Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla välilevynpullistuma parani ilman leikkausta

Vierailija
09.08.2024 |

Mun välilevyn pullistuma oireilee nyt kuudetta viikkoa eikä tunnu helpottavan. Mulla on kipulääkkeenä käytössä voltaren tabletti muodossa, panacod ja cabapentin ja yritän liikkua ja levätä sopivassa suhteessa. Teen myös fyssarin ohjeilla pientä jumppaa ja käytän lämpötyynyä alaselällä. Kookas pullistuma löytyi L4-5 välistä ja painaa 5 hermoa, oon kuitenkin huomannut, että kipu on alkanut myös alueella joka viittaa siihen, että myös sitä alempi hermo on nyt puristuksissa.

Haluisin tietää kuinka kauan teillä kesti, että parani, onko muillakin kipu alue laajentunut jossain vaiheessa ja kun pullistuma parani lähtikö kipu ihan yhtäkkiä vai pikkuhiljaa? Entä mikä teillä auttoi kipuun? Kiitos vastauksista!

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmeniä kertoja ollut 45 vuoden aikana. Pisimmillään kestänyt juuri tuon kuusi viikkoa. Mitä enemmän ikää, sen pidempään kestävät. Selkä ja vatsatreeniä tehnyt koko tuon ajan aina kun pystyn. Leikattu ei koskaan. 

Vierailija
2/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmeniä kertoja ollut 45 vuoden aikana. Pisimmillään kestänyt juuri tuon kuusi viikkoa. Mitä enemmän ikää, sen pidempään kestävät. Selkä ja vatsatreeniä tehnyt koko tuon ajan aina kun pystyn. Leikattu ei koskaan. 

Loppuuko kipu pikkuhiljaa vai yhtäkkiä? Tai tyyliin voiko olla niin, että ensin ei tunnu helpottuvan ja yhtäkkiä muutaman päivän aikana paranee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan paranet ensin, ala treenaamaan keskivartaloa! Selkä ja vatsa kuntoon. Kävelyä.

Vierailija
4/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selän ja vatsan lihaksistolle lihastreeniä. Perus iskiaksen iskiessä mulle sanoi samasta vaivasta kärsivä lääkäri, että kipulääkettä nassuun ja kivun sallimissa rajoissa makaamaan sängylle, tyyny selän alle ja lantion/jalkojen pyörittelyä ilmassa.

Vierailija
5/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan paranet ensin, ala treenaamaan keskivartaloa! Selkä ja vatsa kuntoon. Kävelyä.

Oot ihan oikeessa. Mä kävelen paljon ja mulla on hyvät jalkalihakset, mutta mietin kanssa, et tän jälkeen pitää kyllä alkaa pitää paremmin huolta keskivartalon lihaksista. Oon kotihoidossa töissä niin tulee altistettua itteensä mitä ihmeellisimmille asennoille ja siinäkin auttais kun keskivartalo ois paremmassa kunnossa. Mulla on myös liikkuvat nivelet ja niihinkin auttais et ois lihakset hyvässä kunnossa.

Vierailija
6/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot ihan oikeessa. Mä kävelen paljon ja mulla on hyvät jalkalihakset, mutta mietin kanssa, et tän jälkeen pitää kyllä alkaa pitää paremmin huolta keskivartalon lihaksista. Oon kotihoidossa töissä niin tulee altistettua itteensä mitä ihmeellisimmille asennoille ja siinäkin auttais kun keskivartalo ois paremmassa kunnossa. Mulla on myös liikkuvat nivelet ja niihinkin auttais et ois lihakset hyvässä kunnossa.

Jep. Ja muista lantionpohjan lihakset. Ne on kovilla tuollaisessa työssä. Jos syvät lihakset on hyvässä kunnossa, varmaan voi ehkäistä selkävaivaa.

Itselläni skolioosi ja varmasti on ollut useita kertoja välilevyongelmaa. Itse olen hoitanut särkylääkkeellä ja liikunnalla.

Vierailija
7/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin pääsiäisenä 3 pullistumaa. Pahin kipu kesti 3 viikkoa, sen jälkeen suht ok kipu useamman viikon ja nyt on päiviä, jolloin ei ole kipeä. Palailen tässä itse salille ja tosiaan korsetti pitää laittaa kuntoon. Ortopedi totesi, että vaivaa varmasti jatkossa silloin tällöin.

Vierailija
8/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta meni siihen, että pärjäsin ilman kipulääkettä. Sen jälkeen selkäkipu ja hermo-oireet ovat olleet lievempiä, mutta tilanne vaihtelee päivittäin. Etukumara asento ja painavien nostelu pahentaa oireita huomattavasti.

Ei siis ole pullistuma poistunut neljässä vuodessa. Taitaa kuitenkin yleensä helpottaa viimeistään muutamassa kuukaudessa tai sitten leikataan.

Vierailija
9/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla parantunut itsestään.

Vierailija
10/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja muista lantionpohjan lihakset. Ne on kovilla tuollaisessa työssä. Jos syvät lihakset on hyvässä kunnossa, varmaan voi ehkäistä selkävaivaa.

Itselläni skolioosi ja varmasti on ollut useita kertoja välilevyongelmaa. Itse olen hoitanut särkylääkkeellä ja liikunnalla.

Lantiopohjalihakset mulla on onneks kunnossa, se on varmaan auttanut osaltaan siihen, että nyt ei oo mitään virtsaamis tai pidätys ongelmia. Oon ihan pienestä pitäen tehny lantiopohjalihas jumppaa päivittäin. Mulla oli joskus ala-asteella virtsatieinfektio ja neuvottiin jumppaamaan lantiopohjaa mikä oli kyllä hyvä, koska siitä jäi päivittäinen rutiini. Luulen, että mun selkä ja vatsalihakset ei oo kovin hyvät vaikka esim selästä fyssarit on aina ennen tätä sanonu, et mun selkävaivat ei johdu lihasheikkoudesta vaan lihaksen venähtämisestä kun stressaa. Ite kyllä tunnistan et keskivartalo lihakset vois olla paremmat.

Vierailija
11/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesti useita kuukausia.

Ei se kuitenkaan itsestään parantunut. Pääsin pitkän odotuksen jälkeen selkäkuntoutusryhmään, jossa onnustuin jumppaamaan selän kuntoon.

Suosittelen vastaavaa ryhmää, jos vain jostain löydät sellaisen.

Jumppaaminen alkoi syvien vatsalihasten aktivoimisesta. Sitten kun sai syvät lihakset hallintaan, opeteltiin pikkuhiljaa makuuasennossa tehtäviä liikkeitä siten, että samalla käytettiin syviä lihaksia. Ensimmäiset viikot jumpattiin pelkästään makuultaan. 

Sitten pikkuhiljaa noustiin ylös. Siinä vaiheessa kun oltiin päästy seisomaan, harjoiteltiin aluksi pelkästään tasapainoa ja yhdellä jalalla seisomista. Näissäkin edelleen pidettiin syvät lihakset mukana. Lopuksi mentiin kuntosalille ja treenattiin siellä.

Nykyään osaan jo jumppaamalla hoitaa selän kuntoon jos se alkaa kipuilemaan. Ihan parin päivän jumpalla saan sen takaisin kuntoon kun aloitan jumpan heti kun oireita ilmenee.

Vierailija
12/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei ku näitä lukee ja kellään ei kai oo kokonaan parantunu. Ois vaan pitäny suostua leikkaukseen kun sitä ehdotettiin.. Mulla on siit jalassa tuntohäiriöitä, puutumista ja liikkumis vajetta ja oisin jo päässy leikattavaks, mut sillon mun kivut oli lievittyny tosi paljon ja ajattelin et menee ohi ilman leikkausta. Mut siitä viikon päästä alkoki kipu eri kohdassa. (Tää siis ap edelleen, en oo tajunnu aiempiin kirjottaa)

Vierailija
13/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYSY fyssarilta! Mulla oli jalassa "vikaa" ja nyt sitä on hoidettu, eipä enää kolota ala-selkää! Eikä pullistuma vaivaa!

Vierailija
14/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kuukauden kesti kipu ja jäykkyys. Pahin säteilyoire hermopinteestä tuli sääreen, erittäin vittumainen kipu. Kiropraktikolla lähti paranemaan, menin sinne magneettikuvien kanssa, että pystyi hoitamaan. Lihasrelaksanttia ja kipulääkkeitä meni monta viikkoa.

Vierailija
15/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesti useita kuukausia.

Ei se kuitenkaan itsestään parantunut. Pääsin pitkän odotuksen jälkeen selkäkuntoutusryhmään, jossa onnustuin jumppaamaan selän kuntoon.

Suosittelen vastaavaa ryhmää, jos vain jostain löydät sellaisen.

Jumppaaminen alkoi syvien vatsalihasten aktivoimisesta. Sitten kun sai syvät lihakset hallintaan, opeteltiin pikkuhiljaa makuuasennossa tehtäviä liikkeitä siten, että samalla käytettiin syviä lihaksia. Ensimmäiset viikot jumpattiin pelkästään makuultaan. 

Sitten pikkuhiljaa noustiin ylös. Siinä vaiheessa kun oltiin päästy seisomaan, harjoiteltiin aluksi pelkästään tasapainoa ja yhdellä jalalla seisomista. Näissäkin edelleen pidettiin syvät lihakset mukana. Lopuksi mentiin kuntosalille ja treenattiin siellä.

Nykyään osaan jo jumppaamalla hoitaa selän kuntoon jos se alkaa kipuilemaan. Ihan parin päivän jumpalla saan sen takaisin kuntoon kun aloitan ju

Mäkin oon edellisistä kipuiluista saanu jumpalla oireet hellittämään. Nyt kivut kuitenkin paheni kun venytin etureisiä. Olin tyhmä kun mulle oli jo aiemmin sanottu ettei saa venyttää kun selkä on kipeä ja mä hölmö ajattelin et ku reidet pakotti niin paljon niin se auttais, mut siitä seurasikin tää. 

Tollanen ryhmä kuulostaa tosi hyvältä! Pitää ens kerralla lääkärissä kysellä jos täältäkin löytyis tollanen!

Vierailija
16/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parani, en tiedä syytä.

Selkärankani on murtunut kahdesta kohdasta verisyövän vuoksi välilevynpullistuman jälkeen, saatiin parannettua syöpähoitojen aikana eikä selkäongelma enää ole.

Toivotan pikaista paranemista! 

Vierailija
17/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KYSY fyssarilta! Mulla oli jalassa "vikaa" ja nyt sitä on hoidettu, eipä enää kolota ala-selkää! Eikä pullistuma vaivaa!

Mulla on seuraavan kerran fyssari ens viikolla ja tunnin aika, saan sieltä varmaan lisää vinkkejä. Edellinen fyssari oli aivan ihana, mut sillon ei ollu vielä pullistuma diagnoosia joten ohjatut liikkeet oli vähän sellasia "kokeile jos tuntuu hyvältä ja max 10 toistoa'

Vierailija
18/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parani, en tiedä syytä.

Selkärankani on murtunut kahdesta kohdasta verisyövän vuoksi välilevynpullistuman jälkeen, saatiin parannettua syöpähoitojen aikana eikä selkäongelma enää ole.

Toivotan pikaista paranemista! 

Kiitos! Ihana kuulla, että sulla on parantunut selkäoireet. Toivottavasti oot selviytynyt myös syövästä <3

Vierailija
19/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen välilevyprolapsi leikattiin puolen vuoden tosi rajujen kipujen jälkeen onnistuneesti pois ja paranin kuin taikaiskusta leikkauspöydältä herättyäni. Kävelin loppuvaiheessa enää muutamia metrejä kerrallaan ja olin täysin toimintakyvytön. Muutama vuosi myöhemmin oli mahdollisesti vain pullistuma (ei kuvattu), joka oli melkoisen kipeä puoli vuotta ja kävely oli hieman hankalaa, muttei mahdotonta. Akuutin kipuvaiheen jälkeen meni vielä vuosi, ennen kuin parani hiljalleen kokonaan.

Huomasin jälkimmäisestä, että kipu loppui samalla tavalla kuin alkoi. Kipu alkoi alaselästä, siirtyi siitä pakaraan ja lopuksi säteili takareiteen. Paranemisvaiheessa kipu lieventyi eka (hyvin hitaasti) takareidestä, siirtyi takaisin pakaraan ja sieltä alaselkään. Viimeisinä parina kuukautena oli tuntemuksia enää eteentaivutuksessa ja nekin hävisivät lopulta kokonaan. Kaikenkaikkiaan 1,5 vuotta meni täysin kivuttomaksi.

Lääkkeistä ei tuntunut olevan mitään apua. Tens-laite kipeälle alueelle kiinnitettynä toimi aika hyvin silloin, kun ei löytynyt kivuttomia asentoja, usein kävelyn jälkeen. Tensin jäljiltä sai yleensä hetken huilahtaa makuuasennossa, kunnes piti taas kävellä. Kävely oli pahin kivun aiheuttaja mulla.

Vierailija
20/33 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei ku näitä lukee ja kellään ei kai oo kokonaan parantunu. Ois vaan pitäny suostua leikkaukseen kun sitä ehdotettiin.. Mulla on siit jalassa tuntohäiriöitä, puutumista ja liikkumis vajetta ja oisin jo päässy leikattavaks, mut sillon mun kivut oli lievittyny tosi paljon ja ajattelin et menee ohi ilman leikkausta. Mut siitä viikon päästä alkoki kipu eri kohdassa. (Tää siis ap edelleen, en oo tajunnu aiempiin kirjottaa)

Jos sinulla on edelleen tuntohäiriöitä jalassa, niin mene ihmeessä lääkäriin. Ne tuntohäiriöt voivat jäädä pysyviksi jos selkää ei saada hoidettua riittävän nopeasti.

Tunnen itse miehen, jolla pohjelihas halvaantui pysyvästi kun ei ymmärtänyt mennä riittävän nopeasti lääkäriin. Hän kertoi käyneensä lääkärissä ennenkuin oireilu alkoi säteilemään jalkaan. Hänelläkin siis oli välilevynpullistuma. Hänen olisi pitänyt mennä takaisin lääkäriin silloin kun huomasi ettei pohje enää toimi, mutta hän oli jäänyt odottamaan että paranisi itsestään. Ei parantunut.

Näissä on aina sellainen riski että jalkoihin säteilevät vaivat jäävät pysyviksi ellei puristuksiin jäänyttä hermoa vapauteta riittävän nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme