Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ette tervehdi ihmisiä? Saksalaiset turistitkin ihmettelevät

Vierailija
23.06.2026 |

Minä ainakin vastaan tervehdykseen aina jos semmoisen saan osakseni.

Miten umpiluuta pitää pään olla, että ei osaa tervehtiä?

 

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapin polttaminen on vielä tuoreessa muistissa. #pitkävihainen

Minun serkku otti 90-luvulla valinnaiseksi saksan kielen ja ihan kuin olisi rikoksen tehnyt :D joku setäni sanoi, että hänen talossa et tule sanaakaan sitä kieltä puhumaan. 

Saksaviha oli niin tavallista, että en sen kummemmin miettinyt miksi se oli niin paha, vaan mietin itsekin, että miksei jotain muuta kieltä. 

Suomalaisethan itse puukottivat saksalaisia aseveljiään selkään. Suomi olisi joutunut osaksi Neuvostoliittoa ilman Saksaa. 

Vierailija
42/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivooja ei tervehtinyt New Yorkin hotellissa. Tervehdin itse. 

Sama Hampurissa, ei mitään vastausta, kun toivotin hyvät huomenet. Tultiin siihen tulokseen, että ovat näistä itä-euroopan maista.

Lontoossa hotellin siivoojat tervehtii aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun eri puolilla Eurooppaa, lähinnä pienillä paikkakunnilla, viikosta kuukauteen kerralla.Ensimmäinen asia, mitä pitää ymmärtää, on tervehtiä niissä kohteissa kaikkia vastaantulevia. Mitä pienempi kylä sen tärkeämpää on tervehtiminen ja suurin osa ehtii ennen minua- jopa teinilapset ja pienemmät koululaiset. En koe sitä mitenkään vaikeaksi, vaikka en osaa puhua muuta kuin englantia ja mitään muuta ei sanottaisikaan keskenämme.
Pidän tervehtimistä Suomessa yhtä tärkeänä asiana ja ärsyttää, miten vaikeaa se voi olla suomalaisille. Onneksi ei koske koko Suomea.
Harva tajuaa, että usein se tervehtiminen on samaa kuin huomata ihminen ja etenkin yksinäiseksi itsensä kokeville kyse voi olla päivän ainosta ihmiskontaktista. 

Vierailija
44/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuttiin kerrostalossa, naapurit luikkivat nopeasti ohi eikä kukaan tervehtinyt. Outoa! Äiti opetti aikanaan ettei vieraille ihmisille saa puhua :) Nykyään kyllä tervehdin rapussa kaikkia, aina ei vastausta kuulu mutta ei haittaa mua.

Vierailija
45/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin mennessä sairaalaan, toivottelen hyvät huomenet tai päivät kaikille, siis ihan kaikille vastaantulijoille siistijöistä lääkäreihin. Monet lääkärit eivät vastaa mutta ei haittaa mua, näyttävätpähän oman tyhmyytensä. Ja seuraavana päivänä taas uudelleen ihan kiusallani.... jne.

Vierailija
46/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei tervehdi ja tuijottaa omia kenkiään, on tärkeä osa suomalaista mölöpääkulttuuria. Suomalainen tökeryys ja kusipäisyys onkin ehdolla UNESCOn maailmanperintökohteeksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun eri puolilla Eurooppaa, lähinnä pienillä paikkakunnilla, viikosta kuukauteen kerralla.Ensimmäinen asia, mitä pitää ymmärtää, on tervehtiä niissä kohteissa kaikkia vastaantulevia. Mitä pienempi kylä sen tärkeämpää on tervehtiminen ja suurin osa ehtii ennen minua- jopa teinilapset ja pienemmät koululaiset. En koe sitä mitenkään vaikeaksi, vaikka en osaa puhua muuta kuin englantia ja mitään muuta ei sanottaisikaan keskenämme.
Pidän tervehtimistä Suomessa yhtä tärkeänä asiana ja ärsyttää, miten vaikeaa se voi olla suomalaisille. Onneksi ei koske koko Suomea.
Harva tajuaa, että usein se tervehtiminen on samaa kuin huomata ihminen ja etenkin yksinäiseksi itsensä kokeville kyse voi olla päivän ainosta ihmiskontaktista. 

Ei käy edes ulkomailla. Yksinäisiä voi tervehtiä, mutta ei jokaista.

Vierailija
48/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks vieraita pitäis tervehtiä? Saksalaisia varsinkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun eri puolilla Eurooppaa, lähinnä pienillä paikkakunnilla, viikosta kuukauteen kerralla.Ensimmäinen asia, mitä pitää ymmärtää, on tervehtiä niissä kohteissa kaikkia vastaantulevia. Mitä pienempi kylä sen tärkeämpää on tervehtiminen ja suurin osa ehtii ennen minua- jopa teinilapset ja pienemmät koululaiset. En koe sitä mitenkään vaikeaksi, vaikka en osaa puhua muuta kuin englantia ja mitään muuta ei sanottaisikaan keskenämme.
Pidän tervehtimistä Suomessa yhtä tärkeänä asiana ja ärsyttää, miten vaikeaa se voi olla suomalaisille. Onneksi ei koske koko Suomea.
Harva tajuaa, että usein se tervehtiminen on samaa kuin huomata ihminen ja etenkin yksinäiseksi itsensä kokeville kyse voi olla päivän ainosta ihmiskontaktista. 

Ulkomailla eletään ulkomaiden tavoilla mutta täällä on turha tervehtiä. Ei se ainakaan minua ilahduta. Päin vastoin, tulee pahalle tuulelle.

Vierailija
50/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten päät ovat täynnä sontaa, siksi he eivät viitsi ottaa kontaktia tuntemattomiin. On tämä kulttuuri mielestäni todella sairas. Normaalisti ihmiset ovat edes jonkun verran tietoisia ympäristöstään, täällä ehkä 1/10 vilkaisee ympärilleen kahvilassa ja näistä kukaan ei ota kontaktia. Jos istuu samaan sohvaryhmään niin naiset toisinaan sanovat ystävällisesti jotakin ja sitten visusti katse kiinni jossain puhelimessa. Joku saattaa jopa yllättyä jos kysyy ystävällisesti, että saako tähän istua. Sekoa. 

Miksi pitäisi tuntemattomia tervehtiä? Ei mitään tekohymistelykulttuuria tänne, jossa oikea ystävällisyys menettää merkityksensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieg Heil, Meine Kameraden!!

Vierailija
52/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tervehtiä Lapin polttajia? Ehkä sitten kun ovat maksaneet Lapin jälleenrakennuksesta korvaukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä kaikkia tervehdi, mulkut jätän tervehtimättä.

Vierailija
54/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommonen pakkotervehtiminen on aikamoista teeskentelyä ja halveksin sellaista. Siitä ei ole iloa eikä hyötyä. Häiritsee vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö siis tervehtiä jokaista vastaantulijaa? Ei tämä Suomi nyt niin vähäväkinen ole, että jokaiseen otettaisiin kontaktia.

Vierailija
56/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi he keräävät tervehdyksiä heille tuntemattomilta ihmisiltä? Oikea suomalainen osaa arvostaa toisen suomalaisen omaa tilaa. Jos tutustutaan sitten tervehditään nähdessä. Myös Suomessa on ja tulee olemaan erilaisia suomalaisia jotka päättävät että esim. uudesta naapurista pitää tehdä heille "ystävä" pakkotervehtimisellä. 

Vaikka kuinka arvostaa omaa tilaa, niin kyllä sitä silti tulisi olla peruskäytöstavat! Itsekin olen introvertti suomalainen ja en siedä suurimpaa osaa ihmisistä, koska koen kaikki lähestulkoon ärsyttävinä, mutta silti aina tervehdin esimerkiksi naapureita ja bussikuskia.

Suomalaisissa on liikaa junttipuntteja, kun osa ei tervehdi edes työkavereitaan aamuisin. On turha vedota mihinkään suomalaisuuteen. Pelkkää käytöstapojen puutetta tässä maassa.

Jokaisen vastaantulijan tervehtiminen ei ole mitään normaalia, hyvää käytöstä, vaan omituista ja häiritsevää. Nyt ei ymmärtääkseni puhuttu mistään naapurin tai bussikuskin tervehtimisestä, joka tietenkin on asiallista.

Vierailija
57/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapin polttaminen on vielä tuoreessa muistissa. #pitkävihainen

Minun serkku otti 90-luvulla valinnaiseksi saksan kielen ja ihan kuin olisi rikoksen tehnyt :D joku setäni sanoi, että hänen talossa et tule sanaakaan sitä kieltä puhumaan. 

Saksaviha oli niin tavallista, että en sen kummemmin miettinyt miksi se oli niin paha, vaan mietin itsekin, että miksei jotain muuta kieltä. 

Suomalaisethan itse puukottivat saksalaisia aseveljiään selkään. Suomi olisi joutunut osaksi Neuvostoliittoa ilman Saksaa. 

Suomi olisi joutunut osaksi Neuvostoliittoa myös siinä tapauksessa, ettemme olisi ajaneet saksalaisia pois maastamme sodan päätteeksi.

Vierailija
58/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun eri puolilla Eurooppaa, lähinnä pienillä paikkakunnilla, viikosta kuukauteen kerralla.Ensimmäinen asia, mitä pitää ymmärtää, on tervehtiä niissä kohteissa kaikkia vastaantulevia. Mitä pienempi kylä sen tärkeämpää on tervehtiminen ja suurin osa ehtii ennen minua- jopa teinilapset ja pienemmät koululaiset. En koe sitä mitenkään vaikeaksi, vaikka en osaa puhua muuta kuin englantia ja mitään muuta ei sanottaisikaan keskenämme.
Pidän tervehtimistä Suomessa yhtä tärkeänä asiana ja ärsyttää, miten vaikeaa se voi olla suomalaisille. Onneksi ei koske koko Suomea.
Harva tajuaa, että usein se tervehtiminen on samaa kuin huomata ihminen ja etenkin yksinäiseksi itsensä kokeville kyse voi olla päivän ainosta ihmiskontaktista. 

En voi mitenkään arvata, kuka haluaa minun tervehtivän häntä ja kuka ei. Suomessa ei ole tapana missään pikkukylää suuremmassa paikassa tervehtiä jokaista vastaan kävelevää ihmistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi