Miksi nuoret kuvittelee ettei kuuskymppinen osaisi käyttää tietotekniikkaa?
He nyt kuitenkin on sitä 30-40 vuotta käyttäneet. Ymmärrän, että 80-90-vuotiailla nökemys voi olla aiheellinen, mutta jokin tolkku sentään.
Kommentit (58)
Jatkan tuosta: mietin joskus, et onko enää elossa sellaista suomalaista, mistä EI olisi mitään tietoa netissä? Muistelin omia vanhempia: äidillä Alz, ei osannut koskaan käyttää kännykkää. Isälläkin kyllä dementia, mutta peruskänny oli. Molemmat sairaita, niin netissä oli tieto heistä, heidän sairauksistaan ja hoidosta.
Tulin siihen tulokseen, et ehkä joku "kairankiertäjä", mikä pystyy vielä elämään omillaan, ehkä joskus käynyt sairaalassa, mutta paperi-aikaan.
Ikävä juttu, me ollaan "naimisissa" nyt netin kanssa. Entäpä jos se netti kyykkää? - Kehitys on menny vähän liian pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Taas jotku kurpat kuvittelemassa, mitä nuoret kuvittelee.
Mitä itse viestilläsi kerrot?
Vierailija kirjoitti:
Taas jotku kurpat kuvittelemassa, mitä nuoret kuvittelee.
Tämä on aiheellinen pointti. Mistä ap sai tämän ajatuksen alun perin? Yleisesti on tiedossa että nyky 50-60 henkilöt ovat opettaneet tietotekniikkaa sekä vanhemmilleen että lapsilleen.
Nuoret itse osaavat juuri ja juuri räpeltää TikTokin käyntiin ja sitten tuijottaa ruutua zombiena, katsellen myötähäpeää aiheuttavia lyhytvideoita.
Tuohan on aivan tavallista "muna on kanaa viisaampi" -ajattelua.
Kyllähän ysärillä saattoi opiskelijoiden joukossa olla jopa joku nelikymppinen niin mikseivät muka osaisi.
Teen asiantuntijatyötä, missä hommat pyörii paljon Excelin ympärillä vieläkin.
Parikymppiset vastavalmistuneet rekrytoinnit harvoin omaa mitään kummoisia excel-taitoja, jolloin tällainen 50+ v "täti" joutuu opettamaan hommat välillä ihan perustoiminnoista (mikä on sarake?) lähtien.
Kyllä meidän kaikki kunnon excel-osaajat on 45v+ ikäluokassa.
Eivät osaa tekstata yhdellä kädellä puhelin taskussa.
Eivät osaa tuottaa kiinnostavaa sisältöä somekanaviinsa , joita eivät ole saaneet aikaiseksi.
Eivät hallitse kieltä, tansseja, eivätkä alustataloutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas jotku kurpat kuvittelemassa, mitä nuoret kuvittelee.
Mitä itse viestilläsi kerrot?
Taas nuoret kuvittelemassa mitä kurpat ajattelee.
Hyvin harva yli 65 vuotias omistaa tietokonetta.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan koska leijonan osa vanhuksista ei osaa asioida edes automaatilla ja puhelimeen vastaaminenkin on työn ja tuskan takana
Kuuskymppinen on kyllä ihan työelämässä vielä.
Nuorisoa on monenlaista. Osa ei osaa lukea ja kirjoittaa, toiset koodaa kvanttitietokoneen ohjelmaa.
Sama pätee kuusikymppisiin. Osa meistä oli tekemässä internet-historiaa, rakentamassa kirjaimellisesti maaliman suurinta valokuiturengasverkkoa (Helsingin Kaupunki ysärin alussa, yli 50 000 konetta samassa verkossa), osan rassatessa kynsiä, varpaita ja moottorin osia matalapalkkahommissa.
Itse näin kuuskymppisenä olen kokenut senkin tilanteen, kun piti auttaa vastavalmistunutta datanomia. Ei osannut käynnistää tietokonetta.
Mitähän tarkoitusta tämäkin ikärasistinen aloitus palvelee? Suomen yhteiskunnan hajottamispyrkimyksiä, eli Venäjän motiiveja?
riippuu mitä työtä tehneet. siistijä vai kirurgi- toki jos lahjakkuutta ja vapaa-ajankiinnostus sekä oppimiskyky helppoa- niin ovat aikoinaan opetellet monimuotoisemminkin ja pysyneet ajantasalla koko ajan muutoksissa.
ps
vähän hauska juttu- tuttu suukirurgi itse varasi itselleen korvalääkäriaikaa, ikää 58v- Niin vastaanotottoneito kysyy- " Onko Internet teille tuttu ,osaatteko käyttää" - " No kirurgin työssö on ollut pakko alkeet opetella"
Eli oliko tuossakin jotain ikäsyrjintää.
Meille tuli ensimmäinen tietokone kotiin v. -87. Siitä lähtien on ollut käytössä muutaman vuoden välein uusittuja malleja. Nykypäivän nuoret eivät ymmärrä mitä tietotekniikka oli ennen nettiä, somea ja appeja.
Olen pian 60. Olen käyttänyt nettiä vuodesta 1994 kun se meille kotiin tuli. Newssit, gopherit, ftpt, www joskus sit. Pelasin paljon Cyberpunk 2020 ja luin paljon scifiä. Ajattelin tuolloin että tekniikka ja maailmanlaajuinen verkko pelastaa ihmiskunnan. Naivisti, vanhana fixerinä. Olen koko elämäni työskennelyt ns. tietokoneiden ja it:n parissa. Olen pelannut doomit ja tie-fighterit, kuten myös skyrimit ja falloutit. Itseasiassa fallout 2 edelleen paras, mut asiaan. Nykyään vihaan internettiä ja koen että se on, varsinkin taskumuodossaan paskinta mitä ihmiskunnalle on käynyt aikoihin. Otan nyt tirkut, palataan asiaan mikäli jotain järkevää keskustelua syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli ensimmäinen tietokone kotiin v. -87. Siitä lähtien on ollut käytössä muutaman vuoden välein uusittuja malleja. Nykypäivän nuoret eivät ymmärrä mitä tietotekniikka oli ennen nettiä, somea ja appeja.
Minä tein aineopintoihin liittyneen seminaarityöni omalla tietokoneella vuonna 1986.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoriso voisi olla aika ihmeissään jos koneen avatessa siinä olisi vain musta ruutu ja C://> mutta moni kuusikymppinen laittaisi myllyn pyörimään ihan sormien muistilla.
Eipä taida musta ruutu enää kellään edessä, joten ihan turha muistella enää jotain 40 vuotta sitten tapahtuneita asioita. Ja olen itsekin 50*v,
Aina on kun avaan ssh -yhteyden.
Tekoaly on kuin savolainen. Kaikki vastuu tekoälyn vastauksista siirtyy kuulijalle.