Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"
"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.
Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "
ovat ihan naurettavia.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.
Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
100 vuotta sitten lapsia huudettiin huutolaisina sille kuka maksoi eniten, nykyään pitää päästä mökkilomille ja huvipuistoihin.
Ei, vaan huutolaislapset annettiin kasvatettavaksi niille, jotka pyysivät vähiten siitä rahaa. Oliko se kunta vai valtio, joka rahan maksoi, sen voi kiinnostunut tutkia netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrat ovat nousseet ja ostovoima tuhottiin agenda2030 mukaisesti vuodesta 2020 ja sit kehdataan syyttää ihmisiä että eivät kuluta, on yt potkuja ja irtisanomisia yms.
Kyllä tässä ostovoiman tuhoamisesta voi ihan suoraan syyttää Putinin ja Trumpin hulluutta. Koko muu maailma saa kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työtön tuttu joka itkee "köyhyyttään" kun ei omista tietokonetta ja kuulema puhelin reistailee ja eikä toimi vaan pitäisi saada uusi. Ennen pärjättiin lanka puhelimella ja paperipostilla.
Nykyään ei pärjää ilman toimivaa nettiyhteyttä, melkein kaikki asiat täytyy hoitaa netin kautta kuten hyvin tiedät.
Ne kelan hakemukset voi tehdä kelan toimistossa tarvittaessa. Laskuja voidaan edelleen maksaa pankissa.
Laskujen maksaminen pankissa maksaa 10e/kpl, ja palvelukonttoreita sijaitsee nykyään vain suurimmissa kunnissa ja sinnekin pitää useasti varata aika.
Tietokone/puhelin ja nettiliittymä on ollut käytännössä välttämättömyys jo pari vuosikymmentä.
Laskut voi edelleen maksaa myös lähettämällä laskut pankin kuoressa pankkiin. Jotain sekin maksaa mutta halvempaa kuin tiskillä.
Kirjastoissa on tietokoneet. Kyllä niillä voi maksaa laskutkin , aika hyvin suojattuja ne on. Ja saa kuitinkin tulostetettua heti jos tarvitsee tai tiliotteen paperille.
Älä höpötä. Kännykkä on oltava tai ei kunnian kukko laula. Tässä hiton digiyhteiskunnassa eläminen on tehty mahdottomaksi ilman kännykkää, koska palveluita ei enää ole tarjolla. Ja vaikka olisi joku tiski, vaaditaan jotain vtun äpsiä kuitenkin.
Eri
Kuitenkin asioiden hoitamiseen riittää yksi laite ja liittymä/ perhe.
Mun puolesta kuka tahansa saa käydä koulut huonosti, vähät välittää mistään ja ottaa pikavippejä ja olla ulosotossa.
MUTTA älkää tehkö lapsia hetken mielenjohteessa tuohon kurjuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta kuka tahansa saa käydä koulut huonosti, vähät välittää mistään ja ottaa pikavippejä ja olla ulosotossa.
MUTTA älkää tehkö lapsia hetken mielenjohteessa tuohon kurjuuteen.
Käydä koulut huonosti? Meillä on korkeakoulutettuja työttömiä reilu 60000 tällä hetkellä ja luku kasvaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aulla on kyllä todella outo käsitys köyhästä, jos kuvittelet olevasi heikommassa asemassa keskituloisena. Se köyhyys on sitä, että sun sähköt katkaistaan ja lapset syövät nuudelia 90% aterioistaan. Just maksoin tuttuni sähkölaskun ja kotivakuutuksen taas ja tein ruokatilauksen heille kun juhannus olisi menty sillä nuudelilla muuten. Käsittämätöntä että joku kehtaa verrata köyhän elämää omaansa kateuksissaan. ###############
Teksin lasun (päivystykseen) ja soittaisin vielä 112 ja pyytäisin polisin tarkistamaan tilanteen. Kaikki ei ole kunnossa, ei lapsi pärjää nuudeleilla.
Tätähän se on kun narkit ja muut "tekee" lapsia. Elämänhallinta hukaasa ja lapsista tulee samanlaisia.
Ystäväni on sossussa töissä ja sanoo samaa.
Narkkarit lisääntyy, lapsia otetaan huostaan ja uutta putkeen.
On täyttänyt jo 50, alalla pitkään. Sanoi ennen juoppojen lapsista tuli juoppoja, narkkarit ovat eri. Narkkarien lapsista voi tulla narkkareita, mutta myös ihan ns hyvän perheen lapsista voi tulla narkkareita.
Tosi usein isovanhemmat ottaa koppia, mutta nämä narkkariäitien vanhemmat ovat usein töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta kuka tahansa saa käydä koulut huonosti, vähät välittää mistään ja ottaa pikavippejä ja olla ulosotossa.
MUTTA älkää tehkö lapsia hetken mielenjohteessa tuohon kurjuuteen.
Käydä koulut huonosti? Meillä on korkeakoulutettuja työttömiä reilu 60000 tällä hetkellä ja luku kasvaa vaan.
Näinpä! Porukka on jämähtänyt ajatukseen siitä että köyhä on juoppo/narkki ja se on oma vika. Toinen aivopieru tulee somevaikuttajien tukikikkailuista ja sitten kuvitellaan että köyhä saa kolme tonnia tukia. Kannattaisiko herärä ennen seuraavia vaaleja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Mitä ovat idiootteja jotka ei osaa säätää omia menoja omien tulojen kanssa oikein. Täysin oma häpeä.
Joo no on meitäkin jotka, eletään täysin tulojemme mukaan ja ksikki ylimäörönen on karsittu, silti ei enää rahat riitä elämiseen.
Eikö meillä ole mielestösi oikeus pyytää apua miltään taholta, onko parempi antaa lasten nähdä nälkää niin että luut törröttää ja kasvu pysähtyy? Sitä tekee lapsensa eteen kaiken, jopa nöyrtyy menemään sossun luukulle tai hakemaan diakonilta apua, koska sitä se rakkaus on. Häpeälle ei ole aikaa kun on perustarpeista kyse. Opit kun joudut vastaavaan tilanteeseen. Kuka tahansa voi joutua.
Kannattaa itse tehdä lapsista lasu, jos heidän kasvu kärsii eikä ole varaa heistä kunnolla huolehtia. Helpottaa sitä omaa taakkaakin kun ovat sijoitettuna yhteiskunnan piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IS: Sarissa Minkkisellä, 30, on ihana perhe ja tulevaisuuden haaveita – ja noin 44 000 euroa velkoja ulosotossa.
Velkasummaan sisältyy muun muassa perintätoimistojen maksuja, terveyskeskusmaksuja, yrittäjän eläkevakuutusmaksuja ja noin 22 000 euroa opintolainaa.
Kun Sarissa ajatteli, ettei tilanne voisi enää pahentua, vuosi 2023 osoitti toisin. Hänen kumppaninsa perustama yritys ajautui konkurssiin.
Nyt Sarissa on laatinut puolisonsa kanssa tarkan kuukausibudjetin.
Ruokakauppaostoksiin on budjetoitu 200 euroa viikossa. Se raha, mikä jää yli, nostetaan käteiseksi säästöön, jotta rahoja ei tule tililtä käytettyä. Tällä tavalla pari on saanut parhaimmillaan 1 300 euroa kuukaudessa säästöön.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000012033975.html
Tuo ruokabidjetti on kyllä hurja. Monellekko tuolla pitää ruoka laittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Mitä ovat idiootteja jotka ei osaa säätää omia menoja omien tulojen kanssa oikein. Täysin oma häpeä.
Joo no on meitäkin jotka, eletään täysin tulojemme mukaan ja ksikki ylimäörönen on karsittu, silti ei enää rahat riitä elämiseen.
Eikö meillä ole mielestösi oikeus pyytää apua miltään taholta, onko parempi antaa lasten nähdä nälkää niin että luut törröttää ja kasvu pysähtyy? Sitä tekee lapsensa eteen kaiken, jopa nöyrtyy menemään sossun luukulle tai hakemaan diakonilta apua, koska sitä se rakkaus on. Häpeälle ei ole aikaa kun on perustarpeista kyse. Opit kun joudut vastaavaan tilanteeseen. Kuka tahansa voi joutua.
Kuka tahansa ei voi joutua tuohon tilanteeseen. Osalla ihmisistä on säästöjä ja omaisuutta ja niin varma hyväpalkkainen työpaikka kuin nykyään voi olla. Työttömyys tai sairastuminen ei taloutta romauta.
Vierailija kirjoitti:
Aulla on kyllä todella outo käsitys köyhästä, jos kuvittelet olevasi heikommassa asemassa keskituloisena. Se köyhyys on sitä, että sun sähköt katkaistaan ja lapset syövät nuudelia 90% aterioistaan. Just maksoin tuttuni sähkölaskun ja kotivakuutuksen taas ja tein ruokatilauksen heille kun juhannus olisi menty sillä nuudelilla muuten. Käsittämätöntä että joku kehtaa verrata köyhän elämää omaansa kateuksissaan. ###############
Teksin lasun (päivystykseen) ja soittaisin vielä 112 ja pyytäisin polisin tarkistamaan tilanteen. Kaikki ei ole kunnossa, ei lapsi pärjää nuudeleilla.
No ei kai kaikki ole kunnossa kun rahaa on tilillä 20€ kuun puolessa välissä. Meinaan se ei ole kunnossa, että sä et saa rahaa edes ruokaan. Mitä sä hankkisit 20€ 2 viikoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan oli taas provo keksitty.
Kyllä lapsiperheiden köyhyys on ihan totista totta, itse seuraan sitä mummona hyvin läheltä, eikä naurata yhtään. Köyhä olen itsekin, mutta autan silti rahallisesti ja ruuan kanssa. Onneksi me ollaan läheinen perhe ja aina toistemme tukena puolin ja toisin, niin jotenkin vielä pärjätään. Apua ovat hakeneet myös diakonilta, SPR:ltä jne, kun toimeentulotukikin on hyvin kiven alla nykyään, vaikka olisi isojakin menoja, esim terveydenhuollon laskuja, ei silti välttämättö myönnetä. Aivan oudoksi mennyt. Ja kehdataan vieläkin väittää, että Suomessa on ilmainen terveydenhuolto.
Mietin kauhulla niitä joilla ei ole minkäänlaista perheen tukea elämässä, tai muita läheidiä, miten oikein pärjäävät.
Suuri osa "lapsiperhe köyhyydestä" on todellisuudessa sitä että elämänhallinta on hukassa, ei osata elää vaatimattomasti ja säästeliäästi vaan eletään leveästi ja tuhlaillaan rahat sinne ja tänne ja usein ne vähät menee näillä perheillä tupakkaan ja lapset jätetään heitteille.
Moneen paikkaan voi Helsingissäkin ottaa omat eväät. Korkeasaareen voi pakata makkarat kylmälaukussa, juomat, leivät ja mitä nyt kukin haluaa. Grillejä on muuallakin Helsingissä saatavilla kyllä. Osalla tosiaan elämän hallinta täysin hukassa. Yksi pienituloinen tuttuni tosiaan luulee, että työssä käyvät syövät kaikki lounaat ja päivälliset ulkona, jopa minä perheellisenä.
Tää ei ole mikään Helsingin keskustelupalsta, ihan vaan tiedoksi.
Grillejä ja nuotiopaikkoja on toki muuallakin kuin Helsingissä. Kannattaa selvittää oman asuinpaikan tarjoamat mahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta kuka tahansa saa käydä koulut huonosti, vähät välittää mistään ja ottaa pikavippejä ja olla ulosotossa.
MUTTA älkää tehkö lapsia hetken mielenjohteessa tuohon kurjuuteen.
Käydä koulut huonosti? Meillä on korkeakoulutettuja työttömiä reilu 60000 tällä hetkellä ja luku kasvaa vaan.
Juuri näin. Se aika jolloin työtön on ollut vain kouluja käymätön ja syrjäytynyt, alkoholisoitunut yksilö, on valitettavasti ohi. Työllisyystilanne on katastrofi ja työttömyys vaan pahenee koko ajan. Juurihan oli uutinen siitä että Nordealta irtisanotaan 1500 työntekijää ja heidät korvaa tekoäly. Tiedän useamman maisteritason työttömän työnhakijan joilla ei ole ollut mitään elämänhallinnan ongelmia eikä lapsia ole mihinkään kurjuuteen tehty.
Vierailija kirjoitti:
Jeps. Muistan muutama vuosikymmen sitten kun pienipalkkaisena asuin omassa velkaisessa kaksiossa ja tuttu yksinhuoltaja 3 lapsen ja 2! koiran kanssa asui omakotitalossa vuokralla tukien varassa.
Kyllä ärsytti.
Eli olit itse ostanut asunnon, sinulla oli siis omaisuutta, mutta kadehdit vuokralla asuvaa tuttavaa, jolla ei ollut omaisuutta? Sinulla olisi kuitenkin ollut valinnan mahdollisuus, olisit voinut myydän sen asuntosi ja muuttaa itsekin vuokralle omakotitaloon. Lienee jokin syy siihen, että et niin tehnyt? No, itse ymmärrän kyllä. Minäkin olisin mieluummin asunnonomistaja ja asuisin kerrostalossa kuin vuokralla asuva omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aulla on kyllä todella outo käsitys köyhästä, jos kuvittelet olevasi heikommassa asemassa keskituloisena. Se köyhyys on sitä, että sun sähköt katkaistaan ja lapset syövät nuudelia 90% aterioistaan. Just maksoin tuttuni sähkölaskun ja kotivakuutuksen taas ja tein ruokatilauksen heille kun juhannus olisi menty sillä nuudelilla muuten. Käsittämätöntä että joku kehtaa verrata köyhän elämää omaansa kateuksissaan. ###############
Teksin lasun (päivystykseen) ja soittaisin vielä 112 ja pyytäisin polisin tarkistamaan tilanteen. Kaikki ei ole kunnossa, ei lapsi pärjää nuudeleilla.
No ei kai kaikki ole kunnossa kun rahaa on tilillä 20€ kuun puolessa välissä. Meinaan se ei ole kunnossa, että sä et saa rahaa edes ruokaan. Mitä sä hankkisit 20€ 2 viikoksi?
Sillä saa 2 pakettia kahvia 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Mitä ovat idiootteja jotka ei osaa säätää omia menoja omien tulojen kanssa oikein. Täysin oma häpeä.
Joo no on meitäkin jotka, eletään täysin tulojemme mukaan ja ksikki ylimäörönen on karsittu, silti ei enää rahat riitä elämiseen.
Eikö meillä ole mielestösi oikeus pyytää apua miltään taholta, onko parempi antaa lasten nähdä nälkää niin että luut törröttää ja kasvu pysähtyy? Sitä tekee lapsensa eteen kaiken, jopa nöyrtyy menemään sossun luukulle tai hakemaan diakonilta apua, koska sitä se rakkaus on. Häpeälle ei ole aikaa kun on perustarpeista kyse. Opit kun joudut vastaavaan tilanteeseen. Kuka tahansa voi joutua.
Kannattaa itse tehdä lapsista lasu, jos heidän kasvu kärsii eikä ole varaa heistä kunnolla huolehtia. Helpottaa sitä omaa taakkaakin kun ovat sijoitettuna yhteiskunnan piikkiin.
Tai mieluiten olla tekemättä lapsia ollenkaan jos niillä oikein luut törröttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Mitä ovat idiootteja jotka ei osaa säätää omia menoja omien tulojen kanssa oikein. Täysin oma häpeä.
Joo no on meitäkin jotka, eletään täysin tulojemme mukaan ja ksikki ylimäörönen on karsittu, silti ei enää rahat riitä elämiseen.
Eikö meillä ole mielestösi oikeus pyytää apua miltään taholta, onko parempi antaa lasten nähdä nälkää niin että luut törröttää ja kasvu pysähtyy? Sitä tekee lapsensa eteen kaiken, jopa nöyrtyy menemään sossun luukulle tai hakemaan diakonilta apua, koska sitä se rakkaus on. Häpeälle ei ole aikaa kun on perustarpeista kyse. Opit kun joudut vastaavaan tilanteeseen. Kuka tahansa voi joutua.
Kuka tahansa ei voi joutua tuohon tilanteeseen. Osalla ihmisistä on säästöjä ja omaisuutta ja niin varma hyväpalkkainen työpaikka kuin nykyään voi olla. Työttömyys tai sairastuminen ei taloutta romauta.
Nimenomaan työttömyys tai sairastuminen voi romauttaa talouden. Voit vammautua niin ettet kykene enää siihen hyväpalkkaiseen työhösi. Pahimmassa tapauksessa työeläkevakuutusyhtiö evää sinulta työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyn ja sitten oletkin pelkän yleistuen varassa joka on karvan alle 600€. Seuraan tällaista perhettä jonka äiti on täysin työkyvytön hoitovirheen vuoksi ja eläkevakuutusyhtiö katsoo silti työkykyiseksi (on lähes kaiken ajan sänkypotilas). Tulot pelkkä yleistuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Mitä ovat idiootteja jotka ei osaa säätää omia menoja omien tulojen kanssa oikein. Täysin oma häpeä.
Joo no on meitäkin jotka, eletään täysin tulojemme mukaan ja ksikki ylimäörönen on karsittu, silti ei enää rahat riitä elämiseen.
Eikö meillä ole mielestösi oikeus pyytää apua miltään taholta, onko parempi antaa lasten nähdä nälkää niin että luut törröttää ja kasvu pysähtyy? Sitä tekee lapsensa eteen kaiken, jopa nöyrtyy menemään sossun luukulle tai hakemaan diakonilta apua, koska sitä se rakkaus on. Häpeälle ei ole aikaa kun on perustarpeista kyse. Opit kun joudut vastaavaan tilanteeseen. Kuka tahansa voi joutua.
Kannattaa itse tehdä lapsista lasu, jos heidän kasvu kärsii eikä ole varaa heistä kunnolla huolehtia. Helpottaa sitä omaa taakkaakin kun ovat sijoitettuna yhteiskunnan piikkiin.
Tai mieluiten olla tekemättä lapsia ollenkaan jos niillä oikein luut törröttää
Niin että jo olemassa olevat lapset kannattaa vaikka hu kut taa? Mitä lasu muka tekee, jos perhe on köyhä?
Vierailija kirjoitti:
Ei siis mitään linkkiä vaan ap:n itsekeksimää asenteellista jorinaa. Ei jatkoon.
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f0f4f6bf-5ae6-48e3-84f7-3d69…
Kokeile joskus elää ja elättää lapset sillä 500€/kk ja tule sitten kertomaan jäikö rahaa narkkaamiseen.
Ihmiset on kyllä niin pihalla nykytilanteesta kuin olla voi.