Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisin naapurini hyväksymään musiikkiharrastukseni?

Vierailija
23.06.2026 |

Muutin 3 viikkoa sitten uuteen asuntoon ja olen jo nyt saanut musiikkiharrastukseni takia 3 heippalappua. Käyn laulutunneilla ja harjoittelen kotona suunnilleen tunnin päivässä. Säestän itseäni osan ajasta pianolla, ja lisäksi soittelen välillä omaksi ilokseni kannelta. En ole mikään aloittelija, vaan soittoni ja lauluni kuulostaa enimmäkseen hyvältä. Lauluharjoituksiin tosin sisältyy välillä omituista ääntelyä ja sellaisten kohtien toistoa, ettei niiden kuunteleminen ole mikään nautinto. Mutta ne on vain pieni osa harjoitteluani. 

Musiikki on rakas harrastus josta en luovu, eikä mulla ole varaa minkään treenikämpän vuokraamiseen harjoittelua varten. Miten saisin naapurini ymmärtämään, että musiikki on harrastus jota kerrostalossa asuvien täytyy sietää siinä missä muitakin normaaleja elämisen ääniä? 

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä sitä, miksi sitä pitää harjoitella kotona, kun yhteiskunta on järjestänyt tiloja, missä sitä voi harjoittaa, häiritsemättä muita?

Kyllä minäkin (nuorempana) tein omia biisejä/mixejä; ei ois kyllä tullut mieleenkään pistää naapurit kärsimään jostain kaiun virittelystä. Niinpä käytin kuulokkeita. Sitä trancea, mistä jollain palaa käpy heti :)

(laitan kohta biisin, mitä kuuntelin ja vertailin, kunhan löydän, kuunnellut kyllä aikoihin. Tiedätte sitten, miltä vastaava kuulostaisi, kun sitä joutuisi kuuntelemaan useamman tunnin....).

Vierailija
22/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heippalapuista ei tarvi välittää. Sitten vasta on aihetta miettiä prioriteetteja, kun isännöitsijä ottaa yhteyttä.

No, mitäs kuvittelevat olevan seuraavaksi vuorossa, jos heippalaput jätetään huomiotta? Pohdi rauhassa. 

Taitaa olla tämän kansan taru taputeltu, kun nuoriso on näin pihalla  

Ei seuraa yhtään mitään. Tuo on täysin sallittua, jos ei riko taloyhtiön sääntöjä. Isännöitsijä ei tuohon puutu. 

Jos rikkoo, niin isännöitsijä antaa varoituksen 🙂 tiedätkö mitä tapahtuu, jos ei varoituksia kuuntele? 

Taloyhtiön säännöt ei voi kieltää normaaliin elämään kuuluvia musiikkiharrastuksia yhtään sen enempää kuin kanta-astujan öisiä vessakäyntejäkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta joku huono puhallinsoitin ja puhaltele sillä muutama viikko. Käy sitten kysymässä naapurin mielipidettä, kannattaisiko vaihtaa takaisin lauluun...

Vierailija
24/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on helppo ratkaisu. Panosta akustiikkaan Liimaa seiniin, oviin, ikkunoihin ja kattoon kananmunan kennoja ja laita vaahtomuovipatjat lattioille. Voi mesota ja jyskää vaikka yötäpäivää , eikä kukaan häiriinny

Vierailija
25/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. Kohtaus Matrixistä (Lobby Scene).

Vierailija
26/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä sitä, miksi sitä pitää harjoitella kotona, kun yhteiskunta on järjestänyt tiloja, missä sitä voi harjoittaa, häiritsemättä muita?

Kyllä minäkin (nuorempana) tein omia biisejä/mixejä; ei ois kyllä tullut mieleenkään pistää naapurit kärsimään jostain kaiun virittelystä. Niinpä käytin kuulokkeita. Sitä trancea, mistä jollain palaa käpy heti :)

(laitan kohta biisin, mitä kuuntelin ja vertailin, kunhan löydän, kuunnellut kyllä aikoihin. Tiedätte sitten, miltä vastaava kuulostaisi, kun sitä joutuisi kuuntelemaan useamman tunnin....).

Missä sellaisia paikkoja muka on, joihin voi tuosta vaan mennä laulamaan ja soittamaan pianoa joka päivä tunnin ajaksi silloin kun omiin aikatauluihin sopii? Luulet varmaan että yhteiskunta maksaa myös bussiliput tai bensat, jos sellainen paikka ei sijaitse ihan kotikulmilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ottaa henkilökohtaisena loukkauksena, jos naapuri ajattelee omaa asumisrauha ansa. Oli harrastus mikä hyvänsä, mutta jos se tunkeutuu toisen asunnon seinien sisään niin kyse on kotirauhan häirinnästä. Mikään päivittäinen paukutus tai koiran räksytys ei kuulu pakollisiin normaaleihin ääniin. 

Vierailija
28/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä sitä, miksi sitä pitää harjoitella kotona, kun yhteiskunta on järjestänyt tiloja, missä sitä voi harjoittaa, häiritsemättä muita?

Kyllä minäkin (nuorempana) tein omia biisejä/mixejä; ei ois kyllä tullut mieleenkään pistää naapurit kärsimään jostain kaiun virittelystä. Niinpä käytin kuulokkeita. Sitä trancea, mistä jollain palaa käpy heti :)

(laitan kohta biisin, mitä kuuntelin ja vertailin, kunhan löydän, kuunnellut kyllä aikoihin. Tiedätte sitten, miltä vastaava kuulostaisi, kun sitä joutuisi kuuntelemaan useamman tunnin....).

Missä sellaisia paikkoja muka on, joihin voi tuosta vaan mennä laulamaan ja soittamaan pianoa joka päivä tunnin ajaksi silloin kun omiin aikatauluihin sopii? Luulet varmaan että yhteiskunta maksaa myös bussiliput tai bensat, jos sellainen paikka ei sijaitse ihan kotikulmilla. 

Mettä on ihan hyvä vaihtoehto. Mene kävellen, niin säästät bensoisssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ottaa henkilökohtaisena loukkauksena, jos naapuri ajattelee omaa asumisrauha ansa. Oli harrastus mikä hyvänsä, mutta jos se tunkeutuu toisen asunnon seinien sisään niin kyse on kotirauhan häirinnästä. Mikään päivittäinen paukutus tai koiran räksytys ei kuulu pakollisiin normaaleihin ääniin. 

Kyse ei ole kotirauhan häirinnästä vaan normaalista elämästä. 

Vierailija
30/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopisin asiasta naapurin kanssa kasvotusten. Hän varmaan käy töissä, opiskelee tai käy jossain harrastuksissa joskus. Voisit yrittää harjoitella silloin kun naapuri on poissa kotoa.

 

Sitten tietysti kerrostaloasujan pitää myös osata sopeutua siihen omaan asumismuotoonsa. Jos asut kerrostalossa tai rivitalossa, niin oletettavaa on, että naapurista kuuluu joskus musiikin ääntä, joskus kuuluu puhetta, joskus naapurilla on juhlat yömyöhään. Joskus heräät pyykkikoneen ääneen, mutta ei se ole vakavaa. Jos ihminen ei kestä ääniä, niin kerrostalo on silloin väärä asumismuoto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä sitä, miksi sitä pitää harjoitella kotona, kun yhteiskunta on järjestänyt tiloja, missä sitä voi harjoittaa, häiritsemättä muita?

Kyllä minäkin (nuorempana) tein omia biisejä/mixejä; ei ois kyllä tullut mieleenkään pistää naapurit kärsimään jostain kaiun virittelystä. Niinpä käytin kuulokkeita. Sitä trancea, mistä jollain palaa käpy heti :)

(laitan kohta biisin, mitä kuuntelin ja vertailin, kunhan löydän, kuunnellut kyllä aikoihin. Tiedätte sitten, miltä vastaava kuulostaisi, kun sitä joutuisi kuuntelemaan useamman tunnin....).

Missä sellaisia paikkoja muka on, joihin voi tuosta vaan mennä laulamaan ja soittamaan pianoa joka päivä tunnin ajaksi silloin kun omiin aikatauluihin sopii? Luulet varmaan että yhteiskunta maksaa myös bussiliput tai bensat, jos sellainen paikka ei sijaitse ihan kotikulmilla. 

Mettä on ihan hyvä vaihtoehto. Mene kävellen, niin säästät bensoisssa. 

Miten roudaat pianon keskelle metsää ja soitat kaatosateessa? Ja varmistat samalla, ettei kuuloetäisyydellä ole ketään joka on tullut metsään nauttimaan luonnon rauhasta ja hiljaisuudesta? 

Vierailija
32/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopisin asiasta naapurin kanssa kasvotusten. Hän varmaan käy töissä, opiskelee tai käy jossain harrastuksissa joskus. Voisit yrittää harjoitella silloin kun naapuri on poissa kotoa.

 

Sitten tietysti kerrostaloasujan pitää myös osata sopeutua siihen omaan asumismuotoonsa. Jos asut kerrostalossa tai rivitalossa, niin oletettavaa on, että naapurista kuuluu joskus musiikin ääntä, joskus kuuluu puhetta, joskus naapurilla on juhlat yömyöhään. Joskus heräät pyykkikoneen ääneen, mutta ei se ole vakavaa. Jos ihminen ei kestä ääniä, niin kerrostalo on silloin väärä asumismuoto.

Asioista sopiminen olisi paljon helpompaa, jos naapuri soittaisi ovikelloa sen sijaan että hän jättää heippalapun toisensa perään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ottaa henkilökohtaisena loukkauksena, jos naapuri ajattelee omaa asumisrauha ansa. Oli harrastus mikä hyvänsä, mutta jos se tunkeutuu toisen asunnon seinien sisään niin kyse on kotirauhan häirinnästä. Mikään päivittäinen paukutus tai koiran räksytys ei kuulu pakollisiin normaaleihin ääniin. 

Kyse ei ole kotirauhan häirinnästä vaan normaalista elämästä. 

Se on normaalia elämää, mutta naapurille se ei ole hänen normaalia elämäänsä. Jos työpäivän jälkeen on vaikka 2-4 tuntia kotona, on minusta aika kiusallista kuunnella jotain ulinaa siitä tunnin verran. Itsekkäät ihmiset tietysti tekee juuri niin kuin itselle sopii, koska siihen on oikeus.

Vierailija
34/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ottaa henkilökohtaisena loukkauksena, jos naapuri ajattelee omaa asumisrauha ansa. Oli harrastus mikä hyvänsä, mutta jos se tunkeutuu toisen asunnon seinien sisään niin kyse on kotirauhan häirinnästä. Mikään päivittäinen paukutus tai koiran räksytys ei kuulu pakollisiin normaaleihin ääniin. 

Kyse ei ole kotirauhan häirinnästä vaan normaalista elämästä. 

Se on normaalia elämää, mutta naapurille se ei ole hänen normaalia elämäänsä. Jos työpäivän jälkeen on vaikka 2-4 tuntia kotona, on minusta aika kiusallista kuunnella jotain ulinaa siitä tunnin verran. Itsekkäät ihmiset tietysti tekee juuri niin kuin itselle sopii, koska siihen on oikeus.

Vain itsekäs ihminen kuvittelee, että muut voi suunnitella oman elämänsä aikataulut juuri sellaisiksi jotka on hänelle mieleen. Muillakin on töitä ja muuta elämää sen ääneä tuottavan harrastuksen lisäksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä sitä, miksi sitä pitää harjoitella kotona, kun yhteiskunta on järjestänyt tiloja, missä sitä voi harjoittaa, häiritsemättä muita?

Kyllä minäkin (nuorempana) tein omia biisejä/mixejä; ei ois kyllä tullut mieleenkään pistää naapurit kärsimään jostain kaiun virittelystä. Niinpä käytin kuulokkeita. Sitä trancea, mistä jollain palaa käpy heti :)

(laitan kohta biisin, mitä kuuntelin ja vertailin, kunhan löydän, kuunnellut kyllä aikoihin. Tiedätte sitten, miltä vastaava kuulostaisi, kun sitä joutuisi kuuntelemaan useamman tunnin....).

Missä sellaisia paikkoja muka on, joihin voi tuosta vaan mennä laulamaan ja soittamaan pianoa joka päivä tunnin ajaksi silloin kun omiin aikatauluihin sopii? Luulet varmaan että yhteiskunta maksaa myös bussiliput tai bensat, jos sellainen paikka ei sijaitse ihan kotikulmilla. 

Mettä on ihan hyvä vaihtoehto. Mene kävellen, niin säästät bensoisssa. 

Miten roudaat pianon keskelle metsää ja soitat kaatosateessa? Ja varmistat samalla, ettei kuuloetäisyydellä ole ketään joka on tullut metsään nauttimaan luonnon rauhasta ja hiljaisuudesta? 

Musiikkia saa harrastaa päiväaikaan ja se on normaalia elämisen ääntä. Minulle naapuri valitti kerran isoon ääneen, että 'minulla on sitten yövuoro huomenna, älä sitten soita sitä pianoa tänään". Muuten kiva, mutta en ollut koskenut koko pianoon yli vuoteen. Miksi minä sitä pianoa yhtäkkiä soittaisin? Että mitkäköhän äänet senkin akan päässä soi. 

Vierailija
36/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauloin kerran viikossa. Se ei haitannut naapureita vaan sanoivat, että kylläpä laulan hyvin. Nyt ei ole tehnyt mieli laulaa. En minäkään jaksaisi kuunnella jonku laulamista joka päivä.

Vierailija
37/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ottaa henkilökohtaisena loukkauksena, jos naapuri ajattelee omaa asumisrauha ansa. Oli harrastus mikä hyvänsä, mutta jos se tunkeutuu toisen asunnon seinien sisään niin kyse on kotirauhan häirinnästä. Mikään päivittäinen paukutus tai koiran räksytys ei kuulu pakollisiin normaaleihin ääniin. 

Kyse ei ole kotirauhan häirinnästä vaan normaalista elämästä. 

Se on normaalia elämää, mutta naapurille se ei ole hänen normaalia elämäänsä. Jos työpäivän jälkeen on vaikka 2-4 tuntia kotona, on minusta aika kiusallista kuunnella jotain ulinaa siitä tunnin verran. Itsekkäät ihmiset tietysti tekee juuri niin kuin itselle sopii, koska siihen on oikeus.

Vain itsekäs ihminen kuvittelee, että muut voi suunnitella oman elämänsä aikataulut juuri sellaisiksi jotka on hänelle mieleen. Muillakin on töitä ja muuta elämää sen ääneä tuottavan harrastuksen lisäksi. 

joo siis kyllähän kotirauhaa haluava on todella itsekäs ihminen. Pääasiahan asumisessa on, että naapurit saa metelöidä.

Vierailija
38/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ottaa henkilökohtaisena loukkauksena, jos naapuri ajattelee omaa asumisrauha ansa. Oli harrastus mikä hyvänsä, mutta jos se tunkeutuu toisen asunnon seinien sisään niin kyse on kotirauhan häirinnästä. Mikään päivittäinen paukutus tai koiran räksytys ei kuulu pakollisiin normaaleihin ääniin. 

Kyse ei ole kotirauhan häirinnästä vaan normaalista elämästä. 

Se on normaalia elämää, mutta naapurille se ei ole hänen normaalia elämäänsä. Jos työpäivän jälkeen on vaikka 2-4 tuntia kotona, on minusta aika kiusallista kuunnella jotain ulinaa siitä tunnin verran. Itsekkäät ihmiset tietysti tekee juuri niin kuin itselle sopii, koska siihen on oikeus.

Olet väärässä. Se on täysin normaalia kerrostaloelämää, että naapurista kuuluu välillä häiritseviäkin ääniä. Ne jotka haluaa rauhaa ja hiljaisuutta muuttakoon muualle. Syrjäseudulla on paljon halpoja asuntoja, joihin ei kuulu naapureista pihaustakaan. 

Vierailija
39/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjastoissa on varattavissa tiloja, joissa on myös,piano. mene sinne niin ei häiritse muita. lisäksi monissa kouluissa on esimerkiksi varattavia tiloja.. katso oman kuntasi tilavaraukset. 

Vierailija
40/59 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten, ylä-äänet voi dempata, erilaisilla "sisustuksilla ratkaisuilla". Mutta ne alaäänet, se basson jumputus tulee kyllä läpi. Sitäkin voi vähentää, mutta kallista on.

....

Olin murkku/teini, kirkossa sitten kävin, hommaamassa niitä leimoja passiin. Urkuri soitti loppusoiton, joitain niistä äänistä nippanappa kuului, se tuntui enemmänkin kehossa. Päättelin, et oma kuulo ei riittänyt enää kuulemaan vaan meni kuuloalueen alarajalle (uruilla pääsee muistaakseni jonnekin 16 Hziin asti, kun normikuulo loppuu n. 22Hz:iin). Varmaan jalkiolla soitti. (en muista mikä loppusoitto oli).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän