Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"
"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.
Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "
ovat ihan naurettavia.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.
Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.
Kommentit (431)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäätelö on turhake. Ja epäterveellistä ja lihottaa. On vastuutonta ja huono roolimalli jos ostaa roskaruokaa ja ultraprosessoitua höttöä lapsilleen. Siinä laiminlyö oman vanhemmuutensa.
Teillä ei syödä ikinä mitään "herkkua"?
Juuressipsit ja omenat ovat ihan riittävän herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä jos perheessä on tilanne siinä pisteessä ettei ole kunnolla ruokaa tarjota lapsille niin kannattaa tehdä lasu itse. Kyllä ne sossussa reagoi siihen . Niiden on pakko.
Olisi aika ikävä kun lehteen menisi juttu että x-paikkakunnalla on aliravittuja lapsia.
Mites ne reagoi? Ei sossusta saa enää nykypäivänä sentin latia. Seurakunnalta joo, kaksi kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäätelö on turhake. Ja epäterveellistä ja lihottaa. On vastuutonta ja huono roolimalli jos ostaa roskaruokaa ja ultraprosessoitua höttöä lapsilleen. Siinä laiminlyö oman vanhemmuutensa.
Teillä ei syödä ikinä mitään "herkkua"?
Juuressipsit ja omenat ovat ihan riittävän herkkua.
Herkkua on vaikka uunilohi perunamuusilla.
Miksi aina pitäisi mässyttää makeaa.
Se on epäterveellistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuo jäätelökioskin liian isojen hintojen yhdistäminen nimenomaan köyhyyteen on vähän hölmöä. Me ollaan ihan hyvin toimeentuleva kahden lapsen perhe, mutta ei mekään niitä kioskijäätelöitä osteta. Hinnat on niin järkkyjä, mieluummin ostaa samalla hinnalla useamman paketin jäätelöä kaupasta. Kannattaa miettiä, mihin ne rahansa käyttää.
Kaiken ei silti tarvitse aina olla rahallisesti kaikkein rationaalisinta. Itseäni ärsyttävät juuri kaltaisesi hyvin toimeentulevat, jotka jopa lasten jäätelöiden kohdalla tekevät aina valinnan kilohinnan mukaan, vaikka se kaventaa paitsi makuvalikoimaa sekä itse kokemusta, Eihän siinä jäätelökioskilta ostetussa jäätelössä ole kyse vain siitä jäätelöstä tuotteena, vaan ideana on se, että on kiva kuumana ulkoilupäivänä ostaa jäätelö ja syödä sitä vaikka rannalla. Kaupan pakettijäätelö rajaa syömisen kotiin tilanteisiin, jossa syödään lautaselta, ja tosiaan pakettijäätelöiden makuvalikoimat ovat pienemmät. Jopa kotona on kiva syödä tikkujäätelöitä tai tuutteja.
On ihan fiksua tietenkin käyttää rahaa fiksusti, mutta pari pallojäätelöä kesällä ei ole tyhmä valinta, jos kerran ollaan hyvin toimeentuleva perhe. Kyllä lapsille voi suoda joskus kivoja asioita, vaikka niihin pari euroa menisikin rahaa. Eivät ne pallojätskien hinnat oikeasti mitään "järkkyjä" ole hyvin toimeentulevan näkökulmasta. Ei yksi pallojätski tunnu silloin kukkarossa mitenkään. Ja jos oikein pahalta tuntuu maksaa se pari euroa enemmän, jotta lapset saisivat ostaa kioskilta pallojätskit, niin eikö hyvin toimeentulevalta löytyisi jotain omia menoja sen verran, että voi niistä nipistää sen ja kompensoida jätskeihin menneen rahan näin?
Nyt tietysti tulet seuraavaksi kirjoittamaan, että sinulla on niin taloudellisesti ajattelevat lapset, että eivät he mitään pallojätskejä haluakaan, kun heille on selitetty, mitä se tarkoittaa euroissa. No niin tietysti! Lapset ovat kuitenkin lapsia vain vähän aikaa, ja kyllä lapsuuteen voi tarjota pieniä iloja, jos kerran itsellä niihin on varaa.
Ne on eläkkeellä psyyken sairauden takia usein. Psykoosilääkkeet lihottavat.
Eivät työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä jos perheessä on tilanne siinä pisteessä ettei ole kunnolla ruokaa tarjota lapsille niin kannattaa tehdä lasu itse. Kyllä ne sossussa reagoi siihen . Niiden on pakko.
Olisi aika ikävä kun lehteen menisi juttu että x-paikkakunnalla on aliravittuja lapsia.
Mites ne reagoi? Ei sossusta saa enää nykypäivänä sentin latia. Seurakunnalta joo, kaksi kertaa vuodessa.
Ikävä että sun tilanne on tuo. Mene töihin. Siivousta löytyy aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Mitä ovat idiootteja jotka ei osaa säätää omia menoja omien tulojen kanssa oikein. Täysin oma häpeä.
Joo no on meitäkin jotka, eletään täysin tulojemme mukaan ja ksikki ylimäörönen on karsittu, silti ei enää rahat riitä elämiseen.
Eikö meillä ole mielestösi oikeus pyytää apua miltään taholta, onko parempi antaa lasten nähdä nälkää niin että luut törröttää ja kasvu pysähtyy? Sitä tekee lapsensa eteen kaiken, jopa nöyrtyy menemään sossun luukulle tai hakemaan diakonilta apua, koska sitä se rakkaus on. Häpeälle ei ole aikaa kun on perustarpeista kyse. Opit kun joudut vastaavaan tilanteeseen. Kuka tahansa voi joutua.
"Sitä tekee lapsensa eteen kaiken"
Tähän vedän viivan päälle, keskituloisina joudumme asettamaan rajat lapsille rahan suhteen, ei ole mahdollisuuksia lemmikkiin (tai lemmikkeihin kuten monella köyhällä), harrastukset hyvin rajoitetut halpaan vaihtoehtoon, vaatteet kiertävät perheessä ja uudetkin ostetaan alennuksesta, ei merkkivaatteita kuten muutamilla luokkakavereilla, ruoka Lidlistä tai alennuksesta. Vanhat reput ja penaalit uusitaan vain rikki mentyään. Tervetuloa keskiluokkaiseen elämään Suomessa, voisit yllättyä sinäkin.
Aulla on kyllä todella outo käsitys köyhästä, jos kuvittelet olevasi heikommassa asemassa keskituloisena. Se köyhyys on sitä, että sun sähköt katkaistaan ja lapset syövät nuudelia 90% aterioistaan. Just maksoin tuttuni sähkölaskun ja kotivakuutuksen taas ja tein ruokatilauksen heille kun juhannus olisi menty sillä nuudelilla muuten. Käsittämätöntä että joku kehtaa verrata köyhän elämää omaansa kateuksissaan.
Tuillaeläville jää usein enemmän rahaa käyttöön kuin työssäkäyvillä asuntolainaisille perheille verojen , lainakulijen, työmatkakulujen ja pöivähoitomaksujen jälkeen.. Kukaan ei maksa sähkölaskuja , anna ruokakasseja ja lasten päivähoidostakin maksat kalleimman mukaan.
Sanoko se jossain että yhteiskunnan pitäisi maksaa, saatanan tollo? Se että avautuu jostain ettei ole vara tehdä ei suoraan tarkoita että jonkun muun pitäisi se maksaa, kuinka saatanan tolloja tällä palstalla ollaan
Tämäkin varmaan äänestää vasemmistoa, joka kylvää suomalaisten rahat discopaikan hakijoihin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä jos perheessä on tilanne siinä pisteessä ettei ole kunnolla ruokaa tarjota lapsille niin kannattaa tehdä lasu itse. Kyllä ne sossussa reagoi siihen . Niiden on pakko.
Olisi aika ikävä kun lehteen menisi juttu että x-paikkakunnalla on aliravittuja lapsia.
Mites ne reagoi? Ei sossusta saa enää nykypäivänä sentin latia. Seurakunnalta joo, kaksi kertaa vuodessa.
Ikävä että sun tilanne on tuo. Mene töihin. Siivousta löytyy aina.
Minustako tässä puhuttiin? Me ollaan varakas perhe. Silti tajutaan mistä lapsiperheköyhyydessä on kyse. Kannattaisiko sinunkin ottaa selvää ennenkuin osallistut keskusteluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä yhteiskunnankin kannattaisi hiukan heräillä siihen miten vähävaraiset tuilla ja etuuksilla elävät lapsiperheet käyttää itsehankkimansa (palkka) rahat.
Joillekin on tärkeintä satsata liki kaikki raha omaan ulkonäköön, on hiusten pidennykset, tekoripset, tekokynnet, huulitäytteet, paljon tatuointeja, poltetaan röökoä ja juodaan alkoholia. Kaikki ovat niitä joita kukaan normaali ihminen EI TARVITSE.
Sitten haetaan leipäjonoista jotain einestä tms halpaa ruokaa, nostetaan tukia ja sossusta lisää jotta saadaan lapset ruokittua, asunnon ym kulutustarvikkeet maksaa yhteiskunta jos ei kokonaan niin ainakin osin.
Sitten se- mitä sieltä kaupasta ostetaan? Valmisruokia, kalliita smoothieita (ladten imeskeltäviä soseita jotka on hurjan kalliita siihen nähden miten vähän niissä on sitä syötävää, karkkia, sipsejä, naposteltavaa, välipalatuotteita, ym jotka ei ensinnäkään ole oikeaa ruokaa saati sitten terveellisiä, pikemminkin vaan lihottavat ja sairadtuttavat.
Eikö palkkarahan saa jokainen käyttää niin kuin itse haluaa? En ymmärrä miten yhteiskunta tähän liittyy ja mitä yhteiskunnan pitäisi tehdä. Ei ole järjen hiventäkään että kampaamot ja kynsipaikat kiellettäisiin työttömiltä tai toimeentulotuen saajalta, että vain työssä käyvät saisi värjätä hiuksiaan. No, provohan tuo tietty olikin.
Kysymys kuuluukin, että minkälainen elintaso tuillaeläjille pitää tarjota? Pitääkö yhteiskunnan tarjota hiustenvärjäykset, tatuoinnit ja rakennekynnet vai riittääkö ihan asunto ja muut välttämättömyydet? Sitten kun tienaa itse rahansa ,voi käyttää ne haluamallaan tavalla.
Sellainen että sulle jää rahaa käyttöön niiden perustarpeiden jälkeen. Tällä hetkellä ne tuet ei riitä edes niihin. Tuet pitäisi ainakin tuplata.
Ei työssäkäyvilläkään jää rahaa käyttöön niiden perustarpeiden jälkeen. Progressiivinen verotus pitää siitä huolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä jos perheessä on tilanne siinä pisteessä ettei ole kunnolla ruokaa tarjota lapsille niin kannattaa tehdä lasu itse. Kyllä ne sossussa reagoi siihen . Niiden on pakko.
Olisi aika ikävä kun lehteen menisi juttu että x-paikkakunnalla on aliravittuja lapsia.
Mites ne reagoi? Ei sossusta saa enää nykypäivänä sentin latia. Seurakunnalta joo, kaksi kertaa vuodessa.
Ikävä että sun tilanne on tuo. Mene töihin. Siivousta löytyy aina.
Ei kaikki pysty siivoamaan. Itsellä on niin vaikea nivelrikko että en pysty edes kotona moppaamaan. Ei kai mikään siivousfirma palkkaa tällaista työntekijäksi, sehän olisi aivan sulaa hulluutta!
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Mitä ovat idiootteja jotka ei osaa säätää omia menoja omien tulojen kanssa oikein. Täysin oma häpeä.
Joo no on meitäkin jotka, eletään täysin tulojemme mukaan ja ksikki ylimäörönen on karsittu, silti ei enää rahat riitä elämiseen.
Eikö meillä ole mielestösi oikeus pyytää apua miltään taholta, onko parempi antaa lasten nähdä nälkää niin että luut törröttää ja kasvu pysähtyy? Sitä tekee lapsensa eteen kaiken, jopa nöyrtyy menemään sossun luukulle tai hakemaan diakonilta apua, koska sitä se rakkaus on. Häpeälle ei ole aikaa kun on perustarpeista kyse. Opit kun joudut vastaavaan tilanteeseen. Kuka tahansa voi joutua.
"Sitä tekee lapsensa eteen kaiken"
Tähän vedän viivan päälle, keskituloisina joudumme asettamaan rajat lapsille rahan suhteen, ei ole mahdollisuuksia lemmikkiin (tai lemmikkeihin kuten monella köyhällä), harrastukset hyvin rajoitetut halpaan vaihtoehtoon, vaatteet kiertävät perheessä ja uudetkin ostetaan alennuksesta, ei merkkivaatteita kuten muutamilla luokkakavereilla, ruoka Lidlistä tai alennuksesta. Vanhat reput ja penaalit uusitaan vain rikki mentyään. Tervetuloa keskiluokkaiseen elämään Suomessa, voisit yllättyä sinäkin.
Aulla on kyllä todella outo käsitys köyhästä, jos kuvittelet olevasi heikommassa asemassa keskituloisena. Se köyhyys on sitä, että sun sähköt katkaistaan ja lapset syövät nuudelia 90% aterioistaan. Just maksoin tuttuni sähkölaskun ja kotivakuutuksen taas ja tein ruokatilauksen heille kun juhannus olisi menty sillä nuudelilla muuten. Käsittämätöntä että joku kehtaa verrata köyhän elämää omaansa kateuksissaan.
Tuillaeläville jää usein enemmän rahaa käyttöön kuin työssäkäyvillä asuntolainaisille perheille verojen , lainakulijen, työmatkakulujen ja pöivähoitomaksujen jälkeen.. Kukaan ei maksa sähkölaskuja , anna ruokakasseja ja lasten päivähoidostakin maksat kalleimman mukaan.
No ei todellakaan jää!
Vierailija kirjoitti:
Et ole ajatellut Lasun tekemistä tuttavistasi, sen sijaam voivottelet täällä asialla? Missä on vastuusi?
Miksi tekisin lasun?
Jotta lapset saavat kunnolliset olot ja ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä yhteiskunnankin kannattaisi hiukan heräillä siihen miten vähävaraiset tuilla ja etuuksilla elävät lapsiperheet käyttää itsehankkimansa (palkka) rahat.
Joillekin on tärkeintä satsata liki kaikki raha omaan ulkonäköön, on hiusten pidennykset, tekoripset, tekokynnet, huulitäytteet, paljon tatuointeja, poltetaan röökoä ja juodaan alkoholia. Kaikki ovat niitä joita kukaan normaali ihminen EI TARVITSE.
Sitten haetaan leipäjonoista jotain einestä tms halpaa ruokaa, nostetaan tukia ja sossusta lisää jotta saadaan lapset ruokittua, asunnon ym kulutustarvikkeet maksaa yhteiskunta jos ei kokonaan niin ainakin osin.
Sitten se- mitä sieltä kaupasta ostetaan? Valmisruokia, kalliita smoothieita (ladten imeskeltäviä soseita jotka on hurjan kalliita siihen nähden miten vähän niissä on sitä syötävää, karkkia, sipsejä, naposteltavaa, välipalatuotteita, ym jotka ei ensinnäkään ole oikeaa ruokaa saati sitten terveellisiä, pikemminkin vaan lihottavat ja sairadtuttavat.
Eikö palkkarahan saa jokainen käyttää niin kuin itse haluaa? En ymmärrä miten yhteiskunta tähän liittyy ja mitä yhteiskunnan pitäisi tehdä. Ei ole järjen hiventäkään että kampaamot ja kynsipaikat kiellettäisiin työttömiltä tai toimeentulotuen saajalta, että vain työssä käyvät saisi värjätä hiuksiaan. No, provohan tuo tietty olikin.
Kysymys kuuluukin, että minkälainen elintaso tuillaeläjille pitää tarjota? Pitääkö yhteiskunnan tarjota hiustenvärjäykset, tatuoinnit ja rakennekynnet vai riittääkö ihan asunto ja muut välttämättömyydet? Sitten kun tienaa itse rahansa ,voi käyttää ne haluamallaan tavalla.
Sellainen että sulle jää rahaa käyttöön niiden perustarpeiden jälkeen. Tällä hetkellä ne tuet ei riitä edes niihin. Tuet pitäisi ainakin tuplata.
Ei työssäkäyvilläkään jää rahaa käyttöön niiden perustarpeiden jälkeen. Progressiivinen verotus pitää siitä huolen.
No kyllä jää. Se pienipalkkainen maksaa sitäpaitsi vähemmän tai samanverran veroa kuin tuilla eläjäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä jos perheessä on tilanne siinä pisteessä ettei ole kunnolla ruokaa tarjota lapsille niin kannattaa tehdä lasu itse. Kyllä ne sossussa reagoi siihen . Niiden on pakko.
Olisi aika ikävä kun lehteen menisi juttu että x-paikkakunnalla on aliravittuja lapsia.
Mites ne reagoi? Ei sossusta saa enää nykypäivänä sentin latia. Seurakunnalta joo, kaksi kertaa vuodessa.
Ikävä että sun tilanne on tuo. Mene töihin. Siivousta löytyy aina.
Minustako tässä puhuttiin? Me ollaan varakas perhe. Silti tajutaan mistä lapsiperheköyhyydessä on kyse. Kannattaisiko sinunkin ottaa selvää ennenkuin osallistut keskusteluun?
Et sä varakas ole koska tiedät noin hyvin tukiasiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä jos perheessä on tilanne siinä pisteessä ettei ole kunnolla ruokaa tarjota lapsille niin kannattaa tehdä lasu itse. Kyllä ne sossussa reagoi siihen . Niiden on pakko.
Olisi aika ikävä kun lehteen menisi juttu että x-paikkakunnalla on aliravittuja lapsia.
Mites ne reagoi? Ei sossusta saa enää nykypäivänä sentin latia. Seurakunnalta joo, kaksi kertaa vuodessa.
Ikävä että sun tilanne on tuo. Mene töihin. Siivousta löytyy aina.
Minustako tässä puhuttiin? Me ollaan varakas perhe. Silti tajutaan mistä lapsiperheköyhyydessä on kyse. Kannattaisiko sinunkin ottaa selvää ennenkuin osallistut keskusteluun?
Et sä varakas ole koska tiedät noin hyvin tukiasiat.
Tietäisit sinäkin jos ottaisit selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Mitä ovat idiootteja jotka ei osaa säätää omia menoja omien tulojen kanssa oikein. Täysin oma häpeä.
Joo no on meitäkin jotka, eletään täysin tulojemme mukaan ja ksikki ylimäörönen on karsittu, silti ei enää rahat riitä elämiseen.
Eikö meillä ole mielestösi oikeus pyytää apua miltään taholta, onko parempi antaa lasten nähdä nälkää niin että luut törröttää ja kasvu pysähtyy? Sitä tekee lapsensa eteen kaiken, jopa nöyrtyy menemään sossun luukulle tai hakemaan diakonilta apua, koska sitä se rakkaus on. Häpeälle ei ole aikaa kun on perustarpeista kyse. Opit kun joudut vastaavaan tilanteeseen. Kuka tahansa voi joutua.
"Sitä tekee lapsensa eteen kaiken"
Tähän vedän viivan päälle, keskituloisina joudumme asettamaan rajat lapsille rahan suhteen, ei ole mahdollisuuksia lemmikkiin (tai lemmikkeihin kuten monella köyhällä), harrastukset hyvin rajoitetut halpaan vaihtoehtoon, vaatteet kiertävät perheessä ja uudetkin ostetaan alennuksesta, ei merkkivaatteita kuten muutamilla luokkakavereilla, ruoka Lidlistä tai alennuksesta. Vanhat reput ja penaalit uusitaan vain rikki mentyään. Tervetuloa keskiluokkaiseen elämään Suomessa, voisit yllättyä sinäkin.
Kiinnostaisi kuulla, mihin teidän rahat sitten menee? Tuo, mitä luettelit, on tietysti ihan ok, jos se on valintanne, ja jos käytätte rahat joihinkin muihin kohteisiin. Mutta nyt esität asian niin, että tuo on teille jonkinlainen taloudellinen pakko. Miten se voi olla? Olen itse aika pienituloinen yh (saan palkan lisäksi mm. pienen määrän asumistukea), ja tuloni ovat palkka, asumistuki, lapsilisät ja Kelan maksama elatustuki yhteensä laskettuna keskitulon alarajan alle. Silti minulla on varaa maksaa lapsille mieluisa harrastus (ei mikään kallis jääkiekko, mutta halvimpiin mahdollisiin ei tarvitse tyytyä), uutena pystyn ostamaan ihan normaalihintaisia vaatteita, ruokaa pystytään ostamaan muutenkin kuin alennuksesta, ja meillä on varaa tehdä vuodessa ulkomaanmatka ja muutama kotimaanreissu. Reput ja penaalit kyllä mekin uusimme vasta, jos edellinen hajoaa, mutta tämä liittyy enemmän yleisesti elämäntyyliin, koska en pidä jatkuvaa shoppailua minään ihanteena. Niin että ihmettelen vaan, että miten muka keskiluokkaisten elämä olisi jotain kituuttamista, että mihinkään ei ole varaa? Se viittaa mielestäni siihen, että rahaa kyllä on, mutta ne on päätetty käyttää muihin kohteisiin kuin lasten harrastuksiin, vaatteisiin tai lemmikkiin.
Ja muuten Lidl ei enää ole halvin kauppa! S-ryhmä on todennäköisesti halvempi. Ja valikoimakin siellä parempi, ja ainakin oma havaintoni on, että hedelmät ja vihannekset usein ovat Lidlissä huonommassa kunnossa kuin S- tai K-ryhmän kaupoissa. Joten vinkiksi sinulle, että jos haluat mahdollisimman halvan ruokakorin, niin se ei enää ole Lidlissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.
Toisilla on puute siitä ruoastakin.
Ei ole jos hakee kaikki etuudet. Suomessa ei lapsi näe nälkää.
Mistä tulee oletus, että kaikki etuuksien saajat käyttävät edut lastensa hyväksi?
Mun mielestä jos perheessä on tilanne siinä pisteessä ettei ole kunnolla ruokaa tarjota lapsille niin kannattaa tehdä lasu itse. Kyllä ne sossussa reagoi siihen . Niiden on pakko.
Olisi aika ikävä kun lehteen menisi juttu että x-paikkakunnalla on aliravittuja lapsia.