Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häihin vai hautajaisiin?

Vierailija
22.06.2026 |

Nyt kävi todella huono tuuri.

 

Oma mummoni kuoli.  Olen kaasona häissä lauantaina 4.7., mutta nyt mummon hautajaiset on sovittu perjantaille 3.7.. Molemmat aivan eri puolilla Suomea - ei fyysisesti mahdollista päästä molempiin näin autottomana. Hautajaisia ei kuulemma pysty pitämään muulloin papin tiukkojen aikataulujen vuoksi.

 

Morsian ei ollut lainkaan halukas kuulemaan, etten välttämättä pääse paikalle näin lyhyellä varoitusajalla. Haluaisin myös kovasti sinne... Kyseessä erittäin läheinen ja hyvä ystävä. Häitä on suunniteltu niin kauan! Mutta toisaalta hautajaiset tuntuvat tärkeämmiltä ja saan sukulaisten vihat niskaan, mikäli jätän menemättä.

 

Kumpiin "juhliin" itse menisitte ja miksi (perustelut)? Olenko hölmö, kun edes mietin noita häitä?

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä mummosi olisi ollut? Hänen hautajaisiin, vai ystävän ilon juhliin? Näin itse miettisin, ja tiedän että mummoni mielipide olisi ollut että ystävän juhliin menet tietenkin! 

Hautajaiset on surevia omaisia varten ja heitä pitää kunnioittaa

Ei. Hautajaiset ovat siksi, että vainaja siunataan haudan lepoon ja toisekseen siksi, että halukkaat saavat jättää julkisesti jäähyväiset.

 

Sukulaisten mielipiteellä tai tuntemuksilla ei ole merkitystä. Viimeistään korona-aika opetti, että ihminen voi jättää jopa oman vanhempansa hautajaiset välistä, jopa pelkän altistumisen tähden. 

 

Ainoa välttämätön ihminen kirkollisissa hautajaisissa vainajan lisäksi on pappi. 

 

Nyt on ap se hetki kun kasvat aikuiseksi ja lakkaat tekemästä asioita vain siksi, että pelkäät "sukulaisten vihoja". Tai morsmaikun vihoja. 

 

Teet mikä itsestä parhaalta tuntuu.

Mitä ap itse oikeasti haluaa tehdä? Morsian kiukuttelee, kun ystävän isoäiti on kuollut. Meillä järjestettiin 140 vieraan häät onnistuneesti ilman kaasoja tai bestmaneja. 

Vierailija
122/148 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaiset perjantaina, miten et muka ehdi häihin lauantaiksi?

Koska aivan toisella puolella Suomea. Pieni paikkakunta, tosi pitkä välimatka eikä mene juna-/bussiyhteyttä. 

Mene niin lähelle kuin mahdollista julkisilla hautajaisten jälkeen ,  ja morsian järjestää noudon perille jos haluaa sinut paikalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi sinua kaduttaa jälkeenpäin enemmän, ettet mennyt? 

Häät onnistuu ihan hyvin ilman kaasoakin. Jos morsiammen päivä on pilalla siksi, että sinä menit hautajaisiin, niin en pitäisi häntä kovinkaan kummoisena ystävänä.

Vierailija
124/148 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin hautajaisiin. Tämä on ainutkertainen mahdollisuus mummosi kohdalla mutta ystäväsi ehtii erota vielä monta kertaa ja tulee uusia häitä.

Totta. Ja toiseksi, miksi niitä kaavoja ja bestmanneja tarvitaan? Turhaa rekvisiittaa.

Vierailija
125/148 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin hautajaisiin. Tämä on ainutkertainen mahdollisuus mummosi kohdalla mutta ystäväsi ehtii erota vielä monta kertaa ja tulee uusia häitä.

Totta. Ja toiseksi, miksi niitä kaavoja ja bestmanneja tarvitaan? Turhaa rekvisiittaa.

Ne ovat kyllä jotenkin teennäistä ja lapsellista touhua.

Vierailija
126/148 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentoin tuota "hautajaiset on yleensä aamupäivällä". Appiukon siunaus alkoi klo 16 ja muistotilaisuus klo 18. Loppuivat joskus klo 20

 

 

 

Vaikka matka järjestyisikin, olisiko ap:n kiva olla häissä rättiväsyneenä matkasta?

Helposti jaksaa pari päivää:)

Mutta ymmärrän kyllä, jos ap valitsee häät. Niin minä tekisin.

Noin yleisesti (en puhu ap:sta), mistä sinä toisen ihmisen jaksamiset tiedät? Kaikilla ei ole edes kokemusta yön yli matkustamisesta, joten se voi tarkoittaa täysin unetonta yötä. Toisekseen on kyse hautajaisista ja häistä. Niihin liittyy paljon enemmän tunteita kuin siihen, että jaksatko mennä ensin Cittariin ja sitten Prismaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/148 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset muistotilaisuuksineen eivät yleensä kestä kovin kauan, max 1-3h, joten ap ehtii vielä samana päivänä ajella vuokra-autolla tai muualta lainatulla autolla hääpaikkakunnalle, auttaa illalla järjestelyissä sen minkä paikalle päästyään ehtii ja aamulla sitten homma jatkuu hääpäiväjutuissa. Jos ei ehdi illalla auttaa, onpahan ainakin jo aamulla ajoissa paikalla.

Vierailija
128/148 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisiin tietenkin. En edes miettisi kumpaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/148 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai menisin oman mummoni hautajaisiin. 

Viimeiset hyvästit ja suku läsnä, yhdessä saatetaan mummu hautaan ja muistellaan häntä.

Olisi törkeää ja itsekästä olla osallustumatta jonkun kaverin häiden vuoksi. Etenkin, kun suurin osa pareista eroaa muuraman vuoden päästä. Ehdit vielä kaverisi toisiin ja kolmansiikin häihin.

- Mutta jos välttämättä haluat osallistua näihin ekoihinkin häihin, niin saat kyllä kyydin järjestettyä hautajaisten jälkeen, jos todella haluat.

Vierailija
130/148 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin hautajaisiin, vaikka ne ovat ikävämmät juhlat. Kyse ei olisi siitä, että muuten saisin suvun vihat niskoilleni, vaan omasta halustani. Toisaalta voi tietysti kysyä, mitä mummo olisi halunnut? Olisiko hän toivonut, että juhlit elämää ystäväsi kanssa. 

Miksi "erittäin läheinen ja hyvä ystävä" ei ymmärrä tilannettasi? 

Minä en ymmärtäisi ystävää, joka asettaa vanhan ihmisen hautajaiset ystävän tärkeän päivä edelle. Toki jokaisella on arvonsa, mutta vaikuttaisi ystävyyteen merkittävästi. En kokisi itseäni tärkeäksi moiselle ystävälle. 

Mimä puolestani en ymmärtäisi ystävää, joka jättäisi oman mumminsa hautajaiset väliin, vain saadakseen bilettää jossain häissä. Kertoo paljon elämänarvoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/148 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki kuljetus itsellesi tavalla tai toisella, onnistuu kyllä.

Vierailija
132/148 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häät jatkuu varmasti iltamyöhään. Menet heti kun pääset

Kaasona lienee tarkoitus olla alusta asti häissä.

Kaasona tarkoitus jo edellisenä päivänä laitella esim. hääpaikka koreaksi. Kaikki koristeet, pöytien järjestely, kukkakimppujen keruu niityiltä jne.

Juu,juu. Nyt on kuitenkin viellä viikkotolkulla aikaa häihin.

 Ei tule mitenkään lyhyellä varoitusajalka poissaolo. Ehtii hyvin saada muita ihmisiä järjestelemään.

Jos morsian tyyliin suuttuisi, että osallistun mummini hautajaisiin, niin eipä olisi kummoinen ystävä.

Ehtisin hyvin molempiin, mutta jos morsio valittaisi, että en ole riittävän ajoissa, niin en menisi häihin ollenkaan. Itsekäs morsian, joka ei osaa ajatella ystävänsä tunteita lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/148 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 Häihin tietysti !    Kuollut on kuollut.   Tai  jos  haluaa   mennä  ikäviin  juhliin jossa kaikil  suut alaspäin  ni  sit sinne.    Miks yleensä  pidetään  noita  masentavia  "juhlia"    .    Meillä ei  pidetä   kuolleelle mitään   , vaan  suoraan mullan alle.   ( Nyt joku  kauhistelee)  😳

Vierailija
134/148 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaiset perjantaina, miten et muka ehdi häihin lauantaiksi?

Koska aivan toisella puolella Suomea. Pieni paikkakunta, tosi pitkä välimatka eikä mene juna-/bussiyhteyttä. 

Mene niin lähelle kuin mahdollista julkisilla hautajaisten jälkeen ,  ja morsian järjestää noudon perille jos haluaa sinut paikalle. 

Tämä! Imiin häihini ei ollut julkisia, joten järjestin kaasolleni kyydin viimeiset 70km.

Ei olisi tullut mieleenkään olettaa, että järjestää itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/148 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omiin häihini

Vierailija
136/148 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset ilman muuta, niitä ei voi perua. Jo yli puolet avioliitoista päättyy eroon joten ehdit kaverisi toisiin tai kolmansiin häihin. 

Vierailija
137/148 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ap vastaa autonvuokraideoihin?

Koska hän on päättänyt mennä häihin, ja vain häihin.

Enkä sanonut tätä pahalla. Monesti itsekin tulee palstalta kysyttyä jotain, josta ei oikein itse ole varma. Ja kommenttien myötä varmistuu mitä oikeasti haluaa, eikä edes vaihtoehdot kiinnosta, vaikka niitä tulee. Tuntuu ettei mikään omaa mielipidettä vastaan oleva asia ole mahdollinen, ei onnistu, ei pysty.

Totuus kun on vain se, ettei halua. Ja se on tärkeää, toimia niin kuin itse haluaa. Hyvä vaan, jos ketju auttoi siinä.

En laisinkaan ole päättänyt mennä "häihin ja vain häihin". Olen vain päättänyt, etten mene molempiin. Se on fyysisesti aika mahdotonta, toki jotain kimppakyytejä voisi kysellä, mutta tästä seuraa stressiä ja olisin vaan tosi väsynyt ja stressaantunut molemmissa "juhlissa". Saatan mennä hautajaisiinkin. Soittelen isoisän kanssa myöhemmin ja kysyn hänenkin mielipidettä. Mummo varmaan olisi halunnut minut hautajaisiin.

 

Tässä ketjussa on mielipiteitä suuntaan ja toiseen. Jotkut auttaa pohtimaan, jotkut ei. Hyvä ketju ollut tähän asti, varmaan nyt jo kaikenlaiset uudet näkökulmat tuotakin esille.

 

-ap

En pahottaisi isoisän mieltä ehdottamalla etten osallistuodi ollemkasn

 Sen sijaan soittelidin ja kyselisin vointia ja miten voisin auttaa hautajaisjärjesyelyissä. Jos haluaisin osallistua häihin, "varoittelisin" toki isoisää etukäteen, että en voi olla iltaan asti.

 

Eli ap, minun neuvoni on, että menet tottakai haitajaisiin koko perheesi voimin. Sitten, jos aidosti haluat osallistua myös häihin, niin aivan varmasti jaksat ja saat sen järjestymään tavalla tai toisella. Suomi ei ole niin suuri, etteikö onnistuisi. Jos oikeasti haluaa.

Vierailija
138/148 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos julkisilla (juna, bussi, lentokone) ei pääsisi matkaamaan, vuokraisin auton ja menisin molempiin.

 

Jos olisi aivan pakko valita, niin valitsisin häät. Menisin sitten myöhemmin hautaanlaskuun, tai miksi sitä kutsutaankaan.

Vierailija
139/148 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos julkisilla (juna, bussi, lentokone) ei pääsisi matkaamaan, vuokraisin auton ja menisin molempiin.

 

Jos olisi aivan pakko valita, niin valitsisin häät. Menisin sitten myöhemmin hautaanlaskuun, tai miksi sitä kutsutaankaan.

Aika usein edelleen vanhukset haudataan ihan hautajaispäivänä.

Vierailija
140/148 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele ihan pieni hetki asiaa täysin itsekkäästi ja itsekeskeisesti. Eli kumpaan menisit, jos ei tarvitsisi välittää siitä, mitä muut ajattelevat.

Itse ehkä tekisin niin, että kysyisin morsiamelta, mitä hän ajattelisi, jos en mene häihin. 

Ja siltä vanhemmalta, jonka äiti on kuollut, kysyisin, mitä hän ajattelee, jos en mene hautajaisiin. 

Ratkaisevaa olisi se, kumpi suuttuu vähemmän. Hänen juhliin menisin. Tämä siksi, koska se vähemmän vihainen huomioisi paremmin myös minun tunteeni.

Meidän poika ei tullut pappansa hautajaisiin, ei siitä suututtu ja ymmärrettiin täysin, 400 kilometriä muutaman tunnin takia ja olisi pitänyt vaatteet sinne hommata jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän