Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"
"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.
Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "
ovat ihan naurettavia.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.
Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Mitä ovat idiootteja jotka ei osaa säätää omia menoja omien tulojen kanssa oikein. Täysin oma häpeä.
Joo no on meitäkin jotka, eletään täysin tulojemme mukaan ja ksikki ylimäörönen on karsittu, silti ei enää rahat riitä elämiseen.
Eikö meillä ole mielestösi oikeus pyytää apua miltään taholta, onko parempi antaa lasten nähdä nälkää niin että luut törröttää ja kasvu pysähtyy? Sitä tekee lapsensa eteen kaiken, jopa nöyrtyy menemään sossun luukulle tai hakemaan diakonilta apua, koska sitä se rakkaus on. Häpeälle ei ole aikaa kun on perustarpeista kyse. Opit kun joudut vastaavaan tilanteeseen. Kuka tahansa voi joutua.
"Sitä tekee lapsensa eteen kaiken"
Tähän vedän viivan päälle, keskituloisina joudumme asettamaan rajat lapsille rahan suhteen, ei ole mahdollisuuksia lemmikkiin (tai lemmikkeihin kuten monella köyhällä), harrastukset hyvin rajoitetut halpaan vaihtoehtoon, vaatteet kiertävät perheessä ja uudetkin ostetaan alennuksesta, ei merkkivaatteita kuten muutamilla luokkakavereilla, ruoka Lidlistä tai alennuksesta. Vanhat reput ja penaalit uusitaan vain rikki mentyään. Tervetuloa keskiluokkaiseen elämään Suomessa, voisit yllättyä sinäkin.
Köyhäinhoitolaki jolla huutolaisuus aikoinaan kiellettiin on nykyisin muuten kumottu.
Vierailija kirjoitti:
Moni teistä vit…. ei ole ikinä saanut toimeentulotukea ja tiukkaa se on. Ei edes riitä kunnon ruokaan. Itse ostaisin sen jäätelön jos lapsia olisi max kaksi jossain parkumassa kun jäätelöä ei saa.
Menisit töihin tai kouluttautuisit lisää
Laosiperheköyhyydestä itsekin ponnistin ahkeruudella. Korkeakoulun takaista opintolainaa yhä maksettavana seuraavat pari vuotta mutta nyt pystyn tarjoamaan lapsille paremman lapsuuden ja tulevaisuuden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.
Nykyään ei pärjää ilman toimivaa nettiyhteyttä, melkein kaikki asiat täytyy hoitaa netin kautta kuten hyvin tiedät.
Ne kelan hakemukset voi tehdä kelan toimistossa tarvittaessa. Laskuja voidaan edelleen maksaa pankissa.
Laskujen maksaminen pankissa maksaa 10e/kpl, ja palvelukonttoreita sijaitsee nykyään vain suurimmissa kunnissa ja sinnekin pitää useasti varata aika.
Tietokone/puhelin ja nettiliittymä on ollut käytännössä välttämättömyys jo pari vuosikymmentä.
Laskut voi edelleen maksaa myös lähettämällä laskut pankin kuoressa pankkiin. Jotain sekin maksaa mutta halvempaa kuin tiskillä.
Kirjastoissa on tietokoneet. Kyllä niillä voi maksaa laskutkin , aika hyvin suojattuja ne on. Ja saa kuitinkin tulostetettua heti jos tarvitsee tai tiliotteen paperille.
Älä höpötä. Kännykkä on oltava tai ei kunnian kukko laula. Tässä hiton digiyhteiskunnassa eläminen on tehty mahdottomaksi ilman kännykkää, koska palveluita ei enää ole tarjolla. Ja vaikka olisi joku tiski, vaaditaan jotain vtun äpsiä kuitenkin.
Eri
Kyllä niitä palveluita edelleen on jos osaa käyttää eikä ole uus avuton ja pullamössö nykynuori joka ei osaa tehdä mitään ilman puhelinta ja tablettia.
Kerro missä ja mitä palveluita konkreettisesti vielä on.
Vierailija kirjoitti:
Saadaan toimeentulotukea. Vein lapsen huvipuistoon, matkoineen ja eväineen noin 150 euron reissu. Nyt loppukuu ollaan sitten puurolinjalla ja hyväksytään se. Seurakunnan kuivakassi saatiin alkukuusta. Ollaan leivottu pullaa ja raparperipiirakkaa herkuiksi ja paistettu lättyjä. Kyllä se huvipuistoreissu oli sen arvoista. En polta enkä käytä mitään päihteitä. En meikkaa enkä laita kynsiä. En myöskään pääse töihin vaikka haluja olisi.
Tämähän se pitkälti on, että on oma valinta mihin rahaa käyttää. Jos tekee kivan reissun niin sitten pitää jossain muussa säästää.
Olipa tulotaso mikä tahansa niin aina on tarjolla asioita, jotka ovat itselle liian kalliita. Pitisi oppia olemaan tyytyväisempi siihen, mitä itsellä on kuin tyytymätön siihen ettei kaikkea ole mahdollista saada.
Vierailija kirjoitti:
Laskujen maksaminen pankissa (jos yleensä edes konttorin löytää, jossa on asiakaspalvelu ilman ajanvarausta) MAKSAA MALTAITA. Eikä ole enää mitään Kelan toimistoja, jossa asioida.
Jos pankkikortgi löytyy niin laskujen maksu onnistuu ihan pankin maksuautomaatilla. Näitä on yleensä pankkien konttoreissa ja isommissa kaupoissa.
Minä voin ostaa ja syödä jäätelöä köyhien puolesta niin että heidän ei tarvitse enää murehtia etteivät ole saaneet jäätelöä. Voivat sitten ajatella että ompa mukavaa ja kohteliasta että joku on jossain syönyt jäätelöä minunkin puolestani.
Exän lasten kanssa muutaman kerran reisussa, kolkkoa jos joutuu muistelemaan ettei ikinä päässyt. Töiden vastapainoksi on aikuistenkin saatava vapaata.
Synkeät käsitykset on monilla, että juuri kesällä oltava kurjaa.
Meillä se lapsiperheköyhyys on sitä, ettei ole velkaa, mutta kaikki raha menee kiinteistöveroihin ja yhtiövastikkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä yhteiskunnankin kannattaisi hiukan heräillä siihen miten vähävaraiset tuilla ja etuuksilla elävät lapsiperheet käyttää itsehankkimansa (palkka) rahat.
Joillekin on tärkeintä satsata liki kaikki raha omaan ulkonäköön, on hiusten pidennykset, tekoripset, tekokynnet, huulitäytteet, paljon tatuointeja, poltetaan röökoä ja juodaan alkoholia. Kaikki ovat niitä joita kukaan normaali ihminen EI TARVITSE.
Sitten haetaan leipäjonoista jotain einestä tms halpaa ruokaa, nostetaan tukia ja sossusta lisää jotta saadaan lapset ruokittua, asunnon ym kulutustarvikkeet maksaa yhteiskunta jos ei kokonaan niin ainakin osin.
Sitten se- mitä sieltä kaupasta ostetaan? Valmisruokia, kalliita smoothieita (ladten imeskeltäviä soseita jotka on hurjan kalliita siihen nähden miten vähän niissä on sitä syötävää, karkkia, sipsejä, naposteltavaa, välipalatuotteita, ym jotka ei ensinnäkään ole oikeaa ruokaa saati sitten terveellisiä, pikemminkin vaan lihottavat ja sairadtuttavat.
Eikö palkkarahan saa jokainen käyttää niin kuin itse haluaa? En ymmärrä miten yhteiskunta tähän liittyy ja mitä yhteiskunnan pitäisi tehdä. Ei ole järjen hiventäkään että kampaamot ja kynsipaikat kiellettäisiin työttömiltä tai toimeentulotuen saajalta, että vain työssä käyvät saisi värjätä hiuksiaan. No, provohan tuo tietty olikin.
Kysymys kuuluukin, että minkälainen elintaso tuillaeläjille pitää tarjota? Pitääkö yhteiskunnan tarjota hiustenvärjäykset, tatuoinnit ja rakennekynnet vai riittääkö ihan asunto ja muut välttämättömyydet? Sitten kun tienaa itse rahansa ,voi käyttää ne haluamallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Jäätelö on turhake. Ja epäterveellistä ja lihottaa. On vastuutonta ja huono roolimalli jos ostaa roskaruokaa ja ultraprosessoitua höttöä lapsilleen. Siinä laiminlyö oman vanhemmuutensa.
Teillä ei syödä ikinä mitään "herkkua"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni teistä vit…. ei ole ikinä saanut toimeentulotukea ja tiukkaa se on. Ei edes riitä kunnon ruokaan. Itse ostaisin sen jäätelön jos lapsia olisi max kaksi jossain parkumassa kun jäätelöä ei saa.
Menisit töihin tai kouluttautuisit lisää
Laosiperheköyhyydestä itsekin ponnistin ahkeruudella. Korkeakoulun takaista opintolainaa yhä maksettavana seuraavat pari vuotta mutta nyt pystyn tarjoamaan lapsille paremman lapsuuden ja tulevaisuuden
Miksi makoilet kotona päivätpitkät.
Vierailija kirjoitti:
Minä voin ostaa ja syödä jäätelöä köyhien puolesta niin että heidän ei tarvitse enää murehtia etteivät ole saaneet jäätelöä. Voivat sitten ajatella että ompa mukavaa ja kohteliasta että joku on jossain syönyt jäätelöä minunkin puolestani.
Hanki elämä ja mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.
Toisilla on puute siitä ruoastakin.
Kun eivät osaa "talostella". Kun rahaa tulee tilille ostetaan vaikka mitä. Nähty on. Sitten alkaa valitus kun raha on mennyt ja kaapit tyhjät. Nähty ja kuultu tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.
Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.
Joka paikassa ei ruokajakoa ole, meilläpäin taitaa lähin olla 60 km päässä.
Kyllähän se ruoka on ykkösasia että lapso saa raviinon. Vuokrat ja muut maksaa sossu. Lapsiperhe ei kadulle joudu.
Lapsille tarjotaan Suomen kuuluissa ilmaiset lounaat. Ja lasten vanhemmat voivat hakea ruokaa leipäjonoista ja ruoka-avusta.
Kesällä ei ole kouluruokailua. Eikö sun jakeluusi jo mene ettei ruokajakoa ole joka paikassa.
Yleensä kunnat järjästää leikkipuistossa myös kesällä ruokailun. Ennenwanhaan tätä sanottiin mukilaksi, omm.
Älä yleistä. Puistoruokailuja järjestetään pääsääntöisesti suuremmissa kaupungeissa sekä kasvavissa kunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.
Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.
Suomihan on todellakin "sosiaalitoimisto". On asumistuet, lapsilisät, vanhempainpäiväraha, kotihoidon tuki, äitiysavustus, opintotuki, koulumatkatuki, työttömuusturva, peruspäiväraha, työmarkkinatuki, sotilasavustus, kuntoutusraha, vammaistuki, lääkekorvaukset, hoitotuki, perustoimeentulotuki, kansaneläke, takuueläke ja ties mitä muuta. Yhden sortin tukena myös lapsilisät. Kyllä noilla tukimäärillä jäden kioskista oikeasti köyhäkin pystyy edes kerran kesässä ostamaan.
Sulla ei ole kaikki muumit laaksossa.
Missä sun muumit on, jonottamassa Kelan taikaseinällä?
-eri
Ainoa "tukeni" on työeläke 46 vuoden työuran jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Mitä ovat idiootteja jotka ei osaa säätää omia menoja omien tulojen kanssa oikein. Täysin oma häpeä.
Joo no on meitäkin jotka, eletään täysin tulojemme mukaan ja ksikki ylimäörönen on karsittu, silti ei enää rahat riitä elämiseen.
Eikö meillä ole mielestösi oikeus pyytää apua miltään taholta, onko parempi antaa lasten nähdä nälkää niin että luut törröttää ja kasvu pysähtyy? Sitä tekee lapsensa eteen kaiken, jopa nöyrtyy menemään sossun luukulle tai hakemaan diakonilta apua, koska sitä se rakkaus on. Häpeälle ei ole aikaa kun on perustarpeista kyse. Opit kun joudut vastaavaan tilanteeseen. Kuka tahansa voi joutua.
"Sitä tekee lapsensa eteen kaiken"
Tähän vedän viivan päälle, keskituloisina joudumme asettamaan rajat lapsille rahan suhteen, ei ole mahdollisuuksia lemmikkiin (tai lemmikkeihin kuten monella köyhällä), harrastukset hyvin rajoitetut halpaan vaihtoehtoon, vaatteet kiertävät perheessä ja uudetkin ostetaan alennuksesta, ei merkkivaatteita kuten muutamilla luokkakavereilla, ruoka Lidlistä tai alennuksesta. Vanhat reput ja penaalit uusitaan vain rikki mentyään. Tervetuloa keskiluokkaiseen elämään Suomessa, voisit yllättyä sinäkin.
Aulla on kyllä todella outo käsitys köyhästä, jos kuvittelet olevasi heikommassa asemassa keskituloisena. Se köyhyys on sitä, että sun sähköt katkaistaan ja lapset syövät nuudelia 90% aterioistaan. Just maksoin tuttuni sähkölaskun ja kotivakuutuksen taas ja tein ruokatilauksen heille kun juhannus olisi menty sillä nuudelilla muuten. Käsittämätöntä että joku kehtaa verrata köyhän elämää omaansa kateuksissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.
Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.
Joka paikassa ei ruokajakoa ole, meilläpäin taitaa lähin olla 60 km päässä.
Kyllähän se ruoka on ykkösasia että lapso saa raviinon. Vuokrat ja muut maksaa sossu. Lapsiperhe ei kadulle joudu.
Lapsille tarjotaan Suomen kuuluissa ilmaiset lounaat. Ja lasten vanhemmat voivat hakea ruokaa leipäjonoista ja ruoka-avusta.
Kesällä ei ole kouluruokailua. Eikö sun jakeluusi jo mene ettei ruokajakoa ole joka paikassa.
Yleensä kunnat järjästää leikkipuistossa myös kesällä ruokailun. Ennenwanhaan tätä sanottiin mukilaksi, omm.
Älä yleistä. Puistoruokailuja järjestetään pääsääntöisesti suuremmissa kaupungeissa sekä kasvavissa kunnissa.
Voisithan muuttaa suurempaan kaupunkiin puistoruokailun vuoksi. Tosin valitsit ilmeisesti halvemmalla asumisen ja silti rahat eivät riitä lasten ruokaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä yhteiskunnankin kannattaisi hiukan heräillä siihen miten vähävaraiset tuilla ja etuuksilla elävät lapsiperheet käyttää itsehankkimansa (palkka) rahat.
Joillekin on tärkeintä satsata liki kaikki raha omaan ulkonäköön, on hiusten pidennykset, tekoripset, tekokynnet, huulitäytteet, paljon tatuointeja, poltetaan röökoä ja juodaan alkoholia. Kaikki ovat niitä joita kukaan normaali ihminen EI TARVITSE.
Sitten haetaan leipäjonoista jotain einestä tms halpaa ruokaa, nostetaan tukia ja sossusta lisää jotta saadaan lapset ruokittua, asunnon ym kulutustarvikkeet maksaa yhteiskunta jos ei kokonaan niin ainakin osin.
Sitten se- mitä sieltä kaupasta ostetaan? Valmisruokia, kalliita smoothieita (ladten imeskeltäviä soseita jotka on hurjan kalliita siihen nähden miten vähän niissä on sitä syötävää, karkkia, sipsejä, naposteltavaa, välipalatuotteita, ym jotka ei ensinnäkään ole oikeaa ruokaa saati sitten terveellisiä, pikemminkin vaan lihottavat ja sairadtuttavat.
Eikö palkkarahan saa jokainen käyttää niin kuin itse haluaa? En ymmärrä miten yhteiskunta tähän liittyy ja mitä yhteiskunnan pitäisi tehdä. Ei ole järjen hiventäkään että kampaamot ja kynsipaikat kiellettäisiin työttömiltä tai toimeentulotuen saajalta, että vain työssä käyvät saisi värjätä hiuksiaan. No, provohan tuo tietty olikin.
Kysymys kuuluukin, että minkälainen elintaso tuillaeläjille pitää tarjota? Pitääkö yhteiskunnan tarjota hiustenvärjäykset, tatuoinnit ja rakennekynnet vai riittääkö ihan asunto ja muut välttämättömyydet? Sitten kun tienaa itse rahansa ,voi käyttää ne haluamallaan tavalla.
Ei tarvitse. Ruoka, asunto ja paolliset maksut. Lapsiperheille jotain erivapauksia joskus.
Ootapa kun jompi kumpi jää työttömäksi ja tippuu yleistuelle. Se se vasta mukava tilanne onkin. Mitään muita tukia ei heru koska ootte tyhmyyksissänne ostaneet asunnon. Tttukea ei tipu koska on juurikin joku tuottamaton metsäpläntti tai yhteisomistuksessa oleva kesämökki. Elätte köyhyysrajan alapuolella pienemmällä rahalla kuin ikityötön tukiperhe. Pahin katastrofi olisi vielä se että kaiken kukkuraksi joku teistä sairastuu ja tulee jotain sairaalalaskuja tai lääkityksiä.