Mitä viet kaverisi mökille, kun menet sinne 1 tai 2 päiväksi?
Kahta kättä heittäen ei sovi mennä asustelemaan toisen kesäasunnolle, vaan kuuluu viedä ruokaa ja juomaa vähintään niin paljon kuin itse aikoo syödä ja juoda. Koskee myös sukulaisia.
Kommentit (92)
Ruuat ja juomat koko sille väelle, joka siellä mökillä on sen aikaa, kun siellä on käymässä. Ystävältä kysyn mitä mökiltä puuttui ja se on tuliainen.
Omat kalsarini, hammasharjani, lakanani ja pyyhkeeni ei ole " mitä tuon mökille". Ne kulkevat aina mukanani.
Aikanani oon ollut mökkiemäntänä ja tajunnut, ettei kaikilla vierailla välky yhtään, että mukava mökkeily kuluttaa paljon työtä ja rahaa vaikka vain tie perille, siistin ja huolletun puuceen käyttö, saunominen, paljuilu, grillaus jne ovat rahanarvoista puuhaa ja pari vuorokautta tuollaisen tarjoaminen ei korvaudu jollain " tuon omat evääni" perseilyllä.
Ystävä tarjoaa mökillään puitteet kesäparatiisin kokemiseen ja hän siivoaa jälkeeni mökillä. Vähintä on siis tarjota kaikille herkut ja juomat vierailun ajaksi. Vaihtoehtoisesti voisin vuokrata mökin muutamaksi päiväksi. Arvatkaa saako sen mäyräkoiran tai kahvipaketin hinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpä ihan sovin asiasta sen mökin omistavan kaverin kanssa, eli mitä syötäisiin, mitä tarvittaisiin ja kuinka paljon.
Minulla ainakin kuluu yksin lava olsaa vrk:ssa, ellen aja mihinkään. + drinkkiä voisi ottaa saunan jälkeen, ja jälkiruoaksi. Veisin siis varmaan 2 pakkia kaljaa, viinapullon ja sapuskaa
Oletat siis automaattisesti, että mökin omistaja haluaa sinut sinne ryyppäämään ja örveltämään? Ka ethän sä noita viemisiä näemmä majoittajalle vie, vaan itsellesi.
Kyllä sinne pitää silloin viedä ruokaa ja juomaa koko porukalle viikoksi. Vaikka itse olisin siellä vain pari yötä. Rahaa arvioisin menevän vähintään 400 e.
Annettiin 200€ lahjakortti ravintolaan ja maksettiin toinen 200€ ruokaostoksista, oltiin muutama päivä.
Kysyn kutsujalta onko heillä mitään mitä erityisesti toivoisivat. Ja sen lisäksi vien pullollisen samppanjaa tai muuta yhtä laadukasta viiniä / päivä. Ja jos sattuu kaupassa olemaan jotain hyvää grillattavaa tms, sellaisia toki.
Kysyn ostoslistan ja tuon sen kaiken. Päälle herkkuja ja saunajuomat.
Vierailija kirjoitti:
Ruoan vieminen toisen mökille on tosi hankalaa jos asiasta ei ole sovittu etukäteen. Vieras tuo makkaraa kun illaksi on suunniteltu savukalaa. Tai tuo savukalaa kun grillataan ribsejä. Kukka-amppeli tai pullo kuohuviiniä on ihan ok jos haluaa tuoda jotain
Ruokapuoli sovitaan yhdessä etukäteen.
Yleensä keissin kaljaa, litran tiukkaa ja yhden punkun ruokaa varten.
Kumma juttu, mun tuttavapiirissä osataan keskustella. Sama suvun kesken. Silleesti niinku kysytään että mitä voitas tuoda ruokaa, juomaa jne. Ei ole koskaan ollut ongelmia. Nykyään oma mökki joten todella poikkeuksellista jos jäämme jonnekin yöksi. Silloinkin mukana omat tyynyt, makuupussit, oyyhkeet yms. Paras oli kun meillä oli vielä retkeilyauto ja yövyttiin siinä. Oma rauha ja aikataulu aamulla 🤫
Vierailija kirjoitti:
Me vietiin miehen kanssa pari pulloa viiniä ja ruokatarvikkeita esim. Salaattivehkeitä, perunoita, maitoa, lihaa, jotain makeaa jne. Lähtiessämme antoivat kaikki ruoat takas, mutta pitivät alkoholit. En ole hetkeen ollut niin hämilläni.
Siis ettekö syöneet ja juoneet mitään? Vai saitte muita ruokia ja juomia ja sitten lähtiessä omat ruoat mukaan?
Outoa menoa.
Aika moni on maininnut lakanat ja pyyhkeet. Jos kerran kutsutte vieraita mökillenne, ettekö todella ole sen verran vieraanvaraisia, että tarjoatte ne myös vieraille? Itselleni ei tulisi mieleenkään sanoa vieraille, että tuokaa omat lakanat, pyyhkeet ja muut vuodevaatteet. Toinen asia, joka ihmetyttää, on se, että vieraat laitetaan mökillä töihin. Jos vieraat kutsutaan kylään, heidän ei pitäisi olla siellä tekemässä isäntäväen töitä.
Veisin kahvipaketin, vessapaperia, itse tehdyn pellillisen pannaria ja omatekoisen kesäkurpitsavuoan, makkarapaketin, sinappia ja saunaoluet. Jos mökki olisi alkeellinen, veisin myös ison tonkan juomavettä.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on maininnut lakanat ja pyyhkeet. Jos kerran kutsutte vieraita mökillenne, ettekö todella ole sen verran vieraanvaraisia, että tarjoatte ne myös vieraille? Itselleni ei tulisi mieleenkään sanoa vieraille, että tuokaa omat lakanat, pyyhkeet ja muut vuodevaatteet. Toinen asia, joka ihmetyttää, on se, että vieraat laitetaan mökillä töihin. Jos vieraat kutsutaan kylään, heidän ei pitäisi olla siellä tekemässä isäntäväen töitä.
Omat pyyhkeet, lakanat ym. on kyllä hyvä olla mukana. Niin ei tartte isäntäväen alkaa mökkiolosuhteissa pyykkäämään vieraiden jäljiltä.
Veitkö aivolisäkkeen vai kenties umpilisäkkeen?