Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"
"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.
Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "
ovat ihan naurettavia.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.
Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.
Kommentit (624)
Ei kaikki työttömät saa asumistukea tai tt-tukea. Kannattaa säästää irtisanomista varten.
Ei työmarkkinatukea enää ole vaan yleistuki.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatukea ja peruspäivärahaa ei enää ole, niiden tilalle tuli toukokuussa yleistuki.
"Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omaishoidontuki, tekijänoikeuskorvaukset ja perhehoitajan palkkiot myös yli 55-vuotiailla työttömillä."
Että näin
Pääomatulot vähentävät yleistukea ja asumistukea ei saa vuokra-asuntoon, jos on pääomatuloja.
"Yleistukea pienentävät tulot
- omat palkkatulosi
- vanhempiesi tulot, jos asut heidän kanssaan
- muut kuin palkkatulosi, esimerkiksi tuet ja pääomatulot
Otamme tulot huomioon bruttona (Bruttotulo on tulojen määrä, josta ei ole vähennetty veroja eikä muita pakollisia maksuja)."
www.kela.fi/tyottomyys-yleistuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tarvitse jäätelöitä, ei mökkejä, ei huvipuisto, ei uimarantoja, eikö juhannuksia. Ilmankin elää sillä mikän niistä ei ole mikään elinehto jota ilman kuukahtaa. Opettelisivat olemaan hiljaaeja lopettamaan valitus. Heillä on kuitenkin kaikki hyvin, on ruokaa ja katto pään päällä, olisivat tyytyväisiä siihen mitä heille on eikä tyytymättömiä siihen mitä heille ei ole.
Lapsille saa myös edullisesti jäätelöä ruokakaupasta, sieltä ne varakkaammatkin ostavat. Kioskilta pystyy kyllä yhden jäätelön ostamaan kesässä jos haluaa siitä kokemuksen lapselle.
Mistä lähin lapset ovat tarvinneet jäätelöitä pystyäkseen hengissä ja elossa?
Nämä ovat usein niitä elämän pikku iloja, jotka tekevät elämästä siedettävämpää.
Kun oli hyvät taloudelliset näkymät, nautin siitä, että oli varaa poiketa kahvilaan leivokselle ja kahville ja ostaa jäätelön kioskista.
Säästäväisempi sukulainen meni kahville kotiinsa ja osti jäätelönsä marketista. Sekin on ihan mukavaa, jos elämä on muuten ok.
Mutta jos on stressiä, ahdistusta, epämukavuutta, niin erityiset herkkuhetket ovat auttaneet jaksamaan sekä työssä että vapaalla.
Elämän pikkuiloja on olemassa muitakin kuin jäätelö. Esimerkiksi lasten kanssa voi pötkötellä nurmikolla ja kuunnella lintuja tai katsella pilviä ja se ei maksa mitään.
Niin tietysti voi.
Mutta itselle jostain syystä makea on usein ollut päivän pelastus. Se alkoi jo lapsena, kun tutut mummot antoivat karamelleja ja äitinikin oli perso makealle. En voi kuitenkaan suositella tapaa sen epäterveellisyyden vuoksi. Totuus on, että moni työpäiväkin sai iltapäivisin puhtia suklaasta muusta vastaavasta.
Tässä ketjussa muuten näkee hyvin miten erilaiset taustat kirjoittajilla on. Jos on asunut kaupungissa, jossa on ollut huvipuisto, on ollut jo 80-luvulla tavallista, että siellä on käyty usein.
No ei ollut tavallista. Minä pääsin mihinkään huvipuistoon muutaman kerran lapsuuteni aikana, eli en edes joka kesä. Ja olin lapsi 80-luvulla. Myös kioskista ostetut jäätelöt olivat hyvin harvinaisia. Nykyskideillä elämän pitäisi näköjään olla yhtä hoploppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä voi olla paljon köyhempi. Hassua, kun ei ole varaa ostaa lapsille kännyköitä ja toimivia polkupyöriä, mutta tuilla elävillä kyllä on kaikki välineet. Hassua, kun rahantulo vähenee, pitää pistää harrastukset tauolle, niin työttömän lapsi jatkaa harrastusta meiltä verotetuilla rahoilla.
Kännykättömyys sentään on vaan lapsille hyväksi, mutta kun yrittää saada yhteistä pyöränrämää omin käsin kuntoon, niin on kitkerää nähdä ”köyhien” lasten ajelevan ja kaiken lisäksi viis piittaavan hienoista pyöristään, joita jättävät lojumaan minne viis.
Itse joutunut vahtimaan pyörää, muuten sen käy joku heittämässä lukitusta kellarista lampeen..Mistä tiedät, miten ne köyhät ovat saaneet lastensa pyörät? Voivathan ne olla vaikka isovanhempien tai sukulaisten antamia. Mistä tiedät, mitä tukia sinun köyhäksi olettamat oikeasti saavat?
Miten on oman taloudenhallintasi laita, kun et pysty ennakoimaan pyörähankintoja? Kuitenkin sen köyhän pitää osata ennakoida vähien varojensa käyttö sinun mukaasi. Sinun mukaasi köyhät varmaan saavat kirpparilta halvalla tai jopa ilmaiseksi ihan kelpo pyöriä, joten ei yhteiskunnan heitä tarvitsisi yhtään avustaa. Käypä itse nyt katsomassa kirpparitarjontaa.
Itse aikanaan kolmen lapsen vanhempana puoliso oli pitkään koti-isänä. Onnistuin hyvin hankkimaan valtaosan lastentarvikkeista ja vaatteista käytettynä tai alennusmyynneistä. Pyörätkin hankittiin unisex-mallisia, jotta oli helppo kierrättää kaikilla kolmella lapsella ja lopuksi myydä pois. Kännyköitä ei kenelläkään lapsista ollut vielä alakoulun ensimmäisillä luokilla, vaikka kavereilla jo monella oli. Tämä nuukailu kyllä vaati paljon aikaani ja usein käyntiä kirppareilla ja alennusmyynneissä. Suosin niitä kirpparitapahtumia, joissa oli myyjät, jotta sain tingittyä hintaa ja lopuksi kävin läpi ilmaislaatikot. Korjasin myös ilmaisvaatteista pikkuvikoja kuten ratkenneita saumoja. Tämä kaikki työtä tekevänä.
Ymmärrän hyvin, jos ei esim. yksinhuoltaja jaksa samaa nuukailurumbaa kuin minä. Puoliso vahti hankintareissujeni ajan lapsia, minulla oli käytettävissäni auto ja rahaakin riittävästi tehdä isokin ostos silloin, kun tavaraa sai tavallista halvemmalla.
Mitä väliä sillä on mistä ne on saatu?
Laskurilla voi laskea tuet ja jos itselle jää 5-numeroinen summa vähemmän, niin näkyyhän se jossain. Äläkä sä arvostele veronmaksajan taloudenpitoa, se ei kuulu sulle mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä voi olla paljon köyhempi. Hassua, kun ei ole varaa ostaa lapsille kännyköitä ja toimivia polkupyöriä, mutta tuilla elävillä kyllä on kaikki välineet. Hassua, kun rahantulo vähenee, pitää pistää harrastukset tauolle, niin työttömän lapsi jatkaa harrastusta meiltä verotetuilla rahoilla.
Kännykättömyys sentään on vaan lapsille hyväksi, mutta kun yrittää saada yhteistä pyöränrämää omin käsin kuntoon, niin on kitkerää nähdä ”köyhien” lasten ajelevan ja kaiken lisäksi viis piittaavan hienoista pyöristään, joita jättävät lojumaan minne viis.
Itse joutunut vahtimaan pyörää, muuten sen käy joku heittämässä lukitusta kellarista lampeen..Mikä sun palkka on, jos kerran kännyköihin ei ole varaa? Toimeentulotuessa pyöriin myönnetään tukea sen verran, että ne riittävät mahdollisesti kirppikseltä ostettuun pyörään, mutta voi olla, että siihenkin joutuu laittamaan itse lisää käyttövaroista. Olikohan 150 eur /pyörä. Usein maksavat käytettynäkin enemmän. Joten jos jollain tuensaajalla on oikeasti hieno pyörä, sen on maksanut joku muu taho kuin sosiaalitoimisto.
Viisi lasta. 16-vuotias sai oman kännykän, kun aloitti lukion. Hyvin pärjäsi siihen asti.
Ei mulla mitään vakipalkkaa ole, alalla lama jo neljättä vuotta ja verovelkoja parista paremmasta vuodesta lyhennän pikkusummalla vapaaehtoisesti, että eivät vielä kiellä työntekoa. Suojaosan alle jää koko ajan tulot.
Kolmannes yrittäjistä oli jo ennen lamaa pienituloisia (alle 2000€/kk). Itse sain ihan hyvin, että riitti kädestä suuhun, kun ei maksanut kaikkia veroja ajallaan. Jännää miten pystyy kyykkäämään vielä enemmän, kun on pakko.
Silti pitää aina vaan maksaa tulonsiirtoa työttömille, jotka jo mun parhaimpanakin vuonna sai saman verran kuin meikäläiselle jäi käteen. Eikä heidän tulot juuri siitä ole muuttuneet.
Ehkä tota nyyhkytarinaa voi myydä niille, jotka ei joudu asumaan kaupungin vuokra-asunnossa. Täällä me nähdään mitä se elämä on.Työttömällä vaan ei taida koskaan jäädä käteen se summa minkä saavat. Kun minä olin työtön, sain sen alle 600 Euroa, sillä piti maksaa kaikki asuminen, sairauskulut, vakuutukset, puhelin, yli 17-vuotiaan menoista osa, ruuat.
Jos töissä tienaa saman verran kuin työtön, joku kusettaa, tai sellainen "yrittäminen" joutaa lopettaa kannattamattomana.
Montako lasta sulla on vai yritätkö kommentoida asiaa josta et siis ymmärrä mitään?
Kolme. Lapsikorotukset on poistuneet työttömyysetuuksista.
Hyvä niin eivät lisäänny ja synnytä lapsia kärsimään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo toisinaan kaupassa lapsiperheiden ostoskärryihin, niin ei voi kuin ihmetellä, mihin vanhemmat oikein rahat käyttävät. Kärry pursuaa limsaa,keksejä, karkkia, jätskiä, einespizzoja, suklaavanukkaita ja muita herkkuja, mutta vihannekset, perunat, kaurahiutaleet yms. loistavat poissaolollaan. Yleensä koko perhe lihavia, likaisissa vaatteissa ja sitten perheen isä tai äivi valitta siinä maksaessaan suureen ääneen, että kyllä on tämä ruoka niin kallista ettei satasellakaan saa juuri mitään. Nämä onkai niitä köyhiä lapsiperheitä.
Jos irtokarkki on tarjouksessa, niin karkkihyllyllä on niin kauhea mylläkkä, ettei ohi pääse kassoille
Ja mistä tiedät onko ne keskituloisten vai köyhien lapsia?
Keskituloisilla on järkeä päässä niin että ei tuhlaile rajojaan ylimääräiseen, turhuuksiin ja herkkuihin, vaan osaa säästää ja rajoittaa ostoskähtöstään.
Mun sympatiat on kyllä oikeasti köyhien lapsiperheiden puolella. Tunnen muutaman sellaisen perheen, eikä syynä ole tupakointi, alkoholi, ripsien pidennykset tms. asiat. On vain epäonnisia tapahtumia jotka ovat tähän jamaan perheet saaneet.
Mutta mua kyllä ällöttää ne perheet, jotka ovat omalla toiminnallaan ajaneet itsensä siihen jamaan. Palkkaa saadaan kumpikin paljon, ostettu ökykalliit autot, talot yms. ja sitten valitetaan, kun se kummankin 5000€ palkaa ei muka riitä mihinkään ja on vain velkaa. Näitä nillittäjiä on nykyisin liikaa ja se sumentaa oikeasti köyhien rajaa näistä ökyilijä-köyhistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta köyhää lapsiperhettä henkilökohtaisesti tunnette? Tunnen aika monta. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, esim. uusiin vaatteisiin lapsille. Kaikki ostetaan kirppikseltä. Punalaputettua ruokaa paljon. Pienen asunnon menot ja ruoka vie tulot. Ei päihteitä eikä tupakointia, joten rahat ei mene sinne. Julkista liikennettä käytetään. Työttömyys, pätkätyöt, matalapalkka-ala taustalla. Kova pelko, jos joku sairastuu, millä maksetaan sen kulut.
Yhteiskunta jakautuu yhä rajummin rikkaisiin ja köyhiin. Niin ei tarvisi olla, poliittinen arvovalinta sekin.
Ja tällä perusteellako köyhillä on oikeus jäätelöihin ja syödä niitä? Luulisi että heillä on rahalle muitakin tarvetta ja käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta köyhää lapsiperhettä henkilökohtaisesti tunnette? Tunnen aika monta. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, esim. uusiin vaatteisiin lapsille. Kaikki ostetaan kirppikseltä. Punalaputettua ruokaa paljon. Pienen asunnon menot ja ruoka vie tulot. Ei päihteitä eikä tupakointia, joten rahat ei mene sinne. Julkista liikennettä käytetään. Työttömyys, pätkätyöt, matalapalkka-ala taustalla. Kova pelko, jos joku sairastuu, millä maksetaan sen kulut.
Yhteiskunta jakautuu yhä rajummin rikkaisiin ja köyhiin. Niin ei tarvisi olla, poliittinen arvovalinta sekin.
Ja tällä perusteellako köyhillä on oikeus jäätelöihin ja syödä niitä? Luulisi että heillä on rahalle muitakin tarvetta ja käyttöä.
No niinhän niillä onkin se rahan tarve muuhun. Sen takia ne ei osta niitä jäätelöitä...
Vierailija kirjoitti:
100 vuotta sitten lapsia huudettiin huutolaisina sille kuka maksoi eniten, nykyään pitää päästä mökkilomille ja huvipuistoihin.
Ei, vaan vähiten rahaa vaativa huutaja otti huutolaisen vaivoikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoko se jossain että yhteiskunnan pitäisi maksaa, saatanan tollo? Se että avautuu jostain ettei ole vara tehdä ei suoraan tarkoita että jonkun muun pitäisi se maksaa, kuinka saatanan tolloja tällä palstalla ollaan
Kyllähän tässäkin jutussa on se taustavire, että tukija saa liian vähän ja niitä pitäisi yhteiskunnan= meidän kaikkien enemmän näille maksaa.
Koskaan ei tarjota sitä vaihtoehdoksi, että itse pitäisi yrittää parantaa tilannettaan.
Se vaihtoehtohan oli aiemmin tarjottu, kun tuissa oli suojaosa, mutta nyt kun suojaosa on poistettu, ei edes kokopäivätyön saaminen välttämättä paranna henkilön tilannetta. Ja toisaalta jos omat yritys parantaa tilannetta ei tuota tulosta, niin vähän vaikea silloin on asioita parantaa: jos ei saa työtä, vaikka sellaista etsii, tai saa vain osa-aikaisen työn, ja edelleen käyttörahaa on ihan yhtä vähän, niin aika vähän vaihtoehtoja ihmisellä silloin on.
Et sä sitä työtä ennenkään tehnyt. Tai ainakin laskeakelit, minkä verran voi tehdä ettei tuet putoa. Eli ettei vaan tarvisi tehdä yhtään enempää kuin on pakko, jotta saa maksimimäärän ilmaista rahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta köyhää lapsiperhettä henkilökohtaisesti tunnette? Tunnen aika monta. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, esim. uusiin vaatteisiin lapsille. Kaikki ostetaan kirppikseltä. Punalaputettua ruokaa paljon. Pienen asunnon menot ja ruoka vie tulot. Ei päihteitä eikä tupakointia, joten rahat ei mene sinne. Julkista liikennettä käytetään. Työttömyys, pätkätyöt, matalapalkka-ala taustalla. Kova pelko, jos joku sairastuu, millä maksetaan sen kulut.
Yhteiskunta jakautuu yhä rajummin rikkaisiin ja köyhiin. Niin ei tarvisi olla, poliittinen arvovalinta sekin.
Unohdin kokonaan ton joukkoliikenteen. Liian kallista, ei pysty käyttämään. Mennään kävellen tai jos pyörä on ehjä.
Köyhiltä ja työttömiltä löytyvät varmaan omat jalat ja osaavat käyttää niitä. Junia ja busseja ei ole koskaan tarkoitettu työttömille vaan ovat pääasiassa keskiluokalle töihin ja töistä kotiin liikkumiseen. Sen vuoksi on yksi hailee ja samantekevää jos jollain köyhällä tai työttömällä ei ole varaa bussi- ja junalippuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta köyhää lapsiperhettä henkilökohtaisesti tunnette? Tunnen aika monta. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, esim. uusiin vaatteisiin lapsille. Kaikki ostetaan kirppikseltä. Punalaputettua ruokaa paljon. Pienen asunnon menot ja ruoka vie tulot. Ei päihteitä eikä tupakointia, joten rahat ei mene sinne. Julkista liikennettä käytetään. Työttömyys, pätkätyöt, matalapalkka-ala taustalla. Kova pelko, jos joku sairastuu, millä maksetaan sen kulut.
Yhteiskunta jakautuu yhä rajummin rikkaisiin ja köyhiin. Niin ei tarvisi olla, poliittinen arvovalinta sekin.
Unohdin kokonaan ton joukkoliikenteen. Liian kallista, ei pysty käyttämään. Mennään kävellen tai jos pyörä on ehjä.
Köyhiltä ja työttömiltä löytyvät varmaan omat jalat ja osaavat käyttää niitä. Junia ja busseja ei ole koskaan tarkoitettu työttömille vaan ovat pääasiassa keskiluokalle töihin ja töistä kotiin liikkumiseen. Sen vuoksi on yksi hailee ja samantekevää jos jollain köyhällä tai työttömällä ei ole varaa bussi- ja junalippuihin.
Köyhällä työttömällä on oma auto, etenkin maalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta köyhää lapsiperhettä henkilökohtaisesti tunnette? Tunnen aika monta. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, esim. uusiin vaatteisiin lapsille. Kaikki ostetaan kirppikseltä. Punalaputettua ruokaa paljon. Pienen asunnon menot ja ruoka vie tulot. Ei päihteitä eikä tupakointia, joten rahat ei mene sinne. Julkista liikennettä käytetään. Työttömyys, pätkätyöt, matalapalkka-ala taustalla. Kova pelko, jos joku sairastuu, millä maksetaan sen kulut.
Yhteiskunta jakautuu yhä rajummin rikkaisiin ja köyhiin. Niin ei tarvisi olla, poliittinen arvovalinta sekin.
Mihin rikkaisiin? Suomi on köyhä maa. Täällä on rikkaita pari prosenttia. Eli Suomi ei jakaudu oikeasti muuta kuin siten, että toiset tekee töitä ja toiset ei. Tulot on lähellä toisiaan.
Siksi Suomeen tarvitaan suuremmat tuloerot jotta voitaisiin luoda vahva ja elinkelpoinen miljardöörien, biljonäärien ja triljonäärien luokka ja jotta heitä saataisiin tänne Suomeen reippaasti lisää ja nykyisgä enemmän.
Onpas täällä taas hyveellistä porukkaa. Roskaruokaa ei syödä, jätskiä ei osteta, huvipuistoissa ei käydä kun on ilmaisia tapahtumia. Otetaan raaka-aineet ja tehdään itse, mökkeilyä tai matkustelua ei harrasteta ja nähtävästi myös joko kävellään tai pyöräillään matkat. Ja sitten syyllistetään köyhät kaikesta pahasta ja haitallisesta toiminnasta.
Jostain syytä en nyt vain ihan usko tätä hyvesignalointia omista toimista. Kyllä, joku voi tietysti näin toimia, mutta niin moni täällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta köyhää lapsiperhettä henkilökohtaisesti tunnette? Tunnen aika monta. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, esim. uusiin vaatteisiin lapsille. Kaikki ostetaan kirppikseltä. Punalaputettua ruokaa paljon. Pienen asunnon menot ja ruoka vie tulot. Ei päihteitä eikä tupakointia, joten rahat ei mene sinne. Julkista liikennettä käytetään. Työttömyys, pätkätyöt, matalapalkka-ala taustalla. Kova pelko, jos joku sairastuu, millä maksetaan sen kulut.
Yhteiskunta jakautuu yhä rajummin rikkaisiin ja köyhiin. Niin ei tarvisi olla, poliittinen arvovalinta sekin.
Unohdin kokonaan ton joukkoliikenteen. Liian kallista, ei pysty käyttämään. Mennään kävellen tai jos pyörä on ehjä.
Köyhiltä ja työttömiltä löytyvät varmaan omat jalat ja osaavat käyttää niitä. Junia ja busseja ei ole koskaan tarkoitettu työttömille vaan ovat pääasiassa keskiluokalle töihin ja töistä kotiin liikkumiseen. Sen vuoksi on yksi hailee ja samantekevää jos jollain köyhällä tai työttömällä ei ole varaa bussi- ja junalippuihin.
Niin laitoin ton kommentin vaan tälleen työtätekevänä, kun ”köyhät” valittaa, että joutuu käyttää joukkoliikennettä. Minulle se on liian kallista. Auto tulee isossa perheessä halvemmaksi, mutta nyt ei oo ollut vuosiin siihenkään varaa.
Kuka haluaa iPhonen? Huono puhelin ja en osaa käyttää sen käyttistä. Eläkeläismiehelläni on siskoltaan saamansa vanha iPhone ja hänkin manailee, miten huono se on. Mulla on mieheni mulle tarjouksesta 79 eurolla ostama Motorola ja sillä pärjään hyvin.
(Tarina on tosi, mutta totta kai mieltymykset ja tarpeet vaihtelevat. Ei kaikki ole kuten minä. En ryhdy sanelemaan, miten köyhän pitää elää, vaikka itsekin nykyään olen työmarkkinatuella. Eläkeläismieheni sairastelee myös niin, että ollaan pitkälti 2000 euron sairauskuluissa jo tältä vuodelta, vaikka maksukattokin täyttyi.)