Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omassa asunnossa

Vierailija
23.06.2026 |

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omistusasunnossa. Vuokralla voi asua halvemmalla samanlaisessa asunnossa kuin omistusasuja, tai samalla hinnalla omistusasujaa hienommassa asunnossa ja hienommalla sijainnilla.

 

Omaisuuttakin kertyy tällöin helposti enemmän vuokralla asuessa.

 

Asuntosijoittamiseen liittyvää riskiä ei vuokralla ole. Ei haittaa jos yläkertaan tulee vesivahinko, tai taloon pitää tehdä putkiremontti.

 

Lisäksi vuokralla ei voi jäädä jumiin asuntoon sen takia, että se ei meinaa mennä kaupaksi. Vuokra-asuntoa voi milloin vain vaihtaa kuukauden varoitusajalla.

 

Kertokaa toki, jos olette eri mieltä. Suomessa moni tykkää omistusasumisesta.

Kommentit (208)

Vierailija
61/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa maksaessasi menetät aivan jokaisen euron. Aika helppo laskea.

 

Meinaatko, että asuntoa ostaesa et menetä lainkaan rahaa? :D

Lainakulujen verran. Kaikki muu sataa omaan laariin.

 

 

Mihin laariin? Olen tässä myymässä vanhempieni kämppää. Pyyntihinta ei ole edes puolia siitä, minkä verran vanhemmat ovat vuosien saatossa kämpäään laittaneet rahaa. Silti ei löyfy ostajia. 

Kalliimmaksi se silti olisi tullut jos vanhempasi olisivat asuneet koko ajan vuokralla. 

Vierailija
62/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos leikitään vaikka ajatusleikki, että kaksikymppisenä muutit vuokralle ja elät 80-vuotiaaksi. Maksat tämän ajan keskimäärin 500€ vuokraa. Se tekee 360.000€.

 

En ole koskaan maksanut noin korkeaa vuokraa eli laskelmasi meni päin persettä jo alkumetreillä

 

No kuka haluaa asua jossain perähikiällä yksiössä?? Alle 500e ei muuta saa:)

 

 

Asun Jyväskylän keskustan tuntumassa kaksiossa ja vuokrani on 480€/kk. 

 

t. eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos leikitään vaikka ajatusleikki, että kaksikymppisenä muutit vuokralle ja elät 80-vuotiaaksi. Maksat tämän ajan keskimäärin 500€ vuokraa. Se tekee 360.000€.

 

En ole koskaan maksanut noin korkeaa vuokraa eli laskelmasi meni päin persettä jo alkumetreillä

 

No kuka haluaa asua jossain perähikiällä yksiössä?? Alle 500e ei muuta saa:)

No tällaiset landepallerot yleensä näihin tulevat pätemään. Niillä pershikiöillä on varmaan olemattamat vuokrat, mutta eipä niissä paljon muutakaan ole.

Vierailija
64/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka haluaa asua jossain perähikiällä yksiössä?? Alle 500e ei muuta saa:)

 

Minä haluan, jos perähikiäksi lasketaan Kuopio, jossa nykyisin asun. Miksi sinun persettäsi ahdistaa se, että pystyn asumaan halvalla vuokralla? 

Vierailija
65/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos leikitään vaikka ajatusleikki, että kaksikymppisenä muutit vuokralle ja elät 80-vuotiaaksi. Maksat tämän ajan keskimäärin 500€ vuokraa. Se tekee 360.000€.

 

En ole koskaan maksanut noin korkeaa vuokraa eli laskelmasi meni päin persettä jo alkumetreillä

 

No kuka haluaa asua jossain perähikiällä yksiössä?? Alle 500e ei muuta saa:)

 

 

Asun Jyväskylän keskustan tuntumassa kaksiossa ja vuokrani on 480€/kk. 

 

t. eri

Eli laskelma osuu aika lähelle sinun tapauksesssasi.

Vierailija
66/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pidän asua vuokralla, saan asumistukeakin, joskus asuin omassa osakkeesta, oli ikkunaremppa ym  maksettava itse, nyt huolto hoitaa kaikki tarvittavat ja vasta oli patteriremppa, vuokra ei ole noussut vuosiin..

Aika jännä asoy oli teillä sitten, jos ikkunarempan joutui itse maksamaan. Mutta Porvoossa kaikki on toisaalta toisin.

Kuka sen ikkunarempan maksaa, jos ei asoy:n osakkaat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tällaiset landepallerot yleensä näihin tulevat pätemään. Niillä pershikiöillä on varmaan olemattamat vuokrat, mutta eipä niissä paljon muutakaan ole.

 

Kylläpäs suurhesulissa ahdistaa, kun väittämä "vuokralla asuminen on aina kalliimpaa kuin oma ostaminen" ei pidäkään paikkaansa :D

Vierailija
68/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa maksaessasi menetät aivan jokaisen euron. Aika helppo laskea.

 

Meinaatko, että asuntoa ostaesa et menetä lainkaan rahaa? :D

Lainakulujen verran. Kaikki muu sataa omaan laariin.

 

 

Mihin laariin? Olen tässä myymässä vanhempieni kämppää. Pyyntihinta ei ole edes puolia siitä, minkä verran vanhemmat ovat vuosien saatossa kämpäään laittaneet rahaa. Silti ei löyfy ostajia. 

No voi voi. Minä saan varmasti omastani enemmän kuin maksoin.

 

 

News flash: Sinä olet eri asia kuin kaikki omistusasujat. Älä siis väitä, että omistusasujalla aina sataa omaan laariin. 

Edustan keskimääräistä omistusasujaa ja toisaalta en väittänyt mitään muiden kuin omasta puolestani, pösilö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli laskelma osuu aika lähelle sinun tapauksesssasi.

 

Joo, mutta et kommentoinut minun tapaustani. Minä en ole se, joka sanoi, ettei vuokranmaksuun mene satoja tuhansia. 

 

t. Jyväskylässä asuva

Vierailija
70/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos leikitään vaikka ajatusleikki, että kaksikymppisenä muutit vuokralle ja elät 80-vuotiaaksi. Maksat tämän ajan keskimäärin 500€ vuokraa. Se tekee 360.000€.

 

En ole koskaan maksanut noin korkeaa vuokraa eli laskelmasi meni päin persettä jo alkumetreillä

 

No kuka haluaa asua jossain perähikiällä yksiössä?? Alle 500e ei muuta saa:)

No tällaiset landepallerot yleensä näihin tulevat pätemään. Niillä pershikiöillä on varmaan olemattamat vuokrat, mutta eipä niissä paljon muutakaan ole.

Ja se kämppä missä ne asuu ei montaa kymppitonnia maksais. Eli silti maksavat vuokrana moninkertaisesti asunnon hinnan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa maksaessasi menetät aivan jokaisen euron. Aika helppo laskea.

 

Meinaatko, että asuntoa ostaesa et menetä lainkaan rahaa? :D

Lainakulujen verran. Kaikki muu sataa omaan laariin.

 

 

Mihin laariin? Olen tässä myymässä vanhempieni kämppää. Pyyntihinta ei ole edes puolia siitä, minkä verran vanhemmat ovat vuosien saatossa kämpäään laittaneet rahaa. Silti ei löyfy ostajia. 

Kalliimmaksi se silti olisi tullut jos vanhempasi olisivat asuneet koko ajan vuokralla. 

 

 

Enpä usko, että olisi. Sen verran monta sataa tuhatta on siihen tönöön isketty 60 vuodessa. 

Vierailija
72/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pidän asua vuokralla, saan asumistukeakin, joskus asuin omassa osakkeesta, oli ikkunaremppa ym  maksettava itse, nyt huolto hoitaa kaikki tarvittavat ja vasta oli patteriremppa, vuokra ei ole noussut vuosiin..

Aika jännä asoy oli teillä sitten, jos ikkunarempan joutui itse maksamaan. Mutta Porvoossa kaikki on toisaalta toisin.

Kuka sen ikkunarempan maksaa, jos ei asoy:n osakkaat?

Kyllä ne remontit maksaa taloyhtiö, ei yksittäinen osakas. Toki vastikkeessa peritään yhteisesti kaikilta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se kämppä missä ne asuu ei montaa kymppitonnia maksais. Eli silti maksavat vuokrana moninkertaisesti asunnon hinnan

 

Mitä sitten? Ahdistaako köyhää, kun rikkailla on varaa maksaa vuokraa? 

Vierailija
74/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana "vuokralla" luettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos leikitään vaikka ajatusleikki, että kaksikymppisenä muutit vuokralle ja elät 80-vuotiaaksi. Maksat tämän ajan keskimäärin 500€ vuokraa. Se tekee 360.000€.

 

En ole koskaan maksanut noin korkeaa vuokraa eli laskelmasi meni päin persettä jo alkumetreillä

 

No kuka haluaa asua jossain perähikiällä yksiössä?? Alle 500e ei muuta saa:)

 

 

Asun Jyväskylän keskustan tuntumassa kaksiossa ja vuokrani on 480€/kk. 

 

t. eri

Tuo on kyllä halpaa, varsinkin jos saat 60 vuotta asua tuolla vuokralla. Oman osto ei silloin kannata.

Vierailija
76/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tällaiset landepallerot yleensä näihin tulevat pätemään. Niillä pershikiöillä on varmaan olemattamat vuokrat, mutta eipä niissä paljon muutakaan ole.

 

Kylläpäs suurhesulissa ahdistaa, kun väittämä "vuokralla asuminen on aina kalliimpaa kuin oma ostaminen" ei pidäkään paikkaansa :D

Vuokralla asuminen on kalliimpa, vaikka landepaukku muuta kuvittelet.

Vierailija
77/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun eläkkeellä on, niin oman asunnon vastike on pienempi summa maksaa.  Jää rahaa muuhunkin.  Siis jos on ikänsä käynyt töissä ja saanut vaikka vaatimattomankin asunnon itselleen hankittua.

Vierailija
78/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tällaiset landepallerot yleensä näihin tulevat pätemään. Niillä pershikiöillä on varmaan olemattamat vuokrat, mutta eipä niissä paljon muutakaan ole.

 

Kylläpäs suurhesulissa ahdistaa, kun väittämä "vuokralla asuminen on aina kalliimpaa kuin oma ostaminen" ei pidäkään paikkaansa :D

Vuokralla asuminen on kalliimpa, vaikka landepaukku muuta kuvittelet.

 

 

Mitä sitten, jos onkin? Eipä se sinulta pois ole. 

Vierailija
79/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa maksaessasi menetät aivan jokaisen euron. Aika helppo laskea.

 

Meinaatko, että asuntoa ostaesa et menetä lainkaan rahaa? :D

 

Useimmat eivät menetä.

1. talosta tuli voittoa 92%

2. toisesta 10%

3. - nykyisen arvokin on noussut alueen ka mukaan n 30%

Ei paha. Vaikka vähennetään lainan korot, pankin kulut ja asumiskulutkin olemme reippaasti voitolla:)

Vuokralainen on menettänyt kaiken asumiseen sijoittamansa. Monellako on varaa tonnin vuokran (pikkuasunto verrattuna isoihin taloihimme, huom!) ja elinkulujen jälkeen vielä km 1000e/kk sijoittamiseen?? Asumismukavuudesta puhumattakaan

Vierailija
80/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pidän asua vuokralla, saan asumistukeakin, joskus asuin omassa osakkeesta, oli ikkunaremppa ym  maksettava itse, nyt huolto hoitaa kaikki tarvittavat ja vasta oli patteriremppa, vuokra ei ole noussut vuosiin..

Aika jännä asoy oli teillä sitten, jos ikkunarempan joutui itse maksamaan. Mutta Porvoossa kaikki on toisaalta toisin.

Kuka sen ikkunarempan maksaa, jos ei asoy:n osakkaat?

Kyllä ne remontit maksaa taloyhtiö, ei yksittäinen osakas. Toki vastikkeessa peritään yhteisesti kaikilta. 

Eli osakkaat sen maksaa vastikkeissaan. Sieltä ne yhtiön rahat tulee