Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kadehdin niitä joilta puuttuu lihomisgeeni

Vierailija
22.06.2026 |

Ovat todella onnekkaita.

Kommentit (188)

Vierailija
161/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin syödä vain yhden lihapiirakan siinä missä joku muu 2-3 kpl. Haluaisin syödä 2-3 kpl.

 

Tätä tarkoitin.

 

ap

tämä ja se että ostaa pienen suklaapatukan eikä 200g levyä kun se on kilohinnaltaan halvempi. Mä en edelleenkään käsitä miten aika moni pystyy sen 200g levyn yhdellä istumalla vetämään. Lisäksi se että aloittaako aamun tavallisella kahvilla esim. maidolla ja syö pari ruisleipäpalaa täytteineen vs. latte ja croissant etc. Ja moni unohtaa sen että jos kuvittelee kävelevänsä syödyt kalorit pois, niin sitä saa tehdä kyllä urakalla, 20min lenkki polttaa ehkä just just 1-2 keksin kalorit(malliin domino ei mikään jatticookie)

Joo uskon, että sokerilla ja muilla kaloripommeilla se paino kertyy hitaasti. Itsellä ei ole lähes ollenkaan mitään makeanhimoa, mutta olen vähän perso alkolle. Että noi täytyisi jättää pois ja se on aina se kokonaisuus mikä ratkaisee. Itse esim. olen jo lapsuudessa tottunut nälkään, että en usko, että yhteensä tulee syötyä ihan hirveästi vaikka ruokavalinnat olisivatkin jotain pizzaa tms. Me oltiin köyhiä. Rikkaalla serkulla oli aina pullapitko ja karkkipussi joita saatettiin syödä ruuan sijaan...N25/59

Täysin ilman alkoholia ja tupakkaa voi elää, mutta ruoan kanssa on löydettävä keskitie. Se on vaikeampaa.

Missä mainitsin tupakan?! Ilman ylensyöntiä voi elää mainiosti. Ja ilman makeisia.

Et vaan ymmärtänyt, ei se mitään. Ihminen voi lopettaa tupakoinnin ja alkoholin kokonaan, se ei ole ongelma. Syömistä ei voi lopettaa kokonaan, ainakaan jos haluaa elää.

Syömistö ei voi lopettaa kokonaan, mutta terveellinen syöminen kannattaa opetella, ainakin jos haluaa elää mahdollsimman pitkään terveenä. Ei sf ole mitään salatiedettä, ja onnistuu pienilläkin tuloilla.

Vierailija
162/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo olemassakaa mitää lihomis geeniä. Mun molemmat vanhemmat on ylipainosia ja melkein kaikki sukulaiset ja perhe muutenkin. Mä en ole koska mä teen fiksumpia valintoja omassa arjessa ja noudatan todella itsekurillisesi omaa treeniohjelmaa ja syömistä ylipäätää, mä olen vuosia noudattanut omia rutiineja näissä asioissa. Se ei ole vahinko miksi mä olen kunnossa ja ne muut eivät ole. 

Ja tähänkin on turha tulla väittämään vastaa. Katsokaa itseänne mitä te nytkin teette ja mitä te voisitte olla tekemässä. 

Öööö BIATCH, kaikille ei toimi SE MIKÄ TOIMII SULLE 🙄💅🏻

Ja jotkut haluu elämää muutakin sisältöö kuin liikunnan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihomisgeeniä ei ole olemassakaan. Normaalipainoisilla on ymmärrys siitä, paljonko tarvitsee syödä. Lihavat syövät ajankuluksi, kun ei ole muutakaan hommaa. Ja minkä helvetin takia pitää tehdä hyvää ruokaa. Minä teen niin huonoa, ettei sitä turhan takia tule syötyä.

Hienot yleistykset sieltä lihavista 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

Ja vaikka sä halua syödä 💩 ei me muut välttämättä 

Vierailija
164/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo olemassakaa mitää lihomis geeniä. Mun molemmat vanhemmat on ylipainosia ja melkein kaikki sukulaiset ja perhe muutenkin. Mä en ole koska mä teen fiksumpia valintoja omassa arjessa ja noudatan todella itsekurillisesi omaa treeniohjelmaa ja syömistä ylipäätää, mä olen vuosia noudattanut omia rutiineja näissä asioissa. Se ei ole vahinko miksi mä olen kunnossa ja ne muut eivät ole. 

Ja tähänkin on turha tulla väittämään vastaa. Katsokaa itseänne mitä te nytkin teette ja mitä te voisitte olla tekemässä. 

Öööö BIATCH, kaikille ei toimi SE MIKÄ TOIMII SULLE 🙄💅🏻

Ja jotkut haluu elämää muutakin sisältöö kuin liikunnan

Sellaista ihmistä ei olekaan, jolla ei terveelliset elämäntavat pitäisi painoa normaalina. Lihavat syövät yli kulutuksen, se on ihan fakta.

Vierailija
165/188 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo olemassakaa mitää lihomis geeniä. Mun molemmat vanhemmat on ylipainosia ja melkein kaikki sukulaiset ja perhe muutenkin. Mä en ole koska mä teen fiksumpia valintoja omassa arjessa ja noudatan todella itsekurillisesi omaa treeniohjelmaa ja syömistä ylipäätää, mä olen vuosia noudattanut omia rutiineja näissä asioissa. Se ei ole vahinko miksi mä olen kunnossa ja ne muut eivät ole. 

Ja tähänkin on turha tulla väittämään vastaa. Katsokaa itseänne mitä te nytkin teette ja mitä te voisitte olla tekemässä. 

Öööö BIATCH, kaikille ei toimi SE MIKÄ TOIMII SULLE 🙄💅🏻

Ja jotkut haluu elämää muutakin sisältöö kuin liikunnan

Sellaista ihmistä ei olekaan, jolla ei terveelliset elämäntavat pitäisi painoa normaalina. Lihavat syövät yli kulutuksen, se on ihan fakta.

Onhan. Et sitten ole kuullut, että ihmiset on erilaisia? On hidasta aineenvaihduntaa, sairauksia, lääkityksiä, jotka lihottavat. Tällainen ihminen voi elää terveellisesti (syödä monipuolisesti, liikkua sopivasti, nukkua ja rentoutua tarpeeksi jne)  mutta olla ylipainoinen, ei nyt tietenkään sairaalloisen lihava.

Sitä, että lihavat syö yli kulutuksen, ei ole kukaan kiistänytkään.

Vierailija
166/188 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo olemassakaa mitää lihomis geeniä. Mun molemmat vanhemmat on ylipainosia ja melkein kaikki sukulaiset ja perhe muutenkin. Mä en ole koska mä teen fiksumpia valintoja omassa arjessa ja noudatan todella itsekurillisesi omaa treeniohjelmaa ja syömistä ylipäätää, mä olen vuosia noudattanut omia rutiineja näissä asioissa. Se ei ole vahinko miksi mä olen kunnossa ja ne muut eivät ole. 

Ja tähänkin on turha tulla väittämään vastaa. Katsokaa itseänne mitä te nytkin teette ja mitä te voisitte olla tekemässä. 

Öööö BIATCH, kaikille ei toimi SE MIKÄ TOIMII SULLE 🙄💅🏻

Ja jotkut haluu elämää muutakin sisältöö kuin liikunnan

Sellaista ihmistä ei olekaan, jolla ei terveelliset elämäntavat pitäisi painoa normaalina. Lihavat syövät yli kulutuksen, se on ihan fakta.

Onhan. Et sitten ole kuullut, että ihmiset on erilaisia? On hidasta aineenvaihduntaa, sairauksia, lääkityksiä, jotka lihottavat. Tällainen ihminen voi elää terveellisesti (syödä monipuolisesti, liikkua sopivasti, nukkua ja rentoutua tarpeeksi jne)  mutta olla ylipainoinen, ei nyt tietenkään sairaalloisen lihava.

Sitä, että lihavat syö yli kulutuksen, ei ole kukaan kiistänytkään.

Ruoka on tärkein osa eikä monikaan ymmärrä, mitä on hyvä ravinto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
167/188 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo olemassakaa mitää lihomis geeniä. Mun molemmat vanhemmat on ylipainosia ja melkein kaikki sukulaiset ja perhe muutenkin. Mä en ole koska mä teen fiksumpia valintoja omassa arjessa ja noudatan todella itsekurillisesi omaa treeniohjelmaa ja syömistä ylipäätää, mä olen vuosia noudattanut omia rutiineja näissä asioissa. Se ei ole vahinko miksi mä olen kunnossa ja ne muut eivät ole. 

Ja tähänkin on turha tulla väittämään vastaa. Katsokaa itseänne mitä te nytkin teette ja mitä te voisitte olla tekemässä. 

Öööö BIATCH, kaikille ei toimi SE MIKÄ TOIMII SULLE 🙄💅🏻

Ja jotkut haluu elämää muutakin sisältöö kuin liikunnan

Sellaista ihmistä ei olekaan, jolla ei terveelliset elämäntavat pitäisi painoa normaalina. Lihavat syövät yli kulutuksen, se on ihan fakta.

Totta mutta on se myös kiinni aineenvaihdunnasta, hormoneista, ym. Itse perin ruumiinrakenteen isän puolelta ja voin syödä mitä vain niin paljon kuin haluan vaikka en liiku paljoa. Vali peri toiselta puolelta, syö terveellisemmin/vähemmän ja liikkuu mutta silti minä olen laihempi meistä. Eri

Vierailija
168/188 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei grillimakkaran syöminen ole mikään geeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
169/188 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihomisgeenin olemassaolon väittäminen on vain tekosyy pysyä lihavana. Olen liikalihava, nyt laihduttanut 10 kiloa ja niinkin yksinkertaisesti paino putoaa kuin kalorivajeella ja sillä että olen muuttanut paskan ruokavalion puhtaammaksi. Ja matka jatkuu painonpudotuksessa

 

Lihavuutta voi verrata melkeimpä päihderiippuvuuteen jossa oma mieli syöttää kaikenmaailman tekosyitä pysyä riippuvuudessa

Vierailija
170/188 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihomisgeeniä ei ole olemassakaan. Normaalipainoisilla on ymmärrys siitä, paljonko tarvitsee syödä. Lihavat syövät ajankuluksi, kun ei ole muutakaan hommaa. Ja minkä helvetin takia pitää tehdä hyvää ruokaa. Minä teen niin huonoa, ettei sitä turhan takia tule syötyä.

Hienot yleistykset sieltä lihavista 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

Ja vaikka sä halua syödä 💩 ei me muut välttämättä 

Lihavathan vasta sitä paskaa syövätkin. Vaikka sinun yhtälailla obeesit mursukaverit kehuisivat miten 150kg ruhosi on ihana just tuollaisena ja kannattaa truutata lisää majoneesikastiketta salaattiin niin ei se totuutta muuta. Ei terveellisen ruoan tarvitse olla erityisen energiatiheää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
171/188 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo olemassakaa mitää lihomis geeniä. Mun molemmat vanhemmat on ylipainosia ja melkein kaikki sukulaiset ja perhe muutenkin. Mä en ole koska mä teen fiksumpia valintoja omassa arjessa ja noudatan todella itsekurillisesi omaa treeniohjelmaa ja syömistä ylipäätää, mä olen vuosia noudattanut omia rutiineja näissä asioissa. Se ei ole vahinko miksi mä olen kunnossa ja ne muut eivät ole. 

Ja tähänkin on turha tulla väittämään vastaa. Katsokaa itseänne mitä te nytkin teette ja mitä te voisitte olla tekemässä. 

Öööö BIATCH, kaikille ei toimi SE MIKÄ TOIMII SULLE 🙄💅🏻

Ja jotkut haluu elämää muutakin sisältöö kuin liikunnan

Sellaista ihmistä ei olekaan, jolla ei terveelliset elämäntavat pitäisi painoa normaalina. Lihavat syövät yli kulutuksen, se on ihan fakta.

Onhan. Et sitten ole kuullut, että ihmiset on erilaisia? On hidasta aineenvaihduntaa, sairauksia, lääkityksiä, jotka lihottavat. Tällainen ihminen voi elää terveellisesti (syödä monipuolisesti, liikkua sopivasti, nukkua ja rentoutua tarpeeksi jne)  mutta olla ylipainoinen, ei nyt tietenkään sairaalloisen lihava.

Sitä, että lihavat syö yli kulutuksen, ei ole kukaan kiistänytkään.

Ruoka on tärkein osa eikä monikaan ymmärrä, mitä on hyvä ravinto.

Ja tuotakaan ei ole kukaan kiistänyt. Ohitat kaiken muun viestistäni ja hoet itsestäänselvyyksiä, joten oletan ettei sinulla ole oikeasti mitään järkevää sanottavaa.

Vierailija
172/188 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo olemassakaa mitää lihomis geeniä. Mun molemmat vanhemmat on ylipainosia ja melkein kaikki sukulaiset ja perhe muutenkin. Mä en ole koska mä teen fiksumpia valintoja omassa arjessa ja noudatan todella itsekurillisesi omaa treeniohjelmaa ja syömistä ylipäätää, mä olen vuosia noudattanut omia rutiineja näissä asioissa. Se ei ole vahinko miksi mä olen kunnossa ja ne muut eivät ole. 

Ja tähänkin on turha tulla väittämään vastaa. Katsokaa itseänne mitä te nytkin teette ja mitä te voisitte olla tekemässä. 

Öööö BIATCH, kaikille ei toimi SE MIKÄ TOIMII SULLE 🙄💅🏻

Ja jotkut haluu elämää muutakin sisältöö kuin liikunnan

Sellaista ihmistä ei olekaan, jolla ei terveelliset elämäntavat pitäisi painoa normaalina. Lihavat syövät yli kulutuksen, se on ihan fakta.

Totta mutta on se myös kiinni aineenvaihdunnasta, hormoneista, ym. Itse perin ruumiinrakenteen isän puolelta ja voin syödä mitä vain niin paljon kuin haluan vaikka en liiku paljoa. Vali peri toiselta puolelta, syö terveellisemmin/vähemmän ja liikkuu mutta silti minä olen laihempi meistä. Eri

Mullakin on terveelliset elintavat mutta myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Olen lievän ylipainon puolella. Minua ei ilmeisesti sitten ole olemassakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
173/188 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei grillimakkaran syöminen ole mikään geeni.

Myöskään typeryytesi ei selity geeneillä.

Vierailija
174/188 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihomisgeenin olemassaolon väittäminen on vain tekosyy pysyä lihavana. Olen liikalihava, nyt laihduttanut 10 kiloa ja niinkin yksinkertaisesti paino putoaa kuin kalorivajeella ja sillä että olen muuttanut paskan ruokavalion puhtaammaksi. Ja matka jatkuu painonpudotuksessa

 

Lihavuutta voi verrata melkeimpä päihderiippuvuuteen jossa oma mieli syöttää kaikenmaailman tekosyitä pysyä riippuvuudessa

Ei se ole mikään tekosyy, se on ihan oikea syy. Tuo geeni tekee laihtumisen vaikeammaksi, mutta ei tietenkään mahdottomaksi.

EIvät lihavat ihmiset ole tuota geenin olemassaoloa keksineet itse, sen ovat ihan oikeat tiedemiehet löytäneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
175/188 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani ylipainoiset syövät liikaa. Eivät välttämättä edes kovin epäterveellisesti, mutta annoskoot ovat suuria ja ruokaa puputetaan liian usein. Monet kotiruuatkaan eivät ole mitenkään kevyitä. Harva työskentelee enää missään pellolla. Istumatyöläisen päivittäinen kalorintarve on oikeasti todella pieni. 

Vierailija
176/188 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lihavuusgeeni" eli FTO on tunnistettu geeni ihmisen genomissa, ja sen DNA-sekvenssi tunnetaan. Sen olemassaolo on yhtä hyvin dokumentoitu kuin esimerkiksi veriryhmiin tai silmien väriin vaikuttavat geenit.

Kuten on jo ketjussa sanottu, FTO ei yksin määrää ihmisen painoa. Tietyt FTO:n muunnokset kuitenkin lisää keskimäärin lihavuuden riskiä siksi, että ne vaikuttaa ruokahaluun, kylläisyyden tunteeseen ja syömiskäyttäytymiseen. Geeni lisää todennäköisyyttä olla lihava, ei määrää lopputulosta.

 

Leptiini taas on rasvakudoksen tuottama "kylläisyyshormoni", joka kertoo aivoille, että energiavarastoja on riittävästi. Sen olemassaolo, rakenne, tuotanto rasvakudoksessa ja vaikutusmekanismi aivoissa on hyvin todistettua tiedettä. Joillakin ihmisillä leptiinin toiminta tai sille herkkyys on heikentynyt, jolloin kylläisyyssignaali ei toimi yhtä tehokkaasti. Siksi kaksi ihmistä voi syödä saman määrän ruokaa, mutta toiselle nälän hallinta on biologisesti paljon vaikeampaa.

 

Odotan yhä näiltä palstaneroilta selityksiä, miten asiaa tutkineet tiedemiehet ovat väärässä ja lihavuusgeeniä ei ole olemassakaan.

Vierailija
177/188 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani ylipainoiset syövät liikaa. Eivät välttämättä edes kovin epäterveellisesti, mutta annoskoot ovat suuria ja ruokaa puputetaan liian usein. Monet kotiruuatkaan eivät ole mitenkään kevyitä. Harva työskentelee enää missään pellolla. Istumatyöläisen päivittäinen kalorintarve on oikeasti todella pieni. 

Ja tämä ylisyöminen puolestaan voi johtua lihavuusgeenistä tai kylläsyyshormoneista.

Vierailija
178/188 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani ylipainoiset syövät liikaa. Eivät välttämättä edes kovin epäterveellisesti, mutta annoskoot ovat suuria ja ruokaa puputetaan liian usein. Monet kotiruuatkaan eivät ole mitenkään kevyitä. Harva työskentelee enää missään pellolla. Istumatyöläisen päivittäinen kalorintarve on oikeasti todella pieni. 

Ja tämä ylisyöminen puolestaan voi johtua lihavuusgeenistä tai kylläsyyshormoneista.

Ylensyönti johtuu väärästä ravinnosta.

Liittyy se tietenkin hormoneihin, nehän ilmoittavat, että ruoka on sopimatonta ja sitten tekevät jatkuvan nälän.

Vierailija
179/188 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lihavuusgeeni" eli FTO on tunnistettu geeni ihmisen genomissa, ja sen DNA-sekvenssi tunnetaan. Sen olemassaolo on yhtä hyvin dokumentoitu kuin esimerkiksi veriryhmiin tai silmien väriin vaikuttavat geenit.

Kuten on jo ketjussa sanottu, FTO ei yksin määrää ihmisen painoa. Tietyt FTO:n muunnokset kuitenkin lisää keskimäärin lihavuuden riskiä siksi, että ne vaikuttaa ruokahaluun, kylläisyyden tunteeseen ja syömiskäyttäytymiseen. Geeni lisää todennäköisyyttä olla lihava, ei määrää lopputulosta.

 

Leptiini taas on rasvakudoksen tuottama "kylläisyyshormoni", joka kertoo aivoille, että energiavarastoja on riittävästi. Sen olemassaolo, rakenne, tuotanto rasvakudoksessa ja vaikutusmekanismi aivoissa on hyvin todistettua tiedettä. Joillakin ihmisillä leptiinin toiminta tai sille herkkyys on heikentynyt, jolloin kylläisyyssignaali ei toimi yhtä tehokkaasti. Siksi kaksi ihmistä voi syödä saman määrän ruokaa, mutta toiselle nälän hallinta on biologisesti paljon vaikeampaa.

 

Odotan yhä näiltä palstaneroilta selityksiä, miten asiaa tutkineet tiedemiehet ovat väärässä ja lihavuusgeeniä ei ole olemassakaan.

Kyse ei kuitenkaan ole ruuan MÄÄRÄSTÄ, vaan SISÄLLÖSTÄ.

Kylläisyys perustuu ruuan sisältöön, ei määrään.

Vierailija
180/188 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin syödä vain yhden lihapiirakan siinä missä joku muu 2-3 kpl. Haluaisin syödä 2-3 kpl.

 

Tätä tarkoitin.

 

ap

Riippuu tietty lihapiirakan koosta, mutta… itse pysyn nimenomaan hoikkana koska pidän annoskoot pieninä. En juuri koskaan ahmi tai jatka syömistä vain syömisen ilosta, jos olen jo kylläinen. Tämä on se mitä moni lihava ei ymmärrä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan