Onko laivan autokannelle ajaminen vaikeaa?
En ole koskaan ollu. Onnistuuko normaalilla ajotaidolla?
Kommentit (76)
Miehet ajaa auton laivaan ja naiset sen pois. Alaspäin ramppia on helpompi mennä, onnistunee heikompi lahjaisiltakin.
Nousurampeilla sattuu ja tapahtuu. Työntekijät kyllä auttavat naisia. Eivät he ole tarkoituksella töykeitä, Heillä on vain kiire.
Ja tärkein kohta unohtui: ota valokuva siitä ovesta josta poistut autokannelta. Siinä on joku koodi esim 5A ja sinun pitää löytää autolle palatessasi täsmälleen samalle ovelle koska sesonkiaikaan autoja on kolmessakin kerroksessa Autokannet ovat yleensä aivan identtisen näköisiä ja symmetrisiä joten auton löytäminen voikin aiheuttaa melkoista paniikkia kun keulakantta avataan etkä ole varma siitä oletko oikeassa päässä laivaa, oikealla puolella tai edes oikeassa kerroksessa.
On todella vaikeaa. Laivaan ajettaessa polkimien järjestys muuttuu ja rattia käännettäessä pyörät alkavat kääntyä päinvastaiseen suuntaan. Myös vaihteiden järjestys muuttuu.
En käsitä tällaisia kysymyksiä.
Kesällä kannattaa korkata neitsyys. Talvella rampit ovat hengenvaarallisia aloittelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisellä kerralla kannattaa kokeilla jollakin muutaman satasen tojotalla, siltä varalta että lipsahtaa rampilta mereen.
Höpöhöpö. Oletko koskaan ollut laivassa. Ei siitä voi mereen pudota
Vierailija kirjoitti:
Niihin ajetaan rekkojakin
Useampi kyllä kävelee sinne laivaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niihin ajetaan rekkojakin
Useampi kyllä kävelee sinne laivaan.
Luitko aloituksen
Te jotka pidätte tätä jotenkin pelottavana asiana, niin mikä teillä on vikana? Jos laivaan ajo pelottaa niin miten meinasitte selvitä kaupungin läpi satamaan? Mistä ihmeen Kälviältä olette kotoisin? Pelottaako parkkihalliin ajaminen?
Kytkimen kunto kannattaa tarkistaa ennen laivareissua. Jyrkässä ylämäessä joutuu melkoisilla kierroksilla huudattamaan, ettei liuvu takana tulevan päälle. Mieluummin antaisin ukon ajaa, mutta aina röpöttelee jo menomatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Niihin ajetaan rekkojakin
Niitä rekkoja ei ajeta kyljestä sisään 3. autokannelle 90-asteen käännöksen kera rampin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Ja tärkein kohta unohtui: ota valokuva siitä ovesta josta poistut autokannelta. Siinä on joku koodi esim 5A ja sinun pitää löytää autolle palatessasi täsmälleen samalle ovelle koska sesonkiaikaan autoja on kolmessakin kerroksessa Autokannet ovat yleensä aivan identtisen näköisiä ja symmetrisiä joten auton löytäminen voikin aiheuttaa melkoista paniikkia kun keulakantta avataan etkä ole varma siitä oletko oikeassa päässä laivaa, oikealla puolella tai edes oikeassa kerroksessa.
Toinen juttu joka pitää muistaa jo matkaa varatessa. Kesällä sesonkiaikaan henkilöautoja ajetaan kolmannelle ylös nostettavalle autokannelle jossa korkeus on niin alhainen että isompi citymaasturi anopinarkku katollaan pamahtaa kiinni kattopalkkeihin.
Se varauksen yhteydessä ilmoitettu auton maksimikorkeus ei ole sitten vitsi ja pitää paikkansa aika sentillee.
Vierailija kirjoitti:
Kytkimen kunto kannattaa tarkistaa ennen laivareissua. Jyrkässä ylämäessä joutuu melkoisilla kierroksilla huudattamaan, ettei liuvu takana tulevan päälle. Mieluummin antaisin ukon ajaa, mutta aina röpöttelee jo menomatkalla.
Just näin, joku rampin yläpäässä jää jumiin ja koko letka joutuu peruuttamaan. Jyrkkä alamäki ja vielä mutka, niin pakittaminen käy työstä. Jos vielä talvella joutuu sen tekemään, niin on siiderin tosissaan ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Ja tärkein kohta unohtui: ota valokuva siitä ovesta josta poistut autokannelta. Siinä on joku koodi esim 5A ja sinun pitää löytää autolle palatessasi täsmälleen samalle ovelle koska sesonkiaikaan autoja on kolmessakin kerroksessa Autokannet ovat yleensä aivan identtisen näköisiä ja symmetrisiä joten auton löytäminen voikin aiheuttaa melkoista paniikkia kun keulakantta avataan etkä ole varma siitä oletko oikeassa päässä laivaa, oikealla puolella tai edes oikeassa kerroksessa.
Tämä on ehdottomasti se tärkein. Autokannelle ajaminen itsessään onnistuu kyllä jos yleensäkin osaa ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kytkimen kunto kannattaa tarkistaa ennen laivareissua. Jyrkässä ylämäessä joutuu melkoisilla kierroksilla huudattamaan, ettei liuvu takana tulevan päälle. Mieluummin antaisin ukon ajaa, mutta aina röpöttelee jo menomatkalla.
Just näin, joku rampin yläpäässä jää jumiin ja koko letka joutuu peruuttamaan. Jyrkkä alamäki ja vielä mutka, niin pakittaminen käy työstä. Jos vielä talvella joutuu sen tekemään, niin on siiderin tosissaan ansainnut.
Se on sitten satavarma että jos joku vanha horisko ajaa rampille savuavan sileärenkaisen taunuksensa kanssa niin teslan ratissa istuva mulqvisti syöksyy perään ja ajaa ämpärimuovisen keulansa 3,5mm päähän rampille pysähtyneen rottosen takapuskurista. Syntynyttä ruuhkaa puretaankin sitten seuraavat 15 minuutia.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka pidätte tätä jotenkin pelottavana asiana, niin mikä teillä on vikana? Jos laivaan ajo pelottaa niin miten meinasitte selvitä kaupungin läpi satamaan? Mistä ihmeen Kälviältä olette kotoisin? Pelottaako parkkihalliin ajaminen?
Minua jännittää/pelottaa monet asiat mitä en ole tehnyt aikaisemmin. Ihan sama miten vähäpätöisistä asioista on kyse, koska jos jännittää niin sitten jännittää. Sitten kun ole tehnyt asian ensimmäisen kerran, seuraava kerta on paljon helpompi tai jopa niin helppo ettei sitä tarvitse edes ajatella. Ja muuten, pelkäsi laivaan ajamista huomattavasti enemmän kuin satamaan ajamista.
Minä sain ajettua matkailuauton laivaan, niin aivan varmasti pärjäät henkilöautolla. Suurin haaste oli tosiaan rampilta lähtö, koska en meinaa yltää käsijarrulle. Ja kytkimellä iso auto ei vaan pysy.
Henkilöautolla helppo pitää tarvittaessa kässärillä paikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa mutta jos joutuu ajamaan ylemmälle kannelle niin mäkilähtö on syytä osata, jos joutuu pysähtymään rampissa.
ap:lle voi sanoa jo pelkästään kysymyksen perusteella että jos autossa on manuaalivaihteet eikä mäkilähtöavustinta niin älä aja koko ramppiin ennen kuin se on täysin tyhjä ja näet että voit ajaan kerralla pysähtymättä alhaalta koko rampin ylös asti. Tallinkilla joudut tekemään vielä siellä ylhäällä 90 asteen käännöksen jos ohjataan ylemmälle kannelle.
Sama ainakin Viking XPRS -lautalla
Vierailija kirjoitti:
Minä sain ajettua matkailuauton laivaan, niin aivan varmasti pärjäät henkilöautolla. Suurin haaste oli tosiaan rampilta lähtö, koska en meinaa yltää käsijarrulle. Ja kytkimellä iso auto ei vaan pysy.
Henkilöautolla helppo pitää tarvittaessa kässärillä paikoillaan.
Ohjataanko matkailuautojakin yläkannelle?
Ensimmäisellä kerralla kannattaa kokeilla jollakin muutaman satasen tojotalla, siltä varalta että lipsahtaa rampilta mereen.