Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omassa asunnossa

Vierailija
23.06.2026 |

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omistusasunnossa. Vuokralla voi asua halvemmalla samanlaisessa asunnossa kuin omistusasuja, tai samalla hinnalla omistusasujaa hienommassa asunnossa ja hienommalla sijainnilla.

 

Omaisuuttakin kertyy tällöin helposti enemmän vuokralla asuessa.

 

Asuntosijoittamiseen liittyvää riskiä ei vuokralla ole. Ei haittaa jos yläkertaan tulee vesivahinko, tai taloon pitää tehdä putkiremontti.

 

Lisäksi vuokralla ei voi jäädä jumiin asuntoon sen takia, että se ei meinaa mennä kaupaksi. Vuokra-asuntoa voi milloin vain vaihtaa kuukauden varoitusajalla.

 

Kertokaa toki, jos olette eri mieltä. Suomessa moni tykkää omistusasumisesta.

Kommentit (208)

Vierailija
81/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tällaiset landepallerot yleensä näihin tulevat pätemään. Niillä pershikiöillä on varmaan olemattamat vuokrat, mutta eipä niissä paljon muutakaan ole.

 

Kylläpäs suurhesulissa ahdistaa, kun väittämä "vuokralla asuminen on aina kalliimpaa kuin oma ostaminen" ei pidäkään paikkaansa :D

Vuokralla asuminen on kalliimpa, vaikka landepaukku muuta kuvittelet.

 

 

Ei ole, jos lähdetään vertailemaan yli kaupunkirajojen, kuten suurhesulissa on tapana. Sillä hinnalla, millä saat ostettua kaksion vaikkapa Manhattanilta, saat maksettua perheasunnon vuorkaa sata vuotta Pihtiputaalla. 

Vierailija
82/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasujilta aina unohtuu, että putkirempat jne. ovat myös kuluja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos leikitään vaikka ajatusleikki, että kaksikymppisenä muutit vuokralle ja elät 80-vuotiaaksi. Maksat tämän ajan keskimäärin 500€ vuokraa. Se tekee 360.000€.

 

En ole koskaan maksanut noin korkeaa vuokraa eli laskelmasi meni päin persettä jo alkumetreillä

 

No kuka haluaa asua jossain perähikiällä yksiössä?? Alle 500e ei muuta saa:)

 

 

Asun Jyväskylän keskustan tuntumassa kaksiossa ja vuokrani on 480€/kk. 

 

t. eri

Tuo on kyllä halpaa, varsinkin jos saat 60 vuotta asua tuolla vuokralla. Oman osto ei silloin kannata.

Toi kämppä maksais ehkä 40000, reilusti alle kymmenen vuoden vuokra. Vaikka sitä remppais 100000 eurolla, maksaa silti ylimääräistä puole  vuosisadan vuokrat.

Vierailija
84/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasujilta aina unohtuu, että putkirempat jne. ovat myös kuluja. 

Ja vuokralaisilla unohtuu että he maksavat ne vuokrassaan lisättynä asunnon omistajan tuotolla.

Vierailija
85/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kämppä maksais ehkä 40000, reilusti alle kymmenen vuoden vuokra. Vaikka sitä remppais 100000 eurolla, maksaa silti ylimääräistä puole  vuosisadan vuokrat.

 

Jyväskylän keskustan tuntumassa oleva kaksio ei missään todellisuudessa maksa 40 000€. Vähintään tuplat pitää laittaa tiskiin. Useimmiten yli 100 000€. 

 

t. pari sijoitusasuntoa Jyväskylässä omistava. 

Vierailija
86/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka haluaa asua jossain perähikiällä yksiössä?? Alle 500e ei muuta saa:)

 

 

Asun Jyväskylän keskustan tuntumassa kaksiossa ja vuokrani on 480€/kk. 

 

t. eri

 

Me asumme omassa talossa (140m2) ja asumiskulut n 350e/kk. Pääkupunkiseudulla 

Sinun pitää ilmeisesti maksaa vielä sähkölasku ja vakuutus vuokran lisäksi?? Aivan, minulla nekin on jo tuossa summassa:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun viihtyisällä alueella rivarissa, vastike 400€. Vastaavan vuokra olisi kolminkertainen.

Olet vain joskus joutunut maksamaan vastikkeen lisäksi sitä lainaakin.

Sen maksaa itselleen. Myydessä sen saa takaisin. 

Vierailija
88/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasujilta aina unohtuu, että putkirempat jne. ovat myös kuluja. 

Ja vuokralaisilla unohtuu että he maksavat ne vuokrassaan lisättynä asunnon omistajan tuotolla.

 

 

Jep, huimat 2,75€ nousi vuokra putkirempan jälkeen :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle vuokra-asumisen etu on juuri poismuutto tarvittaessa. Esim. Jos naapuriin sattuu joku pitkäaikainen melun aiheuttaja. 

Huonoja puolia on vaikuttamisen vähyys. Jos vaikka joku on pielessä, muttei tarpeeksi pielessä, niin et saa asiaa korjattua. Esim. Vanha uuni on epävakaa, mutta et saa uutta etkä voi muuttaa keittiötä, joten joudut olemaan ilman. 

Vierailija
90/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuka haluaa asua jossain perähikiällä yksiössä?? Alle 500e ei muuta saa:)

 

 

Asun Jyväskylän keskustan tuntumassa kaksiossa ja vuokrani on 480€/kk. 

 

t. eri

 

Me asumme omassa talossa (140m2) ja asumiskulut n 350e/kk. Pääkupunkiseudulla 

Sinun pitää ilmeisesti maksaa vielä sähkölasku ja vakuutus vuokran lisäksi?? Aivan, minulla nekin on jo tuossa summassa:)

 

 

Saitte asunnon ihan ilmaiseksi? Aikamoinen tuuri kävi teillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme omassa talossa (140m2) ja asumiskulut n 350e/kk. Pääkupunkiseudulla 

Sinun pitää ilmeisesti maksaa vielä sähkölasku ja vakuutus vuokran lisäksi?? Aivan, minulla nekin on jo tuossa summassa:)

 

Sinä ne maksat. Kiitos siitä :)

 

t. vuokralainen, jonka asumiskulut hoitaa Kela 100%

Vierailija
92/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla on turvallisempaa asua, koska vain vuokra-asuntoon saa tarvittaessa asumistukea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi kämppä maksais ehkä 40000, reilusti alle kymmenen vuoden vuokra. Vaikka sitä remppais 100000 eurolla, maksaa silti ylimääräistä puole  vuosisadan vuokrat.

 

Jyväskylän keskustan tuntumassa oleva kaksio ei missään todellisuudessa maksa 40 000€. Vähintään tuplat pitää laittaa tiskiin. Useimmiten yli 100 000€. 

 

t. pari sijoitusasuntoa Jyväskylässä omistava. 

Kyllä noi 70-luvun kaunottaret, joissa vuokrataso on kirjoittajan mainitsema, näkyy olevan ihan julkisessa myynnissä 50 tonnin molemmin puolin.

 

On siellä toki kalliimpiakin, mutta ei tuo myöskään ole Jyväskylän parempien asuntojen vuokrataso.

Vierailija
94/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi kämppä maksais ehkä 40000, reilusti alle kymmenen vuoden vuokra. Vaikka sitä remppais 100000 eurolla, maksaa silti ylimääräistä puole  vuosisadan vuokrat.

 

Jyväskylän keskustan tuntumassa oleva kaksio ei missään todellisuudessa maksa 40 000€. Vähintään tuplat pitää laittaa tiskiin. Useimmiten yli 100 000€. 

 

t. pari sijoitusasuntoa Jyväskylässä omistava. 

Kyllä noi 70-luvun kaunottaret, joissa vuokrataso on kirjoittajan mainitsema, näkyy olevan ihan julkisessa myynnissä 50 tonnin molemmin puolin.

 

On siellä toki kalliimpiakin, mutta ei tuo myöskään ole Jyväskylän parempien asuntojen vuokrataso.

 

 

Kävikö sinulla edes mielessä, että hän voi asua vaikkapa äitinsä omistamassa kämpässä ja maksaa "vuokraa" vain vastikkeen verran? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun vuokralla, koska haluan lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen. Vuokra-asujana näen suoraan, kenelle lahjoittamani rahat menevät. Johonkin se on lapsettoman rahansa laitetava. Miksi ei siis vaikka köyhän sijoittajan asuntolainan lyhennyksiin. 

Vierailija
96/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme omassa talossa (140m2) ja asumiskulut n 350e/kk. Pääkupunkiseudulla 

Sinun pitää ilmeisesti maksaa vielä sähkölasku ja vakuutus vuokran lisäksi?? Aivan, minulla nekin on jo tuossa summassa:)

 

 

Saitte asunnon ihan ilmaiseksi? Aikamoinen tuuri kävi teillä. 

 

Emme tietenkään saaneet mutta SE RAHA EI KATOA MIHINKÄÄN! Kun lähden tästä saan kyllä omani (ja enemmänkin) takaisin.

Meillä ei olisi ikinä ollut mahdollisuutta vuokrata uutta vastaavaa omakotitaloa (n 2000-2400e/kk)  ja laittaa sijoituksiin vielä yli tonnia kuten täällä vuokrallaelävät kehuvat sijoittavansa saman minkä me laitoimme lainaan ja korkoihin. 

Nyt kun talo on velaton meillä on jo "sijoituksena" talon pääoma plus joka kuukausi aiemminlainaan käytetty summa. Vuokralainen maksaa sitä yhä...

Vierailija
97/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuja maksaa asunnon hinnan ja kulut.

Vuokra-asuja maksaa asunnon hinnan, kulut, verot ja omistajan voiton.

Ja harmittaa se yläkerran vesivahinkokin kun oma irtaimisto kastuu pilalle.

Vierailija
98/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasujilta aina unohtuu, että putkirempat jne. ovat myös kuluja. 

Ja vuokralaisilla unohtuu että he maksavat ne vuokrassaan lisättynä asunnon omistajan tuotolla.

 

 

Jep, huimat 2,75€ nousi vuokra putkirempan jälkeen :D

Ton takia sä olet ikuisesti köyhä vuokralainen ja se asunnon omistaja nauraa matkalla pankkiin. Maksat katsos koko ajan joka kuukausi remonteista riippumatta hänelle monta sataa euroa enemmän kuin hänen kulunsa ovat. Niistä on helppo sitten rahoittaa remontti kun se kohdalle osuu. Silti jää voitolle, vaikkei vuokraa juuri remontin kynnyksellä muuteta

Vierailija
99/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasujilta aina unohtuu, että putkirempat jne. ovat myös kuluja. 

Kuinka usein niitä putkia rempataan Suomessa? Minulla on oma talo, rakennettu v.1973,  eikä yhtään putkea ole tarvinnut rempata. Asun Yhdysvalloissa.

Vierailija
100/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asumme omassa talossa (140m2) ja asumiskulut n 350e/kk. Pääkupunkiseudulla 

Sinun pitää ilmeisesti maksaa vielä sähkölasku ja vakuutus vuokran lisäksi?? Aivan, minulla nekin on jo tuossa summassa:)

 

 

Saitte asunnon ihan ilmaiseksi? Aikamoinen tuuri kävi teillä. 

 

Emme tietenkään saaneet mutta SE RAHA EI KATOA MIHINKÄÄN! Kun lähden tästä saan kyllä omani (ja enemmänkin) takaisin.

Meillä ei olisi ikinä ollut mahdollisuutta vuokrata uutta vastaavaa omakotitaloa (n 2000-2400e/kk)  ja laittaa sijoituksiin vielä yli tonnia kuten täällä vuokrallaelävät kehuvat sijoittavansa saman minkä me laitoimme lainaan ja korkoihin. 

Nyt kun talo on velaton meillä on jo "sijoituksena" talon pääoma plus joka kuukausi aiemminlainaan käytetty summa. Vuokralainen maksaa sitä yhä...

 

 

Ei katoa ei. Siksi se pitää laskea mukaan asumiskuluihin. Ei se talo teille tyhjästä tullut.