Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häihin vai hautajaisiin?

Vierailija
22.06.2026 |

Nyt kävi todella huono tuuri.

 

Oma mummoni kuoli.  Olen kaasona häissä lauantaina 4.7., mutta nyt mummon hautajaiset on sovittu perjantaille 3.7.. Molemmat aivan eri puolilla Suomea - ei fyysisesti mahdollista päästä molempiin näin autottomana. Hautajaisia ei kuulemma pysty pitämään muulloin papin tiukkojen aikataulujen vuoksi.

 

Morsian ei ollut lainkaan halukas kuulemaan, etten välttämättä pääse paikalle näin lyhyellä varoitusajalla. Haluaisin myös kovasti sinne... Kyseessä erittäin läheinen ja hyvä ystävä. Häitä on suunniteltu niin kauan! Mutta toisaalta hautajaiset tuntuvat tärkeämmiltä ja saan sukulaisten vihat niskaan, mikäli jätän menemättä.

 

Kumpiin "juhliin" itse menisitte ja miksi (perustelut)? Olenko hölmö, kun edes mietin noita häitä?

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.

Vierailija
62/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen haudataan yleensä vain kerran, mutta häitä voi tulla useamman kerran. Jospa sitten ehdit ystäväsi seuraaviin häihin.

Suomi on aika pieni maa. Kun maan päästä toiseen ajaa puolessa vuorokaudessa, niin eiköhän se riitä aloittajallekin. Huonompi homma, jos ei ole ajokorttia eikä ketään, joka lähtisi kuskiksi. Eikä autoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.

Ihan samaa ajattelin. Hautajaiset on yleensä päivällä ja häät eivät useinkaan ala ennen puoltapäivää. Joten jos pääset lähtemään hautajaisista vaikka klo 16, niin siinähän on kyllä aikaa matkustaa hääpaikkakunnalle. Kerro missä on hautajaiset ja missä häät, niin suunnitellaan sun matkustusaikataulu.

Vierailija
64/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.

Eipä pääse noin vain. Täällä Lapissa ei noin vain kuljeta.  Vaika Utsjoelle pääsisi niin miten sinne Nuorgamiin?

Vierailija
65/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menisin hautajaisiin. Valinnan voi tehdä monella tapaa. Mutta tärkeintä, että valitset itse. Älä anna toisten vaikuttaa.

Kumpi ihminen on ollut sinulle tärkeämpi?

Hautajaisiin voi mennä vain kerran. Toki ehkä ystäväkin menee naimisiin vain kerran, mutta häntä voit tavata myöhemminkin.

Vierailija
66/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.

 

Nyt täytyy kysyä, että millä välineellä matkustaisit? Veikkaan, että hyvin tarkkaan täytyy valita lähtöpäivä, jotta onnistuu. Viimeinen etappi Ivalon lentokentältä Utsjoelle on vaikein vaihe, tai Hangosta Helsingin lentokentälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.

Laita tähän bussi-, juna- ja/tai lentoaikataulut Nuorgamiin, kun lähtöaika Hangosta on lauantaina 4.7. klo 16.  

Vierailija
68/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häät jatkuu varmasti iltamyöhään. Menet heti kun pääset

Kaasona lienee tarkoitus olla alusta asti häissä.

Kaasona tarkoitus jo edellisenä päivänä laitella esim. hääpaikka koreaksi. Kaikki koristeet, pöytien järjestely, kukkakimppujen keruu niityiltä jne.

Riippuu aivan siitä, mitä morsian ja kaaso ovat sopineet. Meillä kaason tehtävänä oli hakea kimppuni kukkakaupasta aamulla, ja katsoa lapsen perään valokuvien ajan. Järjestelyt hoidimme ihan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse olisi ollut minun mummostani ja häneltä olisi kysytty, niin olisi käskenyt mennä häihin. Miten ap:n mummo olisi tuon ajatellut? Nyt mummo on kyllä jo kuollut, joten ei sillä hänelle itselleen mitään merkitystä ole, oletko sinä paikalla vai et.

Vierailija
70/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.

Ihan samaa ajattelin. Hautajaiset on yleensä päivällä ja häät eivät useinkaan ala ennen puoltapäivää. Joten jos pääset lähtemään hautajaisista vaikka klo 16, niin siinähän on kyllä aikaa matkustaa hääpaikkakunnalle. Kerro missä on hautajaiset ja missä häät, niin suunnitellaan sun matkustusaikataulu.

Luuletko, etten osaa googlata? Totesin jo, ettei julkisilla pääse. 

 

Häät alkavat klo 13, kirkossa pitää olla tätä ennen ja tietysti kaasona kampaajat ja muut buukattu aikaa sitten. En pysty itse laittamaan esim. kampausta. Lisäksi pitää nyörittää morsiamen mekko meikin jälkeen. Nämä ovat ajoissa. Edellisenä päivänä pitäisi koristella myös tilat, laittaa penkit ja pöydät järjestykseen jne. Kyllä kiire tulee, jos molempiin haluaa.

 

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menisin hautajaisiin. Valinnan voi tehdä monella tapaa. Mutta tärkeintä, että valitset itse. Älä anna toisten vaikuttaa.

Kumpi ihminen on ollut sinulle tärkeämpi?

Hautajaisiin voi mennä vain kerran. Toki ehkä ystäväkin menee naimisiin vain kerran, mutta häntä voit tavata myöhemminkin.

Vaan hautajaisten päähenkilö ei enää itse ole paikalla. Häiden päähenkilö on. 

 

Olisi aivan eri asia miettiä meneekö kuolinvuoteelle hyvästelemään mummoa, vai häihin kaasoksi. Nyt se mummo on jo kuollut.

Vierailija
72/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.

 

Nyt täytyy kysyä, että millä välineellä matkustaisit? Veikkaan, että hyvin tarkkaan täytyy valita lähtöpäivä, jotta onnistuu. Viimeinen etappi Ivalon lentokentältä Utsjoelle on vaikein vaihe, tai Hangosta Helsingin lentokentälle.

Olen todennut paljon helpommaksi ajaa itse tällaiset välimatkat. Juuri siksi, että Lapissa ja etelän pikkukunnissa ei julkiset toimi. Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.

Ihan samaa ajattelin. Hautajaiset on yleensä päivällä ja häät eivät useinkaan ala ennen puoltapäivää. Joten jos pääset lähtemään hautajaisista vaikka klo 16, niin siinähän on kyllä aikaa matkustaa hääpaikkakunnalle. Kerro missä on hautajaiset ja missä häät, niin suunnitellaan sun matkustusaikataulu.

Luuletko, etten osaa googlata? Totesin jo, ettei julkisilla pääse. 

 

Häät alkavat klo 13, kirkossa pitää olla tätä ennen ja tietysti kaasona kampaajat ja muut buukattu aikaa sitten. En pysty itse laittamaan esim. kampausta. Lisäksi pitää nyörittää morsiamen mekko meikin jälkeen. Nämä ovat ajoissa. Edellisenä päivänä pitäisi koristella myös tilat, laittaa penkit ja pöydät järjestykseen jne. Kyllä kiire tulee, jos molempiin haluaa.

 

-ap

No niin, sitten menet häihin ja kestät sukulaistesi moitteet.

Kuten tuolla aiemmin spekuloitiin, jos olisit vastuussa hautajaisten järjestämisestä ja vainaja olisi esim. äitisi, aviomiehesi tai lapsesi, marssijärjestys olisi ehkä toinen.

Vierailija
74/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.

Ihan samaa ajattelin. Hautajaiset on yleensä päivällä ja häät eivät useinkaan ala ennen puoltapäivää. Joten jos pääset lähtemään hautajaisista vaikka klo 16, niin siinähän on kyllä aikaa matkustaa hääpaikkakunnalle. Kerro missä on hautajaiset ja missä häät, niin suunnitellaan sun matkustusaikataulu.

Luuletko, etten osaa googlata? Totesin jo, ettei julkisilla pääse. 

 

Häät alkavat klo 13, kirkossa pitää olla tätä ennen ja tietysti kaasona kampaajat ja muut buukattu aikaa sitten. En pysty itse laittamaan esim. kampausta. Lisäksi pitää nyörittää morsiamen mekko meikin jälkeen. Nämä ovat ajoissa. Edellisenä päivänä pitäisi koristella myös tilat, laittaa penkit ja pöydät järjestykseen jne. Kyllä kiire tulee, jos molempiin haluaa.

 

-ap

Teet sen kompromissin. Joku muu huolehtii järjestelyt ja nyöritykset, sinä tulet hautajaisista myöhemmin paikalle. 

Eihän se niinkään mene että jos sairastut noroon etkä pääse häihin, häät peruuntuu? Kyllä silloinkin joku muu hoitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.

Ihan samaa ajattelin. Hautajaiset on yleensä päivällä ja häät eivät useinkaan ala ennen puoltapäivää. Joten jos pääset lähtemään hautajaisista vaikka klo 16, niin siinähän on kyllä aikaa matkustaa hääpaikkakunnalle. Kerro missä on hautajaiset ja missä häät, niin suunnitellaan sun matkustusaikataulu.

Luuletko, etten osaa googlata? Totesin jo, ettei julkisilla pääse. 

 

Häät alkavat klo 13, kirkossa pitää olla tätä ennen ja tietysti kaasona kampaajat ja muut buukattu aikaa sitten. En pysty itse laittamaan esim. kampausta. Lisäksi pitää nyörittää morsiamen mekko meikin jälkeen. Nämä ovat ajoissa. Edellisenä päivänä pitäisi koristella myös tilat, laittaa penkit ja pöydät järjestykseen jne. Kyllä kiire tulee, jos molempiin haluaa.

 

-ap

No niin, sitten menet häihin ja kestät sukulaistesi moitteet.

Kuten tuolla aiemmin spekuloitiin, jos olisit vastuussa hautajaisten järjestämisestä ja vainaja olisi esim. äitisi, aviomiehesi tai lapsesi, marssijärjestys olisi ehkä toinen.

No totta kai marssijärjestys olisi toinen, jos kyseessä olisi vaikka lapseni...? Eikö näitä mietitäkin tapauskohtaisesti... mummo oli minulle rakas, mutta voin varmasti muistella häntä myöhemminkin toisena ajankohtana. No eipä tätä tarvitse nyt päättää. Onneksi sinä et ole mun sukulainen

Vierailija
76/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.

Ihan samaa ajattelin. Hautajaiset on yleensä päivällä ja häät eivät useinkaan ala ennen puoltapäivää. Joten jos pääset lähtemään hautajaisista vaikka klo 16, niin siinähän on kyllä aikaa matkustaa hääpaikkakunnalle. Kerro missä on hautajaiset ja missä häät, niin suunnitellaan sun matkustusaikataulu.

Luuletko, etten osaa googlata? Totesin jo, ettei julkisilla pääse. 

 

Häät alkavat klo 13, kirkossa pitää olla tätä ennen ja tietysti kaasona kampaajat ja muut buukattu aikaa sitten. En pysty itse laittamaan esim. kampausta. Lisäksi pitää nyörittää morsiamen mekko meikin jälkeen. Nämä ovat ajoissa. Edellisenä päivänä pitäisi koristella myös tilat, laittaa penkit ja pöydät järjestykseen jne. Kyllä kiire tulee, jos molempiin haluaa.

 

-ap

No niin, sitten menet häihin ja kestät sukulaistesi moitteet.

Kuten tuolla aiemmin spekuloitiin, jos olisit vastuussa hautajaisten järjestämisestä ja vainaja olisi esim. äitisi, aviomiehesi tai lapsesi, marssijärjestys olisi ehkä toinen.

No totta kai marssijärjestys olisi toinen, jos kyseessä olisi vaikka lapseni...? Eikö näitä mietitäkin tapauskohtaisesti... mummo oli minulle rakas, mutta voin varmasti muistella häntä myöhemminkin toisena ajankohtana. No eipä tätä tarvitse nyt päättää. Onneksi sinä et ole mun sukulainen

Jos olet ap, niin miksi edes kysyt, kun olet menossa häihin ja vain häihin? Vaikka muutenkin tuon voisi halutessaan järjestää.

Vierailija
77/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.

Eipä pääse noin vain. Täällä Lapissa ei noin vain kuljeta.  Vaika Utsjoelle pääsisi niin miten sinne Nuorgamiin?

Aina on ihania paikkakuntalaisia liikenteessä. Etenkn tuossa tapauksessa, kun on kyseessä on hyvän ystävän häät. Luotetaan lähimmäiseen. :)

Vierailija
78/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.

Eipä pääse noin vain. Täällä Lapissa ei noin vain kuljeta.  Vaika Utsjoelle pääsisi niin miten sinne Nuorgamiin?

Aina on ihania paikkakuntalaisia liikenteessä. Etenkn tuossa tapauksessa, kun on kyseessä on hyvän ystävän häät. Luotetaan lähimmäiseen. :)

Lapissa tosiaan naapuriapu toimii. Mutta ap ei nyt ole kertonut, missä nämä tilaisuudet ovat. Ehkä ne ovat Vaasassa ja Kouvolassa.

Vierailija
79/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan lupautunut kaasoksi jo aikaa sitten, älä tee ohareita.

Vierailija
80/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.

Ihan samaa ajattelin. Hautajaiset on yleensä päivällä ja häät eivät useinkaan ala ennen puoltapäivää. Joten jos pääset lähtemään hautajaisista vaikka klo 16, niin siinähän on kyllä aikaa matkustaa hääpaikkakunnalle. Kerro missä on hautajaiset ja missä häät, niin suunnitellaan sun matkustusaikataulu.

Luuletko, etten osaa googlata? Totesin jo, ettei julkisilla pääse. 

 

Häät alkavat klo 13, kirkossa pitää olla tätä ennen ja tietysti kaasona kampaajat ja muut buukattu aikaa sitten. En pysty itse laittamaan esim. kampausta. Lisäksi pitää nyörittää morsiamen mekko meikin jälkeen. Nämä ovat ajoissa. Edellisenä päivänä pitäisi koristella myös tilat, laittaa penkit ja pöydät järjestykseen jne. Kyllä kiire tulee, jos molempiin haluaa.

 

-ap

Tuossa tilanteessa sä menet häihin.

Mitä tuohon googlaamiseen tulee.. jengihän mielellään auttaa. Etenkin noissa tietyissä ryhmissä, kun laittaa, että tarvitsen kyydin paikkakunnalta a - paikkakunnale b. 

itse en edes jättäisi julkisten varaan kulkemista tässä tapauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi