Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häihin vai hautajaisiin?

Vierailija
22.06.2026 |

Nyt kävi todella huono tuuri.

 

Oma mummoni kuoli.  Olen kaasona häissä lauantaina 4.7., mutta nyt mummon hautajaiset on sovittu perjantaille 3.7.. Molemmat aivan eri puolilla Suomea - ei fyysisesti mahdollista päästä molempiin näin autottomana. Hautajaisia ei kuulemma pysty pitämään muulloin papin tiukkojen aikataulujen vuoksi.

 

Morsian ei ollut lainkaan halukas kuulemaan, etten välttämättä pääse paikalle näin lyhyellä varoitusajalla. Haluaisin myös kovasti sinne... Kyseessä erittäin läheinen ja hyvä ystävä. Häitä on suunniteltu niin kauan! Mutta toisaalta hautajaiset tuntuvat tärkeämmiltä ja saan sukulaisten vihat niskaan, mikäli jätän menemättä.

 

Kumpiin "juhliin" itse menisitte ja miksi (perustelut)? Olenko hölmö, kun edes mietin noita häitä?

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.

Eipä pääse noin vain. Täällä Lapissa ei noin vain kuljeta.  Vaika Utsjoelle pääsisi niin miten sinne Nuorgamiin?

Aina on ihania paikkakuntalaisia liikenteessä. Etenkn tuossa tapauksessa, kun on kyseessä on hyvän ystävän häät. Luotetaan lähimmäiseen. :)

Lapissa tosiaan naapuriapu toimii. Mutta ap ei nyt ole kertonut, missä nämä tilaisuudet ovat. Ehkä ne ovat Vaasassa ja Kouvolassa.

Tai Lieksassa ja Toholammilla?

Vierailija
102/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Suomessa pitkät välimatkat onkin, niin julkisilla pääsee helposti vuorokaudessa Hangosta Nuorgamiin, jos haluaa. Että se siitä selittelystä.

Nyt on kyseessä tietty kesäperjantai-iltapäivä -> seuraava lauantai aaupäivä, jonka aikana se matka pitäisi tehdä. Julkisen liikenteen kesäaikataulut etenkin maaseudulla ....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin mummosi niin toivoisin että menisit ystäväsi häihin. Elämä jatkuu. En kuolleena loukkaannu tai pahoita mieltäni. Muut sukulaiset saisi vetää vaikka herneenpalon nenäänsä mutta ei heillä ole siihen mitään sanomista. Surra voi ilman hautajaisiakin. Itsekin yhä haikeana muistelen omaa mummoani ja äitiäni vaikka he ovat olleet kuolleita jo kauan.

Vierailija
104/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ap vastaa autonvuokraideoihin?

Vierailija
105/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkä matka hautajaisista hääpaikkakunnalle on? Jos auton vuokraat, kuinka kauan matkaan menee?

Vierailija
106/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä mummosi olisi ollut? Hänen hautajaisiin, vai ystävän ilon juhliin? Näin itse miettisin, ja tiedän että mummoni mielipide olisi ollut että ystävän juhliin menet tietenkin! 

Hautajaiset on surevia omaisia varten ja heitä pitää kunnioittaa

Ei. Hautajaiset ovat siksi, että vainaja siunataan haudan lepoon ja toisekseen siksi, että halukkaat saavat jättää julkisesti jäähyväiset.

 

Sukulaisten mielipiteellä tai tuntemuksilla ei ole merkitystä. Viimeistään korona-aika opetti, että ihminen voi jättää jopa oman vanhempansa hautajaiset välistä, jopa pelkän altistumisen tähden. 

 

Ainoa välttämätön ihminen kirkollisissa hautajaisissa vainajan lisäksi on pappi. 

 

Nyt on ap se hetki kun kasvat aikuiseksi ja lakkaat tekemästä asioita vain siksi, että pelkäät "sukulaisten vihoja". Tai morsmaikun vihoja. 

 

Teet mikä itsestä parhaalta tuntuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ap vastaa autonvuokraideoihin?

Koska hän on päättänyt mennä häihin, ja vain häihin.

Vierailija
108/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ap vastaa autonvuokraideoihin?

Koska ei ole mahdollista 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin hautajaisiin. Tämä on ainutkertainen mahdollisuus mummosi kohdalla mutta ystäväsi ehtii erota vielä monta kertaa ja tulee uusia häitä.

Vierailija
110/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se morsian eroaa kuitenkin vuoden päästä ja pääset uusiin häihin parin vuoden päästä. 
Mä menisin mummoni hautajaisiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä kuollut läheinen mene elävän läheisen edelle. 

Vierailija
112/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ap vastaa autonvuokraideoihin?

Koska AP:n tilanne ei ole tositilanne vaan fiktiivinen skenaario.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ap vastaa autonvuokraideoihin?

Koska hän on päättänyt mennä häihin, ja vain häihin.

Enkä sanonut tätä pahalla. Monesti itsekin tulee palstalta kysyttyä jotain, josta ei oikein itse ole varma. Ja kommenttien myötä varmistuu mitä oikeasti haluaa, eikä edes vaihtoehdot kiinnosta, vaikka niitä tulee. Tuntuu ettei mikään omaa mielipidettä vastaan oleva asia ole mahdollinen, ei onnistu, ei pysty.

Totuus kun on vain se, ettei halua. Ja se on tärkeää, toimia niin kuin itse haluaa. Hyvä vaan, jos ketju auttoi siinä.

Vierailija
114/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä häät että hautajaiset ovat Porvoossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhempasi, mummon lapsi, ajattelee asiasta ja siitä jos et mene hänen äitinsä hautajaisiin?

Vierailija
116/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vanhempasi, mummon lapsi, ajattelee asiasta ja siitä jos et mene hänen äitinsä hautajaisiin?

Hän on kuollut 26v sitten. 

 

-ap

Vierailija
117/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ap vastaa autonvuokraideoihin?

Koska hän on päättänyt mennä häihin, ja vain häihin.

Enkä sanonut tätä pahalla. Monesti itsekin tulee palstalta kysyttyä jotain, josta ei oikein itse ole varma. Ja kommenttien myötä varmistuu mitä oikeasti haluaa, eikä edes vaihtoehdot kiinnosta, vaikka niitä tulee. Tuntuu ettei mikään omaa mielipidettä vastaan oleva asia ole mahdollinen, ei onnistu, ei pysty.

Totuus kun on vain se, ettei halua. Ja se on tärkeää, toimia niin kuin itse haluaa. Hyvä vaan, jos ketju auttoi siinä.

En laisinkaan ole päättänyt mennä "häihin ja vain häihin". Olen vain päättänyt, etten mene molempiin. Se on fyysisesti aika mahdotonta, toki jotain kimppakyytejä voisi kysellä, mutta tästä seuraa stressiä ja olisin vaan tosi väsynyt ja stressaantunut molemmissa "juhlissa". Saatan mennä hautajaisiinkin. Soittelen isoisän kanssa myöhemmin ja kysyn hänenkin mielipidettä. Mummo varmaan olisi halunnut minut hautajaisiin.

 

Tässä ketjussa on mielipiteitä suuntaan ja toiseen. Jotkut auttaa pohtimaan, jotkut ei. Hyvä ketju ollut tähän asti, varmaan nyt jo kaikenlaiset uudet näkökulmat tuotakin esille.

 

-ap

Vierailija
118/118 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap edes sen verran kertoisit tuosta tilaisuuksien välimatka-asiasta, että missä suunnassa Suomea siirtymä paikasta toiseen pitäisi suorittaa, eli etelä-pohjoinen-akselilla vai itä-länsi-akselilla? Mennäänkö pitkittäin vai poikittain?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi