Häihin vai hautajaisiin?
Nyt kävi todella huono tuuri.
Oma mummoni kuoli. Olen kaasona häissä lauantaina 4.7., mutta nyt mummon hautajaiset on sovittu perjantaille 3.7.. Molemmat aivan eri puolilla Suomea - ei fyysisesti mahdollista päästä molempiin näin autottomana. Hautajaisia ei kuulemma pysty pitämään muulloin papin tiukkojen aikataulujen vuoksi.
Morsian ei ollut lainkaan halukas kuulemaan, etten välttämättä pääse paikalle näin lyhyellä varoitusajalla. Haluaisin myös kovasti sinne... Kyseessä erittäin läheinen ja hyvä ystävä. Häitä on suunniteltu niin kauan! Mutta toisaalta hautajaiset tuntuvat tärkeämmiltä ja saan sukulaisten vihat niskaan, mikäli jätän menemättä.
Kumpiin "juhliin" itse menisitte ja miksi (perustelut)? Olenko hölmö, kun edes mietin noita häitä?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mennyt mummini hautajaisiin, koska oli samaan aikaan toiset juhlat muualla. En tosin itse ole kristitty, vaan pakanauskoinen.
Ei jäänyt minkäänlaista morkkista. Näytin rakkauteni mummille silloin, kun hän oli yhä tässä maailmassa kanssamme.
- Mina
Miten kristinusko tähän liittyy?
Tietenkin sinun oli kivempi juhlia toisaalla, eivätkä hautajaiset menneet pilalle siitä ettet ollut siellä. Kyse onkin siitä etteivät ne olleet SINULLE tärkeä tilaisuus jättää mummillesi viimeisiä jäähyväisiä.
No, jopas siellä on tiukkaa kommentointia. Jos minä olisin mummo ja minä kuolisin, ja minulla olisi lapsenlapsi, ja sillä lapsenlapsrlla olisi häät, ystävän häät, niin kyllä minä toivoisin, että se lapsenlapseni menisi sinne häihin.
Minä rakastan lastani ja lapsenlastani joka tapauksessa elämässäni. Kun kuolen, Niin se meni, se elämä. Tiedän, että lapsenlapseni rakastaa minua ja minä häntä. Ei se siihen muutu, jos lapsi jatkaa elämää.
Lapsen kuuluukin jatkaa elämää.
Hän voi käydä minua joskus haudalla, tai muistaa ihan olemassa olevassa elämässä. Muistoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä mummosi olisi ollut? Hänen hautajaisiin, vai ystävän ilon juhliin? Näin itse miettisin, ja tiedän että mummoni mielipide olisi ollut että ystävän juhliin menet tietenkin!
Hautajaiset on surevia omaisia varten ja heitä pitää kunnioittaa
Aloittajakin on sureva omainen. Ja elämä jatkuu.
Ei näköjään ole. Elämän jatkumiseen vetoaminen on ajattelematonta. Totta helvetissä elämä jatkuu niillä jotka eivät ole kuolleet.
Jos huomasit niin kehotin miettimään, mitä se mummo sanoisi. Ja oma mummoni sanoisi juurikin noin. Ei mitenkään ajattelematonta.
Lakkaa kiroilemasta ja pysy asiallisena, tai ei kannata kommentoida.
Elämä pitää elää niin kuin itse haluaa eikä miettiä mitä muut ajattelevat ja sanovat. Jää tärkeät tapahtumat kokematta, kun kuuntelee muiden ohjeita ja sääntöjä. .
No kyllä tässä tilanteessa miettisin nimenomaan niiden päähenkilöiden mielipiteitä. En ulkopuolisten.
Kaasohan onkin häiden päähenkilö. Hautajaisissa ap olisi vain yksi vieraista.
Kumpi tilaisuus on lähempänä ja millä olet menossa?
Hmm.. riippuisi vähän siitä, minkälaiset välit mummon kanssa, jos hyvät niin sitten hänen, muussa tapauksessa taas häihin.
Muuten, en ihan aina ymmärrä joidenkin mielipidettä, että haluaa jättää jäähyväiset, kuolleelle. Jotenkin tulee sellanen tunne, et "hyvä olit eläessäs, parempi kuolessas".
Tubesta tuli joskus sellanen videopätkä, et pitää unohtaa kuolleet. Miksi ihmeessä, jos olivat ns. hyviä tyyppejä?
Isä kuoli (jo 3 vuotta sitten), ei tullut ketään hautajiisin, päätin tuhkata hänet, laskin uurnan yksinäni. Suntio sanoi, et koruton tilaisuus. Vastasin, et niin on; isä oli siitä entisestä kaveriporukasta tokavika lähtijä, sukulaisetkin jo sairaita, asuvat etempänä eivätkä päässeet.
Jälkeenpäin löytyi niitä entisiä baarikavereita - olisivat halunneet jättää jäähyväiset. Vastasin, etten tiennyt tuota. Nyt, mietin, et niin hyviä kavereita sitten olitte, ettei passanut käydä kylässä, hänen vielä eläessään.
Häät koska rakkaus ja seksi ihanaa, pääsevät nauttimaan toisistaan sen jälkeen. Mitä nyt omaisen hautajaisista pitäisi välittää. Seksi tärkein
Vierailija kirjoitti:
Mieti kumpi kannattaa pitkällä tähtäimellä. Jos suku on sinulle läheinen, mene sinne hautajaisiin. Häissä jos jokin menee morsmaikun mielestä päin vettua, niin sinä todennäköisesti saat kurat niskaan ja siinä meni se ystävyys.
Häh? Eihän se sukulaisuus siitä katoa, jos ei mene hautajaisiin. Kyllä ne sukulaisetkin jopa ymmärtävät.
Elämä jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Häät jatkuu varmasti iltamyöhään. Menet heti kun pääset
Kaasona lienee tarkoitus olla alusta asti häissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mennyt mummini hautajaisiin, koska oli samaan aikaan toiset juhlat muualla. En tosin itse ole kristitty, vaan pakanauskoinen.
Ei jäänyt minkäänlaista morkkista. Näytin rakkauteni mummille silloin, kun hän oli yhä tässä maailmassa kanssamme.
- Mina
Miten kristinusko tähän liittyy?
Tietenkin sinun oli kivempi juhlia toisaalla, eivätkä hautajaiset menneet pilalle siitä ettet ollut siellä. Kyse onkin siitä etteivät ne olleet SINULLE tärkeä tilaisuus jättää mummillesi viimeisiä jäähyväisiä.
Halveksunta. Kristillinen kasvatus yleensä nostaa hautajaiset jotenkin tärkeäksi tapahtumaksi, mitä ne eivät edes ole. Surtua tulee muutenkin ja miksi edes osallistuisin itselleni vastenmielisen uskon surujuhliin?
Kunhan nyt satuin vastaamaan keskusteluun näin yleisesti.
- Mina.
Et ole koskaan kuullut uskonnottomista hautajaisista? Luuletko ettei niillä ole merkitystä? Oletko koskaan saanut järjestää läheisesi hautajaisia?
Suku ne järjesti. Enkä osallistuisi silti. Sama, kuin en tule isänkään hautajaisiin menemään. Äiti ei hautajaisia edes halua, on ateisti.
Minä kyllä kovasti ihmettelen, että miten sinä et Suomenmaassa kerkeä paikasta toiseen vuorokauden sisällä. Jos hautajaiset loppuvat vaikka viimeistään neljältä. Niin kyllä sinä ehdit toiselle puolelle Suomea aamuksi.
on kesä. Elä. Ja jos et pysty valitsemaan, niin valitse ne häät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mennyt mummini hautajaisiin, koska oli samaan aikaan toiset juhlat muualla. En tosin itse ole kristitty, vaan pakanauskoinen.
Ei jäänyt minkäänlaista morkkista. Näytin rakkauteni mummille silloin, kun hän oli yhä tässä maailmassa kanssamme.
- Mina
Miten kristinusko tähän liittyy?
Tietenkin sinun oli kivempi juhlia toisaalla, eivätkä hautajaiset menneet pilalle siitä ettet ollut siellä. Kyse onkin siitä etteivät ne olleet SINULLE tärkeä tilaisuus jättää mummillesi viimeisiä jäähyväisiä.
No, jopas siellä on tiukkaa kommentointia. Jos minä olisin mummo ja minä kuolisin, ja minulla olisi lapsenlapsi, ja sillä lapsenlapsrlla olisi häät, ystävän häät, niin kyllä minä toivoisin, että se lapsenlapseni menisi sinne häihin.
Minä rakastan lastani ja lapsenlastani joka tapauksessa elämässäni. Kun kuolen, Niin se meni, se elämä. Tiedän, että lapsenlapseni rakastaa minua ja minä häntä. Ei se siihen muutu, jos lapsi jatkaa elämää.
Lapsen kuuluukin jatkaa elämää.Hän voi käydä minua joskus haudalla, tai muistaa ihan olemassa olevassa elämässä. Muistoissa.
Juuri näin. Ja hyvästit voi jättää muutenkin kuin hautajaisissa. Ehkä aloittaja on istunut mummon kuolinvuoteen äärellä, tai hän voi myöhemmin mennä haudalle viemään ruusun. Ei se niin mene, että ainoa mahdollisuus muistella ja hyvästellä jo menehtynyt omaisesi on perjantaina 3.7.2026 kello 10.00 ja sitten se on myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä mummosi olisi ollut? Hänen hautajaisiin, vai ystävän ilon juhliin? Näin itse miettisin, ja tiedän että mummoni mielipide olisi ollut että ystävän juhliin menet tietenkin!
Hautajaiset on surevia omaisia varten ja heitä pitää kunnioittaa
Aloittajakin on sureva omainen. Ja elämä jatkuu.
Ei näköjään ole. Elämän jatkumiseen vetoaminen on ajattelematonta. Totta helvetissä elämä jatkuu niillä jotka eivät ole kuolleet.
Jos huomasit niin kehotin miettimään, mitä se mummo sanoisi. Ja oma mummoni sanoisi juurikin noin. Ei mitenkään ajattelematonta.
Lakkaa kiroilemasta ja pysy asiallisena, tai ei kannata kommentoida.
Elämä pitää elää niin kuin itse haluaa eikä miettiä mitä muut ajattelevat ja sanovat. Jää tärkeät tapahtumat kokematta, kun kuuntelee muiden ohjeita ja sääntöjä. .
No kyllä tässä tilanteessa miettisin nimenomaan niiden päähenkilöiden mielipiteitä. En ulkopuolisten.
Kaasohan onkin häiden päähenkilö. Hautajaisissa ap olisi vain yksi vieraista.
Kyllä ap olisi hautajaisissa sureva läheinen eikä vieras.
Pitää ymmärtää, että hautajaiset eivät ole vainajaa varten, vaan surevia omaisia varten. Ei niihin tarvitse osallistua, jos ei koe tarvetta surra yhdessä muiden kanssa. Hyvästit voi jättää muutenkin.
Sytytä kynttilä mummolle. Muistele häntä rakkaudella. Mene häihin.
Ajattele ihan pieni hetki asiaa täysin itsekkäästi ja itsekeskeisesti. Eli kumpaan menisit, jos ei tarvitsisi välittää siitä, mitä muut ajattelevat.
Itse ehkä tekisin niin, että kysyisin morsiamelta, mitä hän ajattelisi, jos en mene häihin.
Ja siltä vanhemmalta, jonka äiti on kuollut, kysyisin, mitä hän ajattelee, jos en mene hautajaisiin.
Ratkaisevaa olisi se, kumpi suuttuu vähemmän. Hänen juhliin menisin. Tämä siksi, koska se vähemmän vihainen huomioisi paremmin myös minun tunteeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin hautajaisiin, vaikka ne ovat ikävämmät juhlat. Kyse ei olisi siitä, että muuten saisin suvun vihat niskoilleni, vaan omasta halustani. Toisaalta voi tietysti kysyä, mitä mummo olisi halunnut? Olisiko hän toivonut, että juhlit elämää ystäväsi kanssa.
Miksi "erittäin läheinen ja hyvä ystävä" ei ymmärrä tilannettasi?
Minä en ymmärtäisi ystävää, joka asettaa vanhan ihmisen hautajaiset ystävän tärkeän päivä edelle. Toki jokaisella on arvonsa, mutta vaikuttaisi ystävyyteen merkittävästi. En kokisi itseäni tärkeäksi moiselle ystävälle.
Onko avainsana tässä "vanha"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mennyt mummini hautajaisiin, koska oli samaan aikaan toiset juhlat muualla. En tosin itse ole kristitty, vaan pakanauskoinen.
Ei jäänyt minkäänlaista morkkista. Näytin rakkauteni mummille silloin, kun hän oli yhä tässä maailmassa kanssamme.
- Mina
Miten kristinusko tähän liittyy?
Tietenkin sinun oli kivempi juhlia toisaalla, eivätkä hautajaiset menneet pilalle siitä ettet ollut siellä. Kyse onkin siitä etteivät ne olleet SINULLE tärkeä tilaisuus jättää mummillesi viimeisiä jäähyväisiä.
Halveksunta. Kristillinen kasvatus yleensä nostaa hautajaiset jotenkin tärkeäksi tapahtumaksi, mitä ne eivät edes ole. Surtua tulee muutenkin ja miksi edes osallistuisin itselleni vastenmielisen uskon surujuhliin?
Kunhan nyt satuin vastaamaan keskusteluun näin yleisesti.
- Mina.
Et ole koskaan kuullut uskonnottomista hautajaisista? Luuletko ettei niillä ole merkitystä? Oletko koskaan saanut järjestää läheisesi hautajaisia?
Suku ne järjesti. Enkä osallistuisi silti. Sama, kuin en tule isänkään hautajaisiin menemään. Äiti ei hautajaisia edes halua, on ateisti.
Ja itse tosiaan myöskin aikanaan tulen haluamaan olla yhtä kaiken kanssa eli tuhkaksi meren aaltoihin.
- Mina.
Ei tainnut olla niin selkeä, kun rajusti (ala)peukkuja kumpaankin suuntaan...
Vierailija kirjoitti:
Mieti kumpi kannattaa pitkällä tähtäimellä. Jos suku on sinulle läheinen, mene sinne hautajaisiin. Häissä jos jokin menee morsmaikun mielestä päin vettua, niin sinä todennäköisesti saat kurat niskaan ja siinä meni se ystävyys.
Mahtava ystävä, jos kaataa kurat kaason niskaan siksi, että jokin menee häissä pieleen. Noilla spekseillä valitsisin ehdottomasti hautajaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häät jatkuu varmasti iltamyöhään. Menet heti kun pääset
Kaasona lienee tarkoitus olla alusta asti häissä.
Kaasona tarkoitus jo edellisenä päivänä laitella esim. hääpaikka koreaksi. Kaikki koristeet, pöytien järjestely, kukkakimppujen keruu niityiltä jne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sieltä ehtii, jos haluaa ehtiä.
Jod et tosiaankaan ehdi, niin:
- —> häihin se mummosi sinun toivoisi menevän.Jos häneltä eläessään tuota olisit kysynyt, niin takuulla tiedät vastauksen. Ihan takuulla. Mummo soisi sinun elävän.
En tiennytkään, että kuolema kohtaa, jos ei mene häihin.
Puhut täyttä sontaa 😂😂😂