Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"

Vierailija
23.06.2026 |

"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."

 

 

Pitäiskö yhteiskunnan  siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".

Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.

Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "

ovat ihan naurettavia.

Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.

Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.

 

Kommentit (624)

Vierailija
561/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä taas hyveellistä porukkaa. Roskaruokaa ei syödä, jätskiä ei osteta, huvipuistoissa ei käydä kun on ilmaisia tapahtumia. Otetaan raaka-aineet ja tehdään itse, mökkeilyä tai matkustelua ei harrasteta ja nähtävästi myös joko kävellään tai pyöräillään matkat. Ja sitten syyllistetään köyhät kaikesta pahasta ja haitallisesta toiminnasta.

Jostain syytä en nyt vain ihan usko tätä hyvesignalointia omista toimista. Kyllä, joku voi tietysti näin toimia, mutta niin moni täällä?

Arvostelen tukien korkeaa tasoa, en sitä miten niitä käytetään. Se ei vois mua vähempää kiinnostaa. Omahyväisiä saitureita ketju täynnä. Mitä Topelius kirjoittikaan. Saituus on ainoa pahe, jota pidetään hyveenä. Tai jotain sinne päin. 

Laatukirjallisuutta muuten suomalaiseen kesään ilmaiseksi YLE areenasta. Suosittelen! 

Vierailija
562/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko tuolla ois rahaa per kk jos ei ois yhtään lemmikkiä ,tai lasta ?

 

 

Siitähän tässä on kyse.

 

Nuo menot on täysin itse tekemällä tehtyjä, varmaan kohta ottaa hevosen ja tekee pari lasta lisää ja valittaa että nyt vielä vähempi rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta köyhää lapsiperhettä henkilökohtaisesti tunnette? Tunnen aika monta. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, esim. uusiin vaatteisiin lapsille. Kaikki ostetaan kirppikseltä. Punalaputettua ruokaa paljon. Pienen asunnon menot  ja ruoka vie tulot. Ei päihteitä eikä tupakointia, joten rahat ei mene sinne.  Julkista liikennettä käytetään. Työttömyys, pätkätyöt, matalapalkka-ala taustalla. Kova pelko, jos joku sairastuu, millä maksetaan sen kulut. 

Yhteiskunta jakautuu yhä rajummin rikkaisiin ja köyhiin. Niin ei tarvisi olla, poliittinen arvovalinta sekin.

Mihin rikkaisiin? Suomi on köyhä maa. Täällä on rikkaita pari prosenttia. Eli Suomi ei jakaudu oikeasti muuta kuin siten, että toiset tekee töitä ja toiset ei. Tulot on lähellä toisiaan. 

Siksi Suomeen tarvitaan suuremmat tuloerot jotta voitaisiin luoda vahva ja elinkelpoinen miljardöörien, biljonäärien ja triljonäärien luokka ja jotta heitä saataisiin tänne Suomeen reippaasti lisää ja nykyisgä enemmän.

No kuluttajathan ne liialliset tuloerot tekee. Naapurilta ei osteta suin surminkaan. Jäätelökiskalla ei kirpules varmasti makseta 6euroa, samalla rahalla saa kuusi pakettia ylikansallisen konsernin halpajäätelöä, ei tarvi kannattaa kenenkään suomalaisen elinkeinoa ja kantaa roponsa kiltisti maailman rikkaimpien taskuihin. 

Meillä ei ole kuule pelkoa liioista miljardööreistä, hohhoijaa taas, vaikka mitä tehtäis. 

Positiiviset seuraukset olisi sen sijaan moninaiset. Maahanmuut to-ongelma ratkeaisi jne. 

Ettekö jo herää kysymään, että mitä ihmettä poliitikot täällä häärää..?!

Vierailija
564/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä taas hyveellistä porukkaa. Roskaruokaa ei syödä, jätskiä ei osteta, huvipuistoissa ei käydä kun on ilmaisia tapahtumia. Otetaan raaka-aineet ja tehdään itse, mökkeilyä tai matkustelua ei harrasteta ja nähtävästi myös joko kävellään tai pyöräillään matkat. Ja sitten syyllistetään köyhät kaikesta pahasta ja haitallisesta toiminnasta.

Jostain syytä en nyt vain ihan usko tätä hyvesignalointia omista toimista. Kyllä, joku voi tietysti näin toimia, mutta niin moni täällä?

Matkustelu, huvipuistoreissut, jätskikiskat sun muut on meille työssäkäyville ylimääräistä bonusta mitä harrastetaan silloin jos siihen on varaa.

Vierailija
565/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä lähtökohtaisesti sympatiseeraan köyhiä, mutta... 

En saanut itsekään lapsena irtojäätelöä kioskista koskaan. En päässyt huvipuistoon, ulkomaille tai minnekään. Ei ollut maksullisia harrastuksia. Eikä oltu edes köyhiä. 

Käytiin pienellä metsäjärvellä uimassa, leikittiin ulkona, luettiin kirjaston kirjoja, tehtiin töitä kotona kykyjemme mukaan. Siinä ne meni kesälomat. 

Kyllähän se kouluun palatessa joskus harmitti, kun lomakokemuksia jaettiin luokassa, eikä itsellä ollut koskaan mitään erityistä kerrottavaa, yläkoulussa jo kovastikin. Sitten helpotti vähän, kun alkoi saada kesätöitä. Saattoi kuitata kyselyt sanomalla, että oli töissä, vaikkei siellä olisi koko loma vierähtänytkään. 

Se nyt vaan on sellaista, kaikki eivät saa kaikkea. Hyvinvointivaltiossa (jollainen Suomi vielä kolme vuotta sitten oli) perustoimeentulo pitäisi taata kaikille, muttei verovaroista tarvitse kenenkään lomahuveja kustantaa. 

Vierailija
566/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.

Niin, sun on helppo huudella koska sun vanhemmilla oli kirjaimellisesti varaa valita. Mulla on molemmat vanhemmat varakkaita. Ei mua siltikään upotettu yltäkylläisyyteen enkä saanut kaikkea mitä halusin. Eikä pidäkään. Mutta pointti on just siinä, että koska vanhemmillani oli varaa, saattoivat sanoa just että saat valita mihin huvipuistoon mennään kesällä, kaikkiin et pääse. Köyhällä perheellä ei ole tuota vaihtoehtoa, vaan mihinkään et pääse. Et saa edes sitä puolikasta ranskalaisannosta koska ei ole varaa.

On helppoa vierestä sanoa, että kyllä kotonakin voi tehdä pizzaa, ei tarvitse mennä pizzeriaan. Mutta entäpä jos et ole koskaan käynyt pizzeriassa ja se äidin tekemä peltipizzakin on aina sitä samaa, täytteeksi halvinta kinkkua ja ruokajonojuustoa. On se lapselle aivan eri asia päästä syömään oikea jäätelöannos kuin syödä sitä Pirkka-tuuttia pihakivetyksellä. Kun mihinkään et pääse. Taaskaan.

Eikö ollutkaan kyse siitä että rikkaille ostetaan koko ajan kioskijäätelöä ja jatkuvasti ravataan huvipuistoissa yms ja se tuntuu köyhän lapsesta (tai lapsen vanhemmasta) äärimmäisen pahalta? Miksi siirrät maalitolppia kun sinulle kerrotaan että eivät ne rikkaiden tai hyvin toimeentulevien vanhempien lapset välttämättä tuollaisia juttuja saa?

Kertoihan täällä joku siitäkin köyhästä joka itki kun omat lapset ei pääse purjehtimaan omalla veneellä kuten kaikki muut lapset pääsee. Onkohan näillä vanhemmilla hiukan vinoutunut kuva mitä on ns normielämä ja miten elävät ne jotka maksavat itse oman olemisensa?

Ja sö saatan* n vesipää uskot, kun " köyhä" tällä sivustolla trollailee ettei lapset saa omaa purjevenettä?

Onko sun vanhemmat sisaruksia ja sinö siis suvun älykkö?

Minä olen lukenut sen saman artikkelin jossa ko köyhä omalla nimellään, omilla kasvoillaan valitti mm purjevenen puutetta, muistan sen oikein hyvin. En kuitenkaan viitsi laittaa nimeä tähän kun en tiedä onko sellainen sallittua.

Kuulostaa kokoomuslaiselta mielipidevaikuttamiselta tuo "artikkeli". Ja hyvin tuntui vaikuttaminen uppoavan!

Ei, siinä haettiin sääliä tätä köyhää kohtaan. Ei ihan onnistunut. Hänestä on tehty useampikin juttu sattuneesta syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
567/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tuota ole oikeasti. Se on sitä kun rahat ei ruokaan, vaatteisiin ja hygieniatuotteisiin.

Vierailija
568/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei pidä hankkia jos ei ole rahaa tai jää työttömäksi. Jos niitä hankkii ja sitten huomaa että rahat ei riitäkään tai eilintaso muuttuu niin sitten se on ollut ihan omaa syytä ja tyhmyyttä että on mukuloinut miettimättä ja ajattelematta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
569/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä taas hyveellistä porukkaa. Roskaruokaa ei syödä, jätskiä ei osteta, huvipuistoissa ei käydä kun on ilmaisia tapahtumia. Otetaan raaka-aineet ja tehdään itse, mökkeilyä tai matkustelua ei harrasteta ja nähtävästi myös joko kävellään tai pyöräillään matkat. Ja sitten syyllistetään köyhät kaikesta pahasta ja haitallisesta toiminnasta.

Jostain syytä en nyt vain ihan usko tätä hyvesignalointia omista toimista. Kyllä, joku voi tietysti näin toimia, mutta niin moni täällä?

Matkustelu, huvipuistoreissut, jätskikiskat sun muut on meille työssäkäyville ylimääräistä bonusta mitä harrastetaan silloin jos siihen on varaa.

Kahden työssäkäyvän vanhemman perheessä noihin kyllä onkin varaa.

Vierailija
570/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei onneks oo sitä ongelmaa nyt. Kiitos isäni loput rahat ! Tosin en pääse niihin kokonaan käsiksi vissiin koskaan, jos eräs nainen voi siihen vaikuttaa. Tarpeeton. Ja mulla on myös tuo kaiku- kortti, se on täysin ilmainen, ja se käy useimpiin museoihin ympäri Suomen. Pitää vaan tarkistaa netistä ne. Se vamamiskortti maksaa 10 €, ainakin mulla maksoi muutama vuosi sitten. Eikä sillä tosiaankaan pääse minnekään ilmaiseksi, vaan sillä saa hiukan alea esim junalipuista ja uimalipuista. Eikä sitä myönnetä kelle vaan, esim joillekin nepsyille. Eihän se ole mikään oikea sairaus, kuten esim ADHD. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
571/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei pidä hankkia jos ei ole rahaa tai jää työttömäksi. Jos niitä hankkii ja sitten huomaa että rahat ei riitäkään tai eilintaso muuttuu niin sitten se on ollut ihan omaa syytä ja tyhmyyttä että on mukuloinut miettimättä ja ajattelematta.

Ja silti valitetaan kun lapsia ei Suomeen synny. Tässähän se syy tulee. Nyky-Suomessa ei juuri ole töitä - nytkin koko ajan vain pelkkiä yt:tä koko syksyn, talven ja kevään, eikä kyllä ole paljoa muutakaan.

Vierailija
572/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko tämän sitten mennä töihin ja lopettaa tuo itku ja valitus kun sitten heillä olisi sitä varaa ja rahaa jäätelöön? Vai löytyykö joku tekosyy tai luulosairaus sille että ei voi tehdä töitä vaikka on omia lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
573/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä taas hyveellistä porukkaa. Roskaruokaa ei syödä, jätskiä ei osteta, huvipuistoissa ei käydä kun on ilmaisia tapahtumia. Otetaan raaka-aineet ja tehdään itse, mökkeilyä tai matkustelua ei harrasteta ja nähtävästi myös joko kävellään tai pyöräillään matkat. Ja sitten syyllistetään köyhät kaikesta pahasta ja haitallisesta toiminnasta.

Jostain syytä en nyt vain ihan usko tätä hyvesignalointia omista toimista. Kyllä, joku voi tietysti näin toimia, mutta niin moni täällä?

Matkustelu, huvipuistoreissut, jätskikiskat sun muut on meille työssäkäyville ylimääräistä bonusta mitä harrastetaan silloin jos siihen on varaa.

Kahden työssäkäyvän vanhemman perheessä noihin kyllä onkin varaa.

Molemmat voivat olla matalapalkkaisessa/osa-aikaisessa/lyhyessä työsuhteessa, on omistusasunto johon ei saa tukea, ehkä asuntolainaa = perheen taloudellinen tilanne onkin heikompi kuin tukia saavan työttömän joka nurisee rikkaat sitä rikkaat tätä.

Vierailija
574/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä taas hyveellistä porukkaa. Roskaruokaa ei syödä, jätskiä ei osteta, huvipuistoissa ei käydä kun on ilmaisia tapahtumia. Otetaan raaka-aineet ja tehdään itse, mökkeilyä tai matkustelua ei harrasteta ja nähtävästi myös joko kävellään tai pyöräillään matkat. Ja sitten syyllistetään köyhät kaikesta pahasta ja haitallisesta toiminnasta.

Jostain syytä en nyt vain ihan usko tätä hyvesignalointia omista toimista. Kyllä, joku voi tietysti näin toimia, mutta niin moni täällä?

Matkustelu, huvipuistoreissut, jätskikiskat sun muut on meille työssäkäyville ylimääräistä bonusta mitä harrastetaan silloin jos siihen on varaa.

Kahden työssäkäyvän vanhemman perheessä noihin kyllä onkin varaa.

Riippuu työstä ja siitä saatavasta palkasta onko vai ei. Pienipalkkaisilla ei välttämättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
575/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä taas hyveellistä porukkaa. Roskaruokaa ei syödä, jätskiä ei osteta, huvipuistoissa ei käydä kun on ilmaisia tapahtumia. Otetaan raaka-aineet ja tehdään itse, mökkeilyä tai matkustelua ei harrasteta ja nähtävästi myös joko kävellään tai pyöräillään matkat. Ja sitten syyllistetään köyhät kaikesta pahasta ja haitallisesta toiminnasta.

Jostain syytä en nyt vain ihan usko tätä hyvesignalointia omista toimista. Kyllä, joku voi tietysti näin toimia, mutta niin moni täällä?

Matkustelu, huvipuistoreissut, jätskikiskat sun muut on meille työssäkäyville ylimääräistä bonusta mitä harrastetaan silloin jos siihen on varaa.

Kahden työssäkäyvän vanhemman perheessä noihin kyllä onkin varaa.

Ei välttämättä olekaan. Työssäkäyvä maksaa kaiken itse, ei se tarkoita että hän olisi varakas ja hyvätuloinen.

Vierailija
576/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko tämän sitten mennä töihin ja lopettaa tuo itku ja valitus kun sitten heillä olisi sitä varaa ja rahaa jäätelöön? Vai löytyykö joku tekosyy tai luulosairaus sille että ei voi tehdä töitä vaikka on omia lapsia?

Paljonko maksat hänelle palkkaa jos hän tulee sinulle töihin? Riittävästi elämiseen. Sinulla kun tuntuu töitä olevan tarjolla. Työpaikat kun nykyisin ovat harvassa.

Vierailija
577/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että lisääntyminen on vapaaehtoinen harrastus. Lisääntyminen ei ole pakollista. Suomessa ei ole pakkosynnytyksiä, onneksi, kun eletään oikeusvaltiossa.

Tietoa on saatavilla paljonko lapsi maksaa 18v asti (150-200k€) ja paljonko menee tunteja kasvattamiseen, jne. Kaikki info on ilmaiseksi netissä saatavilla, ollut jo vuosikymemmeniä.

Jos omalla valinnalla tehty vapaaehtoinen harrastus maksaa, pitääkö siitä harrastuksen hinnasta syyttää muita ihmisiä/yhteiskuntaa/poliitikkoja? Miksi muut ihmiset pitää vetää mukaan asiaan?

Vierailija
578/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä taas hyveellistä porukkaa. Roskaruokaa ei syödä, jätskiä ei osteta, huvipuistoissa ei käydä kun on ilmaisia tapahtumia. Otetaan raaka-aineet ja tehdään itse, mökkeilyä tai matkustelua ei harrasteta ja nähtävästi myös joko kävellään tai pyöräillään matkat. Ja sitten syyllistetään köyhät kaikesta pahasta ja haitallisesta toiminnasta.

Jostain syytä en nyt vain ihan usko tätä hyvesignalointia omista toimista. Kyllä, joku voi tietysti näin toimia, mutta niin moni täällä?

Matkustelu, huvipuistoreissut, jätskikiskat sun muut on meille työssäkäyville ylimääräistä bonusta mitä harrastetaan silloin jos siihen on varaa.

Kahden työssäkäyvän vanhemman perheessä noihin kyllä onkin varaa.

Toivon mukaan on. Mutta pitäisikö tuilla elävillä olla mahdollisuus samoihin ylellisyyksiin kuin työssäkäyvillä? Minun mielestäni ei.

Vierailija
579/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatanan woke!

Vierailija
580/624 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli köyhää, kun lapset olivat pieniä. Puolison työpaikka meni alta ja itse tein pätkätöitä. Ei meillä isoja vaatimuksia ollut, katto pään päälle, lämpöä ja ruokaa. Sairastuin ja pari vuotta sen jälkeen sairastui puoliso, toimeentulotuki tuli tutuksi. 

 

Lapset eivät kuitenkaan muistele lapsuuttaan pahalla. Sairauksistamme johtuen emme pystyneet tarjoamaan paljonkaan virikkeitä kodin ulkopuolella, vaan kerrostalon pihalla aikaansa viettivät. Kerran käytiin sopeutumisvalmennuskurssilla eri kaupungissa ja joka kesä erään yhdistyksen kanssa jossain huvipuistossa tai vastaavassa. 

 

Teini-ikäisistä alkaen puhuimme lapsille avoimesti rahasta. Ehkä siitä apua oli, sillä lapset ovat järkeviä rahankäyttäjiä ja selviytynevät opinnoistaan ilman opintolainaa tai ainakaan sitä ei tarvitse ottaa paljon. Nuorempi säästi kotona asuessaan kaikki lahjarahat ja kuntoutusrahan, vanhempi on ollut opintojen ohella töissä koko ajan. 

 

Mutta tiedostan, että olemme onnekkaita. Saimme sosiaaliturvaa silloin, kun tilanne sitä vaati. Tällä hetkellä tilanne on hyvin eri. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän