Miksi nuoret kuvittelee ettei kuuskymppinen osaisi käyttää tietotekniikkaa?
He nyt kuitenkin on sitä 30-40 vuotta käyttäneet. Ymmärrän, että 80-90-vuotiailla nökemys voi olla aiheellinen, mutta jokin tolkku sentään.
Kommentit (80)
Tän päivän nuorille somen takominen on ainoata tietotekniikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Puoli miljoonaa vanhusta digiongelmissa kertoo muutosvastaisuuden laajuuden. Ollut neljännesvuosisata aikaa sopeutua tietoyhteiskuntaan. Onneksi omat vanhemmat eivät ole digitalisaatiota vastustaneet periaatteesta, vaikka ovat matalasti koulutettuja.
Niin, vanhuksissa. Kuusikymppinen työelämässä mukana oleva ihminen ei ole vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli miljoonaa vanhusta digiongelmissa kertoo muutosvastaisuuden laajuuden. Ollut neljännesvuosisata aikaa sopeutua tietoyhteiskuntaan. Onneksi omat vanhemmat eivät ole digitalisaatiota vastustaneet periaatteesta, vaikka ovat matalasti koulutettuja.
Niin, vanhuksissa. Kuusikymppinen työelämässä mukana oleva ihminen ei ole vanhus.
Vanhukset eivät olleet vanhuksia vuosituhannen vaihteessa. Jo silloin oli nähtävissä, että lähipalvelut asteittain poistuvat ja on aika opetella uusia toimintatapoja.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan tuosta: mietin joskus, et onko enää elossa sellaista suomalaista, mistä EI olisi mitään tietoa netissä? Muistelin omia vanhempia: äidillä Alz, ei osannut koskaan käyttää kännykkää. Isälläkin kyllä dementia, mutta peruskänny oli. Molemmat sairaita, niin netissä oli tieto heistä, heidän sairauksistaan ja hoidosta.
Tulin siihen tulokseen, et ehkä joku "kairankiertäjä", mikä pystyy vielä elämään omillaan, ehkä joskus käynyt sairaalassa, mutta paperi-aikaan.
Ikävä juttu, me ollaan "naimisissa" nyt netin kanssa. Entäpä jos se netti kyykkää? - Kehitys on menny vähän liian pitkälle.
Mitä tarkoitat "tiedolla netissä"? Jos laitan oman nimeni Googleen, sieltä tulee kaikenlaisia kaimoja, mutta ei mitään minusta. Minulla ei ole someprofiileja eikä minusta ole kyllä kukaan muukaan kirjoittanut nettiin mitään. Olen nelikymppinen, enkä ole myöskään mitenkään tarkoituksella näkymätön foliohattu. Olen toki kirjoittanut sitä sun tätä nettiin viimeisen 20 vuoden aikana, mutta omaa nimeäni ei niihin voi kukaan yhdistää, paitsi nyt tietysti varmaan viranomaiset, jos alkaisivat minua tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoriso voisi olla aika ihmeissään jos koneen avatessa siinä olisi vain musta ruutu ja C://> mutta moni kuusikymppinen laittaisi myllyn pyörimään ihan sormien muistilla.
Oikein fiksu tietäisi promptin olevan C:\>
Oikeasti se on "C>" tai ajalle tyypillisesti vain "A>"
Missä tuollainen oli/on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli miljoonaa vanhusta digiongelmissa kertoo muutosvastaisuuden laajuuden. Ollut neljännesvuosisata aikaa sopeutua tietoyhteiskuntaan. Onneksi omat vanhemmat eivät ole digitalisaatiota vastustaneet periaatteesta, vaikka ovat matalasti koulutettuja.
Niin, vanhuksissa. Kuusikymppinen työelämässä mukana oleva ihminen ei ole vanhus.
Vanhukset eivät olleet vanhuksia vuosituhannen vaihteessa. Jo silloin oli nähtävissä, että lähipalvelut asteittain poistuvat ja on aika opetella uusia toimintatapoja.
Niin no he ei ole näitä nykyisiä kuuskymppisiä jotka on edelleen töissä ja käyttäneet suurimman osan työelämästään tietotekniikkaa.
Täytin just 80. Hoidan asiani netissä, kaikki mitä voi. Maksuliikenteeni.
En nyt enää osaa niitä lausekkeita tehdä mutta eipä tarvikaan kun kaikki toimii toisin. Joku muu on ne tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli miljoonaa vanhusta digiongelmissa kertoo muutosvastaisuuden laajuuden. Ollut neljännesvuosisata aikaa sopeutua tietoyhteiskuntaan. Onneksi omat vanhemmat eivät ole digitalisaatiota vastustaneet periaatteesta, vaikka ovat matalasti koulutettuja.
Niin, vanhuksissa. Kuusikymppinen työelämässä mukana oleva ihminen ei ole vanhus.
Noissa puolessa miljoonassa on varmaan 20 -30-luvuilla syntyneitä ihmisiä. Toki nuorempiakin tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli miljoonaa vanhusta digiongelmissa kertoo muutosvastaisuuden laajuuden. Ollut neljännesvuosisata aikaa sopeutua tietoyhteiskuntaan. Onneksi omat vanhemmat eivät ole digitalisaatiota vastustaneet periaatteesta, vaikka ovat matalasti koulutettuja.
Niin, vanhuksissa. Kuusikymppinen työelämässä mukana oleva ihminen ei ole vanhus.
Vanhukset eivät olleet vanhuksia vuosituhannen vaihteessa. Jo silloin oli nähtävissä, että lähipalvelut asteittain poistuvat ja on aika opetella uusia toimintatapoja.
Niin no he ei ole näitä nykyisiä kuuskymppisiä jotka on edelleen töissä ja käyttäneet suurimman osan työelämästään tietotekniikkaa.
Mutta heillä oli luku- ja kirjoitustaito ja mahdollisuus opetella pikkuhiljaa asioita. Ainoastaan kielteinen asenne oli esteenä. Eivät tosin poliitikotkaan ole noteeranneet tätä yhteiskunnassa kytevää pommia. Säästötoimet pudottavat nyt monta tyhjän pääole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan koska leijonan osa vanhuksista ei osaa asioida edes automaatilla ja puhelimeen vastaaminenkin on työn ja tuskan takana
30-luvulla syntynyt äitini käytti pankkiautomaattia täysin suvereenisti, vaikka viimeisinä vuosinaan kädet vapisivat reippaasti. Samoin helposti maksoi pankkikortilla. Miten lahopäitä sinun sukusi vanhukset oikein ovat?
Aivoinfarkti/dementia tekevät monella tuhojaan.
Ei niitä kumminkaan suurimmalla osalla ole, vaikka yleisiä vaivoja ovatkin. Päin vastoin, moni pärjäisi hyvin kotioloissa muuten, mutta nykyään pakotetaan vanhuksetkin hoitelemaan netillä tai puhelimella asiat, koska varsinaista palvelua ei saa mistään.
Nuorten mielestä kai 60 v ja 90 v ovat sama asia, 'vanhuksia'.
Nyt 85 v äitini opetti minulle 80-luvulla tietokoneen käyttöä, kun hankin ekan pöyä-macin. Ja kyllä hän edelleen hyvin selviää. Kaikki ikäisensä kyllä eivät. Mutta me 6-kymppiset emme tosiaan ole sitä vanhusväestöä, jolla ei digitaitoja olisi, kun töissä tulee uusi ohjelma vastaan harva se päivä. Nuorilla välillä huomaa perustaidoissa olevan puutteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli miljoonaa vanhusta digiongelmissa kertoo muutosvastaisuuden laajuuden. Ollut neljännesvuosisata aikaa sopeutua tietoyhteiskuntaan. Onneksi omat vanhemmat eivät ole digitalisaatiota vastustaneet periaatteesta, vaikka ovat matalasti koulutettuja.
Niin, vanhuksissa. Kuusikymppinen työelämässä mukana oleva ihminen ei ole vanhus.
Vanhukset eivät olleet vanhuksia vuosituhannen vaihteessa. Jo silloin oli nähtävissä, että lähipalvelut asteittain poistuvat ja on aika opetella uusia toimintatapoja.
Niin no he ei ole näitä nykyisiä kuuskymppisiä jotka on edelleen töissä ja käyttäneet suurimman osan työelämästään tietotekniikkaa.
Mutta heillä oli luku- ja kirjoitustaito ja mahdollisuus opetella pikkuhiljaa asioita. Ainoastaan kielteinen asenne oli esteenä. Eivät tosin poliitikotkaan ole noteeranneet tätä yhteiskunnassa kytevää pommia. Säästötoimet pudottavat nyt monta tyhjän pääole.
Miten tää liittyy nyt aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni nuori ei osaa enää kirjoittaa kynällä paperille tekstiä josta saa jotain selvää. Kaunokirjoitus on ylipääsemätöntä. Mitä tekee tietotaidoilla jos ei osaa edes kirjoittaa?
Vanginvartija kertoi lehtijutussa, että monille nuorille vangeille pitää opettaa niinkin yksinkertainen perusjuttu kuin sängyn petaaminen. Hohhoijaa.
Tällä vuosituhannella syntyneet yliopisto-opiskelijatkin tekevät omakätisen allekirjoituksen tikkukirjaimilla. Tuollaisilta ihmisiltä voi jopa olettaa, että heidän mielestään perustoimisto-ohjelmat tietokoneella olisivat myös täyttä muka unohdettua tietoa, jota ei tarvita yhtään mihinkään.
Kaunokirjoitus poistettiin OPS:sta ajat sitten. Esim. vuonna 2004 syntyneellä ei sitä enää ollut.
Voisi sen edes vanhemmat opettaa, jotta edes allekirjoitukset onnistuvat. Ehkäpä nuo 70- ja 80-luvun vanhemmat ovat sen verran patalaiskoja, että eivät viitsi edes tuollaista asiaa opettaa perillisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Se hyvä puoli tässä on, että kun vanhempi sukupolvi vie tietotaitonsa eläkkeelle, niin nuoremmat eivät enää osaa koodata yms. ja ehkä käy niin, että nämä joutuvat palaamaan kynään ja paperiin takaisin. Ja maailma pelastuu :)
Nuoriso on myös olevinaan niin kaikkitietävää porukkaa, että se työpaikan hiljainen tieto ei nappaa. Sitä pidetään automaattisesti vanhana hapatuksena. Tuossa tasan tulee käymään toteen ikivanha sananlasku: Ylpeys käy lankeemuksen edellä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorten mielestä kai 60 v ja 90 v ovat sama asia, 'vanhuksia'.
Nyt 85 v äitini opetti minulle 80-luvulla tietokoneen käyttöä, kun hankin ekan pöyä-macin. Ja kyllä hän edelleen hyvin selviää. Kaikki ikäisensä kyllä eivät. Mutta me 6-kymppiset emme tosiaan ole sitä vanhusväestöä, jolla ei digitaitoja olisi, kun töissä tulee uusi ohjelma vastaan harva se päivä. Nuorilla välillä huomaa perustaidoissa olevan puutteita.
Kyllä näitä jääriä löytyy yllättävän nuorista, jotka eivät suostu käyttämään älypuhelinta tai digisovelluksia, vaikka vastustuksella tekevät vain omasta elämästä paljon vaikeampaa.
No minulta yhdessä työhaastattelussa eräs nuori HR-mies tivasi instagramii ja whatsappii, kun sanoin etten käytä niin hänen mielestään en osannut tietotekniikkaa. Työpaikan kyllä sain, koska osasin huoamattavasti tarpeellisempia it-taitoja ja erikoisstandardeja joita tässä työssä tarvitaan - sen palkkaavan päällikön haastattelemana joka osasi edes kysyä asiaan liittyvää osaamista.
Hassua ajatella, että jokin ikäryhmä osaisi vain nuorena oppimansa asiat eikä olisi kolmikymppistensä jälkeen oppinut yhtään mitään.
Ihan kuin 80-luvulla perusautolla ajokortin hankkinut ei osaisi nykyisin käyttää automaattivaihteita tai osaisi avata sähköikkunaa. Tai joutuisi pyytämään lapsenlapsiltaan apua pankkiautomaatilla ja tietysti pyytämään kyytiä, jotta pääsee sitä käyttämään.
Tieto ja taidot kertyvät ajan mittaan. Eilisen teeren poika saattaa kuitenkin luulla, että nyt on Nyt eikä mikään aikaisempi ole mitään.
Sama ilmiö muuten on se, että jokainen ikäpolvi nuorena uskoo keksineensä seksin. Tietäisivätpä vain, että mummoilla ja papoilla on siinäkin asiassa monen kymmenen vuoden etumatka. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli miljoonaa vanhusta digiongelmissa kertoo muutosvastaisuuden laajuuden. Ollut neljännesvuosisata aikaa sopeutua tietoyhteiskuntaan. Onneksi omat vanhemmat eivät ole digitalisaatiota vastustaneet periaatteesta, vaikka ovat matalasti koulutettuja.
Niin, vanhuksissa. Kuusikymppinen työelämässä mukana oleva ihminen ei ole vanhus.
Vanhukset eivät olleet vanhuksia vuosituhannen vaihteessa. Jo silloin oli nähtävissä, että lähipalvelut asteittain poistuvat ja on aika opetella uusia toimintatapoja.
Niin no he ei ole näitä nykyisiä kuuskymppisiä jotka on edelleen töissä ja käyttäneet suurimman osan työelämästään tietotekniikkaa.
Mutta heillä oli luku- ja kirjoitustaito ja mahdollisuus opetella pikkuhiljaa asioita. Ainoastaan kielteinen asenne oli esteenä. Eivät tosin poliitikotkaan ole noteeranneet tätä yhteiskunnassa kytevää pommia. Säästötoimet pudottavat nyt monta tyhjän pääole.
Onko sun mielestä siis 60-vuotias ja 90-vuotias samaa porukkaa?
Voiko tuolla logiikalla niputtaa 20-vuotiaan ja 50-vuotiaan samaan ikäluokkaan?
Eivät kaikki nuoretkaan hallitse tietokonetta ja älysovelluksia.
En ajattele, mutta joillakin on vaikeuksia, esim äidilläni. Mun pitää aina hoitaa kaikki päivitykset yms.