Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"

Vierailija
23.06.2026 |

"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."

 

 

Pitäiskö yhteiskunnan  siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".

Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.

Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "

ovat ihan naurettavia.

Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.

Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.

 

Kommentit (390)

Vierailija
201/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se edes varmaa että nämä lapset joilta jää nyt jäätelöt ja huvipuistot kokematta edes haluaa niitä ja nauttisi niistä? Entä jos he eivät halua ja nauttisikaan?

Vierailija
202/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja työnhakijalla pitää olla vähintään puhelin ja nettiyhteys.

Jos pitää, niin sitten sossu kustantaa sen. Näin se vaan tässä maassa menee

Mutta se ei kustanna mitään iphonea 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.

Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.

Suomihan on todellakin "sosiaalitoimisto". On asumistuet, lapsilisät, vanhempainpäiväraha, kotihoidon tuki, äitiysavustus, opintotuki, koulumatkatuki, työttömuusturva, peruspäiväraha, työmarkkinatuki, sotilasavustus, kuntoutusraha, vammaistuki, lääkekorvaukset, hoitotuki, perustoimeentulotuki, kansaneläke, takuueläke ja ties mitä muuta. Yhden sortin tukena myös lapsilisät. Kyllä noilla tukimäärillä jäden kioskista oikeasti köyhäkin pystyy edes kerran kesässä ostamaan.

Sulla ei ole kaikki muumit laaksossa.

Vierailija
204/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan oli taas provo keksitty. 

Kyllä lapsiperheiden köyhyys on ihan totista totta, itse seuraan sitä mummona hyvin läheltä, eikä naurata yhtään. Köyhä olen itsekin, mutta autan silti rahallisesti ja ruuan kanssa. Onneksi me ollaan läheinen perhe ja aina toistemme tukena puolin ja toisin, niin jotenkin vielä pärjätään. Apua ovat hakeneet myös diakonilta, SPR:ltä jne, kun toimeentulotukikin on hyvin kiven alla nykyään, vaikka olisi isojakin menoja, esim terveydenhuollon laskuja, ei silti välttämättö myönnetä. Aivan oudoksi mennyt. Ja kehdataan vieläkin väittää, että Suomessa on ilmainen terveydenhuolto. 

Mietin kauhulla niitä joilla ei ole minkäänlaista perheen tukea elämässä, tai muita läheidiä, miten oikein pärjäävät. 

Suuri osa "lapsiperhe köyhyydestä" on todellisuudessa sitä että elämänhallinta on hukassa, ei osata elää vaatimattomasti ja säästeliäästi vaan eletään leveästi ja tuhlaillaan rahat sinne ja tänne ja usein ne vähät menee näillä perheillä tupakkaan ja lapset jätetään heitteille.

Moneen paikkaan voi Helsingissäkin ottaa omat eväät. Korkeasaareen voi pakata makkarat kylmälaukussa, juomat, leivät ja mitä nyt kukin haluaa. Grillejä on muuallakin Helsingissä saatavilla kyllä. Osalla tosiaan elämän hallinta täysin hukassa. Yksi pienituloinen tuttuni tosiaan luulee, että työssä käyvät syövät kaikki lounaat ja päivälliset ulkona, jopa minä perheellisenä. 

Tää ei ole mikään Helsingin keskustelupalsta, ihan vaan tiedoksi. 

Vierailija
205/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Lapsille saa myös edullisesti jäätelöä ruokakaupasta, sieltä ne varakkaammatkin ostavat. Kioskilta pystyy kyllä yhden jäätelön ostamaan kesässä jos haluaa siitä kokemuksen lapselle.

Mistä lähin lapset ovat tarvinneet jäätelöitä pystyäkseen hengissä ja elossa?

Eivät tietenkään tarvitse, mutta jos haluaa, kaupasta saa 8 kpl x-tra tuutteja parilla eurolla. Kioskilta sillä rahalla ei saa mitään. 

Vierailija
206/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätelö on turhake. Ja epäterveellistä ja lihottaa. On vastuutonta ja huono roolimalli jos ostaa roskaruokaa ja ultraprosessoitua höttöä lapsilleen. Siinä laiminlyö oman vanhemmuutensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
207/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Lapsille saa myös edullisesti jäätelöä ruokakaupasta, sieltä ne varakkaammatkin ostavat. Kioskilta pystyy kyllä yhden jäätelön ostamaan kesässä jos haluaa siitä kokemuksen lapselle.

Jep, kyllä minäkin sanon lapsille ettei ole järkeä ostaa jäätelöä kioskista kun vierestä kaupasta saa paljon halvemmalla ja valikoimaakin on enemmän. Lisäksi sanon, että on järkevää rahankäyttöä miettiä mistä se jäätelö kannattaa ostaa. Kerran kesässä ehkä kioskista ja kyllä nyppii silloinkin pistää 25-30 euroa yksiin jäätelöihin. 
T. Ylimmässä tulodesiilissä

Kyllähän siinä miettii ,miten monta pakettia niitä kalliita luksus-jäätrlöitäkin tuolla parilla kolmella  kympillä saisi kaupasta. Lapsille se tötteröjätski kerran kesässä on jostain syystä elämys vaikka ihan samalla tavalla kotonakin niitä tötteröitä ja jätskiannokzia voi tehdä

Vierailija
208/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä nykyaikaa. Kasvoin lapsuuteni 80-luvulla, ja nuo jutussa mainitut "köyhyyden" merkit olivat ihan arkipäivää. Ei niitä silloin surkuteltu ja pidetty asiana, joka yhteiskunnan tulisi turvata lapsiperheelle. Emme ostaneet koskaan jäätelökioskilta jäätelöä, emme käyneet ravintoloissa, huvipuistot ja muut maksulliset viihdykkeet olivat täysin poissuljettu juttu ja kotona ollessa lomalla piti tekemiset keksiä itse. Äidin paistamat muurikkaletut ja kotona tehty pizza olivat kohokohtia, samoin sieni- ja marjareissut lähimetsään vanhempien kanssa. Kerran kesässä kävimme kyllä sukuloimassa ja yövyimme sukulaisten luona, joten jonkinlainen lomareissu se toki oli, toki eväät oli mukana ja huoltoasemilta ei ostettu mitään muuta kuin bensaa. Kyllähän siihen aikaan jo koulussa ja kavereiden kanssa keskustellessa tajusin, että joillain on mahdollisuus tehdä paljon enemmän. En kuitenkaan muista, että siitä olisi mitään sen kummempaa itselle aiheutunut tai olisin jäänyt jostain paitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
209/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.

Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.

Suomihan on todellakin "sosiaalitoimisto". On asumistuet, lapsilisät, vanhempainpäiväraha, kotihoidon tuki, äitiysavustus, opintotuki, koulumatkatuki, työttömuusturva, peruspäiväraha, työmarkkinatuki, sotilasavustus, kuntoutusraha, vammaistuki, lääkekorvaukset, hoitotuki, perustoimeentulotuki, kansaneläke, takuueläke ja ties mitä muuta. Yhden sortin tukena myös lapsilisät. Kyllä noilla tukimäärillä jäden kioskista oikeasti köyhäkin pystyy edes kerran kesässä ostamaan.

Näin juuri. 

Jos yh-mamma vetää 150 eurolla röökiä kuukaudessa ja valittaa ettei ole rahaa niin....

En tiennytkään että yh-mammat saavat sotilasavustusta, kansaneläkettä, takuueläkettä, opintotukea jos ei opiskele, vammaistukea ilman vammoja ym.

Vierailija
210/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei  siis mitään linkkiä vaan ap:n itsekeksimää asenteellista jorinaa. Ei jatkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
211/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.

Lapsille saa myös edullisesti jäätelöä ruokakaupasta, sieltä ne varakkaammatkin ostavat. Kioskilta pystyy kyllä yhden jäätelön ostamaan kesässä jos haluaa siitä kokemuksen lapselle.

Jep, kyllä minäkin sanon lapsille ettei ole järkeä ostaa jäätelöä kioskista kun vierestä kaupasta saa paljon halvemmalla ja valikoimaakin on enemmän. Lisäksi sanon, että on järkevää rahankäyttöä miettiä mistä se jäätelö kannattaa ostaa. Kerran kesässä ehkä kioskista ja kyllä nyppii silloinkin pistää 25-30 euroa yksiin jäätelöihin. 
T. Ylimmässä tulodesiilissä

Kyllähän siinä miettii ,miten monta pakettia niitä kalliita luksus-jäätrlöitäkin tuolla parilla kolmella  kympillä saisi kaupasta. Lapsille se tötteröjätski kerran kesässä on jostain syystä elämys vaikka ihan samalla tavalla kotonakin niitä tötteröitä ja jätskiannokzia voi tehdä

Ei ihme, että tässä maassa on niin paljon lihavia ihmisiä, jos joku oikeasti kuvittelee lapsensa ainoan elämyksen olevan jotain syötävää. Käsitätkö, että opetat lapsellesi todella sairaan elämänkatsomuksen, josta on vaikea aikuisena päästä irti  

Vierailija
212/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on sitä ikuista narinaa. Ei ole varaa tehdä sitä, tätä ja tota.

Kun aletaan katsomaan tarkemmin, asutaan paikkakunnalla, jossa ei ole koulutetuillekaan töitä ja ollaan jämähdetty paikoilleen ilman, että tehdään mitään asian eteen.


Fb ssä on kestovaipat ryhmä ja se on täynnä näitä. 5 muksua 5 vuodessa ja ihmetellään, kun ei saa töitä muuttotappiokunnassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
213/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuusi Coopin jäätelötötteröä maksaa s-kaupassa 2,95. Lidlissä saattaa olla halvemmallakin, en tiedä. Rannallehan kaikki ottaa eväät, se on se juttu. 

Extra tuutteja 8kpl paketti maksaa 1,6 euroa paketti.  Mutta se ei varmaankaan köyhälle kelpaa 

Se pointti on että vaikka kerran kesässä saa sieltä oikealta kiskalta tötterön. Kuten ne muutkin lapset.

Missä se ilmoitellaan, mistä kukakin on jäätelöä saanut? Eikö se ole pääasia, että saa edes jonkun jäätelön. 

Vierailija
214/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvun keskituloisen perheen lapsena muistan että taskurahat itselle oli tosi tiukassa. Kesä meni omalla mökillä eikä siellä tosiaankaan ollut mitään huvituksia tarjolla muuta kuin kalastaminen ja saunominen ja uiminen. Nykyään pitäisi olla vaikka mitä huvitusta koko ajan.

50 vuotta sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
215/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei  siis mitään linkkiä vaan ap:n itsekeksimää asenteellista jorinaa. Ei jatkoon.

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f0f4f6bf-5ae6-48e3-84f7-3d69…

Vierailija
216/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette väärässä. Olin köyhä lapsi 80-luvulla ja kaipasin juuri samaa kuin muutkin: matkoja, harrastuksia ja kivoja vaatteita. Koska oli vanhat/köyhät vanhemmat en koskaan päässyt mihinkään. Eka risteilykokemus koulun kanssa oli järkyttävä, enkä tiennyt, mitä laivalla olisi pitänyt tehdä, koska en ollut koskaan käynyt. 

 

      Kyllä lapsi ja nuori tarvitsee myös kodin ulkopuolista elämää.  Vanhempani eivät sitäpaitsi polttaneet eivätkä ryypänneet. 

Kodin ulkopuolella on myös täysin ilmaista elämää ja harrastuksia.

Vierailija
217/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.

Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.

Joka paikassa ei ruokajakoa ole, meilläpäin taitaa lähin olla 60 km päässä.

Kyllähän se ruoka on ykkösasia että lapso saa raviinon. Vuokrat ja muut maksaa sossu. Lapsiperhe ei kadulle joudu.

Lapsille tarjotaan Suomen kuuluissa ilmaiset lounaat. Ja lasten vanhemmat voivat hakea ruokaa leipäjonoista ja ruoka-avusta.

Kesällä ei ole kouluruokailua. Eikö sun jakeluusi jo mene ettei ruokajakoa ole joka paikassa.

Yleensä kunnat järjästää leikkipuistossa myös  kesällä ruokailun. Ennenwanhaan tätä sanottiin mukilaksi, omm.

Vierailija
218/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 vuotta sitten lapsia huudettiin huutolaisina sille kuka maksoi eniten, nykyään pitää päästä mökkilomille ja huvipuistoihin.

Pitäisikö siis palata 100-vuotta ajassa taaksepäin takaisin huutolaisaikaan?

Ehkäpä, mikäli nykyköyhät eivät edes tukien kanssa saa järjestettyä itselleen kunnollista elämää...

Vierailija
219/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut omassa lapsuudessakaan vuokramökkejä, huvipuistokäyntejä tai muitakaan 'välttämättömyyksiä'. Ei oltu varsinaisesti köyhiä, niitä ei vaan pidetty välttämättöminä asioina. Ajat on muuttuneet, mutta ei ne edelleenkään mitään elintärkeitä asioita ole, kivoja joo, mutta ei elintärkeitä eikä kerro köyhyydestä.

Tosin sitten silloin joskus ei kasvatettu lumihiutaleita vaan ihmisiä, jotka elättävät itsensä ja ennenkaikkea ovat oppineet näkemään vaivaa saadakseen itselleen jotain. 

Vierailija
220/390 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (

Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.

Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.

Suomihan on todellakin "sosiaalitoimisto". On asumistuet, lapsilisät, vanhempainpäiväraha, kotihoidon tuki, äitiysavustus, opintotuki, koulumatkatuki, työttömuusturva, peruspäiväraha, työmarkkinatuki, sotilasavustus, kuntoutusraha, vammaistuki, lääkekorvaukset, hoitotuki, perustoimeentulotuki, kansaneläke, takuueläke ja ties mitä muuta. Yhden sortin tukena myös lapsilisät. Kyllä noilla tukimäärillä jäden kioskista oikeasti köyhäkin pystyy edes kerran kesässä ostamaan.

Sulla ei ole kaikki muumit laaksossa.

Missä sun muumit on, jonottamassa Kelan taikaseinällä?

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä