Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"
"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.
Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "
ovat ihan naurettavia.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.
Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.
Kommentit (319)
Voiko joku kertoa että mikä järki on edes ollut noissa vähävaraisten tietuissa lomissa ja miksi se ei ole hyvä asia että rahojen tilaaminen turhuuksiin loppuu?
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f0f4f6bf-5ae6-48e3-84f7-3d69…
Työssäkäyvä voi olla paljon köyhempi. Hassua, kun ei ole varaa ostaa lapsille kännyköitä ja toimivia polkupyöriä, mutta tuilla elävillä kyllä on kaikki välineet. Hassua, kun rahantulo vähenee, pitää pistää harrastukset tauolle, niin työttömän lapsi jatkaa harrastusta meiltä verotetuilla rahoilla.
Kännykättömyys sentään on vaan lapsille hyväksi, mutta kun yrittää saada yhteistä pyöränrämää omin käsin kuntoon, niin on kitkerää nähdä ”köyhien” lasten ajelevan ja kaiken lisäksi viis piittaavan hienoista pyöristään, joita jättävät lojumaan minne viis.
Itse joutunut vahtimaan pyörää, muuten sen käy joku heittämässä lukitusta kellarista lampeen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskujen maksaminen pankissa (jos yleensä edes konttorin löytää, jossa on asiakaspalvelu ilman ajanvarausta) MAKSAA MALTAITA. Eikä ole enää mitään Kelan toimistoja, jossa asioida.
Kelalla on koko Suomessa vain 78 omaa palvelupistettä.
Varmsan jokainen niistä isoissa kaupungeissa. Täältäkin on Kela kadonnut taivaan tuuliin ja ainoa pankkikin on enää tiistaisin auki jokusen tunnin.
Ennen oli monta pankkia jotka oli joka päivä auki, ja oli kela ja sekin oli silloin auki joka arkipäivä. Lopuksi sekin oli auki enää ajanvarauksella tiettynä päivänä ja nyt sitä ei ole enää ollenkaan.
Mitä tässä maassa oikein tapahtuu.
Eri
Commu apin kautta voi auttaa köyhiä lapsiperheitä kannattaa ladata itsekin voi saada apua jos sitä tarvitsee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.
Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.
Suomihan on todellakin "sosiaalitoimisto". On asumistuet, lapsilisät, vanhempainpäiväraha, kotihoidon tuki, äitiysavustus, opintotuki, koulumatkatuki, työttömuusturva, peruspäiväraha, työmarkkinatuki, sotilasavustus, kuntoutusraha, vammaistuki, lääkekorvaukset, hoitotuki, perustoimeentulotuki, kansaneläke, takuueläke ja ties mitä muuta. Yhden sortin tukena myös lapsilisät. Kyllä noilla tukimäärillä jäden kioskista oikeasti köyhäkin pystyy edes kerran kesässä ostamaan.
Ja muitakin tukimuotoja ja niiden yhdistelmiä on olemassa kymmeniä, ja erilaisia valtion, EU:n ja kuntien myöntämiä yksittäisiä yritystukia on tarjolla yli 85. Tuet jaetaan karkeasti suoriin avustuksiin, lainoihin, takauksiin, verotukiin sekä muihin taloudellisiin etuuksiin.
En saanut koskaan jäätelöä enkä kokenut että olisin koskaan tarvinnut enkä valittanut. Ja näin aikuisena ymmärtänyt miten turhiaeja tarpeettomia ne ovat. Ja sama huvipuistojen, ravintoloiden, kahviloiden, teattereiden ja elokuvien kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku kertoa että mikä järki on edes ollut noissa vähävaraisten tietuissa lomissa ja miksi se ei ole hyvä asia että rahojen tilaaminen turhuuksiin loppuu?
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f0f4f6bf-5ae6-48e3-84f7-3d69…
Kiitos että laitoit linkin. Tuosta jokainen voi lukea, mitä jutussa sanotaan oikeasti.
Kannattaa lukea ajatuksella.
Vierailija kirjoitti:
"Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti."
Suurin osa vanhemmista ei polta eikä juo. Etkö todellakaan keksi muuta kuin tuon iänikuisen älyvapaan jankutuksen? Olet idiootti.
Suominaiset ei kyllä mukiin sylkäise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.
Nykyään ei pärjää ilman toimivaa nettiyhteyttä, melkein kaikki asiat täytyy hoitaa netin kautta kuten hyvin tiedät.
Ne kelan hakemukset voi tehdä kelan toimistossa tarvittaessa. Laskuja voidaan edelleen maksaa pankissa.
Laskujen maksaminen pankissa maksaa 10e/kpl, ja palvelukonttoreita sijaitsee nykyään vain suurimmissa kunnissa ja sinnekin pitää useasti varata aika.
Tietokone/puhelin ja nettiliittymä on ollut käytännössä välttämättömyys jo pari vuosikymmentä.
Laskut voi edelleen maksaa myös lähettämällä laskut pankin kuoressa pankkiin. Jotain sekin maksaa mutta halvempaa kuin tiskillä.
Kirjastoissa on tietokoneet. Kyllä niillä voi maksaa laskutkin , aika hyvin suojattuja ne on. Ja saa kuitinkin tulostetettua heti jos tarvitsee tai tiliotteen paperille.
Ja siitä veloitetaan iso palvelumaksu. Eikä niitä kirjastojakaan joka paikassa ole. Esimerkiksi mun lapsuudenkunnassa lähimpään on 18 kilometriä. Ennen se oli kyllä kylällä.
Vuokrat ovat nousseet ja ostovoima tuhottiin agenda2030 mukaisesti vuodesta 2020 ja sit kehdataan syyttää ihmisiä että eivät kuluta, on yt potkuja ja irtisanomisia yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskujen maksaminen pankissa (jos yleensä edes konttorin löytää, jossa on asiakaspalvelu ilman ajanvarausta) MAKSAA MALTAITA. Eikä ole enää mitään Kelan toimistoja, jossa asioida.
Kelalla on koko Suomessa vain 78 omaa palvelupistettä.
Varmsan jokainen niistä isoissa kaupungeissa. Täältäkin on Kela kadonnut taivaan tuuliin ja ainoa pankkikin on enää tiistaisin auki jokusen tunnin.
Ennen oli monta pankkia jotka oli joka päivä auki, ja oli kela ja sekin oli silloin auki joka arkipäivä. Lopuksi sekin oli auki enää ajanvarauksella tiettynä päivänä ja nyt sitä ei ole enää ollenkaan.
Mitä tässä maassa oikein tapahtuu.
Eri
Sitä kutsutaan kehitykseksi ja "palvelujen sujuvoittamiseksi". Kyse on tietenkin säästöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.
Nykyään ei pärjää ilman toimivaa nettiyhteyttä, melkein kaikki asiat täytyy hoitaa netin kautta kuten hyvin tiedät.
Ne kelan hakemukset voi tehdä kelan toimistossa tarvittaessa. Laskuja voidaan edelleen maksaa pankissa.
Laskujen maksaminen pankissa maksaa 10e/kpl, ja palvelukonttoreita sijaitsee nykyään vain suurimmissa kunnissa ja sinnekin pitää useasti varata aika.
Tietokone/puhelin ja nettiliittymä on ollut käytännössä välttämättömyys jo pari vuosikymmentä.
Laskut voi edelleen maksaa myös lähettämällä laskut pankin kuoressa pankkiin. Jotain sekin maksaa mutta halvempaa kuin tiskillä.
Kirjastoissa on tietokoneet. Kyllä niillä voi maksaa laskutkin , aika hyvin suojattuja ne on. Ja saa kuitinkin tulostetettua heti jos tarvitsee tai tiliotteen paperille.
Ja siitä veloitetaan iso palvelumaksu. Eikä niitä kirjastojakaan joka paikassa ole. Esimerkiksi mun lapsuudenkunnassa lähimpään on 18 kilometriä. Ennen se oli kyllä kylällä.
Kyllä nykyään puhelinliittymä ja luultavasti jonkinlainen läppärikin/nettiliittymä kuuluu ihan perustoimeentulotuen piiriin. Ei niitä ilman pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.
Niin, sun on helppo huudella koska sun vanhemmilla oli kirjaimellisesti varaa valita. Mulla on molemmat vanhemmat varakkaita. Ei mua siltikään upotettu yltäkylläisyyteen enkä saanut kaikkea mitä halusin. Eikä pidäkään. Mutta pointti on just siinä, että koska vanhemmillani oli varaa, saattoivat sanoa just että saat valita mihin huvipuistoon mennään kesällä, kaikkiin et pääse. Köyhällä perheellä ei ole tuota vaihtoehtoa, vaan mihinkään et pääse. Et saa edes sitä puolikasta ranskalaisannosta koska ei ole varaa.
On helppoa vierestä sanoa, että kyllä kotonakin voi tehdä pizzaa, ei tarvitse mennä pizzeriaan. Mutta entäpä jos et ole koskaan käynyt pizzeriassa ja se äidin tekemä peltipizzakin on aina sitä samaa, täytteeksi halvinta kinkkua ja ruokajonojuustoa. On se lapselle aivan eri asia päästä syömään oikea jäätelöannos kuin syödä sitä Pirkka-tuuttia pihakivetyksellä. Kun mihinkään et pääse. Taaskaan.
Eikö ollutkaan kyse siitä että rikkaille ostetaan koko ajan kioskijäätelöä ja jatkuvasti ravataan huvipuistoissa yms ja se tuntuu köyhän lapsesta (tai lapsen vanhemmasta) äärimmäisen pahalta? Miksi siirrät maalitolppia kun sinulle kerrotaan että eivät ne rikkaiden tai hyvin toimeentulevien vanhempien lapset välttämättä tuollaisia juttuja saa?
Kertoihan täällä joku siitäkin köyhästä joka itki kun omat lapset ei pääse purjehtimaan omalla veneellä kuten kaikki muut lapset pääsee. Onkohan näillä vanhemmilla hiukan vinoutunut kuva mitä on ns normielämä ja miten elävät ne jotka maksavat itse oman olemisensa?
Ja sö saatan* n vesipää uskot, kun " köyhä" tällä sivustolla trollailee ettei lapset saa omaa purjevenettä?
Onko sun vanhemmat sisaruksia ja sinö siis suvun älykkö?
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Mitä ovat idiootteja jotka ei osaa säätää omia menoja omien tulojen kanssa oikein. Täysin oma häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.
Nykyään ei pärjää ilman toimivaa nettiyhteyttä, melkein kaikki asiat täytyy hoitaa netin kautta kuten hyvin tiedät.
Ne kelan hakemukset voi tehdä kelan toimistossa tarvittaessa. Laskuja voidaan edelleen maksaa pankissa.
Laskujen maksaminen pankissa maksaa 10e/kpl, ja palvelukonttoreita sijaitsee nykyään vain suurimmissa kunnissa ja sinnekin pitää useasti varata aika.
Tietokone/puhelin ja nettiliittymä on ollut käytännössä välttämättömyys jo pari vuosikymmentä.
Laskut voi edelleen maksaa myös lähettämällä laskut pankin kuoressa pankkiin. Jotain sekin maksaa mutta halvempaa kuin tiskillä.
Kirjastoissa on tietokoneet. Kyllä niillä voi maksaa laskutkin , aika hyvin suojattuja ne on. Ja saa kuitinkin tulostetettua heti jos tarvitsee tai tiliotteen paperille.
Älä höpötä. Kännykkä on oltava tai ei kunnian kukko laula. Tässä hiton digiyhteiskunnassa eläminen on tehty mahdottomaksi ilman kännykkää, koska palveluita ei enää ole tarjolla. Ja vaikka olisi joku tiski, vaaditaan jotain vtun äpsiä kuitenkin.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.
Toisilla on puute siitä ruoastakin.
Ruokaa saa leipäjonoista, ruokapankeista ja Hurstilta.
Kaikki eivät asu Helsingissä tai paikoissa joissa ruokajakoa on.
No yleensä muualla kuin Helsingissä ja muissa kaupungeissa asuminen ja elinkustannukset olisivat halvempia. Luulisi ,että ikityöttömälle tai eläkeläiselle olisi aivan sama azua siellä mihin on itsellä varaa.
Muistan käyneeni 6-vuotiaana Linnanmäellä. Ei sinne toista kertaa tarttenu mennä. Oltiin toki hyvätuloisia. Meillä oli pieni mökki, jossa keksin yksinäni vaikka mitä tekemistä. Oli ihana järsiä ruisleipää eväänä, kun pyöräilin mökin lähistöllä.
Instagramissa ulosotossa oleva henkilö kertoi asuvansa paritalossa, hänellä on 40000 euroa ulosotossa ja miehen firma teki konkurssin. Ovat onnistuneet säästämään käteisenä 1300 euroa kuukaudessa.
Moni teistä vit…. ei ole ikinä saanut toimeentulotukea ja tiukkaa se on. Ei edes riitä kunnon ruokaan. Itse ostaisin sen jäätelön jos lapsia olisi max kaksi jossain parkumassa kun jäätelöä ei saa.
Laskut voi edelleen maksaa myös lähettämällä laskut pankin kuoressa pankkiin. Jotain sekin maksaa mutta halvempaa kuin tiskillä.
Kirjastoissa on tietokoneet. Kyllä niillä voi maksaa laskutkin , aika hyvin suojattuja ne on. Ja saa kuitinkin tulostetettua heti jos tarvitsee tai tiliotteen paperille.