Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omassa asunnossa

Vierailija
23.06.2026 |

Mielestäni vuokralla on parempi asua kuin omistusasunnossa. Vuokralla voi asua halvemmalla samanlaisessa asunnossa kuin omistusasuja, tai samalla hinnalla omistusasujaa hienommassa asunnossa ja hienommalla sijainnilla.

 

Omaisuuttakin kertyy tällöin helposti enemmän vuokralla asuessa.

 

Asuntosijoittamiseen liittyvää riskiä ei vuokralla ole. Ei haittaa jos yläkertaan tulee vesivahinko, tai taloon pitää tehdä putkiremontti.

 

Lisäksi vuokralla ei voi jäädä jumiin asuntoon sen takia, että se ei meinaa mennä kaupaksi. Vuokra-asuntoa voi milloin vain vaihtaa kuukauden varoitusajalla.

 

Kertokaa toki, jos olette eri mieltä. Suomessa moni tykkää omistusasumisesta.

Kommentit (208)

Vierailija
21/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla olisi ikinä ollut edes vakuuksia ostaa mitään asuntoa saati saada omarahoitusosuuttakaan kasaan mikä on onnistunut vasta nyt neli-viisikymppisenä vasta ja ne rahat täytyy pitää tallessa tulevia terveysmenoja varten. Että se siitä ihan kuin omistaminen olisi koskaan ollut realistinen vaihtoehto. T. Ex yh jonka lapsi muutti pari vuotta sitten omilleen

Vierailija
22/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun viihtyisällä alueella rivarissa, vastike 400€. Vastaavan vuokra olisi kolminkertainen.

Jos haluat verrata näitä kahta taloudellisesti, pitää ottaa huomioon myös se raha, jonka menetät, kun et saa tuottoa omistusasuntoon sitomallesi pääomalle. Jos myisit omistusasuntosi ja sijoittaisit siitä saamasi rahat hyvää osinkoa maksavien firmojen osakkeisiin, saisit todennäköisesti aika ison summan osinkoja vuodessa. Tämä pitää laskea mukaan omistusasunnon kustannuksiin, jos vertaat niitä vuokra-asunnon kustannuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pidän asua vuokralla, saan asumistukeakin, joskus asuin omassa osakkeesta, oli ikkunaremppa ym  maksettava itse, nyt huolto hoitaa kaikki tarvittavat ja vasta oli patteriremppa, vuokra ei ole noussut vuosiin..

Vierailija
24/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan oli roskaa joka rivi.

Miksi? Perustelehan jotenkin. 

Vuokralla et varmasti asu halvemmalla. Vuokralla asuessa et tasan kerrytä omaisuutta enemmän. Asuntosijoitushölinä oli melko erikoista, kun puhutaan omasta asumisesta.

Kyllähän asuntosijoittamisen riskit liittyvät varsin olennaisesti myös siinä itse asumiseen. Jos kämpän arvo on 50 tonnia alempi kuin siitä maksamasi hinta, ja esim. perheenlisäyksen takia on muutettava isompaan, olet kusessa. Tällaista ongelmaa ei ole vuokralla. Sama homma yllättävien remonttien jne kanssa. Ne on vaan maksettava. Vuokralla taas ei tarvitse niistä huolehtia, ja jos vuokra meinaa sellaisen takia nousta niin voi muuttaa muualle.

Et ole tainnut itsenäisesti vielä asua, sen verran paistaa tietämättömyytesi tässä avautumisessa.

Vierailija
25/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri asuu kaksiossaan vuokralla, vuokra 650 euroa. Mä asun omassa kolmiossa, laina maksettu, vastikkeet 500 euroa. Bonuksena kiva, itse valittu asunto rauhallisella paikalla järven rannassa. 

Vierailija
26/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi asuisin 3h kerrostaloasunnossa 1300e/kk kun voin asua velattomassa talossa 350e/kk??

Jotenkin ap:n matematiikka ei natsaa??

Silloinkin kun lainaa vielä oli koron kanssa asumiskulut max 600e.

Jos molemmilla samat tulot ei vuokralainen saa yhtään enempää sijoituksiin vaan päinvastoin!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan oli roskaa joka rivi.

Miksi? Perustelehan jotenkin. 

Vuokralla et varmasti asu halvemmalla. Vuokralla asuessa et tasan kerrytä omaisuutta enemmän. Asuntosijoitushölinä oli melko erikoista, kun puhutaan omasta asumisesta.

Voihan sitä laittaa sijoituksiin sen rahan, mikä menisi asunnon ostaessa asunnon hintaan/ lainaan.

Ne rahat sinä laitat siihen vuokraasi.

Vierailija
28/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma asunto vaatii rahaa aina joltakin. Koska moni asia hajoaa ajan myötä, kuluu. Vuokrassa se kiskotaan kuukausittain.

Kyllä huomaa, ettei sinulla ole elämänhallinta kohdallaan, jos tuollaisista pitää erikseen huolta kantaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommoisia selityksiä ne vuokralla asujat koettavat uskotella itselleenkin.

Vierailija
30/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan oli roskaa joka rivi.

Miksi? Perustelehan jotenkin. 

Vuokralla et varmasti asu halvemmalla. Vuokralla asuessa et tasan kerrytä omaisuutta enemmän. Asuntosijoitushölinä oli melko erikoista, kun puhutaan omasta asumisesta.

Voihan sitä laittaa sijoituksiin sen rahan, mikä menisi asunnon ostaessa asunnon hintaan/ lainaan.

Totta. Ne sijoituksen tuotot voi sitten antaa vuokraisännälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun viihtyisällä alueella rivarissa, vastike 400€. Vastaavan vuokra olisi kolminkertainen.

Jos haluat verrata näitä kahta taloudellisesti, pitää ottaa huomioon myös se raha, jonka menetät, kun et saa tuottoa omistusasuntoon sitomallesi pääomalle. Jos myisit omistusasuntosi ja sijoittaisit siitä saamasi rahat hyvää osinkoa maksavien firmojen osakkeisiin, saisit todennäköisesti aika ison summan osinkoja vuodessa. Tämä pitää laskea mukaan omistusasunnon kustannuksiin, jos vertaat niitä vuokra-asunnon kustannuksiin.

Vuokraa maksaessasi menetät aivan jokaisen euron. Aika helppo laskea.

Vierailija
32/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täsmälleen samaa mieltä. Maksan oikein mielelläni kuukausittain siitä, että joku tuo minulle uuden jääkaapin, jos entinen hajoaa jne. Erityisen suuri etu vuokralla asumisessa on se, että voi lähteä 1kk varoitusajalla ilman  minkäänlaista säätöä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pidän asua vuokralla, saan asumistukeakin, joskus asuin omassa osakkeesta, oli ikkunaremppa ym  maksettava itse, nyt huolto hoitaa kaikki tarvittavat ja vasta oli patteriremppa, vuokra ei ole noussut vuosiin..

Aika jännä asoy oli teillä sitten, jos ikkunarempan joutui itse maksamaan. Mutta Porvoossa kaikki on toisaalta toisin.

Vierailija
34/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa maksaessasi menetät aivan jokaisen euron. Aika helppo laskea.

 

Meinaatko, että asuntoa ostaesa et menetä lainkaan rahaa? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa maksaessasi menetät aivan jokaisen euron. Aika helppo laskea.

 

En menetä senttiäkään, koska Kela maksaa vuokran. Sinäkin siis osallistut minun asumiskuluihin. Kätevää!

 

eri

Vierailija
36/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan oli roskaa joka rivi.

Miksi? Perustelehan jotenkin. 

Vuokralla et varmasti asu halvemmalla. Vuokralla asuessa et tasan kerrytä omaisuutta enemmän. Asuntosijoitushölinä oli melko erikoista, kun puhutaan omasta asumisesta.

Voihan sitä laittaa sijoituksiin sen rahan, mikä menisi asunnon ostaessa asunnon hintaan/ lainaan.

Ne rahat sinä laitat siihen vuokraasi.

 

 

En minä ainakaan maksa vuokraa niin paljon, että siitä ehtisi edes koko elinaikani kertyä satoja tuhansia. 

Vierailija
37/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täsmälleen samaa mieltä. Maksan oikein mielelläni kuukausittain siitä, että joku tuo minulle uuden jääkaapin, jos entinen hajoaa jne. Erityisen suuri etu vuokralla asumisessa on se, että voi lähteä 1kk varoitusajalla ilman  minkäänlaista säätöä. 

Minulle sen jääkaapin tuo Gigantin setä ja sen erotuksen säästin jo etukäteen vastike vs. vuokra.

Vierailija
38/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en näkisi vuokra rahoja enää ikinä. Takuun saisin muuttaessa pois. Oman myydessä taas saan kuusi numeroisen summan,vaikka myisin halvemmalla kun mitä itse maksoin. 

Vierailija
39/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa maksaessasi menetät aivan jokaisen euron. Aika helppo laskea.

 

En menetä senttiäkään, koska Kela maksaa vuokran. Sinäkin siis osallistut minun asumiskuluihin. Kätevää!

 

eri

Ja silti minulla jää joka kuukausi enemmän elämiseen kuin sinulla. Kätevää!

Vierailija
40/208 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täsmälleen samaa mieltä. Maksan oikein mielelläni kuukausittain siitä, että joku tuo minulle uuden jääkaapin, jos entinen hajoaa jne. Erityisen suuri etu vuokralla asumisessa on se, että voi lähteä 1kk varoitusajalla ilman  minkäänlaista säätöä. 

Minulle sen jääkaapin tuo Gigantin setä ja sen erotuksen säästin jo etukäteen vastike vs. vuokra.

 

 

Onneksi minulle ei tuo. En hankkisi Gigantista mitään, vaikka minulle maksettaisiin siiitä.