Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija tulee toimeen opintorahalla ja asumislisällä, jos vain haluaa

Vierailija
23.06.2026 |

Kuka tahansa opiskelija (yksilön tilannetta tarkastellessa) tulee halutessaan toimeen opintorahalla + asumislisällä, jolloin opintolainaa ei tarvitse nostaa, töissä ei tarvitse käydä eikä vanhemmilta tarvitse apua.

Poikkeuksena on toki kesäaika, jolloin opintotukea ei saa, sekä harvinaiset poikkeustapaukset.

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida pellen koas kokemus olla ihan viime vuodelta 

Vierailija
22/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat on hemmoteltuja. Minä sairaseläkeläisenä saan käteen vajaat 1800e ja maksan siitä kaiken mitään apuja almuja en saa. Joten olkaa hiljaa te opiskelijat!  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitit eilen poistetun ketjusi uudelleen. Älä jankkaa samaa asiaa. Opiskeluajasta selviäminen vain elossa ei ole ihmisarvoista elämää. 

Tämä on itseasiassa jo neljäs ketju. Kyllä opintorahalla ja asumislisällä saa ihan ihmisarvoistakin elämää, mutta ryyppäämisen ja osan opiskelijatapahtumista voi joutua jättämään väliin.

Kaiken muun paitsi paitsi syömisen ja nukkumisen joutuu jättämään väliin koska muuhun tuolla summalla ei ole varaa

Vierailija
24/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Montako vuotta ennen opiskelua suosittelet hakemaan soluasuntoa, että sen varmasti saa? Todellisuus on se, että niitä ei ole tarjolla. En tiedä miten ja kenelle ne menevät niin nopeasti, mutta niitä vaan ei saa. Ja esimerkin 620e vuokra on esimerkeistäsi edullisemmassa opiskelukaupungissa, Jyväskylässä. Tervetuloa todellisuuteen.

Ei soluasuntoja ole niin vaikea saada. Ne ovat opiskelija-asunnoista nopein vaihtoehto.

 

Sinun on turha yrittää selittää minulle Jyväskylän todellisuudesta, sillä olen asunut siellä ja hakenut sieltä asuntoa, myös solua.

 

Lähetettyäni KOASille hakemuksen heinäkuun lopulla, sain kaksi tarjousta soluasunnosta heti seuraavana päivänä.

 

Kuitenkin Jyväskylässä asuin keskustassa yksiössä, jonka vuokra oli alle 400e/kk. Ihan kohtuullinen oli sekin hinta.

Ihan nyt siis viime vuosina? Tai parin viime vuoden ajalta tämä kokemus?

Vuonna 2023 hain solua. Ja tuosta yksiöstä muutin pois vasta pari viikkoa sitten.

Vuonna 2023 opiskelijat olivat vielä yleisen asumistuen piirissä, jolloin solut eivät olleet kovin suuressa suosiossa.

Vierailija
25/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat on hemmoteltuja. Minä sairaseläkeläisenä saan käteen vajaat 1800e ja maksan siitä kaiken mitään apuja almuja en saa. Joten olkaa hiljaa te opiskelijat!  

Ja opiskelijat eivät saa edes kolmasosaa tuosta joten ole sinä hiljaa.

Vierailija
26/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija tarvitsee myös uusia vaatteita kuten meistä jokainen. Tehokkaan tietokoneen hankkiminen on suuri menoerä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja sitten kun vielö perustelet että miten tämä on mahdollista.  Mieluiten konkreettiset summat menoihin ja tuloihin.

Vierailija
28/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien kuuluu maksaa lapsensa opiskeluajan eläminen ja asuminen niin, ettei lainaa tarvitse ottaa. Opintolaina siirtää liian pitkälle oman asunnon oston sekä perheen perustamisen.


Itse asuin ilmaiseksi äitini omistamassa asunnossa Helsingissä koko maisteriopintojeni ajan. Lisäksi hän osti minulle kaikki huonekalut, tietokoneet ja tarvikkeet, sekä antoi käyttörahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taas. Teit eilen näitä aloituksia kolme. Kaikissa sinulle selvitettiin, että asumis- ja opintotuki ei Suomessa useimmalle riitä edes kattamaan asumiskuluja. Saati kaikkia muita. Ihme pakkomielle aapeellä trollata taas.

Vierailija
30/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Montako vuotta ennen opiskelua suosittelet hakemaan soluasuntoa, että sen varmasti saa? Todellisuus on se, että niitä ei ole tarjolla. En tiedä miten ja kenelle ne menevät niin nopeasti, mutta niitä vaan ei saa. Ja esimerkin 620e vuokra on esimerkeistäsi edullisemmassa opiskelukaupungissa, Jyväskylässä. Tervetuloa todellisuuteen.

Ei soluasuntoja ole niin vaikea saada. Ne ovat opiskelija-asunnoista nopein vaihtoehto.

 

Sinun on turha yrittää selittää minulle Jyväskylän todellisuudesta, sillä olen asunut siellä ja hakenut sieltä asuntoa, myös solua.

 

Lähetettyäni KOASille hakemuksen heinäkuun lopulla, sain kaksi tarjousta soluasunnosta heti seuraavana päivänä.

 

Kuitenkin Jyväskylässä asuin keskustassa yksiössä, jonka vuokra oli alle 400e/kk. Ihan kohtuullinen oli sekin hinta.

No et helvetissä ole asunut, et ainakaan tällä vuosikymmenellä :D asuin vielä viime vuonna Jyväskylässä ja minulle tuli pitkään näköpiirissä ollut ero, joten seurailin mahdollisia kämppiä varmaan puoli vuotta tosi aktiivisesti. Ei ollut noin halpaa, ei todellakaan, eikä varsinkaan keskustassa!

Noin halpoja kämppiä oli ehkä viimeeksi 2018-2019, kun muutin sinne opiskelemaan. Ja nekin Kortepohjassa, Keltinmäellä ja Pupuhuhdassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida pellen koas kokemus olla ihan viime vuodelta 

Viimeiseltä kolmelta vuodelta ja tältäkin hetkeltä, sillä olen itsekin opiskelija.

Vierailija
32/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat on hemmoteltuja. Minä sairaseläkeläisenä saan käteen vajaat 1800e ja maksan siitä kaiken mitään apuja almuja en saa. Joten olkaa hiljaa te opiskelijat!  

Eli saat tuplasti sen, mitä opiskelija saa ilman lainaa? Ja 400 € enemmän, vaikka laskettaisiin opintolainakin mukaan (pääkaupunkiseudun opiskelija, muualla asuvat saavat asumislisää vähemmän). 

 

Opiskelija saa siis maksimissaan 1425,38 € / opiskelukuukausi (ei kesäajalta, ellei opiskele), ja tämäkin siis pääkaupunkiseudulla ja tuostakin on 850 euroa lainaa, joka pitää maksaa takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Niin että opiskelee Helsingissä mutta asuu Rovaniemellä? Sehän se vasta halvaksi tulee, kun oletettavasti lähipäiviäkin opetuksessa on.

Vierailija
34/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Montako vuotta ennen opiskelua suosittelet hakemaan soluasuntoa, että sen varmasti saa? Todellisuus on se, että niitä ei ole tarjolla. En tiedä miten ja kenelle ne menevät niin nopeasti, mutta niitä vaan ei saa. Ja esimerkin 620e vuokra on esimerkeistäsi edullisemmassa opiskelukaupungissa, Jyväskylässä. Tervetuloa todellisuuteen.

Ei soluasuntoja ole niin vaikea saada. Ne ovat opiskelija-asunnoista nopein vaihtoehto.

 

Sinun on turha yrittää selittää minulle Jyväskylän todellisuudesta, sillä olen asunut siellä ja hakenut sieltä asuntoa, myös solua.

 

Lähetettyäni KOASille hakemuksen heinäkuun lopulla, sain kaksi tarjousta soluasunnosta heti seuraavana päivänä.

 

Kuitenkin Jyväskylässä asuin keskustassa yksiössä, jonka vuokra oli alle 400e/kk. Ihan kohtuullinen oli sekin hinta.

Ja sinun on turha selittää minulle Jyväskylän todellisuudesta, kun olen asunut täällä 45 vuotta ja kokemukset asunnonhausta ovat tältä ja viime vuodelta. Tilanne on aika erilainen nyt, kuin vuonna 2023, kun opiskelijat olivat vielä yleisen asumistuen piirissä. 

Keskustasta et saa tänäpäivänä MITÄÄN yksiötä hintaan 400e. Et saa tuolla hinnalla edes Puparista tai Keltsusta, niissäkin yksiöt järjestään yli 500e. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien kuuluu maksaa lapsensa opiskeluajan eläminen ja asuminen niin, ettei lainaa tarvitse ottaa. Opintolaina siirtää liian pitkälle oman asunnon oston sekä perheen perustamisen.


Itse asuin ilmaiseksi äitini omistamassa asunnossa Helsingissä koko maisteriopintojeni ajan. Lisäksi hän osti minulle kaikki huonekalut, tietokoneet ja tarvikkeet, sekä antoi käyttörahaa.

Tarkoitat siis että vanhempien tulee olla varakkaita etten sanoisi rikkaita. Useissa perheissä on monta lasta.

Vierailija
36/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Montako vuotta ennen opiskelua suosittelet hakemaan soluasuntoa, että sen varmasti saa? Todellisuus on se, että niitä ei ole tarjolla. En tiedä miten ja kenelle ne menevät niin nopeasti, mutta niitä vaan ei saa. Ja esimerkin 620e vuokra on esimerkeistäsi edullisemmassa opiskelukaupungissa, Jyväskylässä. Tervetuloa todellisuuteen.

Ei soluasuntoja ole niin vaikea saada. Ne ovat opiskelija-asunnoista nopein vaihtoehto.

 

Sinun on turha yrittää selittää minulle Jyväskylän todellisuudesta, sillä olen asunut siellä ja hakenut sieltä asuntoa, myös solua.

 

Lähetettyäni KOASille hakemuksen heinäkuun lopulla, sain kaksi tarjousta soluasunnosta heti seuraavana päivänä.

 

Kuitenkin Jyväskylässä asuin keskustassa yksiössä, jonka vuokra oli alle 400e/kk. Ihan kohtuullinen oli sekin hinta.

No et helvetissä ole asunut, et ainakaan tällä vuosikymmenellä :D asuin vielä viime vuonna Jyväskylässä ja minulle tuli pitkään näköpiirissä ollut ero, joten seurailin mahdollisia kämppiä varmaan puoli vuotta tosi aktiivisesti. Ei ollut noin halpaa, ei todellakaan, eikä varsinkaan keskustassa!

Noin halpoja kämppiä oli ehkä viimeeksi 2018-2019, kun muutin sinne opiskelemaan. Ja nekin Kortepohjassa, Keltinmäellä ja Pupuhuhdassa.

Älä jaksa, lähetänkö vaikka kuvan vuokrasopimuksesta. Kun etsii jonkun 1960-70 luvulla valmistuneen kämpän, sen jälkeen enimmäkseen remontoimattoman, ne ei paljoa maksa. Sellaisia ei toki ihan jokaiselle ole, mutta nytkin näyttää olevan muutamia vapaana.

 

https://www.vuokraovi.com/kohde/fr3677?haku=m2507223935

 

Tuossa nyt heti yksi alle 400e, tuo ei tosin ole keskustasta. 

Vierailija
37/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Jos saisi tuon 307e/kk asunnon, niin asumistuki + opintoraha olisivat yhteensä noin 484e/kk. 
Eli vuokran jälkeen 177e/kk. (-mahdollinen vesi/sähkö/netti)


-Ruoka

-(Lääkkeet)

-(Bussilippu)

-(Muut kulut)

Vierailija
38/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs kesän vuokrat?

 

Tällä hetkellä kaikille ei ole kesätöitä,edes valmistuneille ,kokeneille ammattilaisille.

Vierailija
39/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Se on huono hakea sitä soluasuntoa riittävän aikaisin, jos sattuu opiskelupaikka varmistumaan vasta heinäkuun alussa, milloin opiskelijavalinnoista on viimeistään ilmoitettava. Tai varsinkin jos sattuu pääsemään tämän jälkeen varasijalta. Monesti opiskelija-asuntojen suosituimpiin asuntoihin voi olla vuodenkin jono.

Yksiöthän ovat niitä suosituimpia, mihin joutuu jonottamaan. Soluasunnot taas ovat niitä, mihin helpoiten ja nopeiten pääsee. Ei niitä juuri joudu jonottamaan, ihan sama milloin sen opiskelupaikan saa.

 

Kovin moni kun ei halua asua solussa.

Muistaakseni pari vuotta sitten opiskelijoita majoitettiin Lappeenrannassa telttoihin/ muu vastaava systeemi, kun ei riittänyt solut. Toki varmaan ok syyskuussa, mutta mitens lokakuun räntäsateessa? 

Vierailija
40/107 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Niin että opiskelee Helsingissä mutta asuu Rovaniemellä? Sehän se vasta halvaksi tulee, kun oletettavasti lähipäiviäkin opetuksessa on.

Luitko edes tuota viestiä? Ensimmäisessä virkkeessä sanotaan, että mikään ei pakota opiskelemaan Helsingissä. Ala löytyy hyvin varmasti jostakin muualta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan