Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"

Vierailija
23.06.2026 |

"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."

 

 

Pitäiskö yhteiskunnan  siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".

Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.

Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "

ovat ihan naurettavia.

Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.

Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.

 

Kommentit (319)

Vierailija
181/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PERSUT TUHOAVAT SUOMEN.

Ensi kevään vaalit tuhoavat persut.

Niinhän te aivopestyt luulette, meillä oli vasemmisto hallitus jo ja ottivat lisä velkaa, mikään ei muuttunut. 

Vierailija
182/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys ei vahingoita ihmistä, se on asenteesta kiinni. Jos ei ole konkreettisesti vahingoittavaa puutetta, niin kaikki on ihan hyvin.


Epäoikeudenmukaisuus voi sen sijaan vahingoittaa ihmistä, mutta vain todellinen epäoikeudenmukaisuus ei itse kuviteltu. 

Köyhyys ei ole silti mikään ihanne. Sellaiset jutut, että ihminen ei tarvi mitään on totta vaan niin kauan, kun se on realiteetti. Pelkkä elintärkeiden välttämättömyyksien luetteleminen on täysin kiero ihanne. Köyhyys vahingoittaa yhteiskuntaa, työtätekemällä pitää pärjätä ja rahaa pitää olla liikkeellä, säästöjä ja varallisuutta pitää syntyä ja kannustimia olla. Jos on toisin kuten meillä Suomessa nyt on ollut niin syntyy tämä huononeva kierre, joka tämänkin talouslaman taas aiheutti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku kertoa että mikä järki on edes ollut noissa vähävaraisten tietuissa lomissa ja miksi se ei ole hyvä asia että rahojen tilaaminen turhuuksiin loppuu?

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f0f4f6bf-5ae6-48e3-84f7-3d69…

On niissä jokin järki ollut. Muistan lukeneeni jutun, jossa yksinhuoltaja kiitteli päästyään kylpylälomalle, että kerran elämässä hekin saivat kokea sellaisen asian. 

Tuntemani monet ihan tavallisissa töissä olevat perheet ovat käyneet kylpylöissä omalla kustannuksellaan. Työssäkäyvillä ja eläkeläisillä on ollut kuntoutuslomia kylpylöissä. Miksei vähävaraiselle voisi sellaista suoda edes kerran.

Vierailija
184/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.

Nykyään ei pärjää ilman toimivaa nettiyhteyttä, melkein kaikki asiat täytyy hoitaa netin kautta kuten hyvin tiedät.

 Ne kelan hakemukset voi tehdä kelan toimistossa tarvittaessa. Laskuja voidaan edelleen maksaa pankissa. 

Laskujen maksaminen pankissa maksaa 10e/kpl, ja palvelukonttoreita sijaitsee nykyään vain suurimmissa kunnissa ja sinnekin pitää useasti varata aika.

Tietokone/puhelin ja nettiliittymä on ollut käytännössä välttämättömyys jo pari vuosikymmentä.

Laskut voi edelleen maksaa myös lähettämällä laskut pankin kuoressa pankkiin. Jotain sekin maksaa mutta halvempaa kuin tiskillä.

Kirjastoissa on tietokoneet. Kyllä niillä voi maksaa laskutkin , aika hyvin suojattuja ne on.  Ja saa kuitinkin tulostetettua heti jos tarvitsee tai tiliotteen paperille.

Älä höpötä. Kännykkä on oltava tai ei kunnian kukko laula. Tässä hiton  digiyhteiskunnassa eläminen on tehty mahdottomaksi ilman kännykkää, koska palveluita ei enää ole tarjolla. Ja vaikka olisi joku tiski, vaaditaan jotain vtun äpsiä kuitenkin. 

 

Eri

Kyllä niitä palveluita edelleen on jos osaa käyttää eikä ole uus avuton ja pullamössö nykynuori joka ei osaa tehdä mitään ilman puhelinta ja tablettia.

Vierailija
185/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Lapsille saa myös edullisesti jäätelöä ruokakaupasta, sieltä ne varakkaammatkin ostavat. Kioskilta pystyy kyllä yhden jäätelön ostamaan kesässä jos haluaa siitä kokemuksen lapselle.

Mistä lähin lapset ovat tarvinneet jäätelöitä pystyäkseen hengissä ja elossa?

Nämä ovat usein niitä elämän pikku iloja, jotka tekevät elämästä siedettävämpää.

Kun oli hyvät taloudelliset näkymät, nautin siitä, että oli varaa poiketa kahvilaan leivokselle ja kahville ja ostaa jäätelön kioskista.

Säästäväisempi sukulainen meni kahville kotiinsa ja osti jäätelönsä marketista. Sekin on ihan mukavaa, jos elämä on muuten ok.

Mutta jos on stressiä, ahdistusta, epämukavuutta, niin erityiset herkkuhetket ovat auttaneet jaksamaan sekä työssä että vapaalla.

Herkkuhetki kahvilassa rahattomuudesta johtuvaan ahdistukseen? Kuinkahan paha se ahdistus sen kahvilareissun jälkeen on, kun pankkitili on entistä kuivempi ja kaupasta pitäisi ostaa edes maitopurkki?

 

Ei ihme, jos vaikuttaa joskus siltä, että köyhän rahankäyttötaito on aika heikkoa 

Itse olen keskituloinen ja omat herkkuhetkeni järjästän kotona leipomalla itse herkut tai ostamalla punalaputetut herkut Lidlistä ja keittämällä kahvit kotona. Toki tämä on paikallisten kahviloiden kannalta valitettavaa, mutta en näe kahvilassa käymiseen mitään  järkeä mikäli ei olla jossain reissussa.

Vierailija
186/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrat ovat nousseet ja ostovoima tuhottiin agenda2030 mukaisesti vuodesta 2020 ja sit kehdataan syyttää ihmisiä että eivät kuluta, on yt potkuja ja irtisanomisia yms. 

Joo en kuluta mutta syy on vastustaminen. Kaikki mitä irti lähtee niin menee osakkeisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
187/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan käyneeni 6-vuotiaana Linnanmäellä. Ei sinne toista kertaa tarttenu mennä. Oltiin toki hyvätuloisia. Meillä oli pieni mökki, jossa keksin yksinäni vaikka mitä tekemistä. Oli ihana järsiä ruisleipää eväänä, kun pyöräilin mökin lähistöllä.

Meillä ei ollut lapsena mökkiä, suvun mökillä ja kaverin mökillä pääsi käymään. Uiminen oli kivaa mutta en muuten nauti mökkielämästä, ulkovessat ei kiinnosta, olen sen verran hemmoteltu vaikka olenkin köyhä niin kotona aina ollut sisävessa. 

 

Olen aina ollut pienituloinen ja välillä työttömyysjaksojakin mutta tuetulla lomalla en ole ollut koskaan, sellainen olisi ollut paljon kiinnostavampi kuin mökkiloma mutta nekin ovat loppuneet niin sellaiseenkaan ei ole enää pääsyä. Joskus työttömänä ja pätkätöissä sellaista olisi kaivannut kun ei ollut kesälomaa, tein useampia töitä yhtäaikaa ja harjoittelupätkiä / kursseja aina peräkkäin ja niistä ei kertynyt lomia niin välillä olin tosi väsynyt. Parhaimmillaan oli viisi vuotta ilman kesälomaa. 

Vierailija
188/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan oli taas provo keksitty. 

Kyllä lapsiperheiden köyhyys on ihan totista totta, itse seuraan sitä mummona hyvin läheltä, eikä naurata yhtään. Köyhä olen itsekin, mutta autan silti rahallisesti ja ruuan kanssa. Onneksi me ollaan läheinen perhe ja aina toistemme tukena puolin ja toisin, niin jotenkin vielä pärjätään. Apua ovat hakeneet myös diakonilta, SPR:ltä jne, kun toimeentulotukikin on hyvin kiven alla nykyään, vaikka olisi isojakin menoja, esim terveydenhuollon laskuja, ei silti välttämättö myönnetä. Aivan oudoksi mennyt. Ja kehdataan vieläkin väittää, että Suomessa on ilmainen terveydenhuolto. 

Mietin kauhulla niitä joilla ei ole minkäänlaista perheen tukea elämässä, tai muita läheidiä, miten oikein pärjäävät. 

Suuri osa "lapsiperhe köyhyydestä" on todellisuudessa sitä että elämänhallinta on hukassa, ei osata elää vaatimattomasti ja säästeliäästi vaan eletään leveästi ja tuhlaillaan rahat sinne ja tänne ja usein ne vähät menee näillä perheillä tupakkaan ja lapset jätetään heitteille.

Moneen paikkaan voi Helsingissäkin ottaa omat eväät. Korkeasaareen voi pakata makkarat kylmälaukussa, juomat, leivät ja mitä nyt kukin haluaa. Grillejä on muuallakin Helsingissä saatavilla kyllä. Osalla tosiaan elämän hallinta täysin hukassa. Yksi pienituloinen tuttuni tosiaan luulee, että työssä käyvät syövät kaikki lounaat ja päivälliset ulkona, jopa minä perheellisenä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
189/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ei tarvitse olla ollenkaan mikään yhäri. Meitä on jotka joka ikinen päivä olemme olleet töissä, mutta koska siitä työstä ei makseta niin rahat eivät riitä. Olen elänyt perheen isänä lähes vuoden elämää. Tilipäivänä laskut, lainat, rahaa jää sen verran että saa autoon bensaa että pääsee töihin. Kauppaan esim ei ole ollut mitään asiaa ei edes hyvien tarjousten perusteella koska rahaa ei ole. Miten ostat jos joku tarvitsema vaate on -50% ja maksaa 20€ mutta tilillä rahaa 5€? Näin on ollut pitkään. Mekin, käymme molemmat töissä, on lapsia, lainaa, tulot pienet, vielä vähän perintöä, emme saa minkäänlaisia tukia, päinvastoin kun aikoinaan saimme kotihoidon tukea, sitäkin pienennettiin koska olin saanut perintönä pienen metsä alueen, josta tuloja ei ole tullut koskaan, mutta aina tuissa se vähensi. Pienituloisen 4000€ kk nettona saavan perheen ei kannata omistaa yhtään mitään. Ei tarvitse haaveilla jäätelöistä rannalla, ei edes ilmais tapahtumissa käymisestä, bensa niissä kulkemiseen maksaa.

Vierailija
190/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varmaan koskaan syönyt jäätelöä enkä usko että olen missannut mitään eikä kukaan muukaan missaa ja jää paitsi jos ei saa syödäkseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
191/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan käyneeni 6-vuotiaana Linnanmäellä. Ei sinne toista kertaa tarttenu mennä. Oltiin toki hyvätuloisia. Meillä oli pieni mökki, jossa keksin yksinäni vaikka mitä tekemistä. Oli ihana järsiä ruisleipää eväänä, kun pyöräilin mökin lähistöllä.

Meillä taas ei ollut mökkiä.

Linnanmäelle pääsi pitkään ilmaiseksi, mutta useimpiin laitteisiin piti ostaa liput.

Vierailija
192/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskujen maksaminen pankissa (jos yleensä edes konttorin löytää, jossa on asiakaspalvelu ilman ajanvarausta) MAKSAA MALTAITA. Eikä ole enää mitään Kelan toimistoja, jossa asioida.

Kyllä kelan toimistoja edelleen on. 

78 koko Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
193/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.

Tervetuloa 2020-luvulle sieltä 1980-luvulta!

Vierailija
194/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Lapsille saa myös edullisesti jäätelöä ruokakaupasta, sieltä ne varakkaammatkin ostavat. Kioskilta pystyy kyllä yhden jäätelön ostamaan kesässä jos haluaa siitä kokemuksen lapselle.

Mistä lähin lapset ovat tarvinneet jäätelöitä pystyäkseen hengissä ja elossa?

Nämä ovat usein niitä elämän pikku iloja, jotka tekevät elämästä siedettävämpää.

Kun oli hyvät taloudelliset näkymät, nautin siitä, että oli varaa poiketa kahvilaan leivokselle ja kahville ja ostaa jäätelön kioskista.

Säästäväisempi sukulainen meni kahville kotiinsa ja osti jäätelönsä marketista. Sekin on ihan mukavaa, jos elämä on muuten ok.

Mutta jos on stressiä, ahdistusta, epämukavuutta, niin erityiset herkkuhetket ovat auttaneet jaksamaan sekä työssä että vapaalla.

Herkkuhetki kahvilassa rahattomuudesta johtuvaan ahdistukseen? Kuinkahan paha se ahdistus sen kahvilareissun jälkeen on, kun pankkitili on entistä kuivempi ja kaupasta pitäisi ostaa edes maitopurkki?

 

Ei ihme, jos vaikuttaa joskus siltä, että köyhän rahankäyttötaito on aika heikkoa 

Itse olen keskituloinen ja omat herkkuhetkeni järjästän kotona leipomalla itse herkut tai ostamalla punalaputetut herkut Lidlistä ja keittämällä kahvit kotona. Toki tämä on paikallisten kahviloiden kannalta valitettavaa, mutta en näe kahvilassa käymiseen mitään  järkeä mikäli ei olla jossain reissussa.

Samaa mieltä, sitäpaitsi aivan älyttömiä hintoja keinotekoisen mauttomien makuisista kakuista, pullista yms ja niistä vielä pitäis puolittaa 7-8 euroa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
195/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan oli taas provo keksitty. 

Kyllä lapsiperheiden köyhyys on ihan totista totta, itse seuraan sitä mummona hyvin läheltä, eikä naurata yhtään. Köyhä olen itsekin, mutta autan silti rahallisesti ja ruuan kanssa. Onneksi me ollaan läheinen perhe ja aina toistemme tukena puolin ja toisin, niin jotenkin vielä pärjätään. Apua ovat hakeneet myös diakonilta, SPR:ltä jne, kun toimeentulotukikin on hyvin kiven alla nykyään, vaikka olisi isojakin menoja, esim terveydenhuollon laskuja, ei silti välttämättö myönnetä. Aivan oudoksi mennyt. Ja kehdataan vieläkin väittää, että Suomessa on ilmainen terveydenhuolto. 

Mietin kauhulla niitä joilla ei ole minkäänlaista perheen tukea elämässä, tai muita läheidiä, miten oikein pärjäävät. 

Suuri osa "lapsiperhe köyhyydestä" on todellisuudessa sitä että elämänhallinta on hukassa, ei osata elää vaatimattomasti ja säästeliäästi vaan eletään leveästi ja tuhlaillaan rahat sinne ja tänne ja usein ne vähät menee näillä perheillä tupakkaan ja lapset jätetään heitteille.

Moneen paikkaan voi Helsingissäkin ottaa omat eväät. Korkeasaareen voi pakata makkarat kylmälaukussa, juomat, leivät ja mitä nyt kukin haluaa. Grillejä on muuallakin Helsingissä saatavilla kyllä. Osalla tosiaan elämän hallinta täysin hukassa. Yksi pienituloinen tuttuni tosiaan luulee, että työssä käyvät syövät kaikki lounaat ja päivälliset ulkona, jopa minä perheellisenä. 

Minä en ole työssäkäyvänä käynyt vuosikausiin ulkona syömässä, ei todellakaan ole varaa maksaa kymmeniä euroja ruoasta. Ei olisi edes omilla eväillä varaa Korkeasaareen. Ja nimenomaan näin vaikka olen ollut 21 vuotta vakityössä. 

Vierailija
196/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhille ja työttömille annettiin vaihtoehdoksi mennä töihin, hallitus ja ministeri jopa pyysivät "menemään töihin" eli työllistymään ja lopettamaan sen työttömyyden.

Vierailija
197/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Mitä ovat idiootteja jotka ei osaa säätää omia menoja omien tulojen kanssa oikein. Täysin oma häpeä.

Joo no on meitäkin jotka, eletään täysin tulojemme mukaan ja ksikki ylimäörönen on karsittu, silti ei enää rahat riitä elämiseen. 

Eikö meillä ole mielestösi oikeus pyytää apua miltään taholta, onko parempi antaa lasten nähdä nälkää niin että luut törröttää ja kasvu pysähtyy? Sitä tekee lapsensa eteen kaiken, jopa nöyrtyy menemään sossun luukulle tai hakemaan diakonilta apua, koska sitä se rakkaus on. Häpeälle ei ole aikaa kun on perustarpeista kyse. Opit kun joudut vastaavaan tilanteeseen. Kuka tahansa voi joutua. 

Vierailija
198/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette väärässä. Olin köyhä lapsi 80-luvulla ja kaipasin juuri samaa kuin muutkin: matkoja, harrastuksia ja kivoja vaatteita. Koska oli vanhat/köyhät vanhemmat en koskaan päässyt mihinkään. Eka risteilykokemus koulun kanssa oli järkyttävä, enkä tiennyt, mitä laivalla olisi pitänyt tehdä, koska en ollut koskaan käynyt. 

 

      Kyllä lapsi ja nuori tarvitsee myös kodin ulkopuolista elämää.  Vanhempani eivät sitäpaitsi polttaneet eivätkä ryypänneet. 

Olen Itä-Suomesta ja ei meiltäpäin kasarilla muutkaan käyneet laivalla tai huvipuistoissa. Oliko edes muita huvipuistoja kuin Lintsi ja Särkänniemi?  

 

Tosiaankin vaikuttaa missäpäin Suomea on asunut lapsena.  Nyt asutaan Turun lähellä ja ihmiset käy usein risteilyllä tai laivalla viikonloppuisin ihan ex temporeekin. Itse en ole oppinut laivalla olosta nauttimaan ja siellä viihtymään.

Vierailija
199/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

IS: Sarissa Minkkisellä, 30, on ihana perhe ja tulevaisuuden haaveita – ja noin 44 000 euroa velkoja ulosotossa.

Velkasummaan sisältyy muun muassa perintätoimistojen maksuja, terveyskeskusmaksuja, yrittäjän eläkevakuutusmaksuja ja noin 22 000 euroa opintolainaa.

 

Kun Sarissa ajatteli, ettei tilanne voisi enää pahentua, vuosi 2023 osoitti toisin. Hänen kumppaninsa perustama yritys ajautui konkurssiin.

 

Nyt Sarissa on laatinut puolisonsa kanssa tarkan kuukausibudjetin.

Ruokakauppaostoksiin on budjetoitu 200 euroa viikossa. Se raha, mikä jää yli, nostetaan käteiseksi säästöön, jotta rahoja ei tule tililtä käytettyä. Tällä tavalla pari on saanut parhaimmillaan 1 300 euroa kuukaudessa säästöön.

Vierailija
200/319 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IS: Sarissa Minkkisellä, 30, on ihana perhe ja tulevaisuuden haaveita – ja noin 44 000 euroa velkoja ulosotossa.

Velkasummaan sisältyy muun muassa perintätoimistojen maksuja, terveyskeskusmaksuja, yrittäjän eläkevakuutusmaksuja ja noin 22 000 euroa opintolainaa.

 

Kun Sarissa ajatteli, ettei tilanne voisi enää pahentua, vuosi 2023 osoitti toisin. Hänen kumppaninsa perustama yritys ajautui konkurssiin.

 

Nyt Sarissa on laatinut puolisonsa kanssa tarkan kuukausibudjetin.

Ruokakauppaostoksiin on budjetoitu 200 euroa viikossa. Se raha, mikä jää yli, nostetaan käteiseksi säästöön, jotta rahoja ei tule tililtä käytettyä. Tällä tavalla pari on saanut parhaimmillaan 1 300 euroa kuukaudessa säästöön.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000012033975.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän