Onko laivan autokannelle ajaminen vaikeaa?
En ole koskaan ollu. Onnistuuko normaalilla ajotaidolla?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan jyrkkä mäkilähtö?
Hyvin jyrkkä, sellainen että hyvänkin kuljettsjan on syytä käyttää käsijarrua apuna.
Pitäkää vähän väliä edellä ajavaan niin ei tarvita mitään mäkilähtöjä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa mutta jos joutuu ajamaan ylemmälle kannelle niin mäkilähtö on syytä osata, jos joutuu pysähtymään rampissa.
Onneksi itsellä on automaatti, se ei valu mäessä myöskään taakse päin. Siinä pitää henkisesti varautua pitämään jarrua "pitkäänkin" pohjassa kun seistään siinä ylämäessä. Sitä pidin vähän inhottavana, ja olisin ollut paniikissa varmaan manuaalivaihteisella. KAi siinä on yksi vaihtoehto ajaa mäki vasta kun näkee, että se on tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan jyrkkä mäkilähtö?
Hyvin jyrkkä, sellainen että hyvänkin kuljettsjan on syytä käyttää käsijarrua apuna.
Jos on automaattivaihteet niissä on yleensä myös automaattinen mäkilähtö eli auto pysyy itsestään paikallaan mäessä kun mäessä kun jalan ottaa jarrulta pois. Ei tarvitse mitään kytkimen luistatusta ja muuta säätämistä. Näin on itsellä ja eipä tarvitse stressata liikkeelle lähtöjä.
Yleensä tosi helppoa, vaikka itseä ekoilla kerroilla jännittikin. Kaikki on hyvin ohjattua. Kuumittavinta oli, kun ekalla kerralla en tajunnut tarkkaan painaa mieleen, mihin kohtaan auton jätin 😅 Kerran piti jostain syystä peruuttaa ulos, mutta siihenkin tuli onneksi joku ohjeistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi käytin kytkimellä varustettua autoa mummolassa alaikäisenä kun sain käyttöön peltoauton. Hämmästyttävää miten monella yhä on manuaalivaihteinen auto. Miten teillä on varaa matkustaa ja ei ole varaa edes nykyaikaiseen autoon?
Offroad olosuhteissa automaatilla ei tee mitään. Mulla on kaksi autoa, joista toinen on automaatti ja toinen manuaali. Automaattia käyttää eniten poikani ja minä valitsen aina manuaalin. Talvella työmatkoilla täällä periferiassa valinta on nelivetomaasturi manuaalivaihteilla ja nastarenkailla.
Ihmettelen, minkälaiset olosuhteet täytyy Suomessa olla ettei muka automaatilla pärjää, kun olen pörrännyt vuoristossakin jyrkillä ja kuoppaisilla hiekkateillä ongelmitta.
Hyvin harva suomalainen oikeasti tarvitsee manuaalivaihteita mistään muusta syystä kuin ettei lompakko anna periksi paremmalle.
Mun automaatti on halvempi kuin mun manuaali. Rahaa on ja tehdään lisää ettei lopu.
Tiiäkkö ku joskus täällä periferiassa ei käy auraa neljään päivään ja lunta tulee taivahan täydeltä. Kun lunta on tarpeeksi tiellä ja ajat tavallisella hlöautolla siihen niin se auto jossa on automaattivaihteet vaihtaa automaattisesti vaihteita sen mukaan miten se tulkitsee tilanteen. Heittää pientä silmään kun tartettais isoo vaihdetta ja vääntöö. Mä itte tiedän kun näjen ja persiissäni tunnen, mitä vaihdetta just nyt tahon kun automaatti arpoo mitä se luulee oikeaksi.
Toi automaatti on hyvä hyvällä säällä, mutta äärioloissa manuaali on mun valinta.
Meidän huushollista mies ja poika ajelee hoidettuja teitä töihin. Minä menen tuulessa ja tuiskussa hoitamattomia teitä aamuyössä ja illankähmässä välillä parisataa kilsaa päivässä.
Jos ajat manuaalivaihteisella autolla ja et juuri koskaan sammuta autoa liikkeellelähdössä vääränlaisella kytkimen käytöllä niin osaat jo kaiken tarvittavan valmiiksi. Joissakin autoissa kytkimet helpompi käyttöisiä erityisesti dieseleissä.
Ne äreät ahtaajat siellä sitten v..tuilee jos ei suju. Kerrankin joku vanhempi herra ajoi opasnuolen väärältä puolen niin se virka tärkeä ukko peruututti sen ja ajatti uudestaan vaikka se pääsi ihan paikalleen ja yläkannelle tullu kuin ulkorinki niitä autoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi käytin kytkimellä varustettua autoa mummolassa alaikäisenä kun sain käyttöön peltoauton. Hämmästyttävää miten monella yhä on manuaalivaihteinen auto. Miten teillä on varaa matkustaa ja ei ole varaa edes nykyaikaiseen autoon?
Offroad olosuhteissa automaatilla ei tee mitään. Mulla on kaksi autoa, joista toinen on automaatti ja toinen manuaali. Automaattia käyttää eniten poikani ja minä valitsen aina manuaalin. Talvella työmatkoilla täällä periferiassa valinta on nelivetomaasturi manuaalivaihteilla ja nastarenkailla.
Ihmettelen, minkälaiset olosuhteet täytyy Suomessa olla ettei muka automaatilla pärjää, kun olen pörrännyt vuoristossakin jyrkillä ja kuoppaisilla hiekkateillä ongelmitta.
Hyvin harva suomalainen oikeasti tarvitsee manuaalivaihteita mistään muusta syystä kuin ettei lompakko anna periksi paremmalle.
Mun automaatti on halvempi kuin mun manuaali. Rahaa on ja tehdään lisää ettei lopu.
Tiiäkkö ku joskus täällä periferiassa ei käy auraa neljään päivään ja lunta tulee taivahan täydeltä. Kun lunta on tarpeeksi tiellä ja ajat tavallisella hlöautolla siihen niin se auto jossa on automaattivaihteet vaihtaa automaattisesti vaihteita sen mukaan miten se tulkitsee tilanteen. Heittää pientä silmään kun tartettais isoo vaihdetta ja vääntöö. Mä itte tiedän kun näjen ja persiissäni tunnen, mitä vaihdetta just nyt tahon kun automaatti arpoo mitä se luulee oikeaksi.
Toi automaatti on hyvä hyvällä säällä, mutta äärioloissa manuaali on mun valinta.
Meidän huushollista mies ja poika ajelee hoidettuja teitä töihin. Minä menen tuulessa ja tuiskussa hoitamattomia teitä aamuyössä ja illankähmässä välillä parisataa kilsaa päivässä.
Automaatteja on tietysti erilaisia, mutta kaikissa minun automaateissani on ollut mahdollisuus vaihtaa vaihteita myös manuaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa mutta jos joutuu ajamaan ylemmälle kannelle niin mäkilähtö on syytä osata, jos joutuu pysähtymään rampissa.
Tämä. Vaikka isäni ajoi yli 50 vuotta, niin piippusillalle joutuminen aina stressasi.
No ei ole vaikeaa, sit ehkä jos sinne pitäis yhdistelmällä peruutella.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain ajettua matkailuauton laivaan, niin aivan varmasti pärjäät henkilöautolla. Suurin haaste oli tosiaan rampilta lähtö, koska en meinaa yltää käsijarrulle. Ja kytkimellä iso auto ei vaan pysy.
Henkilöautolla helppo pitää tarvittaessa kässärillä paikoillaan.
En ole koskaan nähnyt korkeampia ajoneuvoja piippusillalla. Ainoastaan henkilöautoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain ajettua matkailuauton laivaan, niin aivan varmasti pärjäät henkilöautolla. Suurin haaste oli tosiaan rampilta lähtö, koska en meinaa yltää käsijarrulle. Ja kytkimellä iso auto ei vaan pysy.
Henkilöautolla helppo pitää tarvittaessa kässärillä paikoillaan.
Ohjataanko matkailuautojakin yläkannelle?
Ei. En ole nähnyt kun henkilöautoja piippuhyllyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi käytin kytkimellä varustettua autoa mummolassa alaikäisenä kun sain käyttöön peltoauton. Hämmästyttävää miten monella yhä on manuaalivaihteinen auto. Miten teillä on varaa matkustaa ja ei ole varaa edes nykyaikaiseen autoon?
Offroad olosuhteissa automaatilla ei tee mitään. Mulla on kaksi autoa, joista toinen on automaatti ja toinen manuaali. Automaattia käyttää eniten poikani ja minä valitsen aina manuaalin. Talvella työmatkoilla täällä periferiassa valinta on nelivetomaasturi manuaalivaihteilla ja nastarenkailla.
Tästäkö syystä hummerit ja kaikki sisut pasista GTP:en ovat automaattivaihteisia että niillä ei tee offroad-olosuhteissa mitään?
On vaikeaa. Erityisenä riskinä on pudota mereen
Alkaa vaikuttaa siltä, että jää reissu tekemättä. En lähde autoani tuonne rikkomaan.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa vaikuttaa siltä, että jää reissu tekemättä. En lähde autoani tuonne rikkomaan.
Haet baarista jonkun ukon retaleen kuskiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet mies niin onnistuu. Jos nainen niin pyytäisin jonkun miehen siihen apuun
Nainen ratissa = auto ilman kuljettajaa
Poistuessa kannattaa tehdä kiusaa ja mennä autolle vasta, kun kuulutetaan auton rekisterinumeroa.
Tjaa, enpä tiedä. Ehkä auton ajaminen sinne voisi olla helpompaa?