Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"
"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.
Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "
ovat ihan naurettavia.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.
Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä yhteiskunnankin kannattaisi hiukan heräillä siihen miten vähävaraiset tuilla ja etuuksilla elävät lapsiperheet käyttää itsehankkimansa (palkka) rahat.
Joillekin on tärkeintä satsata liki kaikki raha omaan ulkonäköön, on hiusten pidennykset, tekoripset, tekokynnet, huulitäytteet, paljon tatuointeja, poltetaan röökoä ja juodaan alkoholia. Kaikki ovat niitä joita kukaan normaali ihminen EI TARVITSE.
Sitten haetaan leipäjonoista jotain einestä tms halpaa ruokaa, nostetaan tukia ja sossusta lisää jotta saadaan lapset ruokittua, asunnon ym kulutustarvikkeet maksaa yhteiskunta jos ei kokonaan niin ainakin osin.
Sitten se- mitä sieltä kaupasta ostetaan? Valmisruokia, kalliita smoothieita (ladten imeskeltäviä soseita jotka on hurjan kalliita siihen nähden miten vähän niissä on sitä syötävää, karkkia, sipsejä, naposteltavaa, välipalatuotteita, ym jotka ei ensinnäkään ole oikeaa ruokaa saati sitten terveellisiä, pikemminkin vaan lihottavat ja sairadtuttavat.
Eikö palkkarahan saa jokainen käyttää niin kuin itse haluaa? En ymmärrä miten yhteiskunta tähän liittyy ja mitä yhteiskunnan pitäisi tehdä. Ei ole järjen hiventäkään että kampaamot ja kynsipaikat kiellettäisiin työttömiltä tai toimeentulotuen saajalta, että vain työssä käyvät saisi värjätä hiuksiaan. No, provohan tuo tietty olikin.
Kysymys kuuluukin, että minkälainen elintaso tuillaeläjille pitää tarjota? Pitääkö yhteiskunnan tarjota hiustenvärjäykset, tatuoinnit ja rakennekynnet vai riittääkö ihan asunto ja muut välttämättömyydet? Sitten kun tienaa itse rahansa ,voi käyttää ne haluamallaan tavalla.
Sellainen että sulle jää rahaa käyttöön niiden perustarpeiden jälkeen. Tällä hetkellä ne tuet ei riitä edes niihin. Tuet pitäisi ainakin tuplata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskujen maksaminen pankissa (jos yleensä edes konttorin löytää, jossa on asiakaspalvelu ilman ajanvarausta) MAKSAA MALTAITA. Eikä ole enää mitään Kelan toimistoja, jossa asioida.
Jos pankkikortgi löytyy niin laskujen maksu onnistuu ihan pankin maksuautomaatilla. Näitä on yleensä pankkien konttoreissa ja isommissa kaupoissa.
Ei onnistu. Pankkien tarjoamia erillisiä laskujen maksuautomaatteja ei ole enää käytössä missään Suomessa, sillä viimeisetkin laitteet poistettiin markkinoilta. Nykyisin laskut maksetaan pääsääntöisesti verkkopankissa tai mobiilipankissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Mitä ovat idiootteja jotka ei osaa säätää omia menoja omien tulojen kanssa oikein. Täysin oma häpeä.
Joo no on meitäkin jotka, eletään täysin tulojemme mukaan ja ksikki ylimäörönen on karsittu, silti ei enää rahat riitä elämiseen.
Eikö meillä ole mielestösi oikeus pyytää apua miltään taholta, onko parempi antaa lasten nähdä nälkää niin että luut törröttää ja kasvu pysähtyy? Sitä tekee lapsensa eteen kaiken, jopa nöyrtyy menemään sossun luukulle tai hakemaan diakonilta apua, koska sitä se rakkaus on. Häpeälle ei ole aikaa kun on perustarpeista kyse. Opit kun joudut vastaavaan tilanteeseen. Kuka tahansa voi joutua.
"Sitä tekee lapsensa eteen kaiken"
Tähän vedän viivan päälle, keskituloisina joudumme asettamaan rajat lapsille rahan suhteen, ei ole mahdollisuuksia lemmikkiin (tai lemmikkeihin kuten monella köyhällä), harrastukset hyvin rajoitetut halpaan vaihtoehtoon, vaatteet kiertävät perheessä ja uudetkin ostetaan alennuksesta, ei merkkivaatteita kuten muutamilla luokkakavereilla, ruoka Lidlistä tai alennuksesta. Vanhat reput ja penaalit uusitaan vain rikki mentyään. Tervetuloa keskiluokkaiseen elämään Suomessa, voisit yllättyä sinäkin.
Aulla on kyllä todella outo käsitys köyhästä, jos kuvittelet olevasi heikommassa asemassa keskituloisena. Se köyhyys on sitä, että sun sähköt katkaistaan ja lapset syövät nuudelia 90% aterioistaan. Just maksoin tuttuni sähkölaskun ja kotivakuutuksen taas ja tein ruokatilauksen heille kun juhannus olisi menty sillä nuudelilla muuten. Käsittämätöntä että joku kehtaa verrata köyhän elämää omaansa kateuksissaan.
Hah...saa olla elämänhallinta aika heikkoa jos sähköt katkaistaan koska sähkö kuuluu toimeentulotuen piiriin ja sitäpaitsi jos lapset saavat vain nuudelia niin se on huostaanoton paikka. Sossu hoitaa lapsiperheen tuet kuntoon satavarmasti. Tässä maassa ei nälkäistä lasta löydy jos vanhemmat eivät ole syrjääntyneitä reppanoita.
Et ole ajatellut Lasun tekemistä tuttavistasi, sen sijaam voivottelet täällä asialla? Missä on vastuusi?
Miksi tekisin lasun?
Loisivat Persut trollaavat päivästätoiseen. Ei ole oikein elämänhallintaa peräkammarinpojilla.
Vierailija kirjoitti:
Puoli askia röökiä päivässä ( 5 e) tekee vuodessa 1800 e. 5 vuodessa 9000 e.
aika moni YH-mamma vetää röökiä. Ihan empiirinen havainto.
Tupakka maksaa sen takia, kun valtio on lätkäissyt siihen niin kovat verot. Virosta ja Ruotsista saa halvempaa tupakkaa.
Aulla on kyllä todella outo käsitys köyhästä, jos kuvittelet olevasi heikommassa asemassa keskituloisena. Se köyhyys on sitä, että sun sähköt katkaistaan ja lapset syövät nuudelia 90% aterioistaan. Just maksoin tuttuni sähkölaskun ja kotivakuutuksen taas ja tein ruokatilauksen heille kun juhannus olisi menty sillä nuudelilla muuten. Käsittämätöntä että joku kehtaa verrata köyhän elämää omaansa kateuksissaan. ###############
Teksin lasun (päivystykseen) ja soittaisin vielä 112 ja pyytäisin polisin tarkistamaan tilanteen. Kaikki ei ole kunnossa, ei lapsi pärjää nuudeleilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä se lapsiperheköyhyys on sitä, ettei ole velkaa, mutta kaikki raha menee kiinteistöveroihin ja yhtiövastikkeisiin.
Kaupunkiasunnon lisäksi omistatte siis myös kivan kesäpaikan esim. Saimaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvase päivä joku yhäri ulisee miten omakotitalon, lasten, auton, arjen luottojen, harrastusten, lemmikkien, yms kulujen jälkeen ei enää jää rahaa ruokaan. : (
Ruoka menee kyllä lopulta ihan kaiken edelle. Vuokra on tärkein, muut toissijaisia asioita.
Vuokra, vesi ja sähkö maksetaan ensin, ruoka vasta sitten jos jää rahaa. Ja jos ei jää niin ilmaista ruokaa saa leipäjonoista. Suomi ei ole mikään sosiaalitoimisto.
Joka paikassa ei ruokajakoa ole, meilläpäin taitaa lähin olla 60 km päässä.
Kyllähän se ruoka on ykkösasia että lapso saa raviinon. Vuokrat ja muut maksaa sossu. Lapsiperhe ei kadulle joudu.
Lapsille tarjotaan Suomen kuuluissa ilmaiset lounaat. Ja lasten vanhemmat voivat hakea ruokaa leipäjonoista ja ruoka-avusta.
Kesällä ei ole kouluruokailua. Eikö sun jakeluusi jo mene ettei ruokajakoa ole joka paikassa.
Yleensä kunnat järjästää leikkipuistossa myös kesällä ruokailun. Ennenwanhaan tätä sanottiin mukilaksi, omm.
Älä yleistä. Puistoruokailuja järjestetään pääsääntöisesti suuremmissa kaupungeissa sekä kasvavissa kunnissa.
Voisithan muuttaa suurempaan kaupunkiin puistoruokailun vuoksi. Tosin valitsit ilmeisesti halvemmalla asumisen ja silti rahat eivät riitä lasten ruokaan?
Olen 68 v. eläkeläinen ja myös vela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli askia röökiä päivässä ( 5 e) tekee vuodessa 1800 e. 5 vuodessa 9000 e.
aika moni YH-mamma vetää röökiä. Ihan empiirinen havainto.
Tupakka maksaa sen takia, kun valtio on lätkäissyt siihen niin kovat verot. Virosta ja Ruotsista saa halvempaa tupakkaa.
Olipa hieno kommentti. Ihanko itse pohdiskelit asiaa?
elämänhallinta aika heikkoa jos sähköt katkaistaan koska sähkö kuuluu toimeentulotuen piiriin ja sitäpaitsi jos lapset saavat vain nuudelia niin se on huostaanoton paikka. Sossu hoitaa lapsiperheen tuet kuntoon satavarmasti. Tässä maassa ei nälkäistä lasta löydy jos vanhemmat eivät ole syrjääntyneitä reppanoita.
Ei kukaan saa tt-tukea kun perusosa ylittyy yleistuella. Tottakai sähköt katkaistaan, jos laskua ei voi maksaa. Sossu ei ole enää vuosiin maksanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jeps. Muistan muutama vuosikymmen sitten kun pienipalkkaisena asuin omassa velkaisessa kaksiossa ja tuttu yksinhuoltaja 3 lapsen ja 2! koiran kanssa asui omakotitalossa vuokralla tukien varassa.
Kyllä ärsytti.
Meillä ainakin kunnan omakotitalon vuokrataso on 40% halvempi kuin vastaavan kokoisesta kerrostalokämpästä.
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin, että tukien varassa elävät lapsiperheet pystyisivät saamaan sen verran rahaa, että kuukausittain jäisi muutama kymppi esim. näin kesällä vaikka vesilelujen / uintilelujen ostoon ja jonkun kerran jäätelökioskilla käymiseen. Onneksi vielä esim. jotkut yhdistykset tai säätiöt antavat vielä tukea köyhille lapsiperheille vaikka huvipuistolippuihin tms.
Monissa vähävaraisissa perheissä on se hyvä puoli näin kesällä, että jompikumpi tai molemmat vanhemmat ovat kotona, ja pystyvät rahan puutteesta huolimatta järjestämään lapsille ajanvietettä kesällä. Pyörä- tai kävelyretki lähiuimarannalle tai lähimetsään ei maksa mitään, leikkiminen yhdessä ei maksa mitään.
Kaikki tapahtumat, avajaiset yms. kaupallliset tilaisuudet sisältää myös mm. ilmapallojen jakoa lapsille ,kasvomaalausta ym. hömppää. Harvemmin noissa aikuisille oikein mitään onkaan, pentujen avulla houkuttelevat vanhempia millo mitäki ostamaan/tölläämään.
Vierailija kirjoitti:
Aulla on kyllä todella outo käsitys köyhästä, jos kuvittelet olevasi heikommassa asemassa keskituloisena. Se köyhyys on sitä, että sun sähköt katkaistaan ja lapset syövät nuudelia 90% aterioistaan. Just maksoin tuttuni sähkölaskun ja kotivakuutuksen taas ja tein ruokatilauksen heille kun juhannus olisi menty sillä nuudelilla muuten. Käsittämätöntä että joku kehtaa verrata köyhän elämää omaansa kateuksissaan. ###############
Teksin lasun (päivystykseen) ja soittaisin vielä 112 ja pyytäisin polisin tarkistamaan tilanteen. Kaikki ei ole kunnossa, ei lapsi pärjää nuudeleilla.
Ja mikähän muuttuisi?
Vierailija kirjoitti:
Aulla on kyllä todella outo käsitys köyhästä, jos kuvittelet olevasi heikommassa asemassa keskituloisena. Se köyhyys on sitä, että sun sähköt katkaistaan ja lapset syövät nuudelia 90% aterioistaan. Just maksoin tuttuni sähkölaskun ja kotivakuutuksen taas ja tein ruokatilauksen heille kun juhannus olisi menty sillä nuudelilla muuten. Käsittämätöntä että joku kehtaa verrata köyhän elämää omaansa kateuksissaan. ###############
Teksin lasun (päivystykseen) ja soittaisin vielä 112 ja pyytäisin polisin tarkistamaan tilanteen. Kaikki ei ole kunnossa, ei lapsi pärjää nuudeleilla.
Tätähän se on kun narkit ja muut "tekee" lapsia. Elämänhallinta hukaasa ja lapsista tulee samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps. Muistan muutama vuosikymmen sitten kun pienipalkkaisena asuin omassa velkaisessa kaksiossa ja tuttu yksinhuoltaja 3 lapsen ja 2! koiran kanssa asui omakotitalossa vuokralla tukien varassa.
Kyllä ärsytti.
Meillä ainakin kunnan omakotitalon vuokrataso on 40% halvempi kuin vastaavan kokoisesta kerrostalokämpästä.
Niin varmaan, joo.
Vierailija kirjoitti:
Johan oli taas provo keksitty.
Kyllä lapsiperheiden köyhyys on ihan totista totta, itse seuraan sitä mummona hyvin läheltä, eikä naurata yhtään. Köyhä olen itsekin, mutta autan silti rahallisesti ja ruuan kanssa. Onneksi me ollaan läheinen perhe ja aina toistemme tukena puolin ja toisin, niin jotenkin vielä pärjätään. Apua ovat hakeneet myös diakonilta, SPR:ltä jne, kun toimeentulotukikin on hyvin kiven alla nykyään, vaikka olisi isojakin menoja, esim terveydenhuollon laskuja, ei silti välttämättö myönnetä. Aivan oudoksi mennyt. Ja kehdataan vieläkin väittää, että Suomessa on ilmainen terveydenhuolto.
Mietin kauhulla niitä joilla ei ole minkäänlaista perheen tukea elämässä, tai muita läheidiä, miten oikein pärjäävät.
Olette siis köyhiä jo monessa polvessa. Pitää aina vain pykätä lisää lapsia köyhyyden keskelle. Sinullakin on varmaan monta lastenlasta kun ei köyhälle tietenkään yksi lapsi riitä. Köyhä tuomitsee lapsensakin köyhyyteen. Kun ei ole varaa tarjota lapselle huvituksia tai edes ruokaa niin syyllinen löytyy peilistä.
Vierailija kirjoitti:
En saanut koskaan jäätelöä enkä kokenut että olisin koskaan tarvinnut enkä valittanut. Ja näin aikuisena ymmärtänyt miten turhiaeja tarpeettomia ne ovat. Ja sama huvipuistojen, ravintoloiden, kahviloiden, teattereiden ja elokuvien kohdalla.
Ennen tosiaan piti itse keksiä huvitukset ja herkutkin valmistaa kotona ,eikä siitä kukaan kärsinyt. Nykyisin kadehtitaan toisia ja vingutaan ettei mitään saa ja kukaan ei järjestä sulle viihdettä.
Musta tuo jäätelökioskin liian isojen hintojen yhdistäminen nimenomaan köyhyyteen on vähän hölmöä. Me ollaan ihan hyvin toimeentuleva kahden lapsen perhe, mutta ei mekään niitä kioskijäätelöitä osteta. Hinnat on niin järkkyjä, mieluummin ostaa samalla hinnalla useamman paketin jäätelöä kaupasta. Kannattaa miettiä, mihin ne rahansa käyttää.
Et ole ajatellut Lasun tekemistä tuttavistasi, sen sijaam voivottelet täällä asialla? Missä on vastuusi?