Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuoret kuvittelee ettei kuuskymppinen osaisi käyttää tietotekniikkaa?

Vierailija
22.06.2026 |

He nyt kuitenkin on sitä 30-40 vuotta käyttäneet. Ymmärrän, että 80-90-vuotiailla nökemys voi olla aiheellinen, mutta jokin tolkku sentään.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti tuo! Tekoäly antaa joskus vääriäkin vastauksia, niihin vastauksiin pitää osata suhtautua kriittiisesti (=voiko olla noin??? Eikä - tekoäly tietää kaiken).

Jotain kännykkä- tai tietsaongelmaan hain vastausta, ongelmanratkaisua. Aivo antoi jonkun 10 vuotta vanhan kommentin, joltain keskustelupalstalta. :) Oikeasti muistui mieleen se "palsta", miltä vastaus "kopioitu". Melkein teki mieli kuitata, et tuo oli jo 10 vuotta sitten, maailma on kehittynyt, sinä et! :)))

Tekoaly on kuin savolainen. Kaikki vastuu tekoälyn vastauksista siirtyy kuulijalle.

Vierailija
22/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan tuosta: mietin joskus, et onko enää elossa sellaista suomalaista, mistä EI olisi mitään tietoa netissä? Muistelin omia vanhempia: äidillä Alz, ei osannut koskaan käyttää kännykkää. Isälläkin kyllä dementia, mutta peruskänny oli. Molemmat sairaita, niin netissä oli tieto heistä, heidän sairauksistaan ja hoidosta.

Tulin siihen tulokseen, et ehkä joku "kairankiertäjä", mikä pystyy vielä elämään omillaan, ehkä joskus käynyt sairaalassa, mutta paperi-aikaan.

Ikävä juttu, me ollaan "naimisissa" nyt netin kanssa. Entäpä jos se netti kyykkää? - Kehitys on menny vähän liian pitkälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas jotku kurpat kuvittelemassa, mitä nuoret kuvittelee. 

Mitä itse viestilläsi kerrot? 

Vierailija
24/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas jotku kurpat kuvittelemassa, mitä nuoret kuvittelee. 

Tämä on aiheellinen pointti. Mistä ap sai tämän ajatuksen alun perin? Yleisesti on tiedossa että nyky 50-60 henkilöt ovat opettaneet tietotekniikkaa sekä vanhemmilleen että lapsilleen.

Vierailija
25/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret itse osaavat juuri ja juuri räpeltää TikTokin käyntiin ja sitten tuijottaa ruutua zombiena, katsellen myötähäpeää aiheuttavia lyhytvideoita.

Vierailija
26/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on aivan tavallista "muna on kanaa viisaampi" -ajattelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ysärillä saattoi opiskelijoiden joukossa olla jopa joku nelikymppinen niin mikseivät muka osaisi.

Vierailija
28/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen asiantuntijatyötä, missä hommat pyörii paljon Excelin ympärillä vieläkin. 

Parikymppiset vastavalmistuneet rekrytoinnit harvoin omaa mitään kummoisia excel-taitoja, jolloin tällainen 50+ v "täti" joutuu opettamaan hommat välillä ihan perustoiminnoista (mikä on sarake?) lähtien. 

Kyllä meidän kaikki kunnon excel-osaajat on 45v+ ikäluokassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät osaa tekstata yhdellä kädellä puhelin taskussa.

Eivät osaa tuottaa kiinnostavaa sisältöä somekanaviinsa , joita eivät ole saaneet aikaiseksi.

Eivät hallitse kieltä, tansseja, eivätkä alustataloutta.

Vierailija
30/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas jotku kurpat kuvittelemassa, mitä nuoret kuvittelee. 

Mitä itse viestilläsi kerrot? 

Taas nuoret kuvittelemassa mitä kurpat ajattelee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harva yli 65 vuotias omistaa tietokonetta.

Vierailija
32/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan koska leijonan osa vanhuksista ei osaa asioida edes automaatilla ja puhelimeen vastaaminenkin on työn ja tuskan takana

Kuuskymppinen on kyllä ihan työelämässä vielä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisoa on monenlaista. Osa ei osaa lukea ja kirjoittaa, toiset koodaa kvanttitietokoneen ohjelmaa.

Sama pätee kuusikymppisiin. Osa meistä oli tekemässä internet-historiaa, rakentamassa kirjaimellisesti maaliman suurinta valokuiturengasverkkoa (Helsingin Kaupunki ysärin alussa, yli 50 000 konetta samassa verkossa), osan rassatessa kynsiä, varpaita ja moottorin osia matalapalkkahommissa.

Vierailija
34/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näin kuuskymppisenä olen kokenut senkin tilanteen, kun piti auttaa vastavalmistunutta datanomia. Ei osannut käynnistää tietokonetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tarkoitusta tämäkin ikärasistinen aloitus palvelee? Suomen yhteiskunnan hajottamispyrkimyksiä, eli Venäjän motiiveja?

Vierailija
36/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu mitä työtä tehneet. siistijä vai kirurgi-  toki jos lahjakkuutta ja vapaa-ajankiinnostus sekä oppimiskyky helppoa- niin ovat aikoinaan opetellet monimuotoisemminkin ja pysyneet ajantasalla koko ajan muutoksissa.

ps

vähän hauska juttu- tuttu suukirurgi itse varasi itselleen korvalääkäriaikaa, ikää 58v- Niin vastaanotottoneito kysyy- " Onko Internet teille tuttu ,osaatteko käyttää"  - " No kirurgin työssö on ollut  pakko alkeet opetella"

Eli oliko tuossakin jotain ikäsyrjintää.

Vierailija
37/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli ensimmäinen tietokone kotiin v. -87. Siitä lähtien on ollut käytössä muutaman vuoden välein uusittuja malleja. Nykypäivän nuoret eivät ymmärrä mitä tietotekniikka oli ennen nettiä, somea ja appeja.

Vierailija
38/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pian 60. Olen käyttänyt nettiä vuodesta 1994 kun se meille kotiin tuli. Newssit, gopherit, ftpt, www joskus sit. Pelasin paljon Cyberpunk 2020 ja luin paljon scifiä. Ajattelin tuolloin että tekniikka ja maailmanlaajuinen verkko pelastaa ihmiskunnan. Naivisti, vanhana fixerinä. Olen koko elämäni työskennelyt ns. tietokoneiden ja it:n parissa. Olen pelannut doomit ja tie-fighterit, kuten myös skyrimit ja falloutit. Itseasiassa fallout 2 edelleen paras, mut asiaan. Nykyään vihaan internettiä ja koen että se on, varsinkin taskumuodossaan paskinta mitä ihmiskunnalle on käynyt aikoihin. Otan nyt tirkut, palataan asiaan mikäli jotain järkevää keskustelua syntyy.

Vierailija
39/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli ensimmäinen tietokone kotiin v. -87. Siitä lähtien on ollut käytössä muutaman vuoden välein uusittuja malleja. Nykypäivän nuoret eivät ymmärrä mitä tietotekniikka oli ennen nettiä, somea ja appeja.

Minä tein aineopintoihin liittyneen seminaarityöni omalla tietokoneella vuonna 1986. 

 

ap

Vierailija
40/58 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoriso voisi olla aika ihmeissään jos koneen avatessa siinä olisi vain musta ruutu ja C://> mutta moni kuusikymppinen laittaisi myllyn pyörimään ihan sormien muistilla.

Eipä taida musta ruutu enää kellään edessä, joten ihan turha muistella enää jotain 40 vuotta sitten tapahtuneita asioita. Ja olen itsekin 50*v,

Aina on kun avaan ssh -yhteyden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän