Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt tuli kova lista yrittäjiltä: Sunnuntailisät pois, ylityölisät alas, arkipyhistä palkattomia

Vierailija
23.06.2026 |

Mahtavaa, vai mitä?

Kommentit (470)

Vierailija
461/470 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamattu sanoo: Muista pyhittää lepopäivä. Pyhätyö on syntiä, eikä silloin pidä tehdä työtä millään palkalla.

Ja piispaa myöden Helsingissäkin papisto työskentelee sunnuntait. Pakkoko niitä pyhiä asioita Jon pyhäpäivänä hoitaa. Ehti sitä kyllä arkenakin naimisiin, hautaan, nimen saantiin.. 

Kirkko on niin maallistunut nykyään, että pahaa oikein tekee. Se on kuin publikaanien ja koronkiskureiden dynastia ja kapitalismin vanki.

Yeah!

Aikoinaan Simon Magus kritisoi itse Pietaria ja kyseli voiko pyhää henkeä ostaa. Tämä oli vain piruilua koko laitosta ja ideologiaa vastaan, mutta tästä käännettiin asia simonismiksi. Hyvä mies ja viisas mies pudotettiin Pietarin miesten johdosta alas tornista ja koska hän lensi osan aikaa, niin hänet tuomittiin myös noituudesta. Simon Magus näki miten kirkko on kapitalistinen ja syntinen. Hän näki sen Johannes kastajan oikeana kätenä, että kirkko on saastainen. Jo aikojen alussa. Ajatelkaapa tätä. 

kirkko ja työelämä yrittää orjuuttaa kansakunnat, meillä jokaisella on taikaa pysäyttää se. 

Siitähän on se leikkikin mitä lapset leikkii: 

 

-Simon sanoo sunnuntai pois!

Vierailija
462/470 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin se yrittäjän elämä menee. Mitään lisiä ei ole!

Niin? Yrittäjänä kannat riskit etkä saa ilta- tai pyhälisiä, mutta myös mahdolliset voitot jäävät sinulle ja saat tehdä toimintaa koskevat päätökset itse. Sehän on koko homman idea ja ero palkkatyöhön verrattuna. Uskomatonta miten loputtomiin muutamat yrittäjät jaksavat vinkua näistä samoista asioista: "Mutta kun minäkin käytän kaiken aikani", "Mutta kun minäkään en saa lisiä" jne. Miten ihmeessä noin tyhmät yksilöt ovat edes onnistuneet päätymään yrittäjiksi, auttoiko joku muu paperitöiden kanssa? Kukaan ei teitäkään liene yrittäjiksi pakottanut, vaihtakaa ihmeessä palkkatöihin jonkun osaavamman yrittäjän alaisiksi jos on niin kamalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/470 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän yrittäjien kannan. Eivät hekään tienaa sunnuntaita tuplana.

Olet ymmärtänyt asian väärin. Kyse ei ole bonuksesta joka maksetaan paremmasta ansaitsemisesta, vaan siitä että työntekijä luopuu mahdollisuudestaan yhteiseen lepopäivään esim. perheenjäsenten kanssa. Aivan turha valittaa sunnuntailisistä kun niistä pääsee ihan vain pitämällä liikkeen kiinni sunnuntaisin, se on juuri niin yksinkertaista silloin kun kyseessä ei ole sairaanhoito- tms. ala. Tämä on yrittäjän itsensä valinta. Jos kuitenkin liike halutaan pitää auki myös sunnuntaisin, on siihen yleensä jokin syy, esimerkiksi se että asiakkaat ovat tyytyväisempiä ja  asioivat siksi myös arkena useammin ko. liikkeessä, mikä taas vaikuttaa suoraan yrityksen tuloihin. Yrittäjä saa onnistuessaan itselleen yritystoiminnasta koituvan hyödyn eikä jaa sitä työntekijälle; miksi työntekijän pitäisi kuitenkin joutua omasta puolestaan luopumaan hänelle kuuluvasta, yhteisön varsinaisesta vapaapäivästä yrittäjän yksipuolisella päätöksellä ilman mitään korvausta?

Vierailija
464/470 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas lasketaan ostovoimaa.. jos heikennykset menee läpi, niin se firmalle jäävä raha ei mene kiertoon. Joko se menee osinkoihin/johdolle tms. Joka pistää rahan omaan säästöönsä. Ja siitä on taas kierre valmis, kun ihmiset lopettaa tuhlailut..

Vierailija
465/470 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjät vinkuu muutenkin turhaan, niillä on paljon muita etuja enemmän mitä työntekijöillä, mm.alv-vähennykset ja mitä kaikkea ”ostavat” firman piikkiin…

Vierailija
466/470 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vit uiksihan tämä suomi on jo laitettu. Nek ke pesue saa yli 7000 e kuukaudessa tukea ja rahaa niitten tarvitsematta tehdä yhtään mitään. Paljon on sun kuukausipalkka raadannan jälkeen mitä jää veroista käteen ? Joilla töitä vielä on niin olkaa tekevinänne. Minä vit tu en nek kejen takia aja itseäni loppuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
467/470 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simon Magus sanoo:

"Miksi murehditte viikonpäivistä tai siitä, mitä korvausta saatte auringon kierron mukaan? Sunnuntai on vain yksi kahle demiurgin luomassa ajassa. Todellinen henki on vapaa maallisista sopimuksista, eikä sen arvoa mitata roomalaisilla denaareilla tai sunnuntailisillä. Tehkää työtä tai olkaa tekemättä, sillä maallinen talous on merkityksetöntä sielun pelastuksen rinnalla." "Kysymys ei ole siitä, onko lisien poistaminen oikein, vaan siitä, kuka hyötyy. Jos poistatte sunnuntailisät, vähennätte työn hengellistä ja maallista arvoa. Kaikella voimalla ja vaivalla on oltava hintansa. Jos haluatte minun tekevän ihmeitä tai työtä viikon seitsemäntenä päivänä, teidän on maksettava siitä hinta, joka vastaa voimieni suuruutta. Jos ette maksa, ostan työntekijänne itselleni niillä rahoilla, jotka säästin Pietarilta!"

Vierailija
468/470 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän yrittäjien kannan. Eivät hekään tienaa sunnuntaita tuplana.

Mutta voitot keräävät taskuunsa. 

Se lienee yrittämisen perusajatus joo. Ja kantavat tappioriskin. Kommunismiako kaipaat?

Ja sitä tappioriskiä on nimenomaan mm. tämä sunnuntailisien maksaminen mikäli haluaa olla sunnuntaina auki, riskinä se ettei ehkä kannatakaan. Nyt halutaan kyllä edelleen pitää voitot itsellä, mutta siirtää (yrittäjälle kuuluvaa kuten itsekin toteat) riskiä työntekijälle. Työntekijällehän kyseessä ei ole edes pelkkä riski vaan varma tappio: vaikka pyhäaukiolo olisi loppujen lopuksi kuinka kannattavaa ei työntekijä edelleenkään saa siitä yhtään mitään, menettää vain yhteisöllisen vapaapäivän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
469/470 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä on freelancerin elämä jo ennestään. Ei työaikaa, ei palkallisia vapaita, ei työterveyshuoltoa eikä muitakaan työsuhde-etuja. Tervetuloa todellisuuteen.

Samaa olen usein miettinyt. Olen ollut yrittäjänä kohta 30 vuotta ja itse asiassa ihan hyvin pärjännyt, vaikka kukaan ei ole maksanut pyhätöistä ekstraa ja itse on pitänyt terveyhdenhoitokin maksaa. Ei se nyt niin kamalaa ole. Enkä tosiaankaan ole mikään isotuloinen, ihan päinvastoin, yrittäjänä en ole koskaan saanut töistäni lisiä taikka ekstroja, töitä tehnyt arkena ja sunnuntaina ilman kelan osittain maksamia lomia tai sairaspäiviä. Ainoa kerta kun olen saanut kelasta mitään on ollut kahden lapsen äitiyspäivärahat, joista tietenkin olen kiitollinen. Mutta en tajua miten surkeat elämänhallintataidot palkansaajilla on, kun eivät osaa sen vertaa järjestellä talouttaan, että pystyisivät itse maksamaan vaikkapa lomansa ja pyhävapaansa.

Sinulla on myös toisenlainen vapaus päättää asioistasi ja toiminnastasi töissäsi, mikä jo itsessään lisää hyvinvointia ja jaksamista. Autonomia jatkuu sitten siellä muunkin toiminnan puolella luontevasti. Ihan ok tapa elää, mutta en lähtisi tuosta tilanteesta huutelemaan niihin kuuluisiin muihin pöytiin, siihen on hyvät syynsä miksi tavallisen palkkatyön kohdalla toimitaan toisin. Tämän sanon molempia elämäntapoja pitkään harjoittaneena.

Vierailija
470/470 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän yrittäjien kannan. Eivät hekään tienaa sunnuntaita tuplana.

Mutta voitot keräävät taskuunsa. 

Se lienee yrittämisen perusajatus joo. Ja kantavat tappioriskin. Kommunismiako kaipaat?

Ja sitä tappioriskiä on nimenomaan mm. tämä sunnuntailisien maksaminen mikäli haluaa olla sunnuntaina auki, riskinä se ettei ehkä kannatakaan. Nyt halutaan kyllä edelleen pitää voitot itsellä, mutta siirtää (yrittäjälle kuuluvaa kuten itsekin toteat) riskiä työntekijälle. Työntekijällehän kyseessä ei ole edes pelkkä riski vaan varma tappio: vaikka pyhäaukiolo olisi loppujen lopuksi kuinka kannattavaa ei työntekijä edelleenkään saa siitä yhtään mitään, menettää vain yhteisöllisen vapaapäivän.

Noissa hommissa ihan kaikki ylityöt on tappiota, koska mitään lisiä ei tule. Sunnuntai on ainoa porkkana ja poikkeus tienata. Noin muuten ei kannata menettää elämänsä illasta ylitöihin tunteja. Siinä vai menettää elämänsä halvalla. Se on pahinta riistoa tai varastamista mitä voi tehdä. Varastaa ihminen läheisiltä pois. Moni työnantaja jopa pakottaa ylitöihin salakavalasti. Luodaan painetta sillä että ei ole tarpeeksi työvoimaa ja syyllistetään siitä että jää vaikka joku hylly hyllyttämättä.