Miksi nuoret kuvittelee ettei kuuskymppinen osaisi käyttää tietotekniikkaa?
He nyt kuitenkin on sitä 30-40 vuotta käyttäneet. Ymmärrän, että 80-90-vuotiailla nökemys voi olla aiheellinen, mutta jokin tolkku sentään.
Kommentit (58)
Nykynuoriso voisi olla aika ihmeissään jos koneen avatessa siinä olisi vain musta ruutu ja C://> mutta moni kuusikymppinen laittaisi myllyn pyörimään ihan sormien muistilla.
Vierailija kirjoitti:
Moni 80-vuotiaskin on tehnyt työtä tietokoneella. Aika monella vaan on ollut jotain tiettyjä työohjelmia. Some on monelle vieras eikä se edes kiinnosta.
No jaa, tulihan se facebook jo aikoja sitten! Ensin sinne pääsi vain kutsuttuna. Sähköpostiin alkoi myös tulla niitä ostettettavien seuraajien mainoksia. 100€:lla sai jo melkoisen määrän seuraajia. 50€:llakin sai kivan nipun.
Osa nuorista kuvittelee, että tietotekniikka on sama kuin somen selaaminen kännykällä. Mutta kun pitäisi kirjoittaa ohjelmakoodi, joka lukee miljoonia rivejä dataa ja tekee jonkin järkevän analyysin, niin tietotekniikan paras hyöty pääsee valloilleen ja iso osa nuorista on sormi suussa. Eri ikäluokat ovat tehneet tietotekniikalla ihan eri asioita ja sisinä vaiheessa kun nuoret ikäpolvet joutuvat ottamaan vastuu järjestelmistä missä pitää ymmärtää koodia ja osata yliopistotason matematiikkaa, osaavaa työvoimaa on paljon vähemmän kun matemattikankin opettaminen on mennyt siihen suuntaan ettei tarvitse osata muuta kuin lyödä oikeat luvut oikeaan paikkaan. Ihan kuin tietotekniikka tulisi jostain taivaasta, ei kenenkään tarvitse tietään miten asiat koneelle koodataan.
Tekoäly varmaan pelastaa ja tarvitaan vähemmän matemaattisesti lahjakkaita tietotekniikan osaajia, mutta edelleen niitä tarvitaan. Tarvitaan jatkossa varmaan niitäkin, jotka työkseen tekee somevideoita, mutta niitä pelkästään tekemällä ei kaikki maailman työt tule tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoriso voisi olla aika ihmeissään jos koneen avatessa siinä olisi vain musta ruutu ja C://> mutta moni kuusikymppinen laittaisi myllyn pyörimään ihan sormien muistilla.
Eipä taida musta ruutu enää kellään edessä, joten ihan turha muistella enää jotain 40 vuotta sitten tapahtuneita asioita. Ja olen itsekin 50*v,
Ne kahdeksankymppiset keksi internetin ja kuuskymppiset keksi kaikki ne sovellukset joihin nuoret on koukussa.
Olen itse 65 enkä sanoisi että mulla on mitään haasteita it:n kanssa. En ole millään tavoin alalla enkä osaa koodata mutta osaan perus pc:n ja linuxin käytön ja osaan konfata wlanin ja onnistuinpa itse asiassa asentamaan raspberry Pi:lle navigointisoftan niin että mulla on nyt tee-se-itse karttaplotteri veneessä :) Kännykänkin ominaisuuksia tulee käytettyä mutta AI:tä aika vähän. Töissä sitä tarviin ja käytän.
Nykynuori osaa somettaa kännykällä. Tietokonetaidot on täysin hukassa.
Minulle selitettiin juuri pitkään ja hartaasti ja hitaasti, mitä on vahva tunnistautuminen. Huoh. Yliopiston kirjastolla ei meinattu millään ymmärtää, että olen hankkinut digitaalisen kirjastokortin. Ihan ite, kyllä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Nykynuori osaa somettaa kännykällä. Tietokonetaidot on täysin hukassa.
Tää on totta! Nuorilla ja nuorilla aikuisillakin on vaikeaa tehdä asiahakuja. Ei osata oikeita sanoja ja sanayhdistelmiä millä hakea. Tekoäly ei tiedä kaikkea ja sen tiedot voivat olla hyvinkin virheellisiä. Turhauttaa välillä niin, ettei mitään rajaa kun pitää selittää ihan alkeellisiakin asioita. Selaushistorian tyhjennys ja läppärin oikea sulkeminen ja taas ei ymmärretä.
Taas jotku kurpat kuvittelemassa, mitä nuoret kuvittelee.
Ethän sinä ap osaa edes emojeita lisätä tekstiin.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuori osaa somettaa kännykällä. Tietokonetaidot on täysin hukassa.
Nykyvanhukset tosiaan osaavat ainakin uhriutua ja ulista netissä. Hyvin on tietokonetaidot hallussa.
Hyvä pointti tuo! Tekoäly antaa joskus vääriäkin vastauksia, niihin vastauksiin pitää osata suhtautua kriittiisesti (=voiko olla noin??? Eikä - tekoäly tietää kaiken).
Jotain kännykkä- tai tietsaongelmaan hain vastausta, ongelmanratkaisua. Aivo antoi jonkun 10 vuotta vanhan kommentin, joltain keskustelupalstalta. :) Oikeasti muistui mieleen se "palsta", miltä vastaus "kopioitu". Melkein teki mieli kuitata, et tuo oli jo 10 vuotta sitten, maailma on kehittynyt, sinä et! :)))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoriso voisi olla aika ihmeissään jos koneen avatessa siinä olisi vain musta ruutu ja C://> mutta moni kuusikymppinen laittaisi myllyn pyörimään ihan sormien muistilla.
Eipä taida musta ruutu enää kellään edessä, joten ihan turha muistella enää jotain 40 vuotta sitten tapahtuneita asioita. Ja olen itsekin 50*v,
Kyllä sitä joutuu edelleen uusimmissakin Windowseissa asioita tekemään Command promptissa tai PowerShellissä. Tai siis siinä tapauksessa, että aikoo koneensa kunnossa pitää, mikä nyt saaattaa olla hiukan turhan teknistä useimmille, iästä riippumatta.
Niinpä. Jo 80-luvun alkupuolella asioita opeteltiin, monesti kantapään kautta. Niin kauan että se "?syntax error" jäi vähemmälle.
M55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuori osaa somettaa kännykällä. Tietokonetaidot on täysin hukassa.
Nykyvanhukset tosiaan osaavat ainakin uhriutua ja ulista netissä. Hyvin on tietokonetaidot hallussa.
En minä uhriutunut. Ihmettelen.
ap
Moni nuori ei osaa enää kirjoittaa kynällä paperille tekstiä josta saa jotain selvää. Kaunokirjoitus on ylipääsemätöntä. Mitä tekee tietotaidoilla jos ei osaa edes kirjoittaa?
Vanginvartija kertoi lehtijutussa, että monille nuorille vangeille pitää opettaa niinkin yksinkertainen perusjuttu kuin sängyn petaaminen. Hohhoijaa.
Varmaan koska leijonan osa vanhuksista ei osaa asioida edes automaatilla ja puhelimeen vastaaminenkin on työn ja tuskan takana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoriso voisi olla aika ihmeissään jos koneen avatessa siinä olisi vain musta ruutu ja C://> mutta moni kuusikymppinen laittaisi myllyn pyörimään ihan sormien muistilla.
Eipä taida musta ruutu enää kellään edessä, joten ihan turha muistella enää jotain 40 vuotta sitten tapahtuneita asioita. Ja olen itsekin 50*v,
Kyllä sitä joutuu edelleen uusimmissakin Windowseissa asioita tekemään Command promptissa tai PowerShellissä. Tai siis siinä tapauksessa, että aikoo koneensa kunnossa pitää, mikä nyt saaattaa olla hiukan turhan teknistä useimmille, iästä riippumatta.
Eipä tuota mitään ongelmaa.
T: 65v äijä.
Nyt jo edesmennyt isäni hoiteli tietokoneella pankkiasioita ja teki veikkauslappuja yli kasikymppisenä. Äitini on kasiviitosena edelleen ajan hermolla sähköpostin suhteen ja kuvatkin siirtyvät kännykästä liitetiedostoiksi.
Moni 80-vuotiaskin on tehnyt työtä tietokoneella. Aika monella vaan on ollut jotain tiettyjä työohjelmia. Some on monelle vieras eikä se edes kiinnosta.