Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuoret kuvittelee ettei kuuskymppinen osaisi käyttää tietotekniikkaa?

Vierailija
22.06.2026 |

He nyt kuitenkin on sitä 30-40 vuotta käyttäneet. Ymmärrän, että 80-90-vuotiailla nökemys voi olla aiheellinen, mutta jokin tolkku sentään.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli ensimmäinen tietokone kotiin v. -87. Siitä lähtien on ollut käytössä muutaman vuoden välein uusittuja malleja. Nykypäivän nuoret eivät ymmärrä mitä tietotekniikka oli ennen nettiä, somea ja appeja.

Kesätöissä 1983 myin tietokoneita. Commodore merkkisten lisäksi ibm ja mikromikko.

Vierailija
42/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harva yli 65 vuotias omistaa tietokonetta.

Omista sukulaisista kaikki, myös ne yli 90- vuotiaat.

Ja käyttävätkin mokomat sitä, ei nyt ihan päivittäin mutta viikoittain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ei vaan tajua että ne 6- ja 7-kymppiset keksivät sen tietotekniikan.

Vierailija
44/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitikin teki töitä tietokoneella ja lähestyy 80 v, isäni ei käyttänyt eikä varmaan osaakaan.

Vierailija
45/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nuori ei osaa enää kirjoittaa kynällä paperille tekstiä josta saa jotain selvää. Kaunokirjoitus on ylipääsemätöntä. Mitä tekee tietotaidoilla jos ei osaa edes kirjoittaa?

Vanginvartija kertoi lehtijutussa, että monille nuorille vangeille pitää opettaa niinkin yksinkertainen perusjuttu kuin sängyn petaaminen. Hohhoijaa.

Tällä vuosituhannella syntyneet yliopisto-opiskelijatkin tekevät omakätisen allekirjoituksen tikkukirjaimilla. Tuollaisilta ihmisiltä voi jopa olettaa, että heidän mielestään perustoimisto-ohjelmat tietokoneella olisivat myös täyttä muka unohdettua tietoa, jota ei tarvita yhtään mihinkään.

Vierailija
46/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoriso voisi olla aika ihmeissään jos koneen avatessa siinä olisi vain musta ruutu ja C://> mutta moni kuusikymppinen laittaisi myllyn pyörimään ihan sormien muistilla.

Oikein fiksu tietäisi promptin olevan C:\>

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan koska leijonan osa vanhuksista ei osaa asioida edes automaatilla ja puhelimeen vastaaminenkin on työn ja tuskan takana

30-luvulla syntynyt äitini käytti pankkiautomaattia täysin suvereenisti, vaikka viimeisinä vuosinaan kädet vapisivat reippaasti. Samoin helposti maksoi pankkikortilla. Miten lahopäitä sinun sukusi vanhukset oikein ovat?

Vierailija
48/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoriso voisi olla aika ihmeissään jos koneen avatessa siinä olisi vain musta ruutu ja C://> mutta moni kuusikymppinen laittaisi myllyn pyörimään ihan sormien muistilla.

Oikein fiksu tietäisi promptin olevan C:\>

Oikeasti se on "C>" tai ajalle tyypillisesti vain "A>"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä myöskään varmaan ikinä totu tuohon sinutteluun.


Viestit tulee Hei Maija jne.

Vierailija
50/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli ensimmäinen tietokone kotiin v. -87. Siitä lähtien on ollut käytössä muutaman vuoden välein uusittuja malleja. Nykypäivän nuoret eivät ymmärrä mitä tietotekniikka oli ennen nettiä, somea ja appeja.

Kesätöissä 1983 myin tietokoneita. Commodore merkkisten lisäksi ibm ja mikromikko.

Meidän oma eka kone puolison kanssa oli Amstrad, lerppuasema ja kovalevy. 😎

Sitä ennen pikkuveljelle oli vanhemmat hankkineet Commodoren.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan koska leijonan osa vanhuksista ei osaa asioida edes automaatilla ja puhelimeen vastaaminenkin on työn ja tuskan takana

30-luvulla syntynyt äitini käytti pankkiautomaattia täysin suvereenisti, vaikka viimeisinä vuosinaan kädet vapisivat reippaasti. Samoin helposti maksoi pankkikortilla. Miten lahopäitä sinun sukusi vanhukset oikein ovat?

Aivoinfarkti/dementia tekevät monella tuhojaan. 

Vierailija
52/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni nuori ei osaa enää kirjoittaa kynällä paperille tekstiä josta saa jotain selvää. Kaunokirjoitus on ylipääsemätöntä. Mitä tekee tietotaidoilla jos ei osaa edes kirjoittaa?

Vanginvartija kertoi lehtijutussa, että monille nuorille vangeille pitää opettaa niinkin yksinkertainen perusjuttu kuin sängyn petaaminen. Hohhoijaa.

Tällä vuosituhannella syntyneet yliopisto-opiskelijatkin tekevät omakätisen allekirjoituksen tikkukirjaimilla. Tuollaisilta ihmisiltä voi jopa olettaa, että heidän mielestään perustoimisto-ohjelmat tietokoneella olisivat myös täyttä muka unohdettua tietoa, jota ei tarvita yhtään mihinkään.

Kaunokirjoitus poistettiin OPS:sta ajat sitten. Esim. vuonna 2004 syntyneellä ei sitä enää ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli ensimmäinen tietokone kotiin v. -87. Siitä lähtien on ollut käytössä muutaman vuoden välein uusittuja malleja. Nykypäivän nuoret eivät ymmärrä mitä tietotekniikka oli ennen nettiä, somea ja appeja.

Minä ostin vuonna -84 Commodore 64:n, ja tein sillä gradutyöni. Eli kytkin siihen erään laitteen ja laadin laitetta käyttävän ohjelma. Kirjoitin myös sen gradun C64:llä, jopa tinasin itse johdon kuusnepan ja printterin väliin. -88 ostin ekan PC:n. Opiskelin tietotekniikkaa cl:een esti ja laadin lisensiaattityön sekä väitöskirjan tietokoneen hyädyntämisestä tietyissä teknisissä jutuissa. Ohjelmoin pascalilla, C.llä sekä LabView:llä. Olen työkseni opettanut tietokoneiden käyttöä eräällä luonnontieteen erikoisalalla. Ylläpidin 15 vuotta alan yhteisön Linuxissa pyörivää web-serveriä. Nyt eläkkeen jo parin kuukauden päästä koittaessa, naitin viime töikseni yhteen kahden valmistajan välineet ja ohjelman, että tiettyä mittausjärjestelyä voidaan jatkaa vaikka järjestelmän parin osan tuki on loppunut. 

Niin että älkää tulko ainakaan minulle selittämään, ettemme me päälle kuusikymppiset hallitsisi tietotekniikkaa. 

M66

Ps. Moniko nykynuori on koskaan avannut tietokonetta? Moniko osaisi lisätä työmuistia, vaihtaa massamuistin tai virtalähteen?

Vierailija
54/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi se aika kauheaa, jos ei näin kuusikymppisenä osaisi käyttää tietotekniikkaa. Se kun on töissä ihan arkipäivää, ja luulen, että tässä seitsemän vuoden aikana, ennenkuin pääsen eläkkeelle, joudun opettelemaan vielä monelaista uuttakin.

Omat vanhempani ovat jo ysikymppisiä, maksavat laskunsa itse ja ostavat ja myyvät nettihuutokaupoissa vielä tavaraakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni nuori ei osaa enää kirjoittaa kynällä paperille tekstiä josta saa jotain selvää. Kaunokirjoitus on ylipääsemätöntä. Mitä tekee tietotaidoilla jos ei osaa edes kirjoittaa?

Vanginvartija kertoi lehtijutussa, että monille nuorille vangeille pitää opettaa niinkin yksinkertainen perusjuttu kuin sängyn petaaminen. Hohhoijaa.

Tällä vuosituhannella syntyneet yliopisto-opiskelijatkin tekevät omakätisen allekirjoituksen tikkukirjaimilla. Tuollaisilta ihmisiltä voi jopa olettaa, että heidän mielestään perustoimisto-ohjelmat tietokoneella olisivat myös täyttä muka unohdettua tietoa, jota ei tarvita yhtään mihinkään.

Kaunokirjoitus poistettiin OPS:sta ajat sitten. Esim. vuonna 2004 syntyneellä ei sitä enää ollut.

Kyllä mun 2004 syntynyt lapseni on opetellut kaunokirjoitusta. Poistui muistaakseni 2005 tai 2006 syntyneiltä.

Vierailija
56/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan koska leijonan osa vanhuksista ei osaa asioida edes automaatilla ja puhelimeen vastaaminenkin on työn ja tuskan takana

Otsikossa mainitut kuusikymppiset eivät kyllä mene tähän kategoriaan, kasikymppisistä osa kyllä. Heistäkin osa pystyy aivan hyvin käyttämään tietokonetta ja älypuhelinta perusasioiden hoitoon, esim. laskujen maksuun tai viestittelyyn.

Vierailija
57/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hyvä puoli tässä on, että kun vanhempi sukupolvi vie tietotaitonsa eläkkeelle, niin nuoremmat eivät enää osaa koodata yms. ja ehkä käy niin, että nämä joutuvat palaamaan kynään ja paperiin takaisin. Ja maailma pelastuu :)

Vierailija
58/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa nuorista kuvittelee, että tietotekniikka on sama kuin somen selaaminen kännykällä. Mutta kun pitäisi kirjoittaa ohjelmakoodi, joka lukee miljoonia rivejä dataa ja tekee jonkin järkevän analyysin, niin tietotekniikan paras hyöty pääsee valloilleen ja iso osa nuorista on sormi suussa. Eri ikäluokat ovat tehneet tietotekniikalla ihan eri asioita ja sisinä vaiheessa kun nuoret ikäpolvet joutuvat ottamaan vastuu järjestelmistä missä pitää ymmärtää koodia ja osata yliopistotason matematiikkaa, osaavaa työvoimaa on paljon vähemmän kun matemattikankin opettaminen on mennyt siihen suuntaan ettei tarvitse osata muuta kuin lyödä oikeat luvut oikeaan paikkaan. Ihan kuin tietotekniikka tulisi jostain taivaasta, ei kenenkään tarvitse tietään miten asiat koneelle koodataan.

Tekoäly varmaan pelastaa ja tarvitaan vähemmän matemaattisesti lahjakkaita tietotekniikan osaajia, mutta edelleen niitä tarvitaan. Tarvitaan jatkossa varmaan niitäkin, jotka työkseen tekee somevideoita, mutta niitä pelkästään tekemällä ei kaikki maailman työt tule tehtyä. 

Siskonlikka sanoi menevänsä huoneeseensa koodaamaan. Olin että ahaa! Sitten selvisi että se tarkoittaa chattaamista (8D

Vierailija
59/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hyvä puoli tässä on, että kun vanhempi sukupolvi vie tietotaitonsa eläkkeelle, niin nuoremmat eivät enää osaa koodata yms. ja ehkä käy niin, että nämä joutuvat palaamaan kynään ja paperiin takaisin. Ja maailma pelastuu :)

Olen yli 60. Lapsi opetteli jo ipanana assemblyä.

 

Olin n.20 v sitten haastattelemassa ohjelmoijiksi hakevia. Kysyin eräältä millä kielellä ole ohjelmoinut. Vastasi: englannilla.

 

Sw Arch

Vierailija
60/80 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli miljoonaa vanhusta digiongelmissa kertoo muutosvastaisuuden laajuuden. Ollut neljännesvuosisata aikaa sopeutua tietoyhteiskuntaan. Onneksi omat vanhemmat eivät ole digitalisaatiota vastustaneet periaatteesta, vaikka ovat matalasti koulutettuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi