Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omassa asunnossa

Vierailija
23.06.2026 |

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omistusasunnossa. Vuokralla voi asua halvemmalla samanlaisessa asunnossa kuin omistusasuja, tai samalla hinnalla omistusasujaa hienommassa asunnossa ja hienommalla sijainnilla.

 

Omaisuuttakin kertyy tällöin helposti enemmän vuokralla asuessa.

 

Asuntosijoittamiseen liittyvää riskiä ei vuokralla ole. Ei haittaa jos yläkertaan tulee vesivahinko, tai taloon pitää tehdä putkiremontti.

 

Lisäksi vuokralla ei voi jäädä jumiin asuntoon sen takia, että se ei meinaa mennä kaupaksi. Vuokra-asuntoa voi milloin vain vaihtaa kuukauden varoitusajalla.

 

Kertokaa toki, jos olette eri mieltä. Suomessa moni tykkää omistusasumisesta.

Kommentit (208)

Vierailija
121/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kans aina ihmetellyt, millä ihmeen matematiikalla vuokralaiset kuvittelee että sijoituksiin jää enemmän rahaa. Mä asun asunnossa, jonka vuokra on 1300-1500 euron luokkaa. Maksan lainaa, korkoa, vastiketta ja käyttömaksuja vähän reilun tonnin kuussa. Eli jää monta sataa enemmän sijoittaa kuin vastaavan vuokraamisessa jäisi. 

 

Uutinen lapselle: On olemassa myös halpoja vuokra-asuntoja. Ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi, jotta voi asua vuokralla

Voihan sitä valita elää kusisessa läävässä mutta edelleen sama matematiikka siinä toimii, eri summilla vaan.

 

 

Kuinka vammainen pitää olla, jos kuvittelee, että vuokrakämppä = kusinen läävä? 

Vierailija
122/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasujilta aina unohtuu, että putkirempat jne. ovat myös kuluja. 

Ja vuokralaisilla unohtuu että he maksavat ne vuokrassaan lisättynä asunnon omistajan tuotolla.

 

 

Jep, huimat 2,75€ nousi vuokra putkirempan jälkeen :D

Ton takia sä olet ikuisesti köyhä vuokralainen ja se asunnon omistaja nauraa matkalla pankkiin. Maksat katsos koko ajan joka kuukausi remonteista riippumatta hänelle monta sataa euroa enemmän kuin hänen kulunsa ovat. Niistä on helppo sitten rahoittaa remontti kun se kohdalle osuu. Silti jää voitolle, vaikkei vuokraa juuri remontin kynnyksellä muuteta

 

 

Miten niin köyhä? Varakashan sitä pitää olla, että on varaa maksaa omien kulujen lisäksi myös vuokralordin lainat. 

Meillä velattomat talot ja pari velatonta sijoitusasuntoa jotka vuokralla. Vuokralaiset makselevat meidän mukavaa elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kans aina ihmetellyt, millä ihmeen matematiikalla vuokralaiset kuvittelee että sijoituksiin jää enemmän rahaa. Mä asun asunnossa, jonka vuokra on 1300-1500 euron luokkaa. Maksan lainaa, korkoa, vastiketta ja käyttömaksuja vähän reilun tonnin kuussa. Eli jää monta sataa enemmän sijoittaa kuin vastaavan vuokraamisessa jäisi. 

 

Uutinen lapselle: On olemassa myös halpoja vuokra-asuntoja. Ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi, jotta voi asua vuokralla

Voihan sitä valita elää kusisessa läävässä mutta edelleen sama matematiikka siinä toimii, eri summilla vaan.

 

 

Kuinka vammainen pitää olla, jos kuvittelee, että vuokrakämppä = kusinen läävä? 

Ainakin sä olet sisälukutaidoton. Halpa vuokrakämppä on kusinen läävä, ellei nyt joltain isoäidiltään vuokraa. On niitä hyviäkin mutta maksavat sitten vähän enemmän.

Vierailija
124/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä oletus on, että kaikki asuvat yksityisen omistamassa asunnossa? Esim. kaupungin vuokrakämpässä tuksin kenenkään lainoja maksellaan. 

Kaupunkiko sai sen kerrostalon ilmaiseksi? Ihan samalla tavalla siinä vuokrassa kuoletetaan investointeja ja ennakoidaan remontteja sekä maksetaan veroja, sekä vuokrausliiketoiminnan palkkq- ja muita kuluja. Kaupanpäälle voi saada kivat naapurit.

 

 

Eiköhän se kaupunki ole tämän vuonna 1952 ostamansa talon maksanut pankille jo aikoja sitten. 

Johan se on rempattukin jo kivijalasta kattoonnja uusi kierros odottaa oven takana. Lisäksi kaupungilla on jotain hiton asumisneuvojia joiden palkka tulee vuokratuotoista. Kaupungin vuokralaiset ei ehkä osaa qsuakaan ilman henkilökuntaa pitämässä kädestä.

Vierailija
125/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Hesassa ei tajuta, että täällä maaseudulla ei todellakaan kannata lyödä kättään paskaan ja hankkia omaa asuntoa, jotka kukaan ei halua ostaa, kun tulee myynnin aika. Minä haluan asua luonnonrauhassa maalla ja siksi valintani on vuokra-asuminen. 

Vierailija
126/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asumme omassa talossa (140m2) ja asumiskulut n 350e/kk. Pääkupunkiseudulla 

Sinun pitää ilmeisesti maksaa vielä sähkölasku ja vakuutus vuokran lisäksi?? Aivan, minulla nekin on jo tuossa summassa:)

 

 

Saitte asunnon ihan ilmaiseksi? Aikamoinen tuuri kävi teillä. 

 

Emme tietenkään saaneet mutta SE RAHA EI KATOA MIHINKÄÄN! Kun lähden tästä saan kyllä omani (ja enemmänkin) takaisin.

Meillä ei olisi ikinä ollut mahdollisuutta vuokrata uutta vastaavaa omakotitaloa (n 2000-2400e/kk)  ja laittaa sijoituksiin vielä yli tonnia kuten täällä vuokrallaelävät kehuvat sijoittavansa saman minkä me laitoimme lainaan ja korkoihin. 

Nyt kun talo on velaton meillä on jo "sijoituksena" talon pääoma plus joka kuukausi aiemminlainaan käytetty summa. Vuokralainen maksaa sitä yhä...

Oon kans aina ihmetellyt, millä ihmeen matematiikalla vuokralaiset kuvittelee että sijoituksiin jää enemmän rahaa. Mä asun asunnossa, jonka vuokra on 1300-1500 euron luokkaa. Maksan lainaa, korkoa, vastiketta ja käyttömaksuja vähän reilun tonnin kuussa. Eli jää monta sataa enemmän sijoittaa kuin vastaavan vuokraamisessa jäisi. 

 

 

Tämä voi järkyttää sinua, mutta kerron silti: Kaikilla ei ole samanlaisia kustannuksia kuin sinulla. Esim. kaupungin vuokrakämpässä voi asua hyvinkin edukkaasti ja rahaa jää sijoituksiin paljon enemmän kuin kymppitonnien asuntolainaa maksaessa. 

Kaupungin vuokrakämppien tulorajoilla ihan varmasti joo niin. Ja kaupan päälle huonokuntoisessa asunnossa kivat naapurit, voi sitä elämänlaadun määrää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuja maksaa asunnon hinnan ja kulut.

Vuokra-asuja maksaa asunnon hinnan, kulut, verot ja omistajan voiton.

Ja harmittaa se yläkerran vesivahinkokin kun oma irtaimisto kastuu pilalle.

Väärin. Vuokra-asuja maksaa asunnon kulut, verot, vuokranantajan lainan korot ja vuokranantajan voiton. Asunnon hinnan maksaa pääsääntöisesti vuokranantaja.

Vuokranantaja maksattaa asunnon vuokralaisella lienee oikea sanamuoto.

Vierailija
128/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sä olet sisälukutaidoton. Halpa vuokrakämppä on kusinen läävä, ellei nyt joltain isoäidiltään vuokraa. On niitä hyviäkin mutta maksavat sitten vähän enemmän.

 

En ole. Asun itse halvassa vuokrakämpässä, joka ei todellakaan ole kusinen läävä. Kehitysvammaiselle tiedoksi, että kaikki eivät asu sielä v'tun pk-seudulla, jossa vuokrat ovat niin pilvissä, ettei halvalla saa edes sitä kuisista läävää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on varmaan niitä ihmisiä jotka saatuaan työpaikan kysyvät työnantajalta kuinka paljon hänelle pitää maksaa työnteon ilosta. Asunnon omistaja pistää aina rahaa omaan taskuunsa.

Vierailija
130/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä velattomat talot ja pari velatonta sijoitusasuntoa jotka vuokralla. Vuokralaiset makselevat meidän mukavaa elämää.

 

Juuri siksi vuokralainen ei ole köyhä. Jos olisi, sillä ei olisi varaa maksaa oman elämänsä lisäksi teidänkin elämää. Vuoralainen on eräänlainen sossu, joka maksaa toimeentulotukea köyhille omistajille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä oletus on, että kaikki asuvat yksityisen omistamassa asunnossa? Esim. kaupungin vuokrakämpässä tuksin kenenkään lainoja maksellaan. 

Kaupunkiko sai sen kerrostalon ilmaiseksi? Ihan samalla tavalla siinä vuokrassa kuoletetaan investointeja ja ennakoidaan remontteja sekä maksetaan veroja, sekä vuokrausliiketoiminnan palkkq- ja muita kuluja. Kaupanpäälle voi saada kivat naapurit.

 

 

Eiköhän se kaupunki ole tämän vuonna 1952 ostamansa talon maksanut pankille jo aikoja sitten. 

Ei se mitenkään talokohtaisesti mene, ei jeesus. Maksat ihan jokaisen kaupungin omistaman asunnon rakennus- ja remonttilainaa, maanvuokraa, työntekijöiden palkkoja ja pikkujouluja, veroja ja ihan kaikkia kuluja mitä sillä omistavalla taholla on siinä vuokrassasi.

Vierailija
132/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on varmaan niitä ihmisiä jotka saatuaan työpaikan kysyvät työnantajalta kuinka paljon hänelle pitää maksaa työnteon ilosta. Asunnon omistaja pistää aina rahaa omaan taskuunsa.

 

 

Sinulle palkka ei ole olennainen asia? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitenkään talokohtaisesti mene, ei jeesus. Maksat ihan jokaisen kaupungin omistaman asunnon rakennus- ja remonttilainaa, maanvuokraa, työntekijöiden palkkoja ja pikkujouluja, veroja ja ihan kaikkia kuluja mitä sillä omistavalla taholla on siinä vuokrassasi.

 

Käykö kateeksi, kun sinulla ei sellaiseeen ole varaa? :D

Vierailija
134/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantaja maksattaa asunnon vuokralaisella lienee oikea sanamuoto.

 

Ihan vapaaehtoisesti me vuokralaiset maksamme vuokraa. Ei tarvitse maksattaaa yhtään mitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun mulla oli omistusasunto exän kanssa, lainanlyhennykse olivat vain 400e kk isosta rivarikolmiosta (uudehkosta), ja yhtiövastike siihen päälle eli yhteensä jotain 560e plus käyttösähkö. Vuokraa olen maksanut aina paljon enemmän eikä omaisuus kartu joten kyllä omistusasuminen oli kannattavampaa. Omistusasunnon voi myös myydä voitolla jos se on osattu ostaa alueelta, jossa asunnon arvo ei laske. 

Vierailija
136/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Hesassa ei tajuta, että täällä maaseudulla ei todellakaan kannata lyödä kättään paskaan ja hankkia omaa asuntoa, jotka kukaan ei halua ostaa, kun tulee myynnin aika. Minä haluan asua luonnonrauhassa maalla ja siksi valintani on vuokra-asuminen. 

Pieni riski että omistaja tulee sinne maaseudun rauhaan eläkepäivikseen ja heittää sut pihalle. Tai löysisille asunnolleen  ostajan joka heittää sut pihalle.

Vierailija
137/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitenkään talokohtaisesti mene, ei jeesus. Maksat ihan jokaisen kaupungin omistaman asunnon rakennus- ja remonttilainaa, maanvuokraa, työntekijöiden palkkoja ja pikkujouluja, veroja ja ihan kaikkia kuluja mitä sillä omistavalla taholla on siinä vuokrassasi.

 

Käykö kateeksi, kun sinulla ei sellaiseeen ole varaa? :D

Onneksi olkoon kolmevuotiaan tasolle pääsemisestä perusteluissasi. Nyt viimeistään uskotaan sun olevan miljonäärisijoitusguru joka asuu merenrantakartanossa 500 euron vuokralla.

Vierailija
138/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun mulla oli omistusasunto exän kanssa, lainanlyhennykse olivat vain 400e kk isosta rivarikolmiosta (uudehkosta), ja yhtiövastike siihen päälle eli yhteensä jotain 560e plus käyttösähkö. Vuokraa olen maksanut aina paljon enemmän eikä omaisuus kartu joten kyllä omistusasuminen oli kannattavampaa. Omistusasunnon voi myös myydä voitolla jos se on osattu ostaa alueelta, jossa asunnon arvo ei laske. 

 

 

Miksi et sitten asu omistusasunnossa, jos se on niin kovin kannattavaa? 

Vierailija
139/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitenkään talokohtaisesti mene, ei jeesus. Maksat ihan jokaisen kaupungin omistaman asunnon rakennus- ja remonttilainaa, maanvuokraa, työntekijöiden palkkoja ja pikkujouluja, veroja ja ihan kaikkia kuluja mitä sillä omistavalla taholla on siinä vuokrassasi.

 

Käykö kateeksi, kun sinulla ei sellaiseeen ole varaa? :D

Onneksi olkoon kolmevuotiaan tasolle pääsemisestä perusteluissasi. Nyt viimeistään uskotaan sun olevan miljonäärisijoitusguru joka asuu merenrantakartanossa 500 euron vuokralla.

 

 

Kiitos! Upeaa kuulla, että pääsin peräti 2 vuotta korkeammalle tasolle kuin sinä, vaikka oikein yrittämällä yritin pitää riman sillä tasolla, jolle sinä sen olit asettanut. 

Vierailija
140/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa maksaessasi menetät aivan jokaisen euron. Aika helppo laskea.

 

En menetä senttiäkään, koska Kela maksaa vuokran. Sinäkin siis osallistut minun asumiskuluihin. Kätevää!

 

eri

Sinä kuulostatkin siltä, joka vuokralla asuessa sijoittaa osakkeisiin ja tienaa hirmuisia summia. 

 

Not.