"miten noin nätti tyttö uskaltaa olla yksin täällä metsässä", Linnea Leinon HIRVITTÄVÄ KOKEMUS metsäreissulla???
Joko on kriisiapu paikalla ja ne miehet vankilassa, APUAAAAAA"!!!!!!!!!
Kommentit (1085)
Linneasta saa vaikutelman, että pimua on kohdeltu prinsessana koko elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Linnea Lumihiutale.
Lähinnä ne on äijät vauvapalstalla (!!) jotka sulaaaaaaa-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neutraali ilme tai lievä hymy ja nyökkäys. Tuolla taktiikalla olen pärjännyt monelaisen vastaantulijan kanssa enkä ole kokenut tarvetta kommentoida heidän ikää,sukupuolta tai vaatetusta. Eipä ole kukaan valittanut.
M33
Tämä on normaali tapa toimia.
Ei tarvita henkilöön meneviä kommentteja. Vastaantulijaa voi moikata ja jos on tarve haastella enemmän, pidetään puhe itse asiassa, eli vaikka säässä ja retkeilyssä.
Periaatteessa hyvä ohje, mutta jos oletuksena on se, että vastaantulija pelkää kaikkia miehiä, niin miehen on fiksumpaa vain ohittaa täysin ignoraten tulija, koska ei voi tietää miten hän tulkitsee äänensävyä tai pitääkö hän edes moikkaamista sopivana vai tungettelevana. Olen nimittäin erittäin hyvä käytöksisenä isänä ja isoisänä huomannut, että etenkin nuorista naisista osa reagoi negatiivisesti, jos heitä tervehtii vaikkapa taloyhtiön pihalla tai rapussa. Se on kurjaa ja yhteisöllisyys kärsii. Muutos on ollut valtava, omassa nuoruudessa niin nuoret miehet kuin naiset tervehdimme naapureita kohteliaasti, ikään ja sukupuoleen katsomatta, vieläpä ystävällisen hymyn kera. Nyt nuoret naiset menevät vihainen tai vähintään totinen ilme eteen tuijottaen ja tuntuvat häiriintyvän moikkaamisestakin. Ei toki kaikki, esim. eräs opiskelija on hyvin ystävällinen ja aurinkoinen.
Erittäin hyvä ja osuva kommentti! Itse olen myös jo pappaiässä ja huomannut ihan saman muutoksen. Olen joskus miettinyt, että some ja älypuhelimet varmaan ovat isina syynä tässä? Nuoremmat naiset onat jo varhaisesta alakoululaisuudestaan asti käyttäneet niitä ja saaneet niiden välityksellä paljon sellaista viestintää ja yhteydenottoja mitä meidän 60-luvulla syntyneiden nuoruudessa ei ollut. Mutta surullinen kehitys joka tapauksessa.
Olen ollut sievä, mutta en ole koskaan joutunut Suomessa pelkäämään ketään kantismiestä metsässä tai pimeällä kadulla. Etelän maissa kylläkin kadulla.
Jos näen miehen metsässä, vaihdetaan iloisesti pari sanaa. Reipas meininki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karhuista ja miehistä:
Suomessa on 2,8 miljoonaa miestä. Naisia t a p e taan noin 20-25 vuodessa, riippuen vuodesta. Karhuja on noin 2000. Karhut taas eivät ole tppneet yhtään naista yli sataan vuoteen (yhden miehen kyllä).
Eli Karhut kyllä johtaa tilastoja.
Todennäköisyys että mies tpppaa on noin 1:115000 ja karhuilla taas 0.Tämä saattaa laittaa pään pyörälle, mutta laskuihisi pitäisi jotenkin sisällyttää se fakta, että suurin osa ihmisistä ei koskaan elämässään kohtaa elävää karhua edes eläintarhan pleksin takaa. Todennäköisyys tulla karhun tappamaksi on todella lähellä nollaa.
Naiset taas kohtaavat miehiä yleensä tämän tästä. Mitä tiiviimmin asutaan, sitä useammin. Kyseessä on kaksi erilaista populaatiota, joilla on erilainen elinpiiri.
Totta. Mutta karhut johtaa silti. Hyvä karhut! Te pystytte tähän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen karhu naapuriksi kuin mies.
Vanha metsän sanonta.
Karhu on merkittävästi vaarallisempi vastaantulija kuin mies.
Naiset eivät osaa todennäköisyyslaskentaa ja sen vuoksi heiltä tulee riisua äänioikeus.
Mihinkäs sinun maskuliininen todennäköisyyslaskentasi perustuu?
Karhu on Suomen itsenäisyyden aikana tappanut Suomessa yhden (1) ihmisen. Montakos miehet on sinä aikana tappaneet?
Naisetkin ovat tappaneet enemmän kuin karhut. Siispä kohtaisin metsässä ennemmin karhun kuin naisen.
No niin nyt aloit ymmärtää.
Ihminen on vaarallisempi kuin eläin. Mies on vaarallisempi kuin nainen.
Faktoja, ei fiiliksiä.Kohtaamisten määrään verrattuna tilastollisesti keskivertoihminen sukupuolesta riippumatta on aina karhua turvallisempi.
No esitäpä laskutoimituksesi tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi veetu. Kävelin toissapäivänä kadulla kun ohikulkeva mies sanoin mulle, että Kaunis mekko. Vastasin kiitos ja molemmat jatkettiin matkaamme. Olisi pitänyt tajuta soittaa iltapascaan, TAAS MUA AHDISTELTIIN!!!!
Kamoon nyt oikeasti.
Miten tuo on yhtään mitenkään verrattavissa siihen että olet kaksin keskellä metsää ja mies vihjailee että sun on turvatonta olla siellä yksin? Etkö oikeasti näe eroa?
Ei mitenkään, sillä on todennäköisempää joutua raiskatuksi kapungin kadun varjossa kuin metsässä.
Jos yömyöhällä kaupungin varjoissa tuntematon mies tulee sanomaan, että mitenkäs noin nätti tyttö uskaltaa olla täällä yksinään, niin kyllä sekin kuulostaa pahaenteiseltä. Tietenkin sanojan olemus ja äänensävy vaikuttaa siihen, minkälainen vaikutelma syntyy.
Aivan. Keskellä Prisman lauantairuuhkaa klo 13 kommentilla on ihan eri vaikutelma. Monelta mieheltä tuntuu puuttuvan tilannetaju kokonaan.
Anteeksi miltä ihmeen "monelta mieheltä"?
Toistaiseksi kukaan ei ole tiettävästi sanonut noin missään. Linnea L kertoi, että jotain tämäntyyppisiä kommentteja oli saanut metsässä.
Nyt siis vertaillaan jo hypoteettisia kommentteja, ja tehdään niistä johtopäätöksiä miesten tilannetajusta.
Kenellä nyt mahtaa tilannetaju vähän pettää?
Tämä kohu menee samaan kastiin silmienvenytyskohun kanssa. Öyhöttäjien Suomi ja seinätyhmä kansa. Joku rivinäyttelijä piipittää julkisuudenkipeydessään ja lammauslauma määkii myötätuntoisesti ja riitelee jossain trollipalstalla :D. Tämäkin ketju on oikea alhaisen ÄO:n kokoontumisajot. Viihdettä, kyyyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei villinä elävää eläintä ja miestä voi verrata.
Lukumäärät on eri, ja ihminen ei juokse karkuun metsässä kun kuulee toisen ihmisen.
Sen sijaan tiedän useita eläintarhakuolemia jossa joku leijona tms.on surmannut hoitajansa. Hevonen haukannut kaulavaltimon katki tai potkaissut, hirvi hyökännyt päin.
Eli jos se eläin tulee lähelle (pakenemismahista ei ole), niin kyllä se hyökkää joskus kuolettavastikin. Linnean vaan on helppo huudella, kun metsästysporukka pitää karhu-ja hirvikannat aisoissa...
Nönnönnöö heikko yritys.
Karhuja on nyt enemmän kuin koskaan sataan vuoteen. Tai 150 vuoteen.
Ethän sä välttämättä edes kohtaa karhua. Työikäisiä miehiä on vajaat 2 miljoonaa, ja ylläripylläri: joitakin näemme toistuvasti, joka päivä!
Eli mieskontaktien määrä suomi-naisilla on paljon isompi kuin tuo 2 miljoonaa. Puoliso, sukulaismiehet, pomo, bussikuski, bussin matkustajat, jalankulkijat kadulla, urheiluvalmentaja, opettaja, kassa, lääkäri, jne.
Johan tässä ois jäätävä verilöyly jos Linnean tilastot ja suhteutus pitäis paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee nyt epäsuosittu mielipide. Alustuksena; olen yksin retkeilevä, kaunis nainen JA naisten oikeuksia puolustan henkeen ja vereen.
Minusta tämä mies vai karhu -vertaus on naurettava. Totta kai tapaan metsässä ennemmin miehen kuin karhun. Karhu voi tappaa minut, retkeilevä mies ei sellaista tee. Mies, tai no tietysti nainenkin voi auttaa minua hädässä, toinen ihminen tuo turvaa metsässä. Ihan suoraan sanottuna epäilen Leinon puheita. Ei kukaan sano metsässä kenellekään noin. Toistan, epäilen että hän jos ei valehtele, niin liioittelee. Ja että hänestä tuntui että mies jäi seurailemaan, puhuu itse ilmaisista miehistä. Siis anteeksi - miten miehet retkellä ovat erityisen limaisia? Asenteet taitavat nyt olla ihan omassa päässä.
Ja se, miksi minua tämä retoriikka häiritsee, on että näin luodaan kuvitteellista vastakkainasettelua ja lietsotaan pelkoa. Eli naisten pitää pelätä miehiä, vaikka syytä ei ole. Samanlainen tilanne on esim. Amerikassa; kukaan ei päästäisi lapsia yksin mihinkään, koska MITÄ VAAN VOI TAPAHTUA. No, luultavasti yhtään mitään ei tapahtu, mutta kun tämä on konsensus, niin lapsia ei uskalleta päästää mihinkään. Sama tapahtuu täällä nuorille naisille. Turhaan.
Toinen pointti: olen nuorten poikien äiti. On epäreilua miten pojat joutuvat lukemaan somesta kuinka he ovat epäkelpoja ja pelottavia ihan vain koska ovat miehiä joku päivä. Aikuinen ymmärtää kontekstin, mutta lapsi ei. Ja se on ihan sama asia, kuin että tytöille sanotaan sitä ja tätä. Kukaan ei ole velvollinen kantamaan koko sukupuoleen kohdistuvia syytöksiä.Ihmettelen lähinnä miksi tuollainen juttu oli Ylellä tehty.
Yle, samoin kuin iltapäivälehdet, nostaa otsikkoon jonkin mahdollisimman typerän jutun, josta tiedetään että meteli nousee, ihan kansan yksinkertaisuuden ansiosta. Sitten ei kun odottelemaan, että kansa paisuttaa juttua riittävästi. Menee taas muutama päivä, kunnes oranssi mies sanoo jotain tarpeeksi hassua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis Leinon kuvasi kolmea kohtaamista, joista kaksi oli sellaista, että "miten noin nätti tyttö uskaltaa olla yksin täällä metsässä”. Todennäköisesti miehet ovat yrittäneet olla kohteliaita, eivätkä muistaneet että naista ei saa enää sanoa kauniiksi muuta kuin baarissa silikonirintaisia.
Kolmas kohtaaminen oli sellainen, että Leinosta tuntui siltä, että joku jäi kyttäämään häntä saunan läheisyyteen, mutta mitään evidenssiä ei osoitettu.
Ja näistä aineksista saadaan aikaan kohujuttu! t. nainen 69 v
Ei ole mikään kohteliaisuus yhdistää sitä nättiyttä vihjailuun siitä, että nätin naisen ei ole turvallista olla yksin siellä, missä nainen juuri on yksin.
Linnea yhdistää itse yksin vaelluksen turvattomuuteen, koska siellä kohtaa tuntemattomia miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Ääähhh...kömpelöä ja vanhanaikaista small talkia tuo "nätti tyttö", mutta en olisi pelännyt nuorena. Olisin ottanut sen kohteliaisuutena ja heittänyt mukavaa läppää sille miehelle.
Vanhemmiten sitä oppii, että se mukavan läpänheitto voi olla joillekin miehille kutsu ties mihin, kiva oli huomata, että omasta mielestä kohtelias asiakaspalvelu tilanne on tulkittu lähes rakkauden tunnustukseksi ja kun yksin olet sulkemassa syyspimeällä pikkupuotia odotellaan nurkan takana, siinä sitten onkin puhetaidolla käyttöä, että pääset eroon tilateesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neutraali ilme tai lievä hymy ja nyökkäys. Tuolla taktiikalla olen pärjännyt monelaisen vastaantulijan kanssa enkä ole kokenut tarvetta kommentoida heidän ikää,sukupuolta tai vaatetusta. Eipä ole kukaan valittanut.
M33
Tämä on normaali tapa toimia.
Ei tarvita henkilöön meneviä kommentteja. Vastaantulijaa voi moikata ja jos on tarve haastella enemmän, pidetään puhe itse asiassa, eli vaikka säässä ja retkeilyssä.
Periaatteessa hyvä ohje, mutta jos oletuksena on se, että vastaantulija pelkää kaikkia miehiä, niin miehen on fiksumpaa vain ohittaa täysin ignoraten tulija, koska ei voi tietää miten hän tulkitsee äänensävyä tai pitääkö hän edes moikkaamista sopivana vai tungettelevana. Olen nimittäin erittäin hyvä käytöksisenä isänä ja isoisänä huomannut, että etenkin nuorista naisista osa reagoi negatiivisesti, jos heitä tervehtii vaikkapa taloyhtiön pihalla tai rapussa. Se on kurjaa ja yhteisöllisyys kärsii. Muutos on ollut valtava, omassa nuoruudessa niin nuoret miehet kuin naiset tervehdimme naapureita kohteliaasti, ikään ja sukupuoleen katsomatta, vieläpä ystävällisen hymyn kera. Nyt nuoret naiset menevät vihainen tai vähintään totinen ilme eteen tuijottaen ja tuntuvat häiriintyvän moikkaamisestakin. Ei toki kaikki, esim. eräs opiskelija on hyvin ystävällinen ja aurinkoinen.
Erittäin hyvä ja osuva kommentti! Itse olen myös jo pappaiässä ja huomannut ihan saman muutoksen. Olen joskus miettinyt, että some ja älypuhelimet varmaan ovat isina syynä tässä? Nuoremmat naiset onat jo varhaisesta alakoululaisuudestaan asti käyttäneet niitä ja saaneet niiden välityksellä paljon sellaista viestintää ja yhteydenottoja mitä meidän 60-luvulla syntyneiden nuoruudessa ei ollut. Mutta surullinen kehitys joka tapauksessa.
Minä puolestani olin naisena pitkään loukkaantunut siitä, että naapurin pappa ei tervehtinyt kadulla. Juuri siksi, että hän oli tervehtivää sukupolvea ja herrasmies. Sittemmin ymmärsin, että hänellä oli hirveän huono näkö joka vaihteli lääkityksen mukaan. Niinpä otin tavaksi aina itse huikata reippaasti tervehdyksen.
Vierailija kirjoitti:
MIehet ja heikot tunnetaidot.
Miehet ja surkea lukutaito.
Miehet ja kyvyttömyys asettua toisen ihmisen asemaan.
Nämä on nykyajan suurimmat ongelmat miesten elämässä. Se on itseaiheutettua ja korjautuisi esimerkiksi lukemalla paljon. Lukiessa pääsee kirjoittajan korvien väliin ja oppii näkemään asioita muiden silmin, kokemaan muiden tunteita. Se opettaa empatiaa ja myös itseymmärrystä.
Samalla sanavarasto ja kielitaito paranee, samoin vuorovaikutustaidot. Ties moniko mies loukkaantuu vain siksi, ettei ymmärrä sanoja ja niiden merkityksiä ja puolustautuu välittömästi adrenaliinipurkauksella, jonka syy on alemmuudentunne. Hei, kieltä ja vuorovaikutusta oppii opettelemalla. Ei se ole mikään naisjuttu, koska moni mieskin on niissä asioissa erinomainen.
Sataviiskytmiljoonaa kertaa tämä. Nyt miehet oikeasti!!!
Vierailija kirjoitti:
MIehet ja heikot tunnetaidot.
Miehet ja surkea lukutaito.
Miehet ja kyvyttömyys asettua toisen ihmisen asemaan.
Nämä on nykyajan suurimmat ongelmat miesten elämässä. Se on itseaiheutettua ja korjautuisi esimerkiksi lukemalla paljon. Lukiessa pääsee kirjoittajan korvien väliin ja oppii näkemään asioita muiden silmin, kokemaan muiden tunteita. Se opettaa empatiaa ja myös itseymmärrystä.
Samalla sanavarasto ja kielitaito paranee, samoin vuorovaikutustaidot. Ties moniko mies loukkaantuu vain siksi, ettei ymmärrä sanoja ja niiden merkityksiä ja puolustautuu välittömästi adrenaliinipurkauksella, jonka syy on alemmuudentunne. Hei, kieltä ja vuorovaikutusta oppii opettelemalla. Ei se ole mikään naisjuttu, koska moni mieskin on niissä asioissa erinomainen.
Samaa mieltä. Nyt kuullaan kritiikkiä, niin hypätään mukaan riitelemään, aihetta pohjia myöten ymmärtämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs poika tykkäät jos vastaan tulee sua metrin pitempi mies, joka sanoo huuliaan lipoen, että "mitäs söpö nuorimies metsässä yksin teet, eihän vain pelota?"
Alatko rasvata pyllyä vai toivot että vastaan olisi tullut karhu massu täynnä sieniä ja versoja.
Huolimatta siitä Leonardo Di Caprion leffasta karhut ei rskaa ihmisiä. Huolimatta Tarzan-saduista villieläinten ensisijainen toimintamalli ei ole hyökätä ihmisen kimppuun. Karhuilta välttyy pitämällä ääntä vaikka karhukellolla, mutta miehestä eroon pääseminen on eri juttu eikä välttis onnistu.
Ei karhulle kylllä välttämättä riitä kellot ja meteli. :D
T. myös Alaskassa vaeltanut
Itseasiassa kohtaisin metsässä mieluummin miehen kuin karhun. Oikeasti. Miehelle voi yrittää sentään puhua jotain, mutta karhu jos päättää tulla päälle, ni ei voi mitään. T. nainen, ja se alaskassa vaeltanut ( ja pelkäsin ihan saatanasti karhuja)
Suomessa esiintyvät karhut ovat yleisesti vähemmän vaarallisia kuin Alaskan karhut.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee nyt epäsuosittu mielipide. Alustuksena; olen yksin retkeilevä, kaunis nainen JA naisten oikeuksia puolustan henkeen ja vereen.
Minusta tämä mies vai karhu -vertaus on naurettava. Totta kai tapaan metsässä ennemmin miehen kuin karhun. Karhu voi tappaa minut, retkeilevä mies ei sellaista tee. Mies, tai no tietysti nainenkin voi auttaa minua hädässä, toinen ihminen tuo turvaa metsässä. Ihan suoraan sanottuna epäilen Leinon puheita. Ei kukaan sano metsässä kenellekään noin. Toistan, epäilen että hän jos ei valehtele, niin liioittelee. Ja että hänestä tuntui että mies jäi seurailemaan, puhuu itse ilmaisista miehistä. Siis anteeksi - miten miehet retkellä ovat erityisen limaisia? Asenteet taitavat nyt olla ihan omassa päässä.
Ja se, miksi minua tämä retoriikka häiritsee, on että näin luodaan kuvitteellista vastakkainasettelua ja lietsotaan pelkoa. Eli naisten pitää pelätä miehiä, vaikka syytä ei ole. Samanlainen tilanne on esim. Amerikassa; kukaan ei päästäisi lapsia yksin mihinkään, koska MITÄ VAAN VOI TAPAHTUA. No, luultavasti yhtään mitään ei tapahtu, mutta kun tämä on konsensus, niin lapsia ei uskalleta päästää mihinkään. Sama tapahtuu täällä nuorille naisille. Turhaan.
Toinen pointti: olen nuorten poikien äiti. On epäreilua miten pojat joutuvat lukemaan somesta kuinka he ovat epäkelpoja ja pelottavia ihan vain koska ovat miehiä joku päivä. Aikuinen ymmärtää kontekstin, mutta lapsi ei. Ja se on ihan sama asia, kuin että tytöille sanotaan sitä ja tätä. Kukaan ei ole velvollinen kantamaan koko sukupuoleen kohdistuvia syytöksiä.Ihmettelen lähinnä miksi tuollainen juttu oli Ylellä tehty.
Ja taas unohtuu pick me -naiselta se, että se, mitä ei ole tapahtunut sinulle, on voinut ja onkin tapahtunut muille. En todellakaan päästäisi enää nykyaikana lapsia vapaasti minnekään kuten vaikkapa 90- luvulla. Tieto leviää nopeasti nykyisin netin myötä. Se ahdistelu, jota olen itse kokenut silloin, kun olin nuori nainen, johtaisi nykypäivänä oikeustoimiin. Ja hyvä niin. En käsitä naisia, jotka puolustelevat miesten oikeutta käyttäytyä sopimattomasti naisia kohtaan. Se, että asioista puhutaan nykyisin ääneen ei ole mitään pelon lietsomista, vaan kyllästymistä siihen, miten liian moni mies kohtelee naisia.
On aivan turha vedota siihen, että olet poikien äiti. Minä olen sekä tytön että pojan äiti ja näen yhä edelleen sitä käyttäytymistä pojissa, joita en enää haluaisi nähdä. Puutun siihen joka kerta. Tyttäreni joutui ahdistelun kohteeksi jo 12-vuotiaana bussissa tuntemattomien poikien toimesta. Joten sen sijaan, että käyttäydyt kuin pick me girl, katsokin, että omat poikasi oppivat kunnioittavan tavan kohdella naisia ja puhua heille.
Vierailija kirjoitti:
Linneasta saa vaikutelman, että pimua on kohdeltu prinsessana koko elämänsä.
Onko pimu sana asiallinen? Muutenkaan koko lause, kun tuskin tiedät mitään hänen lapsuudestaan?
Vierailija kirjoitti:
Juhannusaikaan nätit tytöt ovat viljapelloissa.
Ei ne kyllä ole, mutta Pitäisi olle enemmän! Ihan vanhan perinteen vuoksi.
Tämä saattaa laittaa pään pyörälle, mutta laskuihisi pitäisi jotenkin sisällyttää se fakta, että suurin osa ihmisistä ei koskaan elämässään kohtaa elävää karhua edes eläintarhan pleksin takaa. Todennäköisyys tulla karhun tappamaksi on todella lähellä nollaa.
Naiset taas kohtaavat miehiä yleensä tämän tästä. Mitä tiiviimmin asutaan, sitä useammin. Kyseessä on kaksi erilaista populaatiota, joilla on erilainen elinpiiri.