Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ette tervehdi ihmisiä? Saksalaiset turistitkin ihmettelevät

Vierailija
23.06.2026 |

Minä ainakin vastaan tervehdykseen aina jos semmoisen saan osakseni.

Miten umpiluuta pitää pään olla, että ei osaa tervehtiä?

 

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi he keräävät tervehdyksiä heille tuntemattomilta ihmisiltä? Oikea suomalainen osaa arvostaa toisen suomalaisen omaa tilaa. Jos tutustutaan sitten tervehditään nähdessä. Myös Suomessa on ja tulee olemaan erilaisia suomalaisia jotka päättävät että esim. uudesta naapurista pitää tehdä heille "ystävä" pakkotervehtimisellä. 

Olet nyt käsittänyt jotain väärin. Tervehtiminen ei ole merkki ystävyydestä. Korkeintaan se on merkki ystävällisistä aikeista tai siitä ettei ole varsinaisesti pahoja aikeita. Tervehtimättä jättäminen on vihamielistä toimintaa.

Vierailija
22/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen saksalainen kenet tapasin saksassa klo 07.00 vuorilenkillä sanoi, että minun täytyy opetella saksaa kun sanoin huomenta saksaksi enkä osannut jatkaa sitä parin sekunnin small talkia enempää. 
En välttämättä välittäisi heidän ihmettelyistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi he keräävät tervehdyksiä heille tuntemattomilta ihmisiltä? Oikea suomalainen osaa arvostaa toisen suomalaisen omaa tilaa. Jos tutustutaan sitten tervehditään nähdessä. Myös Suomessa on ja tulee olemaan erilaisia suomalaisia jotka päättävät että esim. uudesta naapurista pitää tehdä heille "ystävä" pakkotervehtimisellä. 

Olet nyt käsittänyt jotain väärin. Tervehtiminen ei ole merkki ystävyydestä. Korkeintaan se on merkki ystävällisistä aikeista tai siitä ettei ole varsinaisesti pahoja aikeita. Tervehtimättä jättäminen on vihamielistä toimintaa.

Kyllä ihmisten kuuluu voida kävellä rauhassa ajatuksissaan flowtilassa, ilman että pitää jatkuvasti sätkiä ja kumarrella, äännellä. Jos on hyvä ihminen, tervehditään. 

Vierailija
24/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täytyy sitä katsoa ,ketä tervehtii. Kaiken maailman hörhöjä liikkeellä . Hesan ulkopuolella voi olla toisenlainen meno.

Vierailija
25/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kylähullu tullut kaupunkiin.

Vierailija
26/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella ei ole vielä tullut saksalaista. Amerikkalainen tuli bussissa vuosia sitten juttelemaan just silloin kun jäin pois ja kielitaitoni oli huono. Ja harmitti. Yritän opetella kieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🦈👋

Vierailija
28/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tervehdin varsinkin, jos mua tervehditään. Ja itsekin oma-alotteisesti. Olen tutustunut muutamaan mummoonkin näin, jutellaan aina jotain  tavatessa.  Ja hoitoalalla olen, ehkä se tapa on siirtynyt sieltä mun arkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissat ja koiratkin ihmettelee. Siinähän ihmettelee. Morjestan naapureita, tuttuja ja tietysti asiakaspalvelijoita ja siivoojia. 

Vierailija
30/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat yrmyjä. Olisihan se kiva jos saisi hymyn kera hei-sanan. Eihän se paljon vaatisi mutta tekisi hyvän mielen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi he keräävät tervehdyksiä heille tuntemattomilta ihmisiltä? Oikea suomalainen osaa arvostaa toisen suomalaisen omaa tilaa. Jos tutustutaan sitten tervehditään nähdessä. Myös Suomessa on ja tulee olemaan erilaisia suomalaisia jotka päättävät että esim. uudesta naapurista pitää tehdä heille "ystävä" pakkotervehtimisellä. 

Vaikka kuinka arvostaa omaa tilaa, niin kyllä sitä silti tulisi olla peruskäytöstavat! Itsekin olen introvertti suomalainen ja en siedä suurimpaa osaa ihmisistä, koska koen kaikki lähestulkoon ärsyttävinä, mutta silti aina tervehdin esimerkiksi naapureita ja bussikuskia.

Suomalaisissa on liikaa junttipuntteja, kun osa ei tervehdi edes työkavereitaan aamuisin. On turha vedota mihinkään suomalaisuuteen. Pelkkää käytöstapojen puutetta tässä maassa.

Vierailija
32/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU Saksassa turisteilla on kyllä aivan muuta ihmeteltävää, tässä maahan tulijoista esimerkkiä...

 

"https://www.youtube.com/shorts/JC8ti8_YsFs

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat erosivat, niin oli sellanen n. 5 vuoden jakso etten käynyt maalla, isän kotipaikalla. Hänen nuorin veli kertoi, et röyhkeitä - olivat tulleet, ajaneet autolla viljapellolle (oraalle) ja pistäneet teltan pystyyn.

Lie sama kerta vai toinen: pappa oli ollut vesomassa lehtotiellä, sakut tulleet ja kysyneet tietä. Pappa oli näyttänyt vesurilla suunnan - menkää tuonnepän (lehtotietä poispäin). Saksmannit poistuneet aika nopeasti! :) Nuo siis 70-luvulla ja Kaakonkulmalla.

Mitä taas tervehtimiseen tulee, niin tuntemattomia en yl. tervehdi, mutta vastaan samalla lailla, jos joku tervehtii ensin. Ihan kaikkia en tervehdi.

Vierailija
34/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja ei tervehtinyt New Yorkin hotellissa. Tervehdin itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat yrmyjä. Olisihan se kiva jos saisi hymyn kera hei-sanan. Eihän se paljon vaatisi mutta tekisi hyvän mielen. 

En ole huomannut, paitsi monilta nuorilta menee paskat housuun kun sanot niille moi ja luikkivat äkkiä paikalta.

Vierailija
36/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tervehtisin sellaista väkeä, joka valtaa mökkitonttini vedoten jokaisenoikeuteen?

Vierailija
37/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisia, varsinkaan vähäpukeisia ei saa katsoa. Ei voi tervehtiä, jos ei näe kohdetta.

Vierailija
38/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein ärsyttävintä on vaellusreiteillä, jos ihmiset ei tervehdi. Poluilla joutuu kulkemaan joskus tosi läheltä vastakkaisesta suunnasta tulevaa ihmistä, ja tulee hassu oli mennä toisen lähelle ilman tervehtimistä.


Keski-Euroopassa (Saksa, Itävalta, Ranska, Italia…) vaellusreiteillä tervehtimättä jättäminen on moukkamaisinta, mitä voi tehdä.


Toki ymmärrän, että Suomessa metsän vaelluspolut on meille rauhoittumisen paikka, jossa ei välttämättä toivota ihmiskontakteja. Silti voisi edes katsoa toista silmiin ja vaikka nyökätä, sen sijaan ettei vastaa tervehdykseen ollenkaan.

Vierailija
39/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi YLE onnistuu aina kaivamaan esiin sen ainoan turistin joka moittii Suomea ja suomalaisia? Joku ihme mustamaalaus ja häpeäkampanja jatkuvasti menossa?

Miksi meidän edes pitäisi olla moikkailemassa jokaista turistia jonka jossain näemme

Vierailija
40/58 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien saksalaiset on tervehtineen tuntemattomia turisteja yhtään missään?

Mä en oikeesti edes ymmärrä, mitä ap tarkoittaa. Jotain tittyjä tilanteita? Vai junassa viereen istuvaa? Vai asiakaspalvelutilanteita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän