Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko laivan autokannelle ajaminen vaikeaa?

Vierailija
23.06.2026 |

En ole koskaan ollu. Onnistuuko normaalilla ajotaidolla?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä ajanut korttini v.92, eipä vaan ole koskaan tullut laivaan ajettua. Kiitos kokemuksistanne!

ap

Pärjäät loistavasti. Sinulla on ajokokemusta ja olet köynyt vielä "oikean" autokoulun. Jos ei ole mäkiavustinta, niin tarvittaessa kertaa käsijarrun käyttö etukäteen. Turhaan kuumennat kytkintä, jos manuaalilla satut olemaan liikenteessä.

Hyvin se menee.

Vierailija
42/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niihin ajetaan rekkojakin 

Niitä rekkoja ei ajeta kyljestä sisään 3. autokannelle 90-asteen käännöksen kera rampin päässä.

Jos korkeus riittäisi, niin ammattitaitoinen rekkakuski selviäisi siitäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Siellä on keltatakkisia äijjiä viitomas mihin saat koslasi ajaa. Tai muuten...

Vierailija
44/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain ajettua matkailuauton laivaan, niin aivan varmasti pärjäät henkilöautolla. Suurin haaste oli tosiaan rampilta lähtö, koska en meinaa yltää käsijarrulle. Ja kytkimellä iso auto ei vaan pysy. 

Henkilöautolla helppo pitää tarvittaessa kässärillä paikoillaan.

Ainakin nämä Tallinkin rampit ovat länsisatamassa sen verran jyrkkiä että käsijarru ja oikean käden hauis saavat olla poikkeuksellisen hyvässä kunnossa.

Voin tunnustaa että silloin kun minulla oli käytettyjä autoja joissa oli manuaaliset käsijarrut niin käsijarru oli ehkä hetken tuoreen takajarruremontin jälkeen siinä kunnossa että auto olisi pysynyt käsijarrulla noin jyrkässä mäessä. Sähköisen käsijarrun yhteydessä on yleensä aina mäkilähtöavustin eikä automaatissa ole koko ongelmaa ellei änkeä talvella jäiselle rampille kesärenkailla.

Vierailija
45/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Siellä on keltatakkisia äijjiä viitomas mihin saat koslasi ajaa. Tai muuten...

On tosiaan. Mistä lienee merkkikielensä oppineet. Naama punaisena huutavat ja huitovat 😂😂😂. Tervetulotoivotus laivalle.

Vierailija
46/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kytkimen kunto kannattaa tarkistaa ennen laivareissua. Jyrkässä ylämäessä joutuu melkoisilla kierroksilla huudattamaan, ettei liuvu takana tulevan päälle. Mieluummin antaisin ukon ajaa, mutta aina röpöttelee jo menomatkalla.

Meinaatko että ei olisi jo matkalla satamaan kytkimen Kunto  selvinnyt 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella vaikeaa. En suosittele.

Vierailija
48/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi pysyä maalla, jos ajaminen ei letkassa jyrkässä ylämäessä onnistu. Välillä pysähdellään ja pakitellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä pari autonmittaa väliä edellä-ajavaan autoon. Jos ramppia ylösajaessa jono pysähtyy, auton hallinta on mukavampaa, mäkilähtö ym.

Vierailija
50/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain ajettua matkailuauton laivaan, niin aivan varmasti pärjäät henkilöautolla. Suurin haaste oli tosiaan rampilta lähtö, koska en meinaa yltää käsijarrulle. Ja kytkimellä iso auto ei vaan pysy. 

Henkilöautolla helppo pitää tarvittaessa kässärillä paikoillaan.

Ainakin nämä Tallinkin rampit ovat länsisatamassa sen verran jyrkkiä että käsijarru ja oikean käden hauis saavat olla poikkeuksellisen hyvässä kunnossa.

Voin tunnustaa että silloin kun minulla oli käytettyjä autoja joissa oli manuaaliset käsijarrut niin käsijarru oli ehkä hetken tuoreen takajarruremontin jälkeen siinä kunnossa että auto olisi pysynyt käsijarrulla noin jyrkässä mäessä. Sähköisen käsijarrun yhteydessä on yleensä aina mäkilähtöavustin eikä automaatissa ole koko ongelmaa ellei änkeä talvella jäiselle rampille kesärenkailla.

Tallinkille olen ajanut useasti ja joka kerta käsijarrulla pysynyt. Ongelma on lyhyet kädet ja kahva lähellä lattiaa.

Finnlines laivoihin olen joka kerta ajanut vain sisään, ilman mitään ramppeja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kytkimen kunto kannattaa tarkistaa ennen laivareissua. Jyrkässä ylämäessä joutuu melkoisilla kierroksilla huudattamaan, ettei liuvu takana tulevan päälle. Mieluummin antaisin ukon ajaa, mutta aina röpöttelee jo menomatkalla.

Meinaatko että ei olisi jo matkalla satamaan kytkimen Kunto  selvinnyt 

Yleensä kytkimet palaa vasta rampilla.

Vierailija
52/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa mutta jos joutuu ajamaan ylemmälle kannelle niin mäkilähtö on syytä osata, jos joutuu pysähtymään rampissa.

Kukaan tällä vuosituhannella kortin ajava ei osaa mäkilähtöä ellei isä ole itse opettanut. Ainakaan sellaista jolla tuosta rampista selviää.

Ei ole tarviskaan koska ei sinne rampille ole mitään tarvetta edes ajaa ennen kuin näkee että ylös asti pääsee pysähtymättä. Yhtä hyvin voi seistä jonossa siinä rampin juurellakin kunhan sitten ajaa kerralla sisälle saakka. 

Tajusin juuri että nyt puhutaan omenista ja appelsiineista.

Autolautoissa on myös sisällä autokannella ylös nostettavat rampit joilla autoja ajetaan rekkojen päällä olevalle piippuhyllylle. Kun lautta on aivan täynnä, viimeiset autot jätetään tähän suht jyrkässä kulmassa olevaan ramppiin parkkiin eli käsijarrun on syytä olla todella kunnossa. Kun matkustajat ovat poistuneet autoista niin ramppi nostetaan ylös vaakasuoraan sen piippuhyllyn jatkeeksi. 

Pahempi on se ulkona oleva ramppi jonka yläpäässä on vielä 90 asteen käännös kun autot ajetaan sen kautta kyljessä olevasta ovesta sisään kolmannelle autokannelle. Tuo on niin pitkä ja jyrkkä että ilman avustimia kannattaa suosiolla odottaa alhaalla että tilaa yhdelle autolle vapautuu rampin yläpäässä olevalle tasanteelle johon mahtuu noin kolme autoa odottamaan sisään laivaan ohjausta. Talvella tämä voi olla jään ja lumen peitossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun itsekin jännitin ekalla kerralla ihan pirukseen. Mulla oli miehen auto alla, isompi reissuun ja voi hemmetti, että pelkäsin, että sotken mittasuhteet. 

Jälkeenpäin naureskellut, että mikähän siinä vaikeeta muka oli. Siellä on selkeät opasteet ja opastajat. Rauhallisuus on malttia, suotta panikoit. :)

Nyt oon ajanut kymmeniä kertoja, jopa matkailuautolla. 

Vierailija
54/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun "surkein kuski" kaverikin on handlannut sen, joten kyllä taviskin osaa. Toki kerran yksi opastaja otti homman haltuun. Tämä ajoi autoa loppumetrit, kun kaveri sääti omiaan. Tekivät sitten treffit seuraavallekin päivällä, että työntekijä ajoi auton ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa mutta jos joutuu ajamaan ylemmälle kannelle niin mäkilähtö on syytä osata, jos joutuu pysähtymään rampissa.

Kukaan tällä vuosituhannella kortin ajava ei osaa mäkilähtöä ellei isä ole itse opettanut. Ainakaan sellaista jolla tuosta rampista selviää.

Ei ole tarviskaan koska ei sinne rampille ole mitään tarvetta edes ajaa ennen kuin näkee että ylös asti pääsee pysähtymättä. Yhtä hyvin voi seistä jonossa siinä rampin juurellakin kunhan sitten ajaa kerralla sisälle saakka. 

Minä en osannut mäkilähtöä, koska täällä missä asutaan ei ole mäkiä. Opettelin sen itse myöhemmin. Ei vaikeaa.

Vierailija
56/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi käytin kytkimellä varustettua autoa mummolassa alaikäisenä kun sain käyttöön peltoauton. Hämmästyttävää miten monella yhä on manuaalivaihteinen auto. Miten teillä on varaa matkustaa ja ei ole varaa edes nykyaikaiseen autoon?

Vierailija
57/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi käytin kytkimellä varustettua autoa mummolassa alaikäisenä kun sain käyttöön peltoauton. Hämmästyttävää miten monella yhä on manuaalivaihteinen auto. Miten teillä on varaa matkustaa ja ei ole varaa edes nykyaikaiseen autoon?

Offroad olosuhteissa automaatilla ei tee mitään. Mulla on kaksi autoa, joista toinen on automaatti ja toinen manuaali. Automaattia käyttää eniten poikani ja minä valitsen aina manuaalin. Talvella työmatkoilla täällä periferiassa valinta on nelivetomaasturi manuaalivaihteilla ja nastarenkailla. 

Vierailija
58/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet mies niin onnistuu. Jos nainen niin pyytäisin jonkun miehen siihen apuun 

Naiset ovat keskimäärin turvallisempia kuljettajia, jos turvallisuutta mitataan vakavien onnettomuuksien, kuolemien ja riskikäyttäytymisen perusteella ja miehet ovat keskimäärin yliedustettuina vakavissa kolareissa, ylinopeuksissa ja rattijuopumuksissa.

Tutkimuksissa on havaittu esimerkiksi, että:

- Miehillä on suurempi riski joutua liikenneonnettomuuksiin yleensä.

- Miehillä on erityisen paljon enemmän yksittäisajoneuvo-onnettomuuksia (esim. ulosajoja).

- Miehillä on enemmän pimeällä, märällä kelillä ja suurilla nopeuksilla tapahtuvia kolareita. 

Vierailija
59/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet mies niin onnistuu. Jos nainen niin pyytäisin jonkun miehen siihen apuun 

Naiset ovat keskimäärin turvallisempia kuljettajia, jos turvallisuutta mitataan vakavien onnettomuuksien, kuolemien ja riskikäyttäytymisen perusteella ja miehet ovat keskimäärin yliedustettuina vakavissa kolareissa, ylinopeuksissa ja rattijuopumuksissa.

Tutkimuksissa on havaittu esimerkiksi, että:

- Miehillä on suurempi riski joutua liikenneonnettomuuksiin yleensä.

- Miehillä on erityisen paljon enemmän yksittäisajoneuvo-onnettomuuksia (esim. ulosajoja).

- Miehillä on enemmän pimeällä, märällä kelillä ja suurilla nopeuksilla tapahtuvia kolareita. 

Vastaavasti naiset ovat yliedustettuina parkkipaikkakolhuissa, ja olosuhteiltaan laivaan ajaminen on lähempänä parkkipaikkaa kuin maantietä.

Vierailija
60/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi käytin kytkimellä varustettua autoa mummolassa alaikäisenä kun sain käyttöön peltoauton. Hämmästyttävää miten monella yhä on manuaalivaihteinen auto. Miten teillä on varaa matkustaa ja ei ole varaa edes nykyaikaiseen autoon?

Offroad olosuhteissa automaatilla ei tee mitään. Mulla on kaksi autoa, joista toinen on automaatti ja toinen manuaali. Automaattia käyttää eniten poikani ja minä valitsen aina manuaalin. Talvella työmatkoilla täällä periferiassa valinta on nelivetomaasturi manuaalivaihteilla ja nastarenkailla. 

Ihmettelen, minkälaiset olosuhteet täytyy Suomessa olla ettei muka automaatilla pärjää, kun olen pörrännyt vuoristossakin jyrkillä ja kuoppaisilla hiekkateillä ongelmitta.

Hyvin harva suomalainen oikeasti tarvitsee manuaalivaihteita mistään muusta syystä kuin ettei lompakko anna periksi paremmalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi