Häihin vai hautajaisiin?
Nyt kävi todella huono tuuri.
Oma mummoni kuoli. Olen kaasona häissä lauantaina 4.7., mutta nyt mummon hautajaiset on sovittu perjantaille 3.7.. Molemmat aivan eri puolilla Suomea - ei fyysisesti mahdollista päästä molempiin näin autottomana. Hautajaisia ei kuulemma pysty pitämään muulloin papin tiukkojen aikataulujen vuoksi.
Morsian ei ollut lainkaan halukas kuulemaan, etten välttämättä pääse paikalle näin lyhyellä varoitusajalla. Haluaisin myös kovasti sinne... Kyseessä erittäin läheinen ja hyvä ystävä. Häitä on suunniteltu niin kauan! Mutta toisaalta hautajaiset tuntuvat tärkeämmiltä ja saan sukulaisten vihat niskaan, mikäli jätän menemättä.
Kumpiin "juhliin" itse menisitte ja miksi (perustelut)? Olenko hölmö, kun edes mietin noita häitä?
Kommentit (118)
Minusta ap on nyt niin hankalassa tilanteessa, että hänen pitäisi, kliseisesti mutta pätevästi, kuunnella sydämensä ääntä, ja vain sitä: kumpiin juhliin hän haluaisi mennä. Meidän muiden on turha huudella.
Hanko-Nuorgam 17h, Vaasa-Joensuu 7h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.
Eipä pääse noin vain. Täällä Lapissa ei noin vain kuljeta. Vaika Utsjoelle pääsisi niin miten sinne Nuorgamiin?
Aina on ihania paikkakuntalaisia liikenteessä. Etenkn tuossa tapauksessa, kun on kyseessä on hyvän ystävän häät. Luotetaan lähimmäiseen. :)
Lapissa tosiaan naapuriapu toimii. Mutta ap ei nyt ole kertonut, missä nämä tilaisuudet ovat. Ehkä ne ovat Vaasassa ja Kouvolassa.
Jep, ei kertonut niin. :D Se väli menee jo fillarilla. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä mummosi olisi ollut? Hänen hautajaisiin, vai ystävän ilon juhliin? Näin itse miettisin, ja tiedän että mummoni mielipide olisi ollut että ystävän juhliin menet tietenkin!
Hautajaiset on surevia omaisia varten ja heitä pitää kunnioittaa
Ne kaikkein surevimmat omaiset ovat hautajaisissa niin surevia, ettei heitä kiinnosta ketä muita siellä on. Hautajaiset ovat läheisimmille niin hirveä ja raskas tilaisuus, ettei sitä kenenkään yksittäisen vieraan paikallaolo tai olemattomuus muuksi muuta.
t. kolmet lapsuudenperheenjäsenen hautajaiset viime vuosina läpikäynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.
Eipä pääse noin vain. Täällä Lapissa ei noin vain kuljeta. Vaika Utsjoelle pääsisi niin miten sinne Nuorgamiin?
Aina on ihania paikkakuntalaisia liikenteessä. Etenkn tuossa tapauksessa, kun on kyseessä on hyvän ystävän häät. Luotetaan lähimmäiseen. :)
Ai, että liftaamaan vain.
Meillä toimii niin että kyläläisten ryhmään viesti kyydin tarpeesta, ja aina joku löytyy joka on menossa samaan suuntaan. Tai ehkä lähtee vasiten sinua viemään.
Vierailija kirjoitti:
Hanko-Nuorgam 17h, Vaasa-Joensuu 7h.
Joillekin se Vaasa-Joensuu on jo täysin eri puolella Suomea ja aivan saavuttamaton matka.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap on nyt niin hankalassa tilanteessa, että hänen pitäisi, kliseisesti mutta pätevästi, kuunnella sydämensä ääntä, ja vain sitä: kumpiin juhliin hän haluaisi mennä. Meidän muiden on turha huudella.
Tottakai valinta tehdään sydämen äänellä. Jos mielistelee muita niin tekee haittaa itselle ja sille kolmannelle osapuolelle. Jos tekee kuten sydän sanoi niin kaksi osapuolta ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Hanko-Nuorgam 17h, Vaasa-Joensuu 7h.
Mitä noillakaan tuntimäärillä on merkitystä, jos et kerro, millä keinolla (oma auto, bussi jne) ne toteutuvat? Voin minkäkin heittää tähän, että 1 h yksityskoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanko-Nuorgam 17h, Vaasa-Joensuu 7h.
Mitä noillakaan tuntimäärillä on merkitystä, jos et kerro, millä keinolla (oma auto, bussi jne) ne toteutuvat? Voin minkäkin heittää tähän, että 1 h yksityskoneella.
Aloittajalla taisi olla mahdollisuus vuokrata auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.
Nyt täytyy kysyä, että millä välineellä matkustaisit? Veikkaan, että hyvin tarkkaan täytyy valita lähtöpäivä, jotta onnistuu. Viimeinen etappi Ivalon lentokentältä Utsjoelle on vaikein vaihe, tai Hangosta Helsingin lentokentälle.
Olen eri, mutta näyttää onnistuvan: Lähtö Hangosta junalla 21:10, vaihto Rovaniemelle menevään yöjunaan, josta vaihto Rovaniemen rautatieaseman edestä lähtevään Ivalon bussiin. Ivalossa vaihto toiseen bussiin, joka on Nuorgamissa 19:10. Ei kylläkään ehtisi häihin Nuorgamiin, mutta alle vuorokaudessa tosiaan onnistuisi.
Ja se Nuorgamin bussi lähtee Ivalon lentokentältä, joten lentämällä Helsingistä Ivaloon pääsisi vielä nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.
Ihan samaa ajattelin. Hautajaiset on yleensä päivällä ja häät eivät useinkaan ala ennen puoltapäivää. Joten jos pääset lähtemään hautajaisista vaikka klo 16, niin siinähän on kyllä aikaa matkustaa hääpaikkakunnalle. Kerro missä on hautajaiset ja missä häät, niin suunnitellaan sun matkustusaikataulu.
Luuletko, etten osaa googlata? Totesin jo, ettei julkisilla pääse.
Häät alkavat klo 13, kirkossa pitää olla tätä ennen ja tietysti kaasona kampaajat ja muut buukattu aikaa sitten. En pysty itse laittamaan esim. kampausta. Lisäksi pitää nyörittää morsiamen mekko meikin jälkeen. Nämä ovat ajoissa. Edellisenä päivänä pitäisi koristella myös tilat, laittaa penkit ja pöydät järjestykseen jne. Kyllä kiire tulee, jos molempiin haluaa.
-ap
Morsian tulee varmasti vastaan asiassa kun ymmärtää että hautajaisiin myös haluat. Järjestää jonkun muun edellisen päivän tehtäviin ja sinä osallistut vasta hääpäivän järjestelyihin. Onko sinulla ajokorttia, jos on vuokraa auto. Jos ei , palkkaa joku ystävä, sukulainen tai tuttava ajajaksi
Elämästään voi tehdä vaikeaa tai sitten tekee ihan omat valinnat. Niin elämä pysyy mielekkäänä.
Kommentoin tuota "hautajaiset on yleensä aamupäivällä". Appiukon siunaus alkoi klo 16 ja muistotilaisuus klo 18. Loppuivat joskus klo 20
Vaikka matka järjestyisikin, olisiko ap:n kiva olla häissä rättiväsyneenä matkasta?
Minusta se on ratkaisevaa, että ap on häissä kaaso. Silloin häät ovat tärkeämmät kuin hautajaiset. Jos ap olisi häissä vain tavallinen vieras, tilanne olisi toinen.
Ensisijaisesti yrittäisin kuitenkin päästä molempiin esim. vuokraamalla auton.
Pyytäisin jonkun kuskiksi, että pääsisin molempiin. Mulla on kyllä auto ja kortti, että huristelisin itse.
Minusta morsian on hyvin itsekeskeinen,kun ei tajua ap:n tilannetta.Toinen menettää rakkaan mummonsa ( ei ole varmaan kovin kauan sitten tapahtunut tämä exitus).Jos minä olisin tuo morsian haluaisin,että mun läheinen ystävä osallistuu hautajaisiin ja toivoisin toki että ehtisi myös häihin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on ratkaisevaa, että ap on häissä kaaso. Silloin häät ovat tärkeämmät kuin hautajaiset. Jos ap olisi häissä vain tavallinen vieras, tilanne olisi toinen.
Ensisijaisesti yrittäisin kuitenkin päästä molempiin esim. vuokraamalla auton.
Olen kaaso (ainoa sellainen). Toisaalta hautajaisiin ei ole tulossa omaa vanhempaani (kuollut jo aikaa sitten) eli mummolla on "vain minut", minun sisarukset ja minun perhe. Ja tietysti puolisonsa, minun isoisä. Meidän perheen poissaolo hautajaisista on taatusti näkyvä ja varmasti moni sukulainen ottaa nokkiinsa, jos en sinne saavu. Ei ehkä minun lapsia velvoita tulemaan niin kauas, mutta minua odotetaan paikalle.
En ole varma, mitä mummo haluaisi minun tekevän. Oli toisaalta periaatteiden ihminen eli varmaan toivoisi minun läsnäoloa. Harmi että joutuu nyt valitsemaan ja joka tapauksessa joku pettyy.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kommentoin tuota "hautajaiset on yleensä aamupäivällä". Appiukon siunaus alkoi klo 16 ja muistotilaisuus klo 18. Loppuivat joskus klo 20
Vaikka matka järjestyisikin, olisiko ap:n kiva olla häissä rättiväsyneenä matkasta?
Helposti jaksaa pari päivää:)
Mutta ymmärrän kyllä, jos ap valitsee häät. Niin minä tekisin.
Häihin tietysti. Hautajaiset ovat yleensä ihan superankeat ja niihin kannattaa jättää menemättä, vaikka ei olisikaan muuta menoa.
Ai, että liftaamaan vain.