisyys.
Sanna Marinin (sd) hallituksen työllisyystavoite on nyt ylittynyt selvästi. Sanna Marinin (sd) hallituksen aikana Suomen työllisyysaste nousi 74,1 prosenttiin, eli tasan hallituksen tavoitteeseen. Työllisyys parani Rinteen-Marinin hallituksen aikana yhteensä 117 000 henkilöllä, paljastaa TEM:n julkaisematon muistio myös. Petteri Orpon (kok) hallituksen lähtötilanne ei ole muistion perusteella helppo. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/marinin-hallitus-saavutti-tavoitteen…
https://www.iltalehti.fi/talous/a/ab1c350d-d236-4d29-a3db-686861f0a121
 

Punikkihallituksen viimeisenä vuonna talouskasvu oli pienintä sitten 2008 valuuttakriisin. Ei toiminut vekselivetoinen sosialismi kuin hetken.

Sanna otti 40 miljardia velkaa ja jakoi rahaa holtittomasti. Kyllä varmaan oli töitä kun Suomea pyöritettiin velkarahalla.

Samalla Sanna ajoi Suomen konkurssiin ja Kreikan tielle.

 

Voi Sanna minkä teit. 

OrpoPurra ottaa velkaa 60 miljardia ja on sillä saanut -80 000 työllistä ja EU/OECD-maiden korkeimman työttömyyden. 

 

Iltalehti - Purra myönsi: Orpon hallitus ottaa enemmän velkaa kuin Rinteen ja Marinin hallitukset
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4214333e-eb34-4895-afc0-9f660ef5f…
"Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) myöntää, että Petteri Orpon (kok) hallitus ottaa enemmän velkaa kuin Antti Rinteen (sd) ja Sanna Marinin (sd) hallitukset yhteensä edellisellä vaalikaudella 2019–2023.

Iltalehti kysyi Purralta eduskunnassa torstaina, miten näin pääsi käymään, Purra kun on arvostellut voimakkaasti Marinin hallituksen velanottoa.

– Tällä tavallahan on tähän asti jo käynyt."

Tää hallitus ottaa velkaa koska sannan hallitus ei edes yrittänyt hoitaa yhtäkään ongelmaa kuntoon. Joten kiitos sanna ja muut systemaattisesti valehtelevat punapoliitikot tuostakin, medioinenne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, Suomen suurimmat työnantajat ovat Helsingin kaupunki, HUS ja Posti, jokaisessa kunnassa on suurin työnantaja kunta itse ja Sote-alueilla on 330 000 tuhatta ihmistä töissä.

Huoleti voimme olla, julkinen sektori elättää jokaisen.

Vierailija
24/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt sitten Antti Lindtmannia tarjotaan seuraavaksi pääministeriksi.

Miten onnistuu SAK-mies Lindtmannilta Suomen talouden kääntäminen ?

OECD:n ja IMF.n raporttien mukaan; 

 

1) työmarkkinat pitäisi vapauttaa ( =irtisanomissuojaa heikentää jotta yritykset nousukautena uskaltaisivat taas palkata) 

2) Tutkimusta ja tuotekehitystä pitäisi tukea ( =yritystukia, Tekes-rahaa jne)

3) Verotus yrityksiä tukevaksi ( vientitulot saatava kasvuun, bruttokansatuote saatava nousuun)

4) Julkista sektoria pitäisi karsia ( 15% työntekijöistä  julkisella sektorilla pitäisi antaa kenkää) 

5) Työperäistä maahanmuuttoa tulisi lisätä ( ihan pakko, jotta talous saadaan kasvuun)

Erikoista kyllä että nää tahot ei mitenkään puutu Suomen isoon ongelmaan, rakennetyöttömyyteen. Meillä on kuitenkin se noin 80 % työttömistä jotka ei millään suhdannekeinoilla työllisty ja päälle satojatuhansia nuoria joita ei huvita tehdä töitä kun se ahdistaa, työkyvyttömyyseläkkeelle siis. Mitä heille pitäis tehdä?

Vierailija
25/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhosivat siis Marinin kauden ennätystyöllisyyden.

 

Työllisyys parani Rinteen-Marinin hallituksen aikana yhteensä 117 000 henkilöllä, paljastaa TEM

Ennätystyöllisyys.
Sanna Marinin (sd) hallituksen työllisyystavoite on nyt ylittynyt selvästi. Sanna Marinin (sd) hallituksen aikana Suomen työllisyysaste nousi 74,1 prosenttiin, eli tasan hallituksen tavoitteeseen. Työllisyys parani Rinteen-Marinin hallituksen aikana yhteensä 117 000 henkilöllä, paljastaa TEM:n julkaisematon muistio myös. Petteri Orpon (kok) hallituksen lähtötilanne ei ole muistion perusteella helppo. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/marinin-hallitus-saavutti-tavoitteen…
https://www.iltalehti.fi/talous/a/ab1c350d-d236-4d29-a3db-686861f0a121
 

Punikkihallituksen viimeisenä vuonna talouskasvu oli pienintä sitten 2008 valuuttakriisin. Ei toiminut vekselivetoinen sosialismi kuin hetken.

Sanna otti 40 miljardia velkaa ja jakoi rahaa holtittomasti. Kyllä varmaan oli töitä kun Suomea pyöritettiin velkarahalla.

Samalla Sanna ajoi Suomen konkurssiin ja Kreikan tielle.

 

Voi Sanna minkä teit. 

No, onneksi nykyinen hallitus otti enemmän velkaa. Talousosaajat vauhdissa.

Vierailija
26/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori mutta sannan "kaks tuntii kuussa" duunarit ei ole millään laskutavalla työllisiä kun noiden elintaso riippuu täysin sosiaalitukiaisista. Ja muutahan punahallitus ei saavuttanutkaan, tuonkin siksi että SIPILÄN käynnistämä tulorekisteri lisäsi noita minityökeikkoja.

Suomesta puuttuu oikeat täysimittaiset ja palkkaa maksavat työurat. Ei lyhyet työkeikat joista ei kaikenlisäksi ehkä makseta palkkaakaan kun koitetaan nyhtää valtiolta tukiaiset tuohonkin "työllistämiseen". 

Vasurien ratkaisu tuohon ongelmaan on länkyttää loputtomiin persuista ja toivoa ettei kukaan huomaa ettei he vastanneet kysymykseen. 

Sanna jytkytti muuten myös kokoaikaiseksi muutetun työllisyysasteen Pohjoismaiden korkeimmaksi kaudellaan. Tarkoitti sitä että työväestön koko huomioiden suomalaiset tekivät Pohjoismaiden eniten työtunteja, ollen siis pohjoismaiden ahkerimpia työläisiä 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei muka kannata =))

Oikeiston veropopulismi tuhoaa Suomen taloutta.

Vuoden 2016 kokonaisveroasteella 8-10 mrd euroa enemmän verotuloja vuodessa eli hallituskaudessa 32-40 mrd euroa vähemmän velanottoa ja hyvinvointipalveluiden leikkauksia.

Kärsikö joku muka oikeasti vuonna 2016 kauheasta verotuksesta 😱

..ainakin yhteiskunnan rahoituspohja oli paljon, paljon vankemmalla pohjalla.

Juu, ja ALV-kulutustasaverotus on OrpoPurran oikeistokaudella viety tappiin. Yleinen ALV EU:n toisiksi korkein 25,5% toisen äärioikeistopersustania Orbanin Unkarin jälkeen. Joten sitä ei voi nostaa.

Suomessa yrittämisen ja omistamisen verotus 7-10 mrd euroa vuodessa alle EU-tason, joten siitä voi aloittaa..ei ole meinaan taloutta pääomapiirien veroalet nostaneet..päin vastoin.

Vierailija
28/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt sitten Antti Lindtmannia tarjotaan seuraavaksi pääministeriksi.

Miten onnistuu SAK-mies Lindtmannilta Suomen talouden kääntäminen ?

OECD:n ja IMF.n raporttien mukaan; 

 

1) työmarkkinat pitäisi vapauttaa ( =irtisanomissuojaa heikentää jotta yritykset nousukautena uskaltaisivat taas palkata) 

2) Tutkimusta ja tuotekehitystä pitäisi tukea ( =yritystukia, Tekes-rahaa jne)

3) Verotus yrityksiä tukevaksi ( vientitulot saatava kasvuun, bruttokansatuote saatava nousuun)

4) Julkista sektoria pitäisi karsia ( 15% työntekijöistä  julkisella sektorilla pitäisi antaa kenkää) 

5) Työperäistä maahanmuuttoa tulisi lisätä ( ihan pakko, jotta talous saadaan kasvuun)

Erikoista kyllä että nää tahot ei mitenkään puutu Suomen isoon ongelmaan, rakennetyöttömyyteen. Meillä on kuitenkin se noin 80 % työttömistä jotka ei millään suhdannekeinoilla työllisty ja päälle satojatuhansia nuoria joita ei huvita tehdä töitä kun se ahdistaa, työkyvyttömyyseläkkeelle siis. Mitä heille pitäis tehdä?

Suomessa on todella iso osa työttömiä rakennusalan laman vuoksi. Kun rakennusala saadaan taas pyörimään lähtee työttömyys laskuun.

Orpo on jo saanut talouden suunnan käännettyä.

Ja Orpo on lähihistorian ainoa valtiovarainministeri joka sai Suomen velkaantumisen kuriin. Tämä ihme tapahtui Sipilän hallituksen aikana.

Saataisiimpa nuo samat miehet taas ruoriin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnät siis spämmääväsi.

Vierailija
30/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronakriisin työllisyys ilman koronaa. Laman aikainen työttömyystaso pian. Hyvin nää vetää.

Eiköhän äänestetä sama poppoo ens kaudeksi viemään lomat, palkat ja siirtämään loputkin työnantajan kulut veronmaksajille ja työläisille!

Suomi suohon ekaksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan automaattisensuuri on tuunattu siten, ettei tänne yksinkertaisesti pysty vastaamaan yksi ihminen samaa tahtia kuin tuo ammattipunaspämmikööri valehtelee ketjuun kopypasta-roskaansa. 

Tyyppi myöntää massapostaavansa tänne, ja lähtihän tämän koksupersutin spämmikone taas käyntiin. Päivystäjä Etelärannasta, Töölönkadulta vaiko Yrjönkadulta?

Vierailija
32/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei muka kannata =))

Oikeiston veropopulismi tuhoaa Suomen taloutta.

Vuoden 2016 kokonaisveroasteella 8-10 mrd euroa enemmän verotuloja vuodessa eli hallituskaudessa 32-40 mrd euroa vähemmän velanottoa ja hyvinvointipalveluiden leikkauksia.

Kärsikö joku muka oikeasti vuonna 2016 kauheasta verotuksesta 😱

..ainakin yhteiskunnan rahoituspohja oli paljon, paljon vankemmalla pohjalla.

Juu, ja ALV-kulutustasaverotus on OrpoPurran oikeistokaudella viety tappiin. Yleinen ALV EU:n toisiksi korkein 25,5% toisen äärioikeistopersustania Orbanin Unkarin jälkeen. Joten sitä ei voi nostaa.

Suomessa yrittämisen ja omistamisen verotus 7-10 mrd euroa vuodessa alle EU-tason, joten siitä voi aloittaa..ei ole meinaan taloutta pääomapiirien veroalet nostaneet..päin vastoin.

Herää. Suomessa ei ole ollut kunnollista talouskasvua 18 vuoteen. 

Suomessa on paljon korkeampi ansiotulojen  verotus kuin esim. Ruotsissa, Saksassa  tai Virossa.

 

Ottaisin mallia kaikesta Ruotsista. Ruotsalaiset osaavat hoitaa taloutta koska ministeriksi laitetaan koulutettuja ja päteviä ihmisiä.

Ruotsissa jopa demarit asettivat valtiovarainministeriksi ja pääministeriksi ekonomiksi kouluttautuneen Magdalena Anderssonin jolla oli taloustieteen jatko-opintoja Harwardissa ( mieskin taloustieteen professori)  ja joka toimi Ruotsin veroviraston varajohtajana ennen ministeriksi ryhtymistään.

 

Suomessa pääministeriksi tarjotaan SAK-mies Lindtmannia jonka ensimmäiseksi työkseen pitäisi vapauttaa työmarkkinat, eli poistaa irtisanomissuoja ja rajoitata lakko-oikeutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sanna Marinin (sd) hallituksen aikana Suomen työllisyysaste nousi 74,1 prosenttiin, eli tasan hallituksen tavoitteeseen. Työllisyys parani Rinteen-Marinin hallituksen aikana yhteensä 117 000 henkilöllä, paljastaa TEM:n julkaisematon muistio myös."

 

Totta on,, että Marinin hallituksen aikana työllisyys parani, mutta yhtä totta on se, ettei työttömyys kuitenkaan vähentynyt. Työllisyyden paranemisen vaikutti myös eräämlainen tempputyöllistäminen, kun tunninkin viikossa töitä tehnyt katsottiin työlliseksi.

 

SDP:n johdolla seuraava hallitus saa sitten näyttää kykynsä tässä asiassa.

 

Itse uskon, että nykyinen lamaannus hellittää vasta kun/jos Ukrainan sota päättyy ja Venäjä luopuu laajenemishaaveistaan.

Vierailija
34/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei muka kannata =))

Oikeiston veropopulismi tuhoaa Suomen taloutta.

Vuoden 2016 kokonaisveroasteella 8-10 mrd euroa enemmän verotuloja vuodessa eli hallituskaudessa 32-40 mrd euroa vähemmän velanottoa ja hyvinvointipalveluiden leikkauksia.

Kärsikö joku muka oikeasti vuonna 2016 kauheasta verotuksesta 😱

..ainakin yhteiskunnan rahoituspohja oli paljon, paljon vankemmalla pohjalla.

Juu, ja ALV-kulutustasaverotus on OrpoPurran oikeistokaudella viety tappiin. Yleinen ALV EU:n toisiksi korkein 25,5% toisen äärioikeistopersustania Orbanin Unkarin jälkeen. Joten sitä ei voi nostaa.

Suomessa yrittämisen ja omistamisen verotus 7-10 mrd euroa vuodessa alle EU-tason, joten siitä voi aloittaa..ei ole meinaan taloutta pääomapiirien veroalet nostaneet..päin vastoin.

Herää. Suomessa ei ole ollut kunnollista talouskasvua 18 vuoteen. 

Suomessa on paljon korkeampi ansiotulojen  verotus kuin esim. Ruotsissa, Saksassa  tai Virossa.

 

Ottaisin mallia kaikesta Ruotsista. Ruotsalaiset osaavat hoitaa taloutta koska ministeriksi laitetaan koulutettuja ja päteviä ihmisiä.

Ruotsissa jopa demarit asettivat valtiovarainministeriksi ja pääministeriksi ekonomiksi kouluttautuneen Magdalena Anderssonin jolla oli taloustieteen jatko-opintoja Harwardissa ( mieskin taloustieteen professori)  ja joka toimi Ruotsin veroviraston varajohtajana ennen ministeriksi ryhtymistään.

 

Suomessa pääministeriksi tarjotaan SAK-mies Lindtmannia jonka ensimmäiseksi työkseen pitäisi vapauttaa työmarkkinat, eli poistaa irtisanomissuoja ja rajoitata lakko-oikeutta.

Entinen betoniauton kuljettaja Lindtman ei valitettavasti ole pätevä kääntämään Suomen talouden suuntaa. 

Etsikää demarit joku koulutettu taloustietilijä pääministeriksi jos haluatte voittaa vaalit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei muka kannata =))

Oikeiston veropopulismi tuhoaa Suomen taloutta.

Vuoden 2016 kokonaisveroasteella 8-10 mrd euroa enemmän verotuloja vuodessa eli hallituskaudessa 32-40 mrd euroa vähemmän velanottoa ja hyvinvointipalveluiden leikkauksia.

Kärsikö joku muka oikeasti vuonna 2016 kauheasta verotuksesta 😱

..ainakin yhteiskunnan rahoituspohja oli paljon, paljon vankemmalla pohjalla.

Juu, ja ALV-kulutustasaverotus on OrpoPurran oikeistokaudella viety tappiin. Yleinen ALV EU:n toisiksi korkein 25,5% toisen äärioikeistopersustania Orbanin Unkarin jälkeen. Joten sitä ei voi nostaa.

Suomessa yrittämisen ja omistamisen verotus 7-10 mrd euroa vuodessa alle EU-tason, joten siitä voi aloittaa..ei ole meinaan taloutta pääomapiirien veroalet nostaneet..päin vastoin.

Herää. Suomessa ei ole ollut kunnollista talouskasvua 18 vuoteen. 

Suomessa on paljon korkeampi ansiotulojen  verotus kuin esim. Ruotsissa, Saksassa  tai Virossa.

 

Ottaisin mallia kaikesta Ruotsista. Ruotsalaiset osaavat hoitaa taloutta koska ministeriksi laitetaan koulutettuja ja päteviä ihmisiä.

Ruotsissa jopa demarit asettivat valtiovarainministeriksi ja pääministeriksi ekonomiksi kouluttautuneen Magdalena Anderssonin jolla oli taloustieteen jatko-opintoja Harwardissa ( mieskin taloustieteen professori)  ja joka toimi Ruotsin veroviraston varajohtajana ennen ministeriksi ryhtymistään.

 

Suomessa pääministeriksi tarjotaan SAK-mies Lindtmannia jonka ensimmäiseksi työkseen pitäisi vapauttaa työmarkkinat, eli poistaa irtisanomissuoja ja rajoitata lakko-oikeutta.

Entinen betoniauton kuljettaja Lindtman ei valitettavasti ole pätevä kääntämään Suomen talouden suuntaa. 

Etsikää demarit joku koulutettu taloustietilijä pääministeriksi jos haluatte voittaa vaalit.

Ai osaaks se koulutettu taloustieteilijä sitten hoitaa hommat kotiin niinku kokoomus, että työttömyys senkun lisääntyy ja velka senkun kasvaa?

Vierailija
36/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sanna Marinin (sd) hallituksen aikana Suomen työllisyysaste nousi 74,1 prosenttiin, eli tasan hallituksen tavoitteeseen. Työllisyys parani Rinteen-Marinin hallituksen aikana yhteensä 117 000 henkilöllä, paljastaa TEM:n julkaisematon muistio myös."

 

Totta on,, että Marinin hallituksen aikana työllisyys parani, mutta yhtä totta on se, ettei työttömyys kuitenkaan vähentynyt. Työllisyyden paranemisen vaikutti myös eräämlainen tempputyöllistäminen, kun tunninkin viikossa töitä tehnyt katsottiin työlliseksi.

 

SDP:n johdolla seuraava hallitus saa sitten näyttää kykynsä tässä asiassa.

 

Itse uskon, että nykyinen lamaannus hellittää vasta kun/jos Ukrainan sota päättyy ja Venäjä luopuu laajenemishaaveistaan.

Marinin kaudella työttömyysaste oli EU-tasolla 6%, nyt EU/OECD-maiden korkein 12,7 prosenttia eli YLI tuplat niiden tasoon 5% nähden. 

 

Marinin kaudella työllinen mitattiin täysin samoin kriteerein kuin Sipilän tai Orpon kaudella. Siksihän Sipilän kaudella oli 65 päivän tarkastelujakson 18 tunnin työehto aktiivimallissa jonka täyttämättömyydestä rangaistiin työttömyysturvaleikkurilla ja näin saatiin niitä "1 tunti viikossa tekee työläisen ja poistaa työttömyystilastoista" tempputyöllisiä. 

Vierailija
37/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei muka kannata =))

Oikeiston veropopulismi tuhoaa Suomen taloutta.

Vuoden 2016 kokonaisveroasteella 8-10 mrd euroa enemmän verotuloja vuodessa eli hallituskaudessa 32-40 mrd euroa vähemmän velanottoa ja hyvinvointipalveluiden leikkauksia.

Kärsikö joku muka oikeasti vuonna 2016 kauheasta verotuksesta 😱

..ainakin yhteiskunnan rahoituspohja oli paljon, paljon vankemmalla pohjalla.

Juu, ja ALV-kulutustasaverotus on OrpoPurran oikeistokaudella viety tappiin. Yleinen ALV EU:n toisiksi korkein 25,5% toisen äärioikeistopersustania Orbanin Unkarin jälkeen. Joten sitä ei voi nostaa.

Suomessa yrittämisen ja omistamisen verotus 7-10 mrd euroa vuodessa alle EU-tason, joten siitä voi aloittaa..ei ole meinaan taloutta pääomapiirien veroalet nostaneet..päin vastoin.

Herää. Suomessa ei ole ollut kunnollista talouskasvua 18 vuoteen. 

Suomessa on paljon korkeampi ansiotulojen  verotus kuin esim. Ruotsissa, Saksassa  tai Virossa.

 

Ottaisin mallia kaikesta Ruotsista. Ruotsalaiset osaavat hoitaa taloutta koska ministeriksi laitetaan koulutettuja ja päteviä ihmisiä.

Ruotsissa jopa demarit asettivat valtiovarainministeriksi ja pääministeriksi ekonomiksi kouluttautuneen Magdalena Anderssonin jolla oli taloustieteen jatko-opintoja Harwardissa ( mieskin taloustieteen professori)  ja joka toimi Ruotsin veroviraston varajohtajana ennen ministeriksi ryhtymistään.

 

Suomessa pääministeriksi tarjotaan SAK-mies Lindtmannia jonka ensimmäiseksi työkseen pitäisi vapauttaa työmarkkinat, eli poistaa irtisanomissuoja ja rajoitata lakko-oikeutta.

Entinen betoniauton kuljettaja Lindtman ei valitettavasti ole pätevä kääntämään Suomen talouden suuntaa. 

Etsikää demarit joku koulutettu taloustietilijä pääministeriksi jos haluatte voittaa vaalit.

Ainakin se on tehnyt oikeita töitä toisin kuin Orpo. Eikä se nyt kauheesti osaamista anna että on loisinut apurahoja ja syytänyt vākïvalta fantasioita nettiin kuten Purra.

Vierailija
38/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sanna Marinin (sd) hallituksen aikana Suomen työllisyysaste nousi 74,1 prosenttiin, eli tasan hallituksen tavoitteeseen. Työllisyys parani Rinteen-Marinin hallituksen aikana yhteensä 117 000 henkilöllä, paljastaa TEM:n julkaisematon muistio myös."

 

Totta on,, että Marinin hallituksen aikana työllisyys parani, mutta yhtä totta on se, ettei työttömyys kuitenkaan vähentynyt. Työllisyyden paranemisen vaikutti myös eräämlainen tempputyöllistäminen, kun tunninkin viikossa töitä tehnyt katsottiin työlliseksi.

 

SDP:n johdolla seuraava hallitus saa sitten näyttää kykynsä tässä asiassa.

 

Itse uskon, että nykyinen lamaannus hellittää vasta kun/jos Ukrainan sota päättyy ja Venäjä luopuu laajenemishaaveistaan.

Valitettavasti Suomen on nyt vaan sopeuduttava pitkäksi aikaa korkeisiin puolustusmenoihin ja olemattomaan idänkauppaan. Ei voi 20 vuotta vaan odottaa että Venäjästä tulee kiva.

Tähän tarvitaan ihan oikeaa kovan luokan talousosaamista ja uudenlaista ajattelua.  Suomen on mahdollista saada talous kuntoon, mutta demareiden vanhat konstit on unohdettava ja keksittävä uusia.

Ei voi enää vaan ottaa loputtomasti lisää lainaa, kasvattaa julkista sektoria, nostaa veroja ja nataa ihmisten elää tuilla.

 

Vientiryritykset on saatava kasvuun, yritykset on houkuteltava palkaamaan lisää työvoimaa ja tähän tarvitaan irtisanomissuojan heikentämistä. Tanskassa on erittäin tomiva malli. Irtisanominen on helppoa, mutta työttömyyskorvaus suurempi. Tämä on mahdollista koska työttömiä on todella vähän koska yritykset uskaltavat koko ajan palkata lisää väkeä. Eli Tanskalaisten ajattelu on aivan erilaista kuin suomalaisten demareiden ja se toimii paremmin.

Vierailija
39/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei muka kannata =))

Oikeiston veropopulismi tuhoaa Suomen taloutta.

Vuoden 2016 kokonaisveroasteella 8-10 mrd euroa enemmän verotuloja vuodessa eli hallituskaudessa 32-40 mrd euroa vähemmän velanottoa ja hyvinvointipalveluiden leikkauksia.

Kärsikö joku muka oikeasti vuonna 2016 kauheasta verotuksesta 😱

..ainakin yhteiskunnan rahoituspohja oli paljon, paljon vankemmalla pohjalla.

Juu, ja ALV-kulutustasaverotus on OrpoPurran oikeistokaudella viety tappiin. Yleinen ALV EU:n toisiksi korkein 25,5% toisen äärioikeistopersustania Orbanin Unkarin jälkeen. Joten sitä ei voi nostaa.

Suomessa yrittämisen ja omistamisen verotus 7-10 mrd euroa vuodessa alle EU-tason, joten siitä voi aloittaa..ei ole meinaan taloutta pääomapiirien veroalet nostaneet..päin vastoin.

Herää. Suomessa ei ole ollut kunnollista talouskasvua 18 vuoteen. 

Suomessa on paljon korkeampi ansiotulojen  verotus kuin esim. Ruotsissa, Saksassa  tai Virossa.

 

Ottaisin mallia kaikesta Ruotsista. Ruotsalaiset osaavat hoitaa taloutta koska ministeriksi laitetaan koulutettuja ja päteviä ihmisiä.

Ruotsissa jopa demarit asettivat valtiovarainministeriksi ja pääministeriksi ekonomiksi kouluttautuneen Magdalena Anderssonin jolla oli taloustieteen jatko-opintoja Harwardissa ( mieskin taloustieteen professori)  ja joka toimi Ruotsin veroviraston varajohtajana ennen ministeriksi ryhtymistään.

 

Suomessa pääministeriksi tarjotaan SAK-mies Lindtmannia jonka ensimmäiseksi työkseen pitäisi vapauttaa työmarkkinat, eli poistaa irtisanomissuoja ja rajoitata lakko-oikeutta.

Entinen betoniauton kuljettaja Lindtman ei valitettavasti ole pätevä kääntämään Suomen talouden suuntaa. 

Etsikää demarit joku koulutettu taloustietilijä pääministeriksi jos haluatte voittaa vaalit.

Ainakin se on tehnyt oikeita töitä toisin kuin Orpo. Eikä se nyt kauheesti osaamista anna että on loisinut apurahoja ja syytänyt vākïvalta fantasioita nettiin kuten Purra.

Väittäisin että se että Orpo on valtiovarainministerinä jo kertaalleen saanut Suomen velkaantumisen kuriin on juuri sitä työtä ja osaamista mitä Suomi tällä hetkellä tarvitsee, eikö ?

Vierailija
40/92 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sanna Marinin (sd) hallituksen aikana Suomen työllisyysaste nousi 74,1 prosenttiin, eli tasan hallituksen tavoitteeseen. Työllisyys parani Rinteen-Marinin hallituksen aikana yhteensä 117 000 henkilöllä, paljastaa TEM:n julkaisematon muistio myös."

 

Totta on,, että Marinin hallituksen aikana työllisyys parani, mutta yhtä totta on se, ettei työttömyys kuitenkaan vähentynyt. Työllisyyden paranemisen vaikutti myös eräämlainen tempputyöllistäminen, kun tunninkin viikossa töitä tehnyt katsottiin työlliseksi.

 

SDP:n johdolla seuraava hallitus saa sitten näyttää kykynsä tässä asiassa.

 

Itse uskon, että nykyinen lamaannus hellittää vasta kun/jos Ukrainan sota päättyy ja Venäjä luopuu laajenemishaaveistaan.

Marinin kaudella työttömyysaste oli EU-tasolla 6%, nyt EU/OECD-maiden korkein 12,7 prosenttia eli YLI tuplat niiden tasoon 5% nähden. 

 

Marinin kaudella työllinen mitattiin täysin samoin kriteerein kuin Sipilän tai Orpon kaudella. Siksihän Sipilän kaudella oli 65 päivän tarkastelujakson 18 tunnin työehto aktiivimallissa jonka täyttämättömyydestä rangaistiin työttömyysturvaleikkurilla ja näin saatiin niitä "1 tunti viikossa tekee työläisen ja poistaa työttömyystilastoista" tempputyöllisiä. 

Ei se mee niin että jos joku asia oli hyvin sen aikana nii se johtu vaan siitä että Marin oli pääministeri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän